2019-02-22, 22:53
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Läste nyss en snyftartikel om Jihad Eshmawi som inte får lägenhet och drar upp rasistkortet med hans namn.
Tänker att han är kräsen eftersom han ändå har 1483 dagars kötid och enligt statistiken så har han tillräckligt för västra Göteborg eller nästan för västra Hisingen.
Eftersom han har jobb så borde han också kunna köpa något utanför Göteborg att börja med och pendla t.ex är kontantinsatsen ca 22000 för denna 1'a i Falköping med 85% belåningsgrad.

Vet inte om Falköping riktigt kan räknas som "utanför Göteborg" då det ligger en bit över 12 mil bort.
Citera
2019-02-23, 11:06
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
Vet inte om Falköping riktigt kan räknas som "utanför Göteborg" då det ligger en bit över 12 mil bort.
Tja det beror på hur man ser det, från centralen i Göteborg så tar det ca 1 timme till Falköping med pendeltåget och den restiden till jobbet tycker jag är rätt okej.
Min poäng var att det är billigare och lättare med bostäder utanför Göteborg så det kan vara en lösning ett tag för att slippa flytta runt i 2'a hand med ockerhyra.
Citera
2019-02-23, 11:45
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Tja det beror på hur man ser det, från centralen i Göteborg så tar det ca 1 timme till Falköping med pendeltåget och den restiden till jobbet tycker jag är rätt okej.
Min poäng var att det är billigare och lättare med bostäder utanför Göteborg så det kan vara en lösning ett tag för att slippa flytta runt i 2'a hand med ockerhyra.
Ja det finns ju de som pendlar kollektivt inom Göteborg till jobbet där det tar 1 tim 20 min, så tidsmässigt kan man lika gärna bo i andra kommuner som du säger.
Citera
2019-02-24, 05:48
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:

Självklart går det, höll bara inte riktigt med om att man kan kalla det utanför Göteborg
Punkt nummer två håller jag däremot helt med dig på!
Citera
2019-03-05, 13:59
Medlem
Är det någon som har koll på hur stor chans man har om man har 5 - 10 pers före i kön när man blir erbjuden visning? Är det många som tackar nej och man har en rimlig chans eller tackar de flesta ja så man måste stå mer eller mindre först?
Citera
2019-03-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tma-2
Är det någon som har koll på hur stor chans man har om man har 5 - 10 pers före i kön när man blir erbjuden visning? Är det många som tackar nej och man har en rimlig chans eller tackar de flesta ja så man måste stå mer eller mindre först?

Du har absolut en god chans. En gång var jag 23e i kön och det var den 19e som fick den. Skulle säga att det beror mycket på väntetiden på lägenheten. Om det är 4-6 år så finns ju många ”hemlösa” som tar vad fan som helst. Är det däremot 10-15 års väntetid så är ju folk generellt betydligt mer kräsna. Kanske lägenheten passar dina behov perfekt men inte de där 5-10 före dig.
Citera
2019-04-02, 18:32
Medlem
SJälv har man över 2100 dagar på Boplats men funderar att hålla mig kall och inte ta något som jag inte är nöjd med. Viktigt för mig att kolla upp grannar innan vill inte bo med massa araber och liknande då det ALLtid blir problem.
Citera
2019-05-13, 10:39
Medlem
Är det nån som har koll på om det är färre som söker på sommaren? Läste om bostadskön i Stockholm att det kunde skilja ett år under sommaren, alltså att man kunde få en likvärdig lägenhet med ett års mindre kötid just under sommarmånaderna.
Har ca 2370 dagar nu och dom lägenheterna jag är intresserad av är det ungefär 5-20 före mig i kön.
Citera
2019-05-13, 10:56
Avslutad
Ngn som vet hur man får tag i ett förstahandskontrakt i Gbg? Ngn mäklare som kan rek?
Kan betala för möbler och annat skit som följer med tex en sopkvast.
Citera
2019-05-13, 11:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Ngn som vet hur man får tag i ett förstahandskontrakt i Gbg? Ngn mäklare som kan rek?

Det finns gott om lediga lägenheter i Göteborg om man är beredd att betala normalhyror. Bostadsbristen idag gäller framförallt lägenheter med lägre hyror i äldre bestånd dvs under 10.000 kr för en tvåa. Man får räkna med hyror på 8-10.000 för en stor etta, 12-15.000 för en två-trea. Detta i nybyggnation med centralt läge.
Citera
2019-05-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Är det nån som har koll på om det är färre som söker på sommaren? Läste om bostadskön i Stockholm att det kunde skilja ett år under sommaren, alltså att man kunde få en likvärdig lägenhet med ett års mindre kötid just under sommarmånaderna.
Har ca 2370 dagar nu och dom lägenheterna jag är intresserad av är det ungefär 5-20 före mig i kön.

Skulle inte räkna med det, ködagarna för att få lägenhet i Göteborg har ökat markant de senaste året. Man kommer inte vidare långt med 2370 dagar vilket är tragiskt.
Citera
2019-05-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose

Har du hög lön och en fast anställning så är det enklare att få jobb via privata aktörerna. Däremot måste du räkna med att betala en rejäl peng i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in