2019-02-22, 11:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag förstod det.
Jag måste iväg idag, även privatlivet måste fungera.
Skall se vad jag kan gräva fram när jag är hemma igen
Ok, tack. Jag vill gärna veta hur detta uppstår eftersom jag anser det mycket vanskligt, av respekt för Agnes, och jag ser att över tid förändras spekulationer, till och med skrivet nyss i mer bestämd form (KSP).

Att påstå saker om de skeva föräldrarna är en sak - barnen nåt helt annat. Att vara nedstämd eller deprimerad, less på hela situationen, betyder inte per automatik att man inte vill leva.
Citera
2019-02-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Man skall nog se till alla detaljer. Nu har vi (ännu) inte tillgång till det underlag och uppgifter som utredningen har använt i sin sammantagna slutsats. Att Oskar ofta ställde in och var frånvarande beror säkert till stor del på grund av hans familjesituation och Agnes sjukdom.
Jag tror att Agnes varit suicidal en längre tid, men att det blev värre med tiden. Kanske ville föräldrarna hålla koll på henne och finnas till hands om hon behövde hjälp med något. Kan vara ytterligare en avdelning till varför de valde att arbeta mer hemifrån. F.ö. tror jag att alla i familjen mådde riktigt dåligt.

Det stämmer inte med det som barnvakten skrev. Enligt henne var Agnes någon av de starkaste (kommer inte ihåg exakt ordval) hon någonsin träffat.
Citera
2019-02-22, 11:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bra beskrivet. Att jämföra med Eklund et al haltar märkbart och det beror även på att personen ifråga inte ser till motiv och det som förelöper morden utan drar krassa slutsatser enbart från begrepp som mördare och mord.

Motiv är fullkomligt oviktigt för mordoffret när det håller på att dö!
Fullkomligt oviktigt!

Ingen dör lättare eller mer gärna för att mördaren uppger sig ha ett visst skäl!
Absolut inte barn som stryp-/kvävningsmördas av sin förälder.
Citera
2019-02-22, 11:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Motiv är fullkomligt oviktigt för mordoffret när det håller på att dö!
Fullkomligt oviktigt!

Ingen dör lättare eller mer gärna för att mördaren uppger sig ha ett visst skäl!
Absolut inte barn som stryp-/kvävningsmördas av sin förälder.
Vad svamlar du om?

Pedofilen och våldtäktsmannen Eklund kommer du tyvärr aldrig lyckas jämställa med föräldrarna i Bjärred.
Varken sett till bakgrund, omständigheter eller motiv.

Däremot inte sagt att det är en förmildrande omständighet - de har mördat barn och är med andra ord vidriga mördare.

Vägen dit är dock annorlunda - en familj i mångårig kris kan inte jämföras med en kåt förövare. Det är på den punkten du misslyckas fatalt med ditt resonemang.
Citera
2019-02-22, 11:55
Medlem
Flashig78s avatar
Tråden var otroligt konstig första månaderna. Sen blev den rumsren. Nu är den värre än någonsin. Dessa två föräldrar jämförs med Anders Eklund!
Citera
2019-02-22, 12:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Det stämmer inte med det som barnvakten skrev. Enligt henne var Agnes någon av de starkaste (kommer inte ihåg exakt ordval) hon någonsin träffat.
Har också haft henne i åtanke - den enskilt mest trovärdiga källan i frågan. Som blev en så nära vän till Agnes att hon kallade henne sin syster, bästa bästa vän - en förebild.

"Du var en av de starkaste personerna jag någonsin träffat. Trots din sjukdom bar du på en av de finaste personligheterna i världen."
Citat:
Citera
2019-02-22, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Tråden var otroligt konstig första månaderna. Sen blev den rumsren. Nu är den värre än någonsin. Dessa två föräldrar jämförs med Anders Eklund!

Hur var den första månaderna? Jag anar den största brytpunkten efter 3 veckor men vad hände sen menar du?
Citera
2019-02-22, 12:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Hur var den första månaderna? Jag anar den största brytpunkten efter 3 veckor men vad hände sen menar du?
Gå tillbaka och läs.
Citera
2019-02-22, 12:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, tack. Jag vill gärna veta hur detta uppstår eftersom jag anser det mycket vanskligt, av respekt för Agnes, och jag ser att över tid förändras spekulationer, till och med skrivet nyss i mer bestämd form (KSP).

Att påstå saker om de skeva föräldrarna är en sak - barnen nåt helt annat. Att vara nedstämd eller deprimerad, less på hela situationen, betyder inte per automatik att man inte vill leva.

Nej, det betyder att man vill leva, men med mindre plågor.
Dessutom kan unga som inte ens får gå på bolaget anses förstå vidden av situationen eller möjligheterna till förändring till det bättre m.m.
Citera
2019-02-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Kabalevsky vals i d moll. På EH blogg blev det fel vals . Även nån menuett av Bach och lite filmmusik. Fina låtar som utvecklar barnen och samtidigt berör dom för dom är vackra. Moa valde den valsen bland 3 låtar. Jag spelade 3 olika låtar och hon valde den. Det visar att Moa hade smak . Hon var enormt konstnärlig. På sina noter ritade hon små teckningar. Mycket vackert.

Är det denna? Så vacker.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DS4Xj9DnwsXE&ved=2ahUKEwja09qpmc_gAhUIl osKHRP7BbEQjjgwAHoECAEQAQ&usg=AOvVaw2R9-x-KdRAsL0T0kQ4rOaj

Men det rörde mig nästan till tårar att lyssna på den och tänka att detta stycke kanske var det sista Moa spelade på pianot 😭
Citera
2019-02-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Gå tillbaka och läs.

Gå tillbaka ”första månaderna”..? Berätta vad du sett. Menar du spekulationerna om bl a incest första månaderna?
Citera
2019-02-22, 12:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Gå tillbaka ”första månaderna”..? Berätta vad du sett. Menar du spekulationerna om bl a incest första månaderna?
Typ. Men också andra spekulationer. Den ena värre än det andra. Och nu jämför man med Eklund och andra mördare som inte har relevans på något sätt. Ganska fantastiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in