2019-02-23, 17:26
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersuperduper
Jag kollar huvudbok konton 3000-3999. Längst ner står det omslutning för debet och kredit ska summan vara samma på båda? Det är den inte.
3XXX-kontona skall enbart ligga på kredit, endast vid återköp som dessa debiteras.
Citat:
Ursprungligen postat av supersuperduper
Undrar även över skattekontot, det jag autokonterat som vi betalt till skattekontot (moms, arb. Avgift har motkonto leverantörsskulder om jag öppnar verifikationen. Detta är inget jag sett eller valt själv.
Källskatt och arbetsgivaravgift har sina egna avräkningskonton (2710 och 2730), men det blir ingen skillnad i slutändan om de skulle ligga på leverantörsskulder (2440).
Citera
2019-03-05, 00:07
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Klokt beslut. Nu gäller det för dig att få fram alla papper så att redovisningskonsulten kan sy ihop det här. Om nu konsulten vill åta sig jobbet.
För kontant gäller att du måste ha dagsrapporter från kassaapparaten och dessa ska bokföras sedast dagen efter.
Andra transaktioner ska man bokföra senast månaden efter.
Så ni ligger efter rätt kraftigt, och riskerar dessutom att åka dit på brott mot bokföringslagen. Slarva bort bokföringsunderlag och underlåta att bokföra i rätt tid är inget som myndigheterna ser lätt på.
Bokföringsbrott leder ofta till fängelse.
Lycka till.
Jag kan inte hjälpa dig mer.

Det där är ju dock något inte många lever upp till och något även Skatteverket har överseende med.
Är du i bokföringen alltid a jour iaf 2-3 veckor bakåt och inte har en omsättning på över 10 miljoner så lär du inte få pisk på fingrarna så länge du inte är frisör eller skrothandlare...

Mvh // BB
Citera
2019-03-20, 16:19
Medlem
Någon som vet hur inkomsten ska skattas ifall man håller på med e-handel? Behöver man ett företag eller dylikt? Är det bara att deklarera en gång per år inkomsten från e-handeln?
Citera
2019-03-21, 11:13
Medlem
Hej!

Vad gör jag för fel med min redovisning av enskild firma? Det känns som att jag överbeskattas varenda år. Jag driver den på sidan av en heltidstjänst och får följande siffror:

Total inkomst från verksamheten: 22000
Preliminärskatt: 4777

Nu åker jag på belopp att betala in: 4452 kr. Totalt blir det 9229kr. Alltså 41.95%.

Jag förstår att deklarationen är för personlig inkomst, men hur kan det bli såhär varje år? Är det jag som gör fel eller är skatten såhär hög?

Hälsar
Henrik
Citera
2019-03-21, 12:51
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Hej!

Vad gör jag för fel med min redovisning av enskild firma? Det känns som att jag överbeskattas varenda år. Jag driver den på sidan av en heltidstjänst och får följande siffror:

Total inkomst från verksamheten: 22000
Preliminärskatt: 4777

Nu åker jag på belopp att betala in: 4452 kr. Totalt blir det 9229kr. Alltså 41.95%.

Jag förstår att deklarationen är för personlig inkomst, men hur kan det bli såhär varje år? Är det jag som gör fel eller är skatten såhär hög?

Hälsar
Henrik

Eftersom du har heltidstjänst så är din löneskatt redan hög. Extrainkomster läggs ovanpå din tjänsteinkomst.

Men vi kan räkna lite på det.
Egenavgifter: 22000 * 0,75 = 16500 (Brutto) 5500 (Schablon egenavgift)
Kommunal/landstingsskatt = 9229 - 5500 -> 3729 skatt
Din skatt på brutto blir alltså => 3729/16500 = 0,226 -> 22,6%

Du får tänka på att en stor del av din lön (arbetsgivaravgifter/egenavgifter) ser du aldrig som lönearbetare, men det är den delen av lönen som går till sociala avgifter som pension, sjukförsäkring osv. Lägg på 31,42% på din bruttolön från din heltidstjänst så kan du lättare jämföra hur mycket du betalar i skatt för lönearbete vs egenföretagare.
Citera
2019-03-24, 22:25
Medlem
Slovoviks avatar
I årsredovisningen ska man redovisa medelantalet anställda.

Jag har haft en anställd under året, men jag har bara köpt några timmar arbete av honom och betalat ut en lön på totalt några tusenlappar (lön under 5000 kr).

Så vad ska jag ange på medelantalet anställda, man kan väl inte skriva att man haft en tiondel av en anställd? Hur skulle ni gjort? Någon som vet?
Citera
2019-03-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denisb
Xpectum, redovisningsekonom
Det kan jag men uttrycket, bokslutsomföringar, har jag inte hört.

Är det en bra utbildning?
Fick du lära dig allt du behövde?
Har du fått jobb inom området? Var det svårt?

Jättejätte tacksam för svar!
Citera
2019-03-31, 14:26
Medlem
Hej!

Jag har lite problem och jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Jag öppnade en enskild firma i somras och har betalat preliminärskatt under tiden. Utöver det har jag inte gjort något med firman då jag gick in i väggen i samma veva.

Nu vill skatteverket såklart att jag ska lämna in en bilaga för Enskild näringsverksamhet (NE) till deklarationen senast 2 maj. Jag har ingen aning vad jag ska fylla i den bilagan.

Kan någon förklara för mig vad jag ska skriva på "Balans- och Resultaträkning/Räkenskapsschema"?

Ska man fylla i att verksamheten saknar tillgångar och skulder om jag inte gjort något med företaget samt inte har ordnat något konto åt det?

Edit: Vet någon en bra och idiotsäker guide på nätet man kan följa?
Senast redigerad av Anpe1996 2019-03-31 kl. 14:29.
Citera
2019-03-31, 16:12
Medlem
MorganPalssons avatar
Om jag exempelvis har företagskontot på Swedbank men planerar att handla aktier för företagets pengar på företagets eget Avanzakonto, och därför för över pengar från Swedbank till Avanza. Ska det bokföras på något sätt eller det är endast om jag börjar handla som jag bokför något?
Citera
2019-03-31, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anpe1996
Hej!

Jag har lite problem och jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Jag öppnade en enskild firma i somras och har betalat preliminärskatt under tiden. Utöver det har jag inte gjort något med firman då jag gick in i väggen i samma veva.

Nu vill skatteverket såklart att jag ska lämna in en bilaga för Enskild näringsverksamhet (NE) till deklarationen senast 2 maj. Jag har ingen aning vad jag ska fylla i den bilagan.

Kan någon förklara för mig vad jag ska skriva på "Balans- och Resultaträkning/Räkenskapsschema"?

Ska man fylla i att verksamheten saknar tillgångar och skulder om jag inte gjort något med företaget samt inte har ordnat något konto åt det?

Edit: Vet någon en bra och idiotsäker guide på nätet man kan följa?
Om du inte gjort något alls i företaget så blir det 0 i de rutor som måste fyllas i. Gör deklarationen på nätet så får du hjälp med det du måste fylla.
Du behöver inte förklara något eller nämna något konto. Man kan använda sitt privata bankkonto som företagets konto även om det inte rekommenderas så inget separat konto behövs.

Skatten som du betalat in kommer du få tillbaka. Du borde ha gjort en preliminär självdeklaration när du insåg att du inte kommer göra någon vinst, men det kvittar ju nu. Om du även i år ska betala preliminärskatt och inte tror att du ska göra någon vinst så gör en preliminär självdeklaration och nolla den så slipper du betala in något.
Citera
2019-03-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Om jag exempelvis har företagskontot på Swedbank men planerar att handla aktier för företagets pengar på företagets eget Avanzakonto, och därför för över pengar från Swedbank till Avanza. Ska det bokföras på något sätt eller det är endast om jag börjar handla som jag bokför något?
Då företagets pengar är bokförda på ex. konto 1930 och försvinner därifrån till ett annat konto så ska du bokföra transaktionen till det nya kontot.

Jag såg precis att man från 2018 behöver ett LEI-nummer om man som företag ska handla med aktier. Det kostar någon tusenlapp per år.
Citera
2019-04-09, 01:27
Medlem
FEK A Redovisning Uppgift hjälp!

Tjah ska hålla mig kort. Finns en uppgift här där jag ska bokföra för två månader och sen utföra bokslut mm. En av affärshändelserna är att företaget skickar en faktura på 800 000kr till en kund och sedan nämner de att anskaffningsvärdet på de sålda varorna är 500 000kr. Nu fattar jag inte alls hur detta ska bokföras. Problemet gäller anskaffningsvärdet.Tror det gäller nån slags nedskrivning men vettefan och kurslitteraturen ger inga direkta svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in