2016-12-31, 18:44
Medlem
tempeZZts avatar
Jag vet att jag på något sätt föreslagit detta tidigare, men det var nog inte i den här avdelningen, so...

Det är vanliga användare som i förlängningen blir utsedda till moderatorer. Till detta hör många problem:

- Andra användare kan inte skilja på när någon med status mod skriver som mod eller som vanlig användare.
- Andra användare tror att mod är tillgängliga hela tiden, specifikt när de är online, vilket på intet sätt visar på att de är online som mod.
- Mod kan direkt när de blir utsedda till mod knappt uttrycka sin tidigare väl använda personliga åsikt då den åsikten kopplas ihop med att denne är mod.
- De som är post count hores slipper irritera sig på att en mod får post count på att skriva i och låsa en tråd.
- m.m.

En lösning vore då att en utsett mod får ett nytt konto, t.ex. mod001, osv. Det går då att särskilja inläggen som mod och som vanlig användare. Liknelsen med admin1, 2 osv. är total.

Mod - är det viktigt att ni får hänga kvar vid ert username som mod, eller vore det OK med "mod102"?

Till det negativa hör självfallet kontoskiftet, om inte det löses mjukvarumässigt enklare vid tillsättandet av mod. Skriv inlägg - välj: "posta som mod" (ex. mod102 anges som avsändare) eller "posta som user".

Finns säkert mer att debattera om detta, men ta det som ett grundförslag att diskuera runt.

Shoot.
Citera
2016-12-31, 22:05
Medlem
Svejks avatar
Men är det inte smidigt att t.ex. direkt i en tråd kunna bedöma en moderator baserat på den etablerade användaren du för tillfället diskuterar med? En ansiktslös Mod0045 som går in och bearbetar inlägg i samma tråd skapar väl vissa oklarheter och en del merarbete?

Visst, det går säkert att ha ett öppet register där alla moderatorer då listas tillsammans med deras vanliga användare så att det hela tiden går att följa upp vem som gör vad. Men då går det ju samtidigt inte att komma åt det du upplever som att moderatorer inte vågar uttrycka sin personliga åsikt. Ett ”problem” jag för övrigt inte håller med om.

Angående detta om att vara online som mod.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag vet inte något annat läge än att när jag är online så är jag online. Är jag inloggad är jag inloggad som mod och användare. Detta skulle väl sannolikt också bli en återkommande klagovisa i forumet om man skulle skilja så tydligt på rollerna. ”Det är ingen som städar i trådarna/agerar på rp/svarar på pm men jag ser ju användare x, som är Mod00017, posta på forumet!”.

Nå, det är naturligtvis inte optimalt med nuvarande upplägg. Det finns såklart vissa fall när en anonym Moderator hade suttit bättre. Typ i riktlinjer till forum och trådar så skulle det väl se stiligare ut om det var en gemensam och mer ansiktslös avsändare som stod för budskapet, och inte som nu där det inte alls är ovanligt med gamla f.d. moderatorer.
Citera
2017-01-01, 04:15
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag citerar mig själv från den andra tråden som lite mer diskussionsunderlag.
Citat:
Skulle kunna fungera men jag som användare vill nog ändå veta "vem" jag pratar med dvs någon form av knytning till vanliga användarkontot.

Om jag ska adressera "mod1" så finns det ett intresse av att veta att det är samma som "kalle" annars kan man hamna i en 1.07 situation. Känns inte bra att ha en eventuell PM konversation med "kalle" och sedan känna ett behov att ta det med "mod1" utan att inse att det är samma person som man har ett eventuellt problem med.
Länk till mitt orginalinlägg:
(FB) "Jag vill klaga på en Moderator/ett beslut av en Moderator", vad gäller?
Citera
2017-01-02, 09:54
Moderator
evilhoneys avatar
Det skulle då betyda att alla moderatorer måste ha två konton?
Då jag är för lat för att växla mellan två konton så skulle jag nog hoppa av om jag inte fick vara inloggad som mig själv.
Sen; jag är en person som inte gillar att vara i ett "uniformsyrke", jag vill vara jag när jag jobbar och så även här. Skulle jag bli "mod567" och inte evilhoney skulle det faktiskt ta bort en hel del av de roliga delarna att få vara mod här också.
Citera
2017-01-03, 02:10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det skulle då betyda att alla moderatorer måste ha två konton?
Då jag är för lat för att växla mellan två konton så skulle jag nog hoppa av om jag inte fick vara inloggad som mig själv.
Sen; jag är en person som inte gillar att vara i ett "uniformsyrke", jag vill vara jag när jag jobbar och så även här. Skulle jag bli "mod567" och inte evilhoney skulle det faktiskt ta bort en hel del av de roliga delarna att få vara mod här också.
Skulle väl rent tekniskt gå att lösa genom att moderatorerna har två funktionsknappar där den ena är "skriv inlägg som medlem" eller "moderatorsinlägg" dvs inte behöva byta konto manuellt.

Men jag pratar hellre med dig evilhoney än med mod567.
Citera
2017-01-03, 08:06
Medlem
Hur skulle det i så fall bli med regel 1.06? Som det är nu har ju ett nytt användarnamn 0 inlägg och färskt registreingsdatum. Skulle det då ändras så att mod567 har precis samma regdatum och samma antal inlägg som evilhoney (kanske även samma avatar och signatur) men under evlihoney skulle det stå Medlem och under mod567 Moderator. I så fall är det ju lätt att förstå att det är samma användare. Om detta förslag verkställs borde regel 1.06 ändras så att den inte gäller för en som har ett användarnamn som moderator, vilket börjar med mod, och ett annat användarnamn som medlem.
Citera
2019-02-22, 01:09
Bannlyst
Den bästa lösningen är förstås att moderatorerna INTE heter något alls, annat än "Moderator".
Om man som användare har synpunkter på en viss moderatoråtgärd, då skickar man meddelande till den moderatorn via moderatoråtgärden, men man vet INTE vem det är. Varför ska man veta det? Helt onödigt.
Sen kan moderatorerna ha kvar sitt privata konto om de vill.
Problemet löst
Citera
2019-02-22, 09:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Den bästa lösningen är förstås att moderatorerna INTE heter något alls, annat än "Moderator".
Om man som användare har synpunkter på en viss moderatoråtgärd, då skickar man meddelande till den moderatorn via moderatoråtgärden, men man vet INTE vem det är. Varför ska man veta det? Helt onödigt.
Problemet löst

Det var ju det mitt förslag var.
Citera
2019-02-22, 10:17
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Problemet löst
Det löser ju fortfarande inte att tex jag inte vill ha två konton och inte vill moderera under en anonym mod-tag utan under mitt eget användarnamn. Känns som att diskussionen går i cirklar nu.
Citera
2019-02-22, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det var ju det mitt förslag var.

Nej INTE riktigt eller? Se nedan:

Citat:
Det löser ju fortfarande inte att tex jag inte vill ha två konton och inte vill moderera under en anonym mod-tag utan under mitt eget användarnamn. Känns som att diskussionen går i cirklar nu.

Men vad gör du om Flashbacks ledning helt kallt bestämmer att alla moderatorer ska ha en anonym mod-tag (alltså INTE ens ha ett nummer som användarna kan se)?
Eller bestämmer ni moderatorer hur det ska vara?
Citera
2019-02-22, 10:39
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Nej INTE riktigt eller? Se nedan:

Men vad gör du om Flashbacks ledning helt kallt bestämmer att alla moderatorer ska ha en anonym mod-tag (alltså INTE ens ha ett nummer som användarna kan se)?
Eller bestämmer ni moderatorer hur det ska vara?
admin bestämmer givetvis enväldigt men vi kan självklart komma med åsikter. Jag bestämmer sen själv om jag ställer upp på reglerna genom att vara kvar eller lämna mitt åtagande.
Citera
2019-02-22, 10:53
Bannlyst
Citat:
admin bestämmer givetvis enväldigt men vi kan självklart komma med åsikter. Jag bestämmer sen själv om jag ställer upp på reglerna genom att vara kvar eller lämna mitt åtagande.

Jag tror ändå det vore bäst så som jag föreslog. Men ett problem blir kanske då att ni måste försöka övertyga alla andra användare om att ni minsann INTE är moderatorer längre, alltså om ni vill ha kvar era nuvarande användarkonton. Annars kommer de kanske fortsätta se er som moderatorer, vilket ni förstås är men kanske INTE vill att de ska veta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in