2019-02-22, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Sen är det svårt att komma runt att rättvisan fokuserar på de levande, och dessas rätt i sina liv, eller hot mot andra levande. Dvs ett aktivt levande hot mot oskyldigas väl och ve är ett potentiellt ont.
Ja - och samhället står med ett nytt problem när Eklund ska släppas lös. Han jagade random till skillnad från att:
Citat:
Paret i Bjärred är engångsförbrytare i alla avseenden, och har varit i full visshet om detta, och inget hot har i något avseende utgått mot ngn annan än de som de dödade vid detta tillfälle.
Samt att de som sagt är stendöda:
Citat:
De har redan själva utdömt dödsstraff på sig själva för gärningen, för att ej längre höra till de levandes skara.

Varav följande får stå ut med klappjakten som vissa ägnar sig åt, insvept i en pseudoaltruistisk mantel:
Citat:
De som är under hot rörande deras väl och ve är då snarast deras anhöriga. Rättvisan har inte alltid vilja att statuera exempel med redan döda för att tillfredsställa mobben eller en allmänhet, men på de anhörigas bekostnad.
Varav förundersökningen förmedlat ett resultat där båda föräldrarna är formellt misstänkta och under förundersökningen har inte framkommit nåt som nån borde flaggat för. Likt fallet Hunt.
Citat:
Men det var också en topplocks-handling från en (alltför) ensam individ, inte ett gemensamt och via avskedshandlingar erkänt brott i planerad och dolt samförstånd, där andras ansvar för handlingen svårligen kan komma på tal.
Citat:
Så då har vi numera två kremerade lik som solglitrer kan gå lös på. Vi andra har lämnat såna seder bakom oss. Mänskor ska inte göras onda annat än i formella avseenden för de handlingar de begår, det tjänar inte allmänhälsan, säkerhet eller rättvisa. Det skapar monster. Ambitionen måste vara motsatsen.
Ja, det kan ju verkar heroiskt..
Citat:
Inget hindrar ju heller att vård och skola mfl gör vad de kan för att likande ska ta epidemiska proportioner. Det kan ju se illa ut.
Frågan är hur det skulle förhindras. Neka hemundervisning när dottern de facto var sjuk och hade diagnos och intyg? Tvinga Agnes till skolan hade inte varit ett alternativ, ifrågasätta doktorer är knappast deras bord.
Gällande föräldrarna verkar ju inte ens vården ha varit i deras närhet. Tyvärr.
Citera
2019-02-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har svårt att se några likheter alls mellan bjärredfallet och de fasansfulla mord Anders Eklund begick. Dessutom hade han flera sexdomar på sig sen tidigare med våldtäkter och blottning (t.o.m på jobbet). Han är ett lågpannat, impulsstyrt miffo med sorgligt låg IQ och han hade dessutom en barndom med perversa förhavanden helt öppet gällande sex och porr i släkten. Han är matad med det sen barnsben. Hans motiv är dessutom milsvitt skilt från bjärredföräldrarnas.
Lågpannad,miffo med sorgligt låg IQ kontra högutbildad,högpresterande. Det är alltså skillnad på mord och mord, mördare och mördare. Vilka mördare ska vi mentalisera och vilka ska vi bara skita i? För offren spelar det ingen roll. Dom har tagits ifrån sin rätt till liv.
Ja Eklund har gjort sig skyldig till fruktansvärda brott men var utsatt kan man tänka för en fruktansvärd uppväxt. Ska man mentalisera och förstå ska det väl gälla alla och inte vissa utvalda. Det finns en utbredd önskan här om att förstå och ta hänsyn och framhålla sin empatiska förmåga men den gäller tydligen bara
bjärredfallet.
För mig är det fullkomligt fasansfullt att föreställa mig Agnes och Moa bli strypta/kvävda!! Dessutom av sina förälder/föräldrar som ska beskydda sina barn! Det finns inga sjukdomar som ursäktar. Inget sökande med ljus och lykta eller resor om det så vore till månen! Att sedan som någon skrev om att Agnes var suicidal och därför gick föräldrarna henne till mötes gör mig vansinnig av ilska! Jag har levt nära föräldrar till tonåringar som suiciderat och det finns INGET dom inte skulle ha gjort för att förhindra det!
Citera
2019-02-22, 19:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vi är många som vill veta hur detta hänger ihop.
Det är därför mycket märkligt inse att några andra i denna tråd inte vill det.
Helt obegripligt.
Det enda som är obegripligt är att du inte begriper dig på förundersökningssekretess när pressträffens information gavs samt att du ägnar dig åt en pseudoutredning trots att förundersökningen gett ett resultat.
... hur mycket du än slår dig i pannan.

Vi är många som inte följer dig.
Senast redigerad av develi 2019-02-22 kl. 19:08.
Citera
2019-02-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Undrar när tråden ska förstå vad polis och forskare säger? Morden grundas i att föräldrarna, en eller två, var personlighetsstörda. Det är så pusslet går ihop slutligen.

Narcissister har inte känslor som andra. Allt är praktiska lösningar och att efterlikna andras val. Att skaffa barn, eller ha barn, är inget som skänker någon särskild lycka. Det är mer att likna vid att "göra lumpen". "Jag älskar dig" är något man säger, för att andra säger det. Det är så man gör, det är så man borde känna.

Det är i grunden synd om narcissister, de lever i en spegling. Tänk att inte få känna. Hur skulle det livet vara, tror ni? Jobbigt, och blir det svårt, så att det som sker inte motsvarar normalbilden, så blir det nästan oöverstigligt.

En narcissist vill vara som andra, eller bättre. Avgrunden öppnas om man uppfattar sig som sämre i något avseende. Sämre i skallen eller fysiken? Psykiska problem är förbjudet att ha, då just psyket är känsligt för narcissisten. Det är där det bubblar och stör djupt i det undermedvetna.

Morden är en logisk följd av narcissism. ME är ett verktyg för att hålla sig ovanför vattenytan, ett tag. När omgivningen börjar kräva introspektion, då brister det!

Vårterminen var i antågande. De ville inte bli synade
, det kan ha varit så enkelt, och så svårt, som att flickorna inte klarade att vara glada och tacksamma jämt. Det inre skar sig. De blev fysiskt sjuka, fick ont... som i ME.

Det är inte ovanligt att känslor sätter sig i kroppen som just värk. Det är inget att skämmas för. Någonstans måste känslor ta vägen, om de inte får kanaliseras via huvudet.

Det kan också vara ett skydd att göra sig maktlösa och inkompatibel med skola och omvärld.

Nej, morden är inte ologiska, inte diagnoserna heller. Inte ens morden. Om de var narcissister med drag av psykopati, med förmåga att mörda med liten känslolindring. De gick i land med detta på små doser lugnande. Vem klarar av det? Vilka människor är kapabla tror ni? Normaldepparen? Aldrig.

Om familjen fått sitta en stund i rundabordssamtal med en psykolog, då hade alla varit i livet. Så enkelt kan det ha varit. Var det någonsin samlade hos PBU? Det sägs att de inte fick hjälp där, en trådsanning. Vill veta mer om det. Kan familjen ha avböjt mer kontakt?

Det är så viktigt att man som familj öppnar upp sig, men att komma åt en narcissist, känslomässigt, är omöjligt. Halare ålar finns inte. Det som är ondska är ofta omedvetet dessutom, de skyddar sig själva genom att sätta andra i gungfly. Sådant tär förstås, och då blir omgivningen trött. Så trött... som i ME.

Drabbade av n-personer berättar att det tar år att repa sig, förstå och komma vidare. Den chansen fick aldrig barnen, de hade behövt bli vuxna först för att förstå. Nu var deras arma föräldrar riktigt svåra narcissister, en eller två. Övertygad om det och instämmer i det polis och forskare kommit fram till där. Bara att läsa intervjuer så kanske sanningen om vad som hände kan börjas formas...

Jag tror att de grunnat länge, som polisen säger, men att AÖs planer och verkställande även fick denna familj att göra det mest förbjudna. De har kanske skrivit ett manifest som AÖ... det ryktas ju om kritik mot myndigheter.

De fetade styckena: håller med dig. Men inte att en eventuell narcissist i familjen skulle ta livet av sig själv. De älskar sig själva och sin upplevda förträfflighet alldeles för mycket, men klart att det händer att även såna ger upp inför verkligheten - om de klarar av att uppfatta den.

Vi vet inte om någon av föräldrarna var narcissister. Man kan inte bara kleta på någon en diagnos utan att ens ha träffat dem.

När man bedömer och diagnosticerar personlighetsstörningar så är det kanske 8-10 punkter i en manual man beaktar. En person kan uppfylla 3-4 av dessa men ändå inte vara en "fullfjädrad" narcissist. Gäller alla störningar.

Alla människor har en liten "fläkt" av en eller annan störning - och det är det som är vår personlighet. Utan det skulle vi bli som robotar = felfria och helt utan känsloliv. Vem vill vara sån eller ha med en sån individ att göra?

Men att det var något allvarligt fel i familjen, där en eller båda föräldrarna tog sig rätten att besluta över liv och dö, är ju uppenbar. Handlingen kan verka både narcissistisk och/eller psykopatisk men ännu vet vi inte. Betvivlar att någon av föräldrarna har fått en diagnos av ett proffs. I efterhand kan man tycka att föräldrarna borde ha nagelfarits långt tidigare.

Skolan borde kanske ha varit mer uppmärksam? Rektorn hade ju t.o.m uppfattat att "familjen var i djup kris". ÄÅndå gjordes ingenting. Så jag frågar mig varför man inte lät barnen komma till tals mer än de uppenbarligen inte gjorde.
Citera
2019-02-22, 19:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja - och samhället står med ett nytt problem när Eklund ska släppas lös. Han jagade random till skillnad från att:

Samt att de som sagt är stendöda:

Varav följande får stå ut med klappjakten som vissa ägnar sig åt, insvept i en pseudoaltruistisk mantel:

Varav förundersökningen förmedlat ett resultat där båda föräldrarna är formellt misstänkta och under förundersökningen har inte framkommit nåt som nån borde flaggat för. Likt fallet Hunt.

Ja, det kan ju verkar heroiskt..

Frågan är hur det skulle förhindras. Neka hemundervisning när dottern de facto var sjuk och hade diagnos och intyg? Tvinga Agnes till skolan hade inte varit ett alternativ, ifrågasätta doktorer är knappast deras bord.
Gällande föräldrarna verkar ju inte ens vården ha varit i deras närhet. Tyvärr.

Här blir man refererad... 😄

De får väl vrida på saker. Det finns kompetent folk och gynnsamma strukturer, säkert. Skola och specialvårdsinstirutioner och socialtjänst får väl slå sina kloka huven ihop. Och forskning. Det finns gott om ME-patienter som är minderåriga....
Citera
2019-02-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej för fan, Glittret.

De flackade runt för bot och bättring gällande sjukdom av ren ondska.
De lät nog Moa spela piano i flera år för att abrupt avsluta det. Av ren ondska.
Och inte nog med det - de lät barnen ha fritidsaktiviter, gå i skola, umgås med kamrater för att i ren ondska plötsligt isolera dem nånstans runt 11-12 års ålder.

Av ren ondska så lyckades de nog ordna med alla Agnes besvärliga symtom också.
Motivet blir däremot svårt att skönja. Nåt åt Eklunds håll du finner mer i parité?
Tacka fan att de ansågs vara i djup kris såsom de engagerat sig i flera år - av ren ondska - för att sen stendö.

Pure evil Parents. Eller ska vi säga Oskar för att vara mer i enighet med din framfart?

Kan du tänka dig så enkelt som att en av föräldrarna blev väldigt sjuk ? Du borde vetat bättre för du skriver mycket här bland annat om psyket. Synd bara att den föräldern inte sökte hjälp för ångest, depression, sömn osv allt som har med psykisk ohälsa att göra. Stress får man inte glömma och vissa egenskaper i personligheten. Jag är inte duktig på att skriva romaner här som du men jag var en av dom som såg hur Oskar blev sämre och sämre. Jag är säker på skolans rektor och lärarna och hans kollegor såg det också. Man skickar inte polisen i första hand till nåns hem. Särskild inte i Sverige. Han monterade ner sin familj.Inga pianolektioner, mer besatthet av ME osv osv. Hanna förstod säkert läget men hon trodde inte att det skulle gå så långt. Hon borde ta barnen och sticka el hjälpa honom tagga ner allt.
Fotona på hemsidan säger allt. Så såg Oskar inte ut innan han blev sjuk. Kolla på pappans hemsida. Jag vet hur han såg ut innan han blev sjuk
Senast redigerad av Missan27 2019-02-22 kl. 19:16.
Citera
2019-02-22, 19:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Kan du tänka dig så enkelt som att en av föräldrarna blev väldigt sjuk ? Du borde vetat bättre för du skriver mycket här bland annat om psyket. Synd bara att den föräldern inte sökte hjälp för ångest, depression, sömn osv allt som har med psykisk ohälsa att göra. Stress får man inte glömma och vissa egenskaper i personligheten. Jag är inte duktig på att skriva romaner här som du men jag var en av dom som såg hur Oskar blev sämre och sämre. Jag är säker på skolans rektor och lärarna och hans kollegor såg det också. Man skickar inte polisen i första hand till nåns hem. Särskild inte i Sverige. Han monterade ner sin familj.Inga pianolektioner, mer besatthet av ME osv osv. Hanna förstod säkert läget o men hon trodde inte att det skulle gå så långt. Hon borde ta barnen och sticka el hjälpa honom tagga ner allt.
Jag betvivlar inte på att Oskar blev sämre. Det finns det uppgifter på redan innan du anlände till tråden och likaså efteråt.
Men det samma gäller Hanna så det är mer än synd att de gick in i sin bubbla och allierade sig - för det kostade två fina barn livet.

Självklart förstod hon läget - hon var nämligen medspelare och det är bekräftat via testamente, avskedsbrev och annat via digital media.
Citera
2019-02-22, 19:15
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Lågpannad,miffo med sorgligt låg IQ kontra högutbildad,högpresterande. Det är alltså skillnad på mord och mord, mördare och mördare. Vilka mördare ska vi mentalisera och vilka ska vi bara skita i? För offren spelar det ingen roll. Dom har tagits ifrån sin rätt till liv.
Ja Eklund har gjort sig skyldig till fruktansvärda brott men var utsatt kan man tänka för en fruktansvärd uppväxt. Ska man mentalisera och förstå ska det väl gälla alla och inte vissa utvalda. Det finns en utbredd önskan här om att förstå och ta hänsyn och framhålla sin empatiska förmåga men den gäller tydligen bara
bjärredfallet.
För mig är det fullkomligt fasansfullt att föreställa mig Agnes och Moa bli strypta/kvävda!! Dessutom av sina förälder/föräldrar som ska beskydda sina barn! Det finns inga sjukdomar som ursäktar. Inget sökande med ljus och lykta eller resor om det så vore till månen! Att sedan som någon skrev om att Agnes var suicidal och därför gick föräldrarna henne till mötes gör mig vansinnig av ilska! Jag har levt nära föräldrar till tonåringar som suiciderat och det finns INGET dom inte skulle ha gjort för att förhindra det!

Det handlar inte om att förstå och visa hänsyn utan om hur ev. föräldrarna kan ha uppfattat situationen/gärningen. Det är två helt olika saker.
Citera
2019-02-22, 19:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det handlar inte om att förstå och visa hänsyn utan om hur ev. föräldrarna kan ha uppfattat situationen/gärningen. Det är två helt olika saker.
Det verkar vara väldigt svårt att begripa skillnaden och det börjar mer och mer likna försvarstal för äcklet Eklund:
Citat:
Ja Eklund har gjort sig skyldig till fruktansvärda brott men var utsatt kan man tänka för en fruktansvärd uppväxt.
Citera
2019-02-22, 19:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Kan du tänka dig så enkelt som att en av föräldrarna blev väldigt sjuk ? Du borde vetat bättre för du skriver mycket här bland annat om psyket. Synd bara att den föräldern inte sökte hjälp för ångest, depression, sömn osv allt som har med psykisk ohälsa att göra. Stress får man inte glömma och vissa egenskaper i personligheten. Jag är inte duktig på att skriva romaner här som du men jag var en av dom som såg hur Oskar blev sämre och sämre. Jag är säker på skolans rektor och lärarna och hans kollegor såg det också. Man skickar inte polisen i första hand till nåns hem. Särskild inte i Sverige. Han monterade ner sin familj.Inga pianolektioner, mer besatthet av ME osv osv. Hanna förstod säkert läget men hon trodde inte att det skulle gå så långt. Hon borde ta barnen och sticka el hjälpa honom tagga ner allt.
Fotona på hemsidan säger allt. Så såg Oskar inte ut innan han blev sjuk. Kolla på pappans hemsida. Jag vet hur han såg ut innan han blev sjuk

Om du skulle gissa/spekulera. Varför tror du att O var sjuk och blev allt sämre? Vad är din teori?
Citera
2019-02-22, 19:27
Medlem
Glöm inte pedofili är en sexuell läggning . Ingen sjukdom. Jag vet inte varför jag skriver det här. Blev trött på attackerna mot Solglittret. En av dom vettiga här. Tyvärr är resultatet : Engla och Helen mördades av pedofiler. Agnes och Moa av sin pappa. Dom blev strypta. Oskar var säkert mycket sjuk på slutet. Men det hjälper inte. Alla dom 4 barnen mördades och döden är en definitiv sak.
Citera
2019-02-22, 19:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Här blir man refererad... 😄

De får väl vrida på saker. Det finns kompetent folk och gynnsamma strukturer, säkert. Skola och specialvårdsinstirutioner och socialtjänst får väl slå sina kloka huven ihop. Och forskning. Det finns gott om ME-patienter som är minderåriga....
Som jag skrivit innan är det snarare föräldrarna som behövt KBT..

Vad som uppenbart behöver utvecklas är anhörigstöd när familjer drabbas av barn med ME. Utan att föräldrar behöver vara lika stolliga som de här i sitt tänk.
Vikten av att landa rätt (krishantering). Ta hand om sig själva. Be om hjälp och stöd. Få hjälp och stöd. Bättre information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in