Citat:
Ursprungligen postat av
ClariNet
Varje människa, liten eller stor, som omkommer genom mord, olyckor eller naturkatastrofer är ett förlorat liv. En 8-årig pojke, som mördas på väg till skolan i Linköping är lika betydelsefull som var och av dem, som dog i tsunamin 2004. Närheten till ett offer spelar stor roll för ditt engagemang. Bor du i samma kvarter, har sett pojken gå till skolan tiden före mordet, grips du av händelsen på ett helt annat sätt än om du är bosatt i Thailand, på andra sidan jorden. Så fungerar det mänskliga psyket.
I den här tråden har hittills prövats, och fortsätter att prövas, alla tänkbara teorier, även sådana som kan betecknas som icke politiskt korrekta. Våta filtar ger vi gärna bort dem som bättre behöver det, kanske på platser, där hettan ibland kan bli litet besvärande.
Hej ClariNet!
"Så fungerar det mänskliga psyket", skriver du och visst är det så.
Det var dock inte vad jag skrev om utan jag skrev om "tiden". Du gjorde psykologi utav det lika snabbt som västernhjälten som slog bort en fluga på näsan under duellen.
Jag skrev: "För den som vill ha ett riktminne i tiden så hände den grymma Tsunamin i Asien år 2004 under juletiden med ca 250,000 döda och lika många allvarligt skadade". Varför gjorde jag det kunde vara en fråga?
Jo, när var 2004 i form av bilder och inte bara en siffra? Hur tänkte vi då och hur såg samhället ut? Dit ville jag komma eftersom allt annat misslyckats å det grövsta under 15 år, tragiskt, mycket tragiskt i min värld.
Minnen, bilder lever kvar beroende på vikten vi gav dom. Och i min värld var det stort att 543 svenskar dog i Tsunamin varav 140+ barn och 1500 skadade. Estonia katastrofen 1994 samt palmemordet 1986, WM-fotboll i Sverige 1958 samt det berömda bronset i USA 1994 står ut liksom WTC 2001 samt annat familjerelaterat. Det är så vi minns händelser och jag kommer även ihåg att jag läste på nätet om Linköpingsmorden 2004 och reagerade starkt då jag studerat och sedan bott där under en tid.
Min avsikt är att hitta en anledning till att morden men så goda tips och fakta inte är lösta och kvar finns bara den tabubelagda mörka filten kvar att syna då offret M inte var en vanlig svensk från en vanlig familj. Och inget ont om det men jag tycker om att hjälpa till att skipa rättvisa om det går.
2004 hade jag kvinnliga vänner som gifte sig med araber och afrikaner inte minst pga visa och jag önskade dom allt gott men likväl när jag läste om mordet på ett libanesbarn och pappans business stelnade mitt inre... Kanske dax att låta historiens vingslag ta över och inte ta sida så snabbt med tunnelseende år ut och in?
I mina yrken har jag lärt mej att vill du följa ett spår så "just follow the money". Om detta tänker jag skriva om men nog för idag.
Kommer att följa upp om vad jag vet om hur polisen jobbar, politiker och vilka som blir rika på invandringen från politiker till skollärare med nya titlar. Där klämmer skon i Linköpingsmorden och det är därför det är locket på eller filten om det passar bättre.
All spaning värderas och bokförs av polisen och hur var det 2004 vad gäller invandrarrelaterat är den viktigast pusselbiten men även den svårate tror jag nu när allt annat är ihopplockat och vänts på i evigheter utan resultat.
Jag kommer även att berätta om hårtestning då en vän var sverige expert på detta och vi skickade hårstrån till Tyskland. Finns även mycket om sannolikhet i detta på nätet om du inte vill vara en sån som tror på allt som myndigheter hittar på.
Allt väl och skön helg!