2019-02-23, 15:18
Medlem
different_trips avatar
Tycker det är positivt att det tas upp. Önskar att det vore större fokus på självmord idag, i synnerhet killars självmord eftersom frekvensen fullbordade är betydligt högre än flickors dito. Kort kan man (generellt) väl säga att flickor gör det som ett rop på hjälp medan killarna är fast beslutna om att nu räcker det.

Jag minns när jag såg detta live 2010. Det var verkligen hemskt då Flashbacks "IT-elit" verkligen gjorde allt i realtid för att spåra personen men att det tyvärr tog för lång tid.
Citera
2019-02-23, 16:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Artikeln belastas tyvärr av ett inte helt obetydligt faktafel: Självmordet sändes inte på Flashback. Däremot satt personen och skrev på Flashback medan han sände och lockade till sig tittare på det sättet.

Ja, och då det inte är första gången det ljugs på det här sättet är det så gott som säkert att det är medvetet. Marcus Melinder talar om etik, men saknar uppenbarligen all etik själv och bygger sina resonemang på falska nyheter och lögner. Att beteckna det som falska nyheter är fullt relevant.

Alternativet att Melinder inte använder lögner för att svärta ned Flashback genom att han inte har koll på vad han skriver om är förvisso knappast mer smickrande.

Något självmord har inte sänts på Flashback. Oförmågan att göra korrekta distinktioner och viljan att fuska med fakta kring frågor om moral är kännetecknande för när medieföreträdare skriver om Flashback och sin "etik". Vad som blir uppenbart då är just den uppenbara bristen på etik och de institutionaliserade lögnerna om detta.
Citera
2019-02-23, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
På någon live streaming-tjänst som han länkade till. Japp, det är den. Han hängde sig i dörrhandtaget, sittandes ner alltså, har jag för mig, iklädd röd "JUST DO IT"-Tshirt.
Han hade satt upp en FTP-server som kontinuerligt laddade upp händelseförloppet.
Citera
2019-02-23, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexdjur
Det är nog bara en personlig användning av ordet. Han har med all säkerhet läst på Flashback vid flera tillfällen och vet att inte finns några kameror. Fast det var ju på sätt och vis ändå direktsänt. Det skedde i realtid och följdes av många.

Nej, journalisten sprider fake news i syfte att misskreditera Flashback.
Citera
2019-02-23, 18:03
Medlem
Nicchzos avatar
Citat:
På någon live streaming-tjänst som han länkade till. Japp, det är den. Han hängde sig i dörrhandtaget, sittandes ner alltså, har jag för mig, iklädd röd "JUST DO IT"-Tshirt.
Ja, just det. Det kommer jag ihåg så väl. Många hade dessutom hetsat honom till att genomföra det. Otroligt tragiskt, fast han verkade också redan ha bestämt sig för att göra det. Naturligtvis att det är bra att uppmärksamma sådana här fall, det kan förhoppningsvis få folk att tänka till.
Citera
2019-02-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Tycker det är positivt att det tas upp. Önskar att det vore större fokus på självmord idag, i synnerhet killars självmord eftersom frekvensen fullbordade är betydligt högre än flickors dito. Kort kan man (generellt) väl säga att flickor gör det som ett rop på hjälp medan killarna är fast beslutna om att nu räcker det.

Jag minns när jag såg detta live 2010. Det var verkligen hemskt då Flashbacks "IT-elit" verkligen gjorde allt i realtid för att spåra personen men att det tyvärr tog för lång tid.
Håller med, bra poänger. Tabubelagt ämne, börjar nog tyvärr bli dags att prata om det i större utsträckning. Psykisk ohälsa är nya folkepidemin.

Såg också detta live, brukar inte vara speciellt känslig vad gäller självmord / gore osv, men denna kändes väldigt verklig. RIP
Citera
2019-02-23, 19:45
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Var det inte en FTP-server som han hostade på sin egen dator där han laddade upp en bild varannan sekund? Så egentligen var det varken på någon plattform eller på Flashback som detta självmord "streamades".

(FB) Hängning
Citera
2019-02-23, 19:48
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Var det inte en FTP-server som han hostade på sin egen dator där han laddade upp en bild varannan sekund? Så egentligen var det varken på någon plattform eller på Flashback som detta självmord "streamades".

(FB) Hängning

Jo, det var det. Är bara mitt minne som är lite dåligt. Det var ju trots allt några år sedan..
Citera
2019-02-23, 19:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicchzo
Ja, just det. Det kommer jag ihåg så väl. Många hade dessutom hetsat honom till att genomföra det. Otroligt tragiskt, fast han verkade också redan ha bestämt sig för att göra det. Naturligtvis att det är bra att uppmärksamma sådana här fall, det kan förhoppningsvis få folk att tänka till.

Att många hetsat Marcus Jannes till att genomföra självmordet är inte sant. Det är en skapad mediebild.

Tråden skapas 11.51 och 13.13 meddelar Jannes att han gör det. Under tiden hinner han få ett tjugotal svar av något fler än tio användare. De allra flesta tvivlar på att han tänker genomföra det och tror att han är ett troll. Vissa av dessa kan visserligen sägas håna honom och tvivla på om han vågar, om det nu är att hetsa någon. Men det rör sig trots allt om ett par, tre personer och av dessa en som säger lycka till och en som uttryckligen säger gå-och-häng-dig. Andra avråder honom.
Citera
2019-02-23, 20:24
Medlem
Nicchzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att många hetsat Marcus Jannes till att genomföra självmordet är inte sant. Det är en skapad mediebild.

Tråden skapas 11.51 och 13.13 meddelar Jannes att han gör det. Under tiden hinner han få ett tjugotal svar av något fler än tio användare. De allra flesta tvivlar på att han tänker genomföra det och tror att han är ett troll. Vissa av dessa kan visserligen sägas håna honom och tvivla på om han vågar, om det nu är att hetsa någon. Men det rör sig trots allt om ett par, tre personer och av dessa en som säger lycka till och en som uttryckligen säger gå-och-häng-dig. Andra avråder honom.
På ett sätt är det vinklat i media, ja.

Fast till stor del är det är ju faktiskt också att hetsa någon genom skriva sådant som att han inte kommer våga, att han är för feg, att han är patetisk samt t.o.m. tipsar om hur han borde ta livet av sig på andra sätt. Det har han också svarat på innan han begick självmordet. Jag tvivlar starkt på att det gör saken bättre när man får läsa sånt, oavsett om det är 1 eller 100 personer som skriver såna saker.
Citera
2019-02-23, 21:31
Medlem
Joomlas avatar
Jag tycker inte det är ett faktafel att påstå forumet sändes på Flashback. Mer korrekt kanske hade varit att påstå sändningen skedde genom eller via forumet eftersom bilderna på självmordet lades upp på en server med några sekunders mellanrum. Utan att denna gjorts offentlig t.ex på forumet så hade ingen någonsin hittat den. Hade det varit fel att påstå att självmordet sändes via Facebook om han publicerat länken där istället? Hade någon ansett det varit en svartmålning av Facebook?

Sen är det möjligt som HusvagnSvensson menar att det är medvetet och gjort för att svärta forumet, men jag ser det som ett semantiskt snedsteg och inte som en uppenbar vinkling. Samma sak att folk hetsade LurifaxFlux till att ta sitt liv. Jag tvivlar på att en enda användare hade hetsat honom ifall tråden hade publicerats på något annat större svenskt forum, medan här så var det flera som gjorde det och det är där som brytningen mot det övriga sker, det som särskiljer flashback. Sådana användare och sådan jargong karaktäriserar forumet i viss mån.

Jag tycker forumet har ett oförtjänt dåligt rykte och personligen tycker jag flashback är heligt och unikt, men även om forumet i sig inte är t.ex rasistiskt så färgas även min syn av forumet av alla SD:are, rasister, systemkollapsalarmister och liknande som tar mycket plats. De är en del av forumet och det karaktäriseras av deras förekomst, men forumet är inte bara dessa.
Citera
2019-02-23, 22:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag tycker inte det är ett faktafel att påstå forumet sändes på Flashback. Mer korrekt kanske hade varit att påstå sändningen skedde genom eller via forumet eftersom bilderna på självmordet lades upp på en server med några sekunders mellanrum. Utan att denna gjorts offentlig t.ex på forumet så hade ingen någonsin hittat den. Hade det varit fel att påstå att självmordet sändes via Facebook om han publicerat länken där istället? Hade någon ansett det varit en svartmålning av Facebook?

Sen är det möjligt som HusvagnSvensson menar att det är medvetet och gjort för att svärta forumet, men jag ser det som ett semantiskt snedsteg och inte som en uppenbar vinkling. Samma sak att folk hetsade LurifaxFlux till att ta sitt liv. Jag tvivlar på att en enda användare hade hetsat honom ifall tråden hade publicerats på något annat större svenskt forum, medan här så var det flera som gjorde det och det är där som brytningen mot det övriga sker, det som särskiljer flashback. Sådana användare och sådan jargong karaktäriserar forumet i viss mån.

Jag tycker forumet har ett oförtjänt dåligt rykte och personligen tycker jag flashback är heligt och unikt, men även om forumet i sig inte är t.ex rasistiskt så färgas även min syn av forumet av alla SD:are, rasister, systemkollapsalarmister och liknande som tar mycket plats. De är en del av forumet och det karaktäriseras av deras förekomst, men forumet är inte bara dessa.

Det är i sig ok att du vill problematisera vad en sändning är, men jag hävdar ändå att du har fel. Jag är inte insatt i alla tekniska detaljer, men Jannes sände sitt självmord via en FTP- server om jag förstår det rätt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/File_Transfer_Protocol

Den hade ingenting alls med Flashback att göra och det går därför inte att säga att sändningen skedde här. Att sedan Jannes berättade här i realtid att han sände ändrar inte detta fundamentala faktum utan det är tvärtom extremt viktigt att hålla skillnaden mellan att sända och kommentera en sändning i sikte.

Just den skillnaden fördunklas ofta medvetet av politiska skäl av fiender till yttrandefriheten som vill hålla den som diskuterar och länkar till något ansvarig för det som källan till det som givit upphov till diskussionen är helt ansvarig för.

Det finns inget viktigare vad gäller att försvara yttrandefriheten på nätet och nätfriheten än att betona och kräva att det görs skillnad på det ena och det andra. Ingen blir ansvarig för Expressens och Aftonbladets artiklars innehåll för att de länkar till dem, ingen blir ansvarig för en högerextrem videokanal för att de länkar till den, ingen blir ansvariga för att de länkar till en direktsändning av en IS-avrättning och man blir inte ansvarig för Jannes självmord för att man tillåter honom att länka till den en diskussion om den i en tråd på Flashback.

Denna sorts skuldbeläggning av den som tillåter en diskussion om kontroversiella, otäcka eller politisk motbjudande saker och händelser utgör ett för medvetet och välkänt mönster för att det skulle röra sig om ett "semantiskt" misstag av Marcus Melinder, speciellt i det här sammanhanget när det skall propageras för traditionell medias och journalisters överlägsna etik i jämförelse med vanlig folk vara åsikter är farliga och måste övervakas och inskränkas.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2019-02-23 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in