2019-02-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nej det gör det inte per automatik. Sen är det så att jag själv hade valt uppdelning av att jag hade skött köket och tvätt mot att mannen skött bil, monterat upp grejer, skött teknikdelar och det grövsta trädgårdsarbetet.
Men det är för att jag föredrar den fördelning själv. Men jag kan inte i allmänhet se det som att det existerar någon kvinnogöra nej.
Är någon hemma på hel eller halvtid är det däremot givetvis så att denna sköter mest av hushållsarbete.

Existerar det kvinnogöra för dig? Eller mansgöra för den delen?
Ja asså alla par lever ju som dom själva planerar. Men jag vette fan om jag hade klarat av ett leva med en kvinna ger mig den typen av ultimatum.

Tror män vill ha kvinnor som beter sig lite som deras mammor. Huruvida det är bra eller dåligt för förhållandet kan jag inte svara på.
Citera
2019-02-21, 18:09
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Ja asså alla par lever ju som dom själva planerar. Men jag vette fan om jag hade klarat av ett leva med en kvinna ger mig den typen av ultimatum.

Tror män vill ha kvinnor som beter sig lite som deras mammor. Huruvida det är bra eller dåligt för förhållandet kan jag inte svara på.

Vilken typ av ultimatum pratar du om?
Sen svarade du inte på frågan om "kvinnogöra" existerar i hemmet.
Citera
2019-02-21, 18:13
Medlem
Citat:
Vilken typ av ultimatum pratar du om?
Sen svarade du inte på frågan om "kvinnogöra" existerar i hemmet.
Kvinnogöra existerar i min kultur. Som exempel, när farsan lägger sig i lite för mycket i köket så brukar morsan svara i stil med "sluta lägg dig i kvinnogöra".

Men ni svenskar är förstås annorlunda. Hade vi fått gäster exempelvis så hade det vart helt otänkbart att farsan ställer sig upp och börjar servera kaffe.

Med ultimatum syftar jag på att typ säga "du ska tvätta kläder för jag gjorde det sist"
Senast redigerad av Viktim 2019-02-21 kl. 18:17.
Citera
2019-02-21, 18:21
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Vilken man! Lagar du all mat så lovar jag att diska varenda dag. Och städa! 😁

Hehe, jo visst, en riktig man allt: en som tar matlagningen så seriöst att han inte ens arbetar.

Vi får kalla det den nya mannen, kanske inte riktigt vad jämställdhetsivrarna hade tänkt sig.
Citera
2019-02-21, 18:30
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Jag undrar lite ifall du bor själv (låter som de flesta här ändå bor själva)?

Hur sköter du matlagning, diskning, städning, etc?

Jag har ju själv verkligen en oordnad och kaotisk ungkarls himmelrike, jag diskar typ två gånger i veckan medan jag lyssnar på audiobooks, men det finns ingen chans att jag tänker sluta med något jag håller på med för att kl 19 göra si och så, kl 21 är det kläderna som ska tvättas, hela tiden ska sakerna vara på sin plats, etc.

Även matlagningen kommer när den kommer, jag har väldigt svårt att anpassa mig till andra människor, så jag kan knappt åka och bo med släkt längre som gör allt åt mig, då man ändå lever efter deras schema.

Jag förstår alltså vad du menar med att man inte vill ha någon som pekar åt en vad man ska göra (ändå ifall man måste göra det när man bor själv). Det kommer med en känsla av...motsatsen till frihet och kreativitet.

Detta har jag känt till och med när jag varit med Världens gulligaste och snällaste sambo förlängesedan. Alla är för nära inpå.
Citera
2019-02-21, 18:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Kvinnogöra existerar i min kultur. Som exempel, när farsan lägger sig i lite för mycket i köket så brukar morsan svara i stil med "sluta lägg dig i kvinnogöra".

Men ni svenskar är förstås annorlunda. Hade vi fått gäster exempelvis så hade det vart helt otänkbart att farsan ställer sig upp och börjar servera kaffe.

Med ultimatum syftar jag på att typ säga "du ska tvätta kläder för jag gjorde det sist"

Nä den typen av ultimatum är väldigt tråkiga, oavsett vem de kommer ifrån.
En sak som är säker är iallafall att om en man måste demonstrera att han är "man" i huset genom att kvinnan ska agera hushållerska så har han problem med sin manlighet.
Min mamma var hemmafru och mina föräldrar har fyra barn. Men det har aldrig varit otänkbart att han reste sig upp och serverade kaffe under en släktmiddag. De har aldrig haft överenskommelser om sånt, det har alltid bara fungerat. Och det är ingenting som är vänstergenus över min pappa, kan jag lova. Däremot har han aldrig tvättat en maskin eller strukit en skjorta, men sen har mamma å andra sidan aldrig behövt tanka en bil eller sköta ekonomin. Vilket hon är nöjd med.
Så man gör väl som det passar för var och en, löjligt blir det när man har regler kring det tycker jag.
Förstår inte varför det är så otänkbart att din pappa skulle servera kaffe? Vad har det med att göra, egentligen?
Citera
2019-02-21, 18:35
Medlem
WordWarriors avatar
Kvinnornas närvaro i tråden bär tydliga drag av damage control. Nästan lite rörande att se.
Citera
2019-02-21, 18:42
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Hehe, jo visst, en riktig man allt: en som tar matlagningen så seriöst att han inte ens arbetar.

Vi får kalla det den nya mannen, kanske inte riktigt vad jämställdhetsivrarna hade tänkt sig.
Ja du ser...tiderna förändras! 😍
Citera
2019-02-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag undrar lite ifall du bor själv (låter som de flesta här ändå bor själva)?

Hur sköter du matlagning, diskning, städning, etc?

Jag har ju själv verkligen en oordnad och kaotisk ungkarls himmelrike, jag diskar typ två gånger i veckan medan jag lyssnar på audiobooks, men det finns ingen chans att jag tänker sluta med något jag håller på med för att kl 19 göra si och så, kl 21 är det kläderna som ska tvättas, hela tiden ska sakerna vara på sin plats, etc.

Även matlagningen kommer när den kommer, jag har väldigt svårt att anpassa mig till andra människor, så jag kan knappt åka och bo med släkt längre som gör allt åt mig, då man ändå lever efter deras schema.

Jag förstår alltså vad du menar med att man inte vill ha någon som pekar åt en vad man ska göra (ändå ifall man måste göra det när man bor själv). Det kommer med en känsla av...motsatsen till frihet och kreativitet.

Detta har jag känt till och med när jag varit med Världens gulligaste och snällaste sambo förlängesedan. Alla är för nära inpå.
Män är naturliga ledare och man får på bästa sätt upprätthålla ett system som tilltalar både mannen och kvinnan.
Citera
2019-02-21, 18:54
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Män är naturliga ledare och man får på bästa sätt upprätthålla ett system som tilltalar både mannen och kvinnan.

Jo, men män kommer i många paket, några älskar självständighet mer än ledarrollen, speciellt tänkare och konstnärer, som Nikola Tesla för att ta exempel från Balkan (brukade vara min idol när jag ville bli ingenjör).

Men bor du själv? Har du många unga kvinnor i din kultur som fortfarande vill ta an hemmafrurollen?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-02-21 kl. 18:59.
Citera
2019-02-21, 18:59
Medlem
micro113s avatar
Nu har ni snyftrunkare lyckats hålla liv i tråden i nästan fem år .....

Är det någon av er som fått ett ligg än?
Citera
2019-02-21, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nu har ni snyftrunkare lyckats hålla liv i tråden i nästan fem år .....

Är det någon av er som fått ett ligg än?

Tveksamt skulle jag säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in