Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Spelar ingen roll hur mycket jag upprepar. Din fattiga hjärna vägrar ta in det jag skriver. Du och din själ är förlorad. Du är helt borta! Du måste ha en förmyndare. Det är bortom allt rimligt tvivel att du klarar dig på egen hand. Jag upprepar allt jag har försökt lärt dig i 6 år. Själv har jag utvecklats inom många områden för att min hjärna är öppen och tar in saker till skillnad från din. Du däremot har inte utvecklats nåt alls. Men för Guds skull upprepar och sammanfattar jag allt. Fast jag är övertygad om att du varken kommer att förstå eller kunna argumentera emot detta.
Jag vet att det inte spelar någon roll vad jag säger för du kommer ändå inte förstå motargumenten men jag kommer ännu en gång göra ett bidrag till diskussionen. Du vet efter all denna tid fortfarande inte vad ett bevis är. Jag ser vad du skriver och inget av dina inlägg här är bevis. Det är som Bogomil skriver; argument från ignorans/oförstående. Du förhåller dig till det som att det skulle vara otroligt om det skett utan en planerande skapare och att det skulle vara positiv bevisning men det är det inte. Det är pseudologik.
Dessutom dina argument för hur perfekt allt är utgår ifrån att det är så för att det är skapat för oss.
Det verkar inte som att du förstått att organismerna är perfekt anpassade för att leva där organismerna utvecklats. Dvs vi är perfekt anpassade till vår miljö, det är inte vår miljö som är formad efter oss. Typiskt teist-hybris som tror att vi är universums mittpunkt och syfte.
Citat:
Jorden ... dess storlek är perfekt. Jordens storlek och motsvarande gravitation har ett tunt lager av mestadels kväve- och syrgaser, som bara sträcker sig cirka 50 mil över jordens yta. Om jorden var mindre skulle en atmosfär vara omöjlig, precis som planeten Merkurius. Om jorden var större skulle atmosfären innehålla fri väte, som Jupiter.
Det är ganska stor varians mellan Merkurius och Jupiter. Både Mars och Venus kan vid något tillfälle varit lämpliga för biologiskt liv och med enorma teknologiska framsteg kan möjligtvis planeterna bli det igen.
Citat:
3 Jord är den enda kända planet som är utrustad med en atmosfär av rätt blandning av gaser för att upprätthålla växt-, djur- och människoliv.
Eller så finns liv här just för att det varit en någorlunda lämplig atmosfär och hur mycket av atmosfären är som den är just pga att liv finns? Vad skulle hända om vi ex. tog bort alla syreskapande växter? Oavsett, inget av detta är bevis för någon gud eller skapare.
Citat:
Jorden ligger rätt avstånd från solen. Tänk på temperatursvängningarna vi möter, ungefär -30 grader till +120 grader. Om jorden var längre bort från solen skulle vi alla frysa. Något närmare och vi skulle brinna upp. Även en fraktionell varians i jordens läge mot solen skulle göra livet på jorden omöjligt. Jorden förblir det perfekta avståndet från solen medan det roterar runt solen med en hastighet på nästan 67 000 mph. Det roterar också på sin axel, så att hela jordytan blir ordentligt uppvärmd och kyld varje dag.
Med rätt atmosfär kan avståndet variera enormt. Oavsett så kvarstår argumentet att vi är här för att förhållandena för liv var bra, inte att förhållandena skapades för oss. Du måste bevisa att det gjordes och det struntar du i.
Citat:
Och vår måne är den perfekta storleken och avståndet från jorden för dess gravitationstryck. Månen skapar viktiga hav tidvatten och rörelse så havsvatten stagnerar inte, och ändå hindras våra massiva oceaner från att spillas över hela kontinenterna.
Det är inte så nödvändigt som du tror. Oavsett det finns det gott om planeter med olika månkonfigurationer som skulle kunna upprätthålla liv. Det är fortfarande inte bevis för att någon gud varit inblandad. Pseudologiken säger "meh, hur skulle det annars gå till?" men det är fortfarande inte BEVISNING. Du kan inte härleda detta till någon gud.