Citat:
Ursprungligen postat av
Netherworld
Det ska mycket till för att någon ska bli sannolikt häktad på tidigare händelser. Framför allt när dessa inte skett i närhet till det andra brottet. Sådana händelser är ett bra exempel på det som kallas indicium, det är ju inte bevismedel som direkt kan kopplas till ett annat skiljt brott.
Sen känner jag inte till något fall där något varit häktad i flera månader pga. att hen varit våldsam en tid tillbaks i livet. Det låter för mig väldigt osannolikt. Det låter faktiskt som ett rättshaveri om det skulle ha skett. Så det blir min tur att fråga dig om fall nu. Har du något exempel?

Självklart är det inte bara tidigare våldshistorik ensamt som räcker men finns det andra omständigheter så som brist på alibi, ha kontakt och vilja träffas strax innan mordet, befinna sig i området vid mordtidpunkten, vittnen som sett och hört en man utanför Lenas hus.
Okej nu ska vi se, det svenska fall som direkt hoppar upp i mitt huvud är Vatchareyas mördare, där fanns också flera graverande omständigheter men det som var spiken i kistan var nog två förhör med tidigare vänner som han varit våldsam mot eller bara hotat vara våldaam mot. Sedan var Vatchareya hemma hos honom innan hon försvann visserligen men det var också i princip det enda som han hade emot sig - inget alibi, sista som såg henne vid liv, de hade haft en tidigare relation men var nu vänner. I övrigt fanns ingen som helst våld mellan dem som i detta fall med SD.
Så om det hade funnits två vittnen här också som sagt att SD är våldsam hade han också åkt in på sannolika. I detta fall finns dessutom tidigare anmälningar från BO, vilket inte fanns i Vatchareya t.ex. Det finns andra fall också där man kan se att det inte alls är svårt att få till sannolina.
Ett annat nu pågående är Therese där MGM blev häktad på sannolika nästan direkt men blev sedan släppt efter flera månader. Vill du hävda att polisen hade goda bevis för hans skuld där också direkt efter mordet? Och vips så försvann bevisen och misstankegraden föll till skäligen eller? Om de kunde försvinna så var de inte så starka, och inte tillräckligt starka (enligt ditt sätt att tänka) för sannolik häktning men ändå häktades han.
Jag förstår inte poängen med att en del här ska stångas och insistera på att det finns bra bevisning mot SD när han fortfarande springer runt i det fria. Så mycket krävs det inte för en häktning på sannolika, det är bara att titta på andra fall och jämföra.