2019-02-21, 11:47
Medlem
Netherworlds avatar
Glömde bort att meddela att jag igår fick svar från Örebro Tingsrätt rörande detta:

Min fråga var:
Citat:
Är den tidigare skäligen misstänkte fortsatt misstänkt, eller är han avskriven?

Svaret blev:

Citat:
Hej,

Tingsrätten har inte fått något annat besked från åklagare eller polis än att han är fortsatt misstänkt.

Skärmdump:

https://imgur.com/a/L56WWbX
Citera
2019-02-21, 12:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Mitt minne säger mig att det (eventuellt) upphittades löst liggande klädesplagg vid MP/FP. Kan LW under attacken använt något av sina kläder som skydd för ansiktet? Om så var fallet kan GM haft viss svårighet att se exakt var LW:s mun (och kanske även hals) var.

Ja, det har du rätt i. Jag tror också att Lena med allt i sin makt försökte skydda huvudet och halsen. Det är nog en förklaring till det utdragna förloppet.
Citera
2019-02-21, 12:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Mördaren hade nog ingen enkel kamp i sin ambition att döda Lena - oavsett om hen var en man eller kvinna.

Ja, i normala fall skulle jag hålla med dig. Men just vid denna tidpunkt var ju Lena inte i toppform efter att ha brutit benet och varit gipsad större delen av vintern väl?
Om jag inte minns fel hade hon nyligen börjat kunna gå själv och lättare joggning vid tiden för mordet. Men jag tror att musklerna och konditionen ännu inte var lika starka som de var förut, därför tror jag att även en kvinna skulle kunna utfört detta mord. Med ett utdraget förlopp då.
Citera
2019-02-21, 13:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kan tänka mig att det ligger mycket sanning i det Du skriver...
Blir så illa berörd när jag läser detta och mordet kommer så nära... igen!

Vad man nog kan konstatera är att mordet är utfört av någon som har mycket att förlora om LW berättar något... tror inte att det enbart beror på att LW hade någon ny ev partner.

Det kanske räcker om knuffandet övergått i ”demonstrativt” skrikande från hennes sida för att påkalla omgivningens uppmärkadamhet. Då lägger han en handske om hennes mun, och sen brottas det och hotas till hon lyckas skrika igen, eller är på väg att komma lös, och då klipper han till.
Citera
2019-02-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att inte lyckas tysta sitt offer snabbare, särskilt som att mordet sker i ett bostadsområde kan bero på att brottet inte utförts med ett vapen/tillhygge. Inte varit planerat.
LW vältränad och jag får en känsla av att hon var envis.

Jag kan inte tänka mig annat än att hon kämpade emot?

Det konstiga är att det inte funnits något DNA som bundit hennes gm till brottet.
Trots allt borde det väl funnits DNA under naglarna?

Hur kom hon in bakom planket?

Jag tror att det inte skett frivilligt. @Rosaelefant hade uppgifter om släpspår.
Inte en kvinnas verk, tror jag.

Om han snabbt dragit in henne bakom planket, en arm runt hennes hals, en hand över munnen.
Försök till strypning som inte lyckas?
Använder hon inte sina händer för att försöka få bort händerna eller armen runt halsen?
Om han använder sin arm för att kväva henne, kanske han hade långärmat? Typ jacka?
Inget DNA från den?

Och därefter är hon ganska tagen, matt och han greppar en sten, inte så stor men tillräckligt stor för att kunna slå utan att själv få större skador på händerna.
Eller sparkar han henne och hon aldrig riktigt får chansen att komma åt gm:s ansikte, det enda förutom händerna som är bart?
Hinner hon inte slå tillbaka, utan blir slutligen liggande ihopkrupen för att skydda sig?

Efter 5 dygn i kokande värme bakom planket, har de DNA rester som funnits där i stort sett förstörts av fukt från den förmultnande kroppen och brännande hetta från solen?

Bakom planket blev det förmodligen varmt som i en bakugn. Inga fläktar som svalkade av. Kroppens förmultning sker snabbt, vävnader sväller upp, huden brister. Vätska sipprar ut. Angrep från insekter och djur.

Det är ju så att det inte finns bindande DNA från SD.
Men det finns inte heller bindande DNA från någon annan heller.

Varför?

- väder/sol/plank förhållandet har sabboterat DNA?
- gm har haft täckande kläder( eventuellt handskar med sig i fickan)?
- gm har återvänt till platsen och förstört bevis?

Jag blir inte klok på det.
Ang ditt understrukna och som jag fetat:
Hur vet du att det inte finns "bindande DNA från någon annan heller"?

För om du inte med säkerhet vet, vore det bra om du tydligt skriver att du bara spekulerar. Som vanligt.

Det är enligt min uppfattning fullt möjligt, även om det kanske inte är särskilt troligt, att det mycket väl kan finnas "bindande DNA", men att detta DNA inte har kunnat kopplas till någon individ.
Så därför kvarstår SD som den mest misstänkte, men det kan vara så att åkl Åsa Hiding tror sig veta att det funnits en annan person där på plats. Fast just den uppgiften skulle hon ju förstås inte läcka.
Väl?
Citera
2019-02-21, 14:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang ditt understrukna och som jag fetat:
Hur vet du att det inte finns "bindande DNA från någon annan heller"?

För om du inte med säkerhet vet, vore det bra om du tydligt skriver att du bara spekulerar. Som vanligt.

Det är enligt min uppfattning fullt möjligt, även om det kanske inte är särskilt troligt, att det mycket väl kan finnas "bindande DNA", men att detta DNA inte har kunnat kopplas till någon individ.
Så därför kvarstår SD som den mest misstänkte, men det kan vara så att åkl Åsa Hiding tror sig veta att det funnits en annan person där på plats. Fast just den uppgiften skulle hon ju förstås inte läcka.
Väl?

Det kan ju också vara annans DNA som polisen tror är där av naturliga orsaker också t.e.x. människor som Lena träffat och kramat och/eller pussat den dagen. Men egentligen vad är det som bevisar att det DNA:t inte kom från mordet?
Citera
2019-02-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det kan ju också vara annans DNA som polisen tror är där av naturliga orsaker också t.e.x. människor som Lena träffat och kramat och/eller pussat den dagen. Men egentligen vad är det som bevisar att det DNA:t inte kom från mordet?
Enligt min uppfattning: Absolut ingenting!

Det är klart att om det under LW:s naglar påträffats "avvärjnings-DNA" och som inte är DNA från SD, så skulle det indikera att denna person varit mördaren alt varit med vid mordet.
För tydlighets skull:
Säger därmed inte att SD varit där på plats. Inte heller att han inte varit där på plats.
Citera
2019-02-21, 14:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kanske räcker om knuffandet övergått i ”demonstrativt” skrikande från hennes sida för att påkalla omgivningens uppmärkadamhet. Då lägger han en handske om hennes mun, och sen brottas det och hotas till hon lyckas skrika igen, eller är på väg att komma lös, och då klipper han till.

Hon skriker inte för att hon dödas utan hon dödas för att hon skriker?

Eller lite av varje.
Citera
2019-02-21, 14:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hon skriker inte för att hon dödas utan hon dödas för att hon skriker?

Eller lite av varje.

Lite som hönan eller ägget kanske?
Citera
2019-02-21, 15:02
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Mördaren hade nog ingen enkel kamp i sin ambition att döda Lena - oavsett om hen var en man eller kvinna.
Säkert är det så, en flera minuters lång kamp.
Lika säkert är det att mördaren under en alltför lång tid byggt upp och lämnats ensam med en svårbemästrad aggression visavi Lena.
Därför är det intressant om det finns uppgifter om att kombatanterna visat på våldsutryttningar och varit i slagsmål med varandra vid flera tillfällen?
Citera
2019-02-21, 15:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lite som hönan eller ägget kanske?

Ja just det. Eller kanske ändå inte.

Det har varit svårt för mig att få ihop utdragna skrik och tillräcklig motivation för dödligt våld i det här fallet. Det finns inget gediget stöd för att GM gått dit med syftet att döda. Och det är svårt med ett scenario med utdragna skrik i dödsplågor endast.

Vi har ju varit inne på det på olika sätt tidigare, men om LW skriker som för att hota GM med omgivningens uppmärksamhet och en kommande polisanmälan; och kanske upplevs av GM vilja uppnå just det, och inte slutar; så finns en plausibel situation där sinnet kan rinna för den hugade USA-resenären. Som inte vill ha sina flygplaner grusade.

Det skulle sitta särskilt illa om han med resan tänkt lappa ihop saker med HD och lovat henne evig trohet. Och han är hos LW för att kräva in i alla fall en sista gentjänst in natura eldyl.

Klappat och klart?

Ägget kom först, men det var litet...
Citera
2019-02-21, 15:27
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Dessutom orkat gallskrika för sitt liv i några minuter.

iofs skadar man sig så kanske man skriker då med

sen fanns det spekulationer om hon lever, och det kan man väl vara uppmärksam på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in