Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Jag är inte principiellt emot att köpa aktiefonder. Jag betvivlar inte att det allmänna rådet du ger stämmer: Pengar växer bättre på börsen. Jag har dock helt stått utanför senaste decenniets börsrally. Om detta är toppen och jag går in nu så blir det kanske 10 års magsår innan jag ligger på plus igen. Det känns inte lockande.
Vad finns för risker med företagsobligationsfond? Vad händer vid en större börsnedgång? Kan du rekommendera någon specifik?
I och med att statsobligationer inte ger någon ränta så får man vända sig till företag istället. Men företagen kan gå i konkurs vilket medför en kreditrisk.
Spiltan räntefond Sverige är den säkraste med stora säkra bolag som Vattenfall, Telia, Nordea etc men ger väldigt lite avkastning. Sedan så finns det IKC avkastningsfond som jag tycker är bäst som har både stabila bolag och några med lite högre kreditrisk som tillsammans ska ge ungefär 2-3% om året. Under längre börsnedgång så står fonden still eller går ner lite, aktier faller betydligt mer i så fall.
Vad är målet och tidshorisonten med sparandet?