2019-02-20, 20:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker det är förvånande att dessa tories och labours tillsammans skapar en ny "grupp". Jag tänker att det hade varit mer effektivt om de joinat LibDems.

Ja, faktiskt, åtminstone vad gäller de fd. Tories-damerna. Jag kan dock tänka mig att labor-avhopparna kan ha ideologiska svårigheter, åtminstone om LibDem är mer nyliberalt än socialliberalt. Jag känner inte till vad de står.
Citera
2019-02-20, 21:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, faktiskt, åtminstone vad gäller de fd. Tories-damerna. Jag kan dock tänka mig att labor-avhopparna kan ha ideologiska svårigheter, åtminstone om LibDem är mer nyliberalt än socialliberalt. Jag känner inte till vad de står.
Måhända, men positionen i Brexit-frågan torde vara lik.

"The independent group" hoppas på fler avhopp - och det är kanske enklast att locka till sig om de står oberoende (och ganska odefinierade). Men sedan kan man tänka sig att de samarbetar med LibDems.

Jaha... har vi kommit någonstans med de här avhoppen!? Kanske... ERG har ju nu sett att de drivit tories till avhopp. ERG är troligen också måna om att partiet faktiskt håller ihop (partisplittringar i UK är vansinnigt dyrt). ERG därmed kanske backar lite nu och vi kommer då lite närmare att Dealen accepteras av parlamentet.
Citera
2019-02-20, 21:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Måhända, men positionen i Brexit-frågan torde vara lik.

"The independent group" hoppas på fler avhopp - och det är kanske enklast att locka till sig om de står oberoende (och ganska odefinierade). Men sedan kan man tänka sig att de samarbetar med LibDems.

Jaha... har vi kommit någonstans med de här avhoppen!? Kanske... ERG har ju nu sett att de drivit tories till avhopp. ERG är troligen också måna om att partiet faktiskt håller ihop (partisplittringar i UK är vansinnigt dyrt). ERG därmed kanske backar lite nu och vi kommer då lite närmare att Dealen accepteras av parlamentet.

Tror ändå inte att dealen kommer att accepteras av parlementet. Allt för många parlamentariker vill att omgivningen skall rösta på avtalet medan de själva inte vill bli beskyllda för att svika sina väljare. Det är dock, förstås mer komplext än så, vilket jag tidigare länkat till med en video som behandlar spelteori vad gäller brexit och parlamentet.
Citera
2019-02-20, 22:22
Medlem
Tsarevitjs avatar
Jag förstår inte problemet. Det brittiska folket har sagt sitt, en majoritet vill lämna EU. Theresa May har förhandlat fram ett hyfsat avtal som gör att övergången ska gå någorlunda smidigt. Hur kan då politikerna obstruera och vägra att följa folkets vilja? De är folkets tjänare och inte dess herrar.
Citera
2019-02-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Jag förstår inte problemet. Det brittiska folket har sagt sitt, en majoritet vill lämna EU. Theresa May har förhandlat fram ett hyfsat avtal som gör att övergången ska gå någorlunda smidigt. Hur kan då politikerna obstruera och vägra att följa folkets vilja? De är folkets tjänare och inte dess herrar.

Detta är problemet med folkomröstningar. Det som var folkets vilja när omröstningen hölls kanske inte är folkets vilja idag. Dessutom kan man hävda att folk kanske inte var tillräckligt insatta i frågan när omröstningen hölls. Sällan blir utgången av folkomröstningar lyckosam och det blir mycket svårt att ändra på felaktiga beslut precis av det skälet som du själv framför.

Att May skulle ha förhandlat fram ett bra avtal stämmer inte heller. Det finns inget avtal som är accepterat och det kan sluta med att UK lämnar EU helt utan avtal. Det kommer att skada såväl UK som EU. Även Sverige kommer att förlora på Brexit, med förlorade arbetstillfällen som följd. De stora vinnarna är USA, Kina och Ryssland som ser EU som en konkurrent. Ett försvagat Europa gör dem relativt starkare och detta har Trump tydligt uttryckt att han vill utnyttja.

En av de största stötestenarna är Nordirland. Blir det en hård Brexit kan gränsen mellan Nordirland och Irland skärpas vilket inte skulle vara populärt bland den katolska befolkningen i Nordirland. Det kan leda till nya oroligheter vilket UK naturligtvis inte vill ha.
Citera
2019-02-21, 19:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Tysk satir om Brexit, (slå på textning om ni inte kan tyska).

https://youtu.be/hDvYiitV6wk

Den är inte nådig. Jag undrar just om fransmännen gör ännu värre satiret om GB nu?

Inte bara tyskarna gör satir om Brexit, Här en HBO satir:

https://youtu.be/HaBQfSAVt0s
Senast redigerad av Ola Schubert 2019-02-21 kl. 19:58.
Citera
2019-02-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj

För att det inte är ett "hyfsat" avtal, utan ett riktigt kasst avtal. Vidare går det ju att tolka "folkets tjänare" på olika vis, en hel del hard-brexiters hävdar ju att det är en hard brexit som folket röstade för. Det verkar bli en hard brexit iaf, eftersom majoriteten inte vill ha den nuvarande dealen, och EU har ratat alla möjligheter att skriva en ny deal, eller ens ändra något i den gamla.

Citat:
Tysk satir om Brexit, (slå på textning om ni inte kan tyska).

https://youtu.be/hDvYiitV6wk

Den är inte nådig. Jag undrar just om fransmännen gör ännu värre satiret om GB nu?

Inte bara tyskarna gör satir om Brexit, Här en HBO satir:

https://youtu.be/HaBQfSAVt0s

Oj så förvånande att Tyskland, basen i EU, gör narr av UK som är på väg att lämna EU...
Citera
2019-02-22, 10:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
För att det inte är ett "hyfsat" avtal, utan ett riktigt kasst avtal. Vidare går det ju att tolka "folkets tjänare" på olika vis, en hel del hard-brexiters hävdar ju att det är en hard brexit som folket röstade för. Det verkar bli en hard brexit iaf, eftersom majoriteten inte vill ha den nuvarande dealen, och EU har ratat alla möjligheter att skriva en ny deal, eller ens ändra något i den gamla.

Oj så förvånande att Tyskland, basen i EU, gör narr av UK som är på väg att lämna EU...

Ja , det blir en hård Brexit och Storbritannien har givit t.ex tyskarna mycket att skämta och ironisera över.
Citera
2019-02-22, 10:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är problemet med folkomröstningar. Det som var folkets vilja när omröstningen hölls kanske inte är folkets vilja idag. Dessutom kan man hävda att folk kanske inte var tillräckligt insatta i frågan när omröstningen hölls. Sällan blir utgången av folkomröstningar lyckosam och det blir mycket svårt att ändra på felaktiga beslut precis av det skälet som du själv framför.

Att May skulle ha förhandlat fram ett bra avtal stämmer inte heller. Det finns inget avtal som är accepterat och det kan sluta med att UK lämnar EU helt utan avtal. Det kommer att skada såväl UK som EU. Även Sverige kommer att förlora på Brexit, med förlorade arbetstillfällen som följd. De stora vinnarna är USA, Kina och Ryssland som ser EU som en konkurrent. Ett försvagat Europa gör dem relativt starkare och detta har Trump tydligt uttryckt att han vill utnyttja.

En av de största stötestenarna är Nordirland. Blir det en hård Brexit kan gränsen mellan Nordirland och Irland skärpas vilket inte skulle vara populärt bland den katolska befolkningen i Nordirland. Det kan leda till nya oroligheter vilket UK naturligtvis inte vill ha.

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease

Vad har vanligt folk, av de som accepterat Brexit, för problem med avtalet?? Har vanligt folk problem med backstop eller var klämmer skon hårt?
Citera
2019-02-22, 14:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Vad har vanligt folk, av de som accepterat Brexit, för problem med avtalet?? Har vanligt folk problem med backstop eller var klämmer skon hårt?

Vanligt folk skulle nog helst vilja stanna kvar i EU och som ett sämre alternativ: acceptera May:s avtal. Hård Brexit vill bara en lite sekt inom dumb-Tories. Men det kommer ändå att bli en hård brexit.

Problemet med backstop, som för övrigt brittiska förhandlare föreslog är, är att den hårda gränsen mellan EU och GB, inte skulle dras mellan republiken Irland och Nordirland, utan istället mellan hela ön och resten av GB. Detta för att inte bryta emot fredsavtalet på Irland. Detta förhållande skall sedan gälla tills en smidig lösning kan nås vid gränsen mellan Irland och Nordirland. Men nu är brittiska politiker oroliga för att detta kommer att gälla i eviga tider. De är rädda för att GB skulle förlora kontrollen över Nordirland som skulle kunna gå ihop med republiken Irland. Det ironiska är att en hård brexit också kommer att kunna leda till just det!

Sedan finns det nog folk i GB som inte tycker May:s avtal går tillräckligt långt vad gäller att stoppa invandring till GB.
Citera
2019-02-22, 17:17
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Vanligt folk skulle nog helst vilja stanna kvar i EU och som ett sämre alternativ: acceptera May:s avtal. Hård Brexit vill bara en lite sekt inom dumb-Tories. Men det kommer ändå att bli en hård brexit.

Det är enbart din åsikt. Det som räknas är folkets vilja, alltså valutslaget. Att idiotförklara brexitanhängare är att vara dålig förlorare.
Citera
2019-02-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Det är enbart din åsikt. Det som räknas är folkets vilja, alltså valutslaget. Att idiotförklara brexitanhängare är att vara dålig förlorare.

Den officiella leave-kampanjen sa direkt att de inte ville ha en hård Brexit utan ett Brexit med ett avtal. Alltså var detta folkets vilja vilket nu struntas i. Att idiotförklara Brexit-anhängare behövs inte, det jobbet gör dem själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in