2019-02-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som Sepiritz skrev: "Pseudologik är inget bevis".

Och du, Demotrams, opererar med pseudologik ... i detta fall primärt med argument from ignorance.

Du har fler dagar bakom dig än vad du har kvar framför dig. Vänd dig till din skapare med tårar i ögonen innan du döden överskar dig.
Citera
2019-02-24, 00:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Du har fler dagar bakom dig än vad du har kvar framför dig. Vänd dig till din skapare med tårar i ögonen innan du döden överskar dig.

Och vad har det med ett bevis för guds existens att göra?
Citera
2019-02-24, 07:21
Medlem
Flashback är ofta underlig. Inlägg eller hela ämnen bara försvinner plötsligt och kvar finnes förvirring hos internetanvändaren. Moderatorerna verkar vara de som istället ofta är förvirrade.

Jag skriver igen, då.

För mig, om jag ej hänvisar till biblisk arkeologi, bekräftas existensen av ett gudomligt väsen, Gud, av "The First Law Of Thermodynamics" ihop med utbredningen av universums gräns.

Hur jag resonerar kring detta, tänker jag dock ej avslöja. Mina personliga bevis är redan angivna.
Citera
2019-02-24, 07:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Flashback är ofta underlig. Inlägg eller hela ämnen bara försvinner plötsligt och kvar finnes förvirring hos internetanvändaren. Moderatorerna verkar vara de som istället ofta är förvirrade.

Jag skriver igen, då.

För mig, om jag ej hänvisar till biblisk arkeologi, bekräftas existensen av ett gudomligt väsen, Gud, av "The First Law Of Thermodynamics" ihop med utbredningen av universums gräns.

Hur jag resonerar kring detta, tänker jag dock ej avslöja. Mina personliga bevis är redan angivna.

Hur kan utbredningen av universums gräns över huvud taget bekräfta existensen av ett gudomligt väsen?

Menar du då alltså tanken att om universum uppstått ur tomma intet så är universums storlek ett säkert tecken på att det måste ha varit en gud inblandad, eller något liknande strunt?

Om man utgår ifrån att Gud hade någon avsikt bakom ett skapande av en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, så är universum långt ifrån en intelligent plan skapad av en intelligent ingenjör.
Alltså, Gud behövde bara skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, men så blev skapelsen istället flera miljontals biljoner gånger större än vad som skulle ha varit nödvändigt. Hoppsan, det blev visst lite för mycket ...

Hade Gud alltså ingen kontroll över hur mycket han skapade, eller gillade han möjligen tanken på att skapa en hel sandstrand, där varje sandkorn är en galax och sedan placera liv på jorden, som är en liten elektron inne i en liten atom inne i ett av dessa små sandkorn på den enorma sandstranden.
Visserligen är det i så fall inte konstigt att han idag verkar ha glömt bort i vilket sandkorn som jorden finns eftersom att han tydligen inte lägger sig i något längre så som han påstods göra på Abrahams tid och några tusen år framåt.
Citera
2019-02-24, 09:15
Medlem
Citat:

Jag skriver igen, då.

Jag antar att du i så fall inte kommer till en specifik Gud? ( det vore väldgt konstigt )
Citera
2019-02-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur kan utbredningen av universums gräns över huvud taget bekräfta existensen av ett gudomligt väsen?

Menar du då alltså tanken att om universum uppstått ur tomma intet så är universums storlek ett säkert tecken på att det måste ha varit en gud inblandad, eller något liknande strunt?

Om man utgår ifrån att Gud hade någon avsikt bakom ett skapande av en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, så är universum långt ifrån en intelligent plan skapad av en intelligent ingenjör.
Alltså, Gud behövde bara skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, men så blev skapelsen istället flera miljontals biljoner gånger större än vad som skulle ha varit nödvändigt. Hoppsan, det blev visst lite för mycket ...

Hade Gud alltså ingen kontroll över hur mycket han skapade, eller gillade han möjligen tanken på att skapa en hel sandstrand, där varje sandkorn är en galax och sedan placera liv på jorden, som är en liten elektron inne i en liten atom inne i ett av dessa små sandkorn på den enorma sandstranden.
Visserligen är det i så fall inte konstigt att han idag verkar ha glömt bort i vilket sandkorn som jorden finns eftersom att han tydligen inte lägger sig i något längre så som han påstods göra på Abrahams tid och några tusen år framåt.

Strunt är det för ateister.

Jag utgår dock inte ifrån vidskepelse, utan ifrån vetenskap.

Min övertygelse är kopplad till termerna "Oändlighet" och "Sannolikhetslära", ihop med att energi ej kan skapas eller förstöras.

Rymden kan ej ha en oändlig gräns utan påverkan av en yttre kraft. Denna kraft är Guds Heliga Ande, varvid Gud är ett energiknippe.

Gud har gett människan fri vilja och Gud, Jahve = Den som är, agerar vid behov och ej enligt människans egna önskan.

Betrakta alltså Gud som ren energi, energi kan ej skapas eller förstöras, ihop med Rev 1:8 och Rev 22:13.

Bättre att acceptera, eftersom människans hjärna ej kan förstå.

Uppstod molekyler utav en slump? Från var? Från vem? Hur?
Citera
2019-02-24, 09:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Spelar ingen roll hur mycket jag upprepar. Din fattiga hjärna vägrar ta in det jag skriver. Du och din själ är förlorad. Du är helt borta! Du måste ha en förmyndare. Det är bortom allt rimligt tvivel att du klarar dig på egen hand. Jag upprepar allt jag har försökt lärt dig i 6 år. Själv har jag utvecklats inom många områden för att min hjärna är öppen och tar in saker till skillnad från din. Du däremot har inte utvecklats nåt alls. Men för Guds skull upprepar och sammanfattar jag allt. Fast jag är övertygad om att du varken kommer att förstå eller kunna argumentera emot detta.
Jag vet att det inte spelar någon roll vad jag säger för du kommer ändå inte förstå motargumenten men jag kommer ännu en gång göra ett bidrag till diskussionen. Du vet efter all denna tid fortfarande inte vad ett bevis är. Jag ser vad du skriver och inget av dina inlägg här är bevis. Det är som Bogomil skriver; argument från ignorans/oförstående. Du förhåller dig till det som att det skulle vara otroligt om det skett utan en planerande skapare och att det skulle vara positiv bevisning men det är det inte. Det är pseudologik.
Dessutom dina argument för hur perfekt allt är utgår ifrån att det är så för att det är skapat för oss.
Det verkar inte som att du förstått att organismerna är perfekt anpassade för att leva där organismerna utvecklats. Dvs vi är perfekt anpassade till vår miljö, det är inte vår miljö som är formad efter oss. Typiskt teist-hybris som tror att vi är universums mittpunkt och syfte.

Citat:
Jorden ... dess storlek är perfekt. Jordens storlek och motsvarande gravitation har ett tunt lager av mestadels kväve- och syrgaser, som bara sträcker sig cirka 50 mil över jordens yta. Om jorden var mindre skulle en atmosfär vara omöjlig, precis som planeten Merkurius. Om jorden var större skulle atmosfären innehålla fri väte, som Jupiter.
Det är ganska stor varians mellan Merkurius och Jupiter. Både Mars och Venus kan vid något tillfälle varit lämpliga för biologiskt liv och med enorma teknologiska framsteg kan möjligtvis planeterna bli det igen.
Citat:
3 Jord är den enda kända planet som är utrustad med en atmosfär av rätt blandning av gaser för att upprätthålla växt-, djur- och människoliv.
Eller så finns liv här just för att det varit en någorlunda lämplig atmosfär och hur mycket av atmosfären är som den är just pga att liv finns? Vad skulle hända om vi ex. tog bort alla syreskapande växter? Oavsett, inget av detta är bevis för någon gud eller skapare.
Citat:
Jorden ligger rätt avstånd från solen. Tänk på temperatursvängningarna vi möter, ungefär -30 grader till +120 grader. Om jorden var längre bort från solen skulle vi alla frysa. Något närmare och vi skulle brinna upp. Även en fraktionell varians i jordens läge mot solen skulle göra livet på jorden omöjligt. Jorden förblir det perfekta avståndet från solen medan det roterar runt solen med en hastighet på nästan 67 000 mph. Det roterar också på sin axel, så att hela jordytan blir ordentligt uppvärmd och kyld varje dag.
Med rätt atmosfär kan avståndet variera enormt. Oavsett så kvarstår argumentet att vi är här för att förhållandena för liv var bra, inte att förhållandena skapades för oss. Du måste bevisa att det gjordes och det struntar du i.
Citat:
Och vår måne är den perfekta storleken och avståndet från jorden för dess gravitationstryck. Månen skapar viktiga hav tidvatten och rörelse så havsvatten stagnerar inte, och ändå hindras våra massiva oceaner från att spillas över hela kontinenterna.
Det är inte så nödvändigt som du tror. Oavsett det finns det gott om planeter med olika månkonfigurationer som skulle kunna upprätthålla liv. Det är fortfarande inte bevis för att någon gud varit inblandad. Pseudologiken säger "meh, hur skulle det annars gå till?" men det är fortfarande inte BEVISNING. Du kan inte härleda detta till någon gud.
Citera
2019-02-24, 09:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
atten ... färglös, luktfri och utan smak, men ingen levande sak kan överleva utan det. Växter, djur och människor består mest av vatten (cirka två tredjedelar av människokroppen är vatten). Du får se varför vattenets egenskaper är unikt anpassade till livet:
Den har bred marginal mellan kokpunkten och fryspunkten. Vatten gör att vi kan leva i en miljö med varierande temperaturförändringar, samtidigt som våra kroppar håller en jämn 98,6 grader.
Vatten är ett universellt lösningsmedel. Denna egenskap av vatten innebär att olika kemikalier, mineraler och näringsämnen kan bäras genom våra kroppar och in i de minsta blodkärlen.5
Vatten är också kemiskt neutralt. Utan att påverka smaken av de ämnen som den bär, gör det möjligt för vatten, läkemedel och mineraler att absorberas och användas av kroppen.
Vatten har en unik ytspänning. Vatten i växter kan därför strömma uppåt mot gravitation, vilket ger livgivande vatten och näringsämnen till toppen av även de högsta träden.
Vatten fryser från toppen ner och flyter, så fisken kan leva på vintern.
Nittiofemsjuv procent av jordens vatten ligger i oceanerna. Men på vår jord finns ett system som tar bort salt från vattnet och distribuerar sedan det vattnet över hela världen. Förångning tar havsvattnet, lämnar saltet och bildar moln som lätt flyttas av vinden för att sprida vatten över landet, för vegetation, djur och människor. Det är ett system för rening och försörjning som upprätthåller livet på denna planet, ett system av återvunnet och återanvändt vatten.6
Den mänskliga hjärnan ... bearbetar samtidigt en fantastisk mängd information. Din hjärna tar in alla färger och föremål du ser, temperaturen runt dig, tryck på dina fötter mot golvet, ljuden runt dig, din muns torrhet, även texturen på ditt tangentbord. Din hjärna håller och behandlar alla dina känslor, tankar och minnen. Samtidigt håller din hjärna koll på kroppens pågående funktioner som ditt andningsmönster, ögonloppsrörelse, hunger och rörelse i musklerna i dina händer.
Den mänskliga hjärnan behandlar mer än en miljon budskap en sekund.7 Din hjärna väger vikten av all denna data, och filtrerar bort den relativt obetydliga. Denna skärmfunktion är det som låter dig fokusera och fungera effektivt i din värld. Hjärnan fungerar annorlunda än andra organ. Det finns en intelligens för det, förmågan att motivera, att skapa känslor, att drömma och och relatera till andra människor.
Ja, allt det är fantastiskt fascinerande. Fortfarande inte bevis för något och du kan inte härleda det till någon gud eller skapare. Pseudologik.
Citera
2019-02-24, 09:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
han öga ... kan skilja mellan sju miljoner färger. Den har automatisk fokusering och hanterar en häpnadsväckande 1,5 miljoner budskap - samtidigt.8 Evolutionen fokuserar på mutationer och förändringar från och inom befintliga organismer. Men evolutionen ensam förklarar inte helt den ursprungliga källan till ögat eller hjärnan - levande organismer från levande organismer.
Jodå, det gör evolutionen visst. Du vill bara att den inte gör det.
Citat:
2. Universum hade en början - vad orsakade det?
Forskare är övertygade om att vårt universum började med en enorm explosion av energi och ljus, som vi nu kallar Big Bang. Detta var den singulära starten på allt som existerar: universums början, rymdstart och till och med början av tiden själv.
Astrophysicist Robert Jastrow, en självbeskriven agnostiker, sade: "Fröet av allt som hänt i universum planterades i det första ögonblicket, varje stjärna, varje planet och varje levande varelse i universum kom till följd av händelser som sattes i gång i den kosmiska explosionens ögonblick ... Universum blinkade till att bli och vi kan inte ta reda på vad som orsakade det att hända. "9
Steven Weinberg, en nobelpristagare i fysik, sade vid denna explosions ögonblick "universum var omkring hundra tusen miljoner grader Celsius ... och universum var fyllt med ljus". 10
Universum har inte alltid funnits. Det började ... vad orsakade det? Forskare har ingen förklaring till den plötsliga explosionen av ljus och materia.
Och? Vad härleder du det till och hur? Presentera din metod.
Citat:
3. Universum fungerar genom enhetliga naturlagar. Varför gör det?
Mycket av livet kan tyckas osäkert, men titta på vad vi kan räkna med dag efter dag: Tyngdkraften förblir konsekvent, en varm kopp kaffe kvar på en räknare blir kall, jorden roterar under samma 24 timmar och ljusets hastighet förändras inte - på jorden eller i galaxer långt ifrån oss.
Hur är det att vi kan identifiera naturlagar som aldrig förändras? Varför är universum så ordnat, så tillförlitligt?
Vad för engelskspråkig kreationistsida har du översatt med Google translate?
En varm kopp kaffe kvar på en räknare, eller en counter kanske? Bra att du kommer med egna uttänkta argument istället för att upprepa vad andra sagt.
PINSAMT demotrams. Otroligt pinsamt.
Citat:
"De största forskarna har drabbats av hur märkligt det här är. Det finns ingen logisk nödvändighet för ett universum som lyder regler, för att inte tala om en som följer matematikens regler. Denna förvåning härrör från det erkännande som universum inte behöver uppför sig på detta sätt. Det är lätt att föreställa sig ett universum där förhållanden förändras oförutsägbart från ögonblick till ögonblick, eller till och med ett universum i vilket saker popar in och ut ur existens. "
Berätta, demotrams, vad baserar man detta på? Hur vet man att det inte finns en logisk nödvändighet för universum att lyda under regler, att det KAN finnas ett som inte följer matematikens regler (matematik är inte en regel, det är observation och mätning). Bara för att det påstås vara "lätt att föreställa sig" ett universum med andra konstanter, kan det förhålla sig så? Berätta mer demotrams, förklara!
Det är ju rena fantasier det här.
Citera
2019-02-24, 09:53
Medlem
Citat:
Strunt är det för ateister.

Jag utgår dock inte ifrån vidskepelse, utan ifrån vetenskap.

Min övertygelse är kopplad till termerna "Oändlighet" och "Sannolikhetslära", ihop med att energi ej kan skapas eller förstöras.

Rymden kan ej ha en oändlig gräns utan påverkan av en yttre kraft. Denna kraft är Guds Heliga Ande, varvid Gud är ett energiknippe.

Gud har gett människan fri vilja och Gud, Jahve = Den som är, agerar vid behov och ej enligt människans egna önskan.

Betrakta alltså Gud som ren energi, energi kan ej skapas eller förstöras, ihop med Rev 1:8 och Rev 22:13.

Bättre att acceptera, eftersom människans hjärna ej kan förstå.

Uppstod molekyler utav en slump? Från var? Från vem? Hur?
Du kan på din höjd komma till en skapare på det viset, resten lägger du till för du vill att skaparen ska vara bibelns Gud.
Genom att hitta på en anledning (skapare/Gud) till universums existens så kan du på din höjd bli deist alltså.
Citera
2019-02-24, 09:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
All undervisning, all undervisning, all träning kommer med avsikt. Någon som skriver en bruksanvisning gör det med syfte. Visste du att i varje cell i våra kroppar finns en mycket detaljerad instruktionskod, ungefär som ett miniatyrprogram? Som du kanske vet är ett datorprogram uppbyggt av sådana och nollor, så här: 110010101011000. Hur de är ordnade, berätta för datorn att de ska göra vad de ska göra. DNA-koden i vart och ett av våra celler är mycket lika. Den består av fyra kemikalier som forskare förkortar som A, T, G och C. Dessa är anordnade i människocellen så här:

110010101011000. Hur de är ordnade berätta för datorn att de ska göra. DNA-koden i vart och ett av våra celler är mycket lika. Den består av fyra kemikalier som forskare förkortar som A, T, G och C. Dessa är anordnade i människocellen som denna: CGTGTGACTCGCTCCTGAT och så vidare. Det finns tre miljarder av dessa bokstäver i varje mänsklig cell !!
Tja, precis som du kan programmera din telefon att pipa av specifika skäl, instruerar DNA cellen. DNA är ett program med tre miljarder bokstäver som berättar att cellen ska agera på ett visst sätt. Det är en fullständig instruktionsmanual.13
Varför är det så fantastiskt? Man måste fråga .... hur gick det här informationsprogrammet upp i varje mänsklig cell? Det här är inte bara kemikalier. Det här är kemikalier som instruerar, som kodar på ett mycket detaljerat sätt exakt hur människans kropp ska utvecklas.
Naturliga, biologiska orsaker saknas helt som en förklaring när programmerad information är inblandad. Du kan inte hitta instruktioner, exakt information som denna, utan att någon avsiktligt konstruerar den.
Pseudologik igen. Argument from ignorance/incredulity och falska analogier. Du kan fortfarande inte härleda detta till något gudsbevis. Det enda du kan göra är förklara hur oförstående du är hur det skulle kunna ske på något annat vis och det är EXAKT SAMMA SAK som troglodyten som tittade på en vulkan och förklarade att gudarna var arga.
Citat:
5. Vi vet att Gud existerar för att han strävar efter oss. Han börjar hela tiden och söker efter oss att komma till honom.
Han börjar hela tiden? Ja jösses, demotrams.
Citera
2019-02-24, 09:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag är övertygad om att du har antingen fler eller färre kromosomer än vad som SKA vara för att en människa ska fungera normalt både mentalt och kroppsligt.
Off topic, skärp dig.
Citat:
Du kommer precis som du har gjort i 5 år att besvara allt detta jag har presenterat med skit eftersom du själv är full av skit.
Du menar allt du klippt och klistrat från någon kreationistsite eftersom du inte har eget förstånd att producera argument?
Citat:
Men här har du en massa bevis
Som jag började med att säga. LÄR DIG VAD BEVIS ÄR. Detta är pseudologik från början till slut.
Citat:
som du kan försöka argumentera men se till att din ruttna hjärna inte kokar. Den kommer koka i helvetet tids nog.
Jag förstår att det är din enda tröst efter alla gånger du blivit sönderägd på detta forum. Tragiskt.
Kom tillbaks när du vilat upp dig igen så du kan klippa och klistra fler grundlösa flumpåståenden från andra människors ideologier.
Senast redigerad av Sepiritz 2019-02-24 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in