Citat:
Ursprungligen postat av
Hoppsasteg
Någon som har Expressen premium och kan berätta vad skurken säger i intervjun?
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sa-lever-johan-af-donner-i-dag/
Citat Expressen. Obs enbart en liten del.
” Det har gått nio år sedan adelsmannen Johan af Donner släpptes fri från anstalten Beateberg i Trångsund, söder om Stockholm.
”Lönen räckte inte till”
Hans brott uppdagades då en assistent, Sirkka Gustafsson, fattade misstankar om att hennes chef Johan af Donner, då Röda korsets kommunikationschef, förskingrade pengar.
Gustafsson tyckte bland annat att Röda korsets affärer med ett tryckeri var märkliga. Det var, enligt henne, stora fakturor för tjänster som aldrig levererades.
Af Donner använde också sin hustrus bolag för att skicka falska fakturor. Totalt lurade han sin arbetsgivare på 7,6 miljoner kronor med hjälp av ytterligare två företagare.
Johan af Donner med sin dåvarande advokat Leif Silbersky.
Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX / TT NYHETSBYRÅN
Under den polisutredning som senare inleddes framkom att af Donner även hade lurat sin tidigare arbetsgivare Cancerfonden, där han var insamlingschef, på miljonbelopp.
Johan af Donner levde samtidigt lyxliv: körde Jaguar, bodde i en exklusiv våning på Östermalm i Stockholm och åkte på dyra utlandsresor med familjen.
– Jag hade inte en för låg lön, jag drabbades nog av guldsot och min lön räckte inte till för det liv jag levde, sa han i tingsrätten.
Han överklagade tingsrättens dom, men blev fälld även i hovrätten. Han överklagade också hovrättens beslut, men fick inget prövningstillstånd i Högsta domstolen.”
Sicket svin.