Man börjar i en liten skala, den innersta kretsen, och arbetar sedan sig utåt. När det gäller Linköpingsfallet, så har de även topsat avlidna som varit av intresse.
Med det sagt: det finns skäl till att inte topsa hela Sverige eller för den delen hela Närke.
Man måste ha någon å matcha topsningen mot,
har man det här?
Hittar man bara DNA från kända personer så kanske
det tar emot lite, speciellt om det inte är SDs DNA.
Jag vägrar recensera åklagaren, det gör andra så bra redan. Jag tror på åklagaren,
jag tror på ett åtal, samt slutligen en fällande dom på MGM. Rättvisan segrar.
Det låter ju väldigt bra, i den bästa av världar o.s.v. .........
Var ska den stackars ÅK hitta en hållbar bevisning mot SD tror du?
Hur ska det gå till tror du?
(mitt fetade, längst ned)
Du drar i din upprördhet din lans till att framställa kvinnor som mindre begåvade!
"Nya kvinnor" är inte oförmögna att googla SD:s namn och då hamnar "nya kvinnor" på Flashback.
Om man som "ny kvinna" efter att här ha läst hur man uttalar sig kring SD:s person och väljer att ändå kanske umgås med honom -ja, skall en sån kvinna enligt dig då ställas under förvaltare?
Jag är inte upprörd. Tror du det för att jag tycker SD är ett ego-svin? Det tycker jag lugnt och stilla.
Jag märker att du är debattglad och gillar att raljera, men Stefan ÄR en Ulv med oskyldig uppsyn. Han charmar nog kvinnor i alla åldrar och han är snäll så länge kvinnan gör som han vill. Tyvärr, googlar inte alla kvinnor och kollar en ny förälskelse.
Vem vet, ulven kanske Tindrar och kallar sig Ulf, Yoda eller Karl.
Utanför Örebro, flashback och GC-världen har inte människor koll på vem SD är. Han har nog ett gäng damer att välja på.
Jag tror att ett indiciemål till åtal blir svårt i detta fall. I fallet med Tova så var det utan tvekan så att det fanns ingen annan som annars skulle ha gjort det. Billy försökte ju dock att hitta på en "Mollgan" som skulle ha utfört det medan han själv låg utslagen på toaletten. Utöver det så kunde utredarna binda Billy till användandet av skottkärran, genom skoavtryck. Sen så fanns ju Tovas dagbok också. (Detta är vad jag minns att jag läst).
Vid indicemål är det svårt att bevisa att det är ställt utom rimligt tvivel att någon annan inte kan ha gjort det. Därför tror jag att det blir svårt med det i LW-fallet. Det har ju tydligen funnits en hel del män runt henne (för att göra Carinah78 nöjd; även en å annan kvinna). Dessutom måste åklagaren lyckas, inför rätten, visa på att det är helt uteslutet att en random främmande person utfört mordet.
Om resterande svar från NFC inte stärker misstanken mot SD, blir det knivigt för ÅK. Då behöver hon ta ett större avgörande beslut, och det beslutet kommer att säga oss hur pass starka indiciekedjor mot SD det finns i utredningen. Vi får vänta och se, helt enkelt.
Jo, visserligen fanns en del teknisk bevisning mot Billy, vilket han på olika sätt försökte genom ändrade historier täcka upp hålen på.
De påhittade rösterna han hade hört på gården medan han låg typ avsvimmad på badrumsgolvet, kanske inte var så lätta att bevisa inte fanns. Samtidigt var denna historia inte med från början alls, utan tillkom i ett senare skede.
Det som petade hål (delvis) på den historien, var ju att Billys telefon under denna tid hade "vandrat" tusentals meter. Detta försökte försvaret få till att eftersom Billy var avtuppad kunde någon ha tagit hans telefon.
Till sist blev det många anpassade historier som många gick att peta hål på. T ex den påhittade bil som hade hämtat upp Tova. Man kunde inte se ut genom fönstret till den plats som Billy hävdade att han sett henne kliva in i bilen, t ex.
Alla indicier var inte lika starka, men några var det.
Nu minns jag inte hur säkra skoavtrycken var på bottnen av sjön,om de gick att koppla till Billy fullt och fast? Det kunde ha skett om han varit ute för att dumpa kroppen vid ett olycksfall, eller vid tidigare tillfälle. Men en till liten nit i kedjan. Här kommer fimpen in, den visar att Billy har varit vid stranden, precis där Tova hittades. Hans DNA på en färsk fimp. Klädrester och knappar i tunnan, kläder som försvunnit. Allt svårt att bevisa att de har med mordet att göra. Men små små indicier. Tillsammans.
Som jag minns fanns inget tekniskt som kunde binda Billy till mordet ensamt.
T ex kan ju något inte verka så konstigt om man tittar enskilt på en händelse/indicium. Men om man tittar på hur det brukar vara, då ser det avvikande ut.
Brukade de elda upp kläder i tunnan? Nej säger pappan, ja säger Billy.
Brukade Billy ha den jackan på sig? Var är den nu?
Brukade Billy röra på sig mycket? 3 km /natt.
Brukade Billy cykla till sin pappas lägenhet?
Brukade han vara upp så tidigt på morgnarna?
Brukade ha ta ett bad när han kom hem till dom?
Inga bevis, bara svaga indicier.
Men tillsammans med andra starkare indicier, blir det starkare. Tillsammans med alla anpassningar som gått att peta hål på, blev det mycket starkt. Till sist.
Jag hoppades på att man kanske ändå kunde bygga en indiciekedja genom något liknande här, med att hitta indicier, liksom i Tovas fall.
T ex finns förmodligen mobilkonversationer och annan bevisning som kan avgöra vilken tidpunkt brottet skett.
Har LWs barn hört något?
Man vet enligt @MV att han har kontaktat henne och velat träffa henne. Vid vilken tidpunkt var det?
Finns det ett vittne som @Flixa har berättat om som känner till SD och har sett honom ute vid tidpunkten? När såg det eventuella vittnet SD ute? Före eller efter brottet?
Man vet enligt MV att en person väntat utanför LWs bostad. Såg ett vittne detta eller finns det annan bevisning för denna " säkra vetskap"?
Det finns några vittnen som kan bekräfta att de sett en person utanför sitt fönster och att man hört en man och en samtala.
De kan ju inte ha pekat ut SD, men kanske de skulle kunna säga något om mannen, känna igen honom vid en konfrontation, känna igen en röst?
Finns det mastuppkopplingar som tyder på att SD rört sig ute i området under natten?
Verkar hans förklaringar isf stabila, rimliga?
Ändrar han sin historia allteftersom saker läggs fram för honom?
Har man hittat något i SDs mobil.
Är något raderat? Sådant som kan verka konstigt att det plötsligt är borta?
Finns det hot? Ilskna kommentarer?
Har man hittat LWs mobil och kunnat återskapa något om den har blivit förstörd?
Finns hans fingeravtryck på mobilen? Har han kunnat förklara det på ett tillfredsställande sätt?
Har han försökt få det att se ut som att de umgåtts mycket den senaste tiden, men det verkar inte stämma?
Det finns en mängd bilder från geocachingen, och HD och barnen kanske vet om något plagg/skor saknas. Kanske finns hans DNA på LW, men inte konklusivt. Kan han förklara det på ett trovärdigt sätt eller kan ÅK så småningom visa att de inte har haft nära kontakt på länge?
Kan vänner berätta om hot/trakasserier/stalkingbeteende?
Jag blir otroligt besviken om man inte lyckas få ihop ett åtal.
Jag känner mig själv väldigt osäker på att det ska lyckas. Det låter inte troligt att man har något väsentligt kvar på NFC att vänta på nu (eller?).
Kvar kan vara förhör, sammanställning av dessa och möjligen fortsatta analyser av olika data.
Jag vet ju att det kan ta tid att utreda vissa saker, då andra aktörer är inblandade. T ex höll man på med knapparna i Billys soptunna länge innan man kunde identifiera typ av plagg, märke, produktionsår, modell osv.
Jag hoppades på att man kanske ändå kunde bygga en indiciekedja genom något liknande här, med att hitta indicier, liksom i Tovas fall.
Men är det inte just en indiciekedja åklagaren anser sig ha? Du beskrev den ju själv häromdagen:
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/...../
Det är för mycket slump att denna man är anmäld två gånger för ofredande och misshandel mot just den kvinna som han sent, tätt inpå mordet av henne bett om att få träffa.
Strax efter det ses en person väntandes utanför LWs bostad. Ett vittne uppger att det hörts en manlig och en kvinnlig röst samtala gåendes i riktning mot planket.
Strax därefter hör ett vittne fruktansvärda skrik....
Dagen efter saknas LW.
Hon hittas död bakom planket efter fem dagar.
Inget bevis, men hur stor sannolikhet är det att det just då skulle komma två cykeltjuvar.... två pundare?
Men är det inte just en indiciekedja åklagaren anser sig ha? Du beskrev den ju själv häromdagen:
Vi vet inget om vad ÅK har.
De uppgifter vi i tråden har att utgå från är tråduppgifter.
Indiciekedjan som en åklagare ha behöver hon ha färdig först till åtalet, vilket ännu inte har kommit.
I den indiciekedjan behövs mer än det jag tog upp.
Vi vet inget om vad ÅK har.
De uppgifter vi i tråden har att utgå från är tråduppgifter.
Det mesta av det du tar upp är officiella uppgifter. T.ex. har ju polisen berättat i media både om de tidigare anmälningarna och om de här vittnena, och åklagaren säger nu att hon tror att LW dog där hon hittades. När det gäller chattandet så kanske det är oklart exakt vad som avhandlades, men att de faktisk hade chattat bekräftades ju sedan av en som känner SD.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Indiciekedjan som en åklagare ha behöver hon ha färdig först till åtalet, vilket ännu inte har kommit. I den indiciekedjan behövs mer än det jag tog upp.
Naturligtvis. Det som diskuteras är väl om det räcker för skälig misstanke, och hur länge.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-22 kl. 18:30.
Jag är inte upprörd. Tror du det för att jag tycker SD är ett ego-svin? Det tycker jag lugnt och stilla.
Jag märker att du är debattglad och gillar att raljera, men Stefan ÄR en Ulv med oskyldig uppsyn. Han charmar nog kvinnor i alla åldrar och han är snäll så länge kvinnan gör som han vill. Tyvärr, googlar inte alla kvinnor och kollar en ny förälskelse.
Vem vet, ulven kanske Tindrar och kallar sig Ulf, Yoda eller Karl.
Utanför Örebro, flashback och GC-världen har inte människor koll på vem SD är. Han har nog ett gäng damer att välja på.
Nej du är alltså inte upprörd. Bra så.
Jag vet inte vilka dina erfarenheter är av män och det är ju inte heller topic för tråden, men handen på hjärtat: Går det inte tretton på dussinet av män av SD:s sort? Som t ex har relationer utanför äktenskapet trots att de är gifta.
Män som beter sig illa är ju ingen bristvara precis, men inte heller kvinnor är ju alltid snövita.
Kvinnor väljer ofta "spännande" män och så får det väl vara i ett fritt och öppet samhälle? Än är inte SD dömd för nåt våldsbrott, så det finns ju egentligen inga skäl för oss att här i tråden varna kvinnor för att ge sig i lag med denna person. Eller?
Vi har inte en Martin Jonsson här.
Åtminstone inte ännu.
Fotnot: Martin Jonsson i mitt exempel är alltså den person som dödade Lotta Rudholm.