2019-02-20, 13:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det känns orimligt att tro, att det med det vi nu fått veta i tråden, skulle komma ytterligare en "faktor" in i den hypotetiska tidslinjen.

Visst, det händer konstig saker här i världen.
Någon vinner högsta vinsten på en lott, trots att han inte köpte en lott. Den hittade han på gatan.
Eller Schumacher skadas allvarligt i en skidolycka och inte på racerbanan.

Men för mig blir det här fallet lite som att Schumacher skulle skadas i en skidolycka på racerbanan.

Jag förstår precis hur du menar.

Fast i det här fallet är det väl till sist ändå så att det är LW som har råkat ut för en ”skidolycka” på ”Schumachers” racerbana.
Citera
2019-02-20, 13:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det stämmer att sista frågan till ett vittne brukar vara liknande "har du något mer att tillägga?" och vad har du själv för tankar om vad som kan ha hänt X?". Men det är ju inte sådana frågor diskussionen rörde. Schazz skrev att de hen kände blev förvånade över att förhörsöedaren inte ställde frågor om någon specifik annan intressanta
i utredningen. Och det är inte inte märkligt alls. Ponera att du blev kallad på förhör; varför skulle exempelvis du då få slutna frågor om en person du inte känner? Varför skulle det vara meningsfullt?

Det fetade:

Snarare är det tvärtom. Utredarna behöver värna om förundersökningssekretessen. Att då avslöja namn från utredningen som vittnet inte har någon kännedom om redan, är en onödig risk att ta. Dessutom skiter utredare fullständigt om hur vittnen uppfattar "utredningen bedrivs", dvs de är inte intresserade av påvisa för vittnen att en utredning bedrivs "brett". Jag förstår inte din sista mening i det fetade. Menar du att det skulle vara olagligt om utredarnas arbete får ett vittne att tro att en misstänkt är GM?

Iallafall: Det är inte ovanligt att en förhörsledare påtalar för ett förhörsvittne att en person ska ses som endast misstänkt och inte gärningsperson. Framför allt i fall då ett vittne uttalar sig i stil som "hen mördade min vän, "jag känner mördaren väl", osv.

Jag är inte så bra på att uttrycka mig korrekt på svenska. Jo, jag menar att om utredarna frågar enbart om den huvudmisstänkte får vittnena intrycket att polisen i princip är säkra på att han är GM. Detta är oetiskt så vitt jag vet i utredarens bok.
Jag menar inte att utredarna ska droppa namn i utredningen, utan ställa frågor som t.ex. "Har brottsoffret bråkat med någon nyligen?" "Vem tror Du skulle vilja skada henne?" "Och varför" "Vilka relationer (kärleks och sexuella) hade brottsoffret som du vet om" "Vad hände den natten, inget är för litet utan berätta allt du kommer på" etc.

Det är sådana frågor som ger uttömmande bred information efter man förhört sisådär 700 personer men ska man fråga efter en enda misstänkt så får man snäv information om endast en sak och person.
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-20 kl. 13:36.
Citera
2019-02-20, 13:47
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag är inte så bra på att uttrycka mig korrekt på svenska. Jo, jag menar att om utredarna frågar enbart om den huvudmisstänkte får vittnena intrycket att polisen i princip är säkra på att han är GM. Detta är oetiskt så vitt jag vet i utredarens bok.
Jag menar inte att utredarna ska droppa namn i utredningen, utan ställa frågor som t.ex. "Har brottsoffret bråkat med någon nyligen?" "Vem tror Du skulle vilja skada henne?" "Och varför" "Vilka relationer (kärleks och sexuella) hade brottsoffret som du vet om" "Vad hände den natten, inget är för litet utan berätta allt du kommer på" etc.

Det är sådana frågor som ger uttömmande bred information efter man förhört sisådär 700 personer men ska man fråga efter en enda misstänkt så får man snäv information om endast en sak och person.

Förhörsledarna ställer frågor som är relevanta och till gagn för utredningen, och inte utifrån att det vill undvika att uppfattas som oetiska eller "subjektiva".

Dina förslag på frågor stämmer väl in på frågor som en förhörsledare ställer till vittnen. Det är kutym. Jag har aldrig läst eller varit involverad i en förundersökning då inte sådana, eller liknande frågor ställts. Men ibland är det självklart att även sådan frågor är irrelevanta att ställa till ett visst vittne. Det beror ju helt på vad det är för ett slags vittne det rör sig om.
Oavsett: Dina förslag på frågor står heller inte i motsats till det som Schazz skrev. Dessa vittnen som då Schazz säger sig känna, kan få dina föreslagna frågor, men ändå få frågor som är riktade mot endast en person. Varför skulle förhörsledaren ställa frågor om en person som vittnet inte vet vem det är, med risk att avslöja andra intressanta namn i utredningen? Det är bl.a. av den anledningen som förshörsledare gärna istället ställer öppna frågor till ett vittne. Likt de du nyss föreslagit.
Citera
2019-02-20, 14:05
Medlem
Lonnrots avatar
Man måste kanske kunna försöka göra skillnad på ett fullbordat våldsbrott, som kan följas av ett snarlikt fast med dödlig utgång, och ett våldsbrott av ringare slag, som inte logiskt borde följas av ett fullbordat våldsbrott, men där man måste räkna med att GM, med vilken man umgås, kan komma att ha åsikter om att denne anmäls. Teoretiskt sett så kan det faktum att LW har slagits ihjäl vara en följd av att hon anmälde. Men det kan man inte säga säkert.

Men den som likt LW blir utsatt för det som sker i bilen måste ju nånstans själv fundera över vad som följer härnäst — och inte vänta på vad pressen ska skriva. Journalister uppbär lön som lik sällan kommer i åtnjutande av. Har man blivit misshandlad så att man går till polisen så måste man förstå att man är i betydande fara, och lever på ett sätt så att man utsätter sig för betydande fara. Man kan inte skoja bort en polisanmälan o c h att man är i fara, antingen är man ohederlig mot den man anmäler eller så är man ohederlig mot sig själv, tror jag (låt vara att många har svårt att påverka sina situationer.). En fullbordad anmälan hade kanske varit det vettiga.

Så LW borde ju minst ha tagit sig en allvarlig funderare kring vad som ev. höll på att hända, om det nu öht går att logiskt koppla brotten. Bor hon intill någon och delar fritidsintresse och bekanta med denne och inser att denne är vrickad och egenmäktig och det bråkas så kanske det är läge att göra nånting helt annat. Vilket hon kanske just försökte iofs. Men att exv försöka mästra eller trumfa ut en sån mansperson ur en gemenskap (i stället för att själv ta sitt pick o pack) kommer inte alla ggr falla i god jord, om man säger så, särskilt inte med somliga då. (Sen gör hennes vinterskada säkert inte saker lättare för henne ska man väl lägga tilk...).

Men är man vuxen och har barn och inte har för avsikt att bli ihjälslagen så räcker det inte riktigt fullt ut till att bara hänvisa till vad som är förbjudet, för polisen hinner inte dit. För att vara petnoga tog polisutryckningen väl närmare en vecka. Så lång tid håller de flesta inte stången.

(Av vilket man kan dra slutsatsen att behöver man snabbt larma polis i Örebro så kan man lägga på ett brev...)

Man måste se om sitt eget hus.

Om det nu är ngt sånt som har hänt.

LW tyckte kanske att SD borde lomma runt med HD endast, men SD tyckte det var lite mycket begärt, ty en ”man” har ju drifter ock.

Citat:
Det går under allmänt åtal men om vi tar ditt exempel med Lotta så låg hon flera dagar på sjukhus efter hon blev misshandlad. Där hade polisen verkligen bevis, bl.a. från läkarna och syrrorna som tog hand om henne. Betänk även att hennes pojkvän hade tidigare brottshistorik. Ändock gjorde man ingenting från polisens håll som du skrev.

Skulle polisen då gå vidare med en ofredande anmälan angående några sms och mms där gärningsmannen dessutom inte har tidigare brottshistorik?

Polisen verkar tyvärr varken ha rutiner eller resurser till att hantera sådana här ärenden och då faller det sig naturligt att de knappa resurserna går till de allra värsta fallen. Det är den bittra sanningen och en stor anledning till att kvinnor mördas idag.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-20 kl. 14:17.
Citera
2019-02-20, 16:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man måste kanske kunna försöka göra skillnad på ett fullbordat våldsbrott, som kan följas av ett snarlikt fast med dödlig utgång, och ett våldsbrott av ringare slag, som inte logiskt borde följas av ett fullbordat våldsbrott, men där man måste räkna med att GM, med vilken man umgås, kan komma att ha åsikter om att denne anmäls. Teoretiskt sett så kan det faktum att LW har slagits ihjäl vara en följd av att hon anmälde. Men det kan man inte säga säkert.

Men den som likt LW blir utsatt för det som sker i bilen måste ju nånstans själv fundera över vad som följer härnäst — och inte vänta på vad pressen ska skriva. Journalister uppbär lön som lik sällan kommer i åtnjutande av. Har man blivit misshandlad så att man går till polisen så måste man förstå att man är i betydande fara, och lever på ett sätt så att man utsätter sig för betydande fara. Man kan inte skoja bort en polisanmälan o c h att man är i fara, antingen är man ohederlig mot den man anmäler eller så är man ohederlig mot sig själv, tror jag (låt vara att många har svårt att påverka sina situationer.). En fullbordad anmälan hade kanske varit det vettiga.

Så LW borde ju minst ha tagit sig en allvarlig funderare kring vad som ev. höll på att hända, om det nu öht går att logiskt koppla brotten. Bor hon intill någon och delar fritidsintresse och bekanta med denne och inser att denne är vrickad och egenmäktig och det bråkas så kanske det är läge att göra nånting helt annat. Vilket hon kanske just försökte iofs. Men att exv försöka mästra eller trumfa ut en sån mansperson ur en gemenskap (i stället för att själv ta sitt pick o pack) kommer inte alla ggr falla i god jord, om man säger så, särskilt inte med somliga då. (Sen gör hennes vinterskada säkert inte saker lättare för henne ska man väl lägga tilk...).

Men är man vuxen och har barn och inte har för avsikt att bli ihjälslagen så räcker det inte riktigt fullt ut till att bara hänvisa till vad som är förbjudet, för polisen hinner inte dit. För att vara petnoga tog polisutryckningen väl närmare en vecka. Så lång tid håller de flesta inte stången.

(Av vilket man kan dra slutsatsen att behöver man snabbt larma polis i Örebro så kan man lägga på ett brev...)

Man måste se om sitt eget hus.

Om det nu är ngt sånt som har hänt.

LW tyckte kanske att SD borde lomma runt med HD endast, men SD tyckte det var lite mycket begärt, ty en ”man” har ju drifter ock.

Jag tror att det var exakt det hon gjorde.
Såg om sitt hus.

Hon lät den sista anmälningen rulla på. Hon drog visserligen tillbaka den anmälningen först, men ringde därefter och sa att hon ville att den skulle återupptas.

Och jag tror att hon försökte dra sig ur deras osunda relation, men att det var svårt.

Jag misstänker att det som Holmes vittnat om; stalkingbeteende och 18carat också vittnat om (att det finns mer) beskriver en situation där LW försöker leva sitt liv och tror att hon kan klara av situationen. När hon sätter ner foten kommer hot och andra otrevliga sidor fram.

Hon sägs ju också ha pratat med HD om otroheten och HD ska ha krävt att SD inte träffade LW mer. Allt detta från trådskrivare.

Jag tror att detta kan också ha varit ett försök att få kontroll på situationen.

Men jag tror också att hon missbedömde sin situation gruvligt.

Jag hoppas på att det finns många vänner som kan vittna. Jag hoppas innerligt att det finns sparade konversationer och annat som kan stödja den sista tiden av deras relation.
Citera
2019-02-20, 16:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Såg om sitt hus.

Hon lät den sista anmälningen rulla på. Hon drog visserligen tillbaka den anmälningen först, men ringde därefter och sa att hon ville att den skulle återupptas.

Och jag tror att hon försökte dra sig ur deras osunda relation, men att det var svårt.

Jag misstänker att det som Holmes vittnat om; stalkingbeteende och 18carat också vittnat om (att det finns mer) beskriver en situation där LW försöker leva sitt liv och tror att hon kan klara av situationen. När hon sätter ner foten kommer hot och andra otrevliga sidor fram.

Hon sägs ju också ha pratat med HD om otroheten och HD ska ha krävt att SD inte träffade LW mer. Allt detta från trådskrivare.

Jag tror att detta kan också ha varit ett försök att få kontroll på situationen.

Jag hoppas på att det finns många vänner som kan vittna. Jag hoppas innerligt att det finns sparade konversationer och annat som kan stödja den sista tiden av deras relation.

Är det fastslaget att den sista anmälan var ”öppen”? Har inte för mig ha sett det.

Ligger inte precis allt däri i så fall?
Borde inte visum vara svårt med brottsmisstanke på sig?

Borde inte SD suttit häktad då?
Citera
2019-02-20, 17:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är det fastslaget att den sista anmälan var ”öppen”? Har inte för mig ha sett det.

Ligger inte precis allt däri i så fall?
Borde inte visum vara svårt med brottsmisstanke på sig?

Borde inte SD suttit häktad då?

Jag uttryckte mig slarvigt.
Vad jag menade var att hon drog inte tillbaka sin sista anmälan (bil incidenten) efter att ha återupptagit den. Den pågick i 8 månader och lades ner då det inte gick att reda ut (ord mot ord).

Och jag tänker att det ändå kan vara det som stack i ögonen på SD.
Det som också någon postare i tråden sagt att LW ska ha haft flera parallella förhållande samtidigt, kan ha med detta att göra?

Dvs; att LW inte ansett att hon hade ett förhållande med SD, utan ville dra sig ur. Men det misslyckades?

Dahliabelle skrev ju:

[...]En bekant till mig pratade mycket med LW under den här tiden, och LW anförtrodde hen mycket om SD. Min bekant tyckte att det var lite jobbigt då hen var vän med ML, och samtidigt visste att LW gick bakom hans rygg med SD.[...]

[...]Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom. Kan det vara detta som låg till grund för ofredandeanmälan som hon sedan inte gick vidare med?[...]

https://www.flashback.org/p64529183#p64529183

EGT:
"[...]Jag tror att han ogillade hennes sätt och förhållningssätt till andra män. Med detta tror jag han menar att hon borde förstå att män vart attraherade av henne. På min fråga om hon hade ett bekräftelsebehov så svarade han: "Ja, ett stort behov att få vara i centrum[...]"

https://www.flashback.org/sp65904557

Jag kan tänka mig att det var sådana saker som "ställde till det".
"En ojämn syn på hur de skulle umgås"?
Citera
2019-02-20, 17:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Såg om sitt hus.

Om många av hennes vänner hade vittnat om våld och stalkingbeteendet så hade SD troligtvis suttit på sannolika skäl häktad nu. Jag tror inte det finns så mycket mer än ofredandena och knoggnuggningen faktiskt, därav polisens misslyckande att visa för TR att SD sannolikt är den som utövat dödligt våld mot henne.

I andra fall har det räckt med ett par vittnen som berättat i förhör om hur MGM varit våldsam (mot BO eller andra) och vips så har hen blivit häktad för sannolika i flera månader fram till åtal när kvinnan blivit mördad. Varför har så inte skett här?
Citera
2019-02-20, 17:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag uttryckte mig slarvigt.
Vad jag menade var att hon drog inte tillbaka sin sista anmälan (bil incidenten) efter att ha återupptagit den. Den pågick i 8 månader och lades ner då det inte gick att reda ut (ord mot ord).

Och jag tänker att det ändå kan vara det som stack i ögonen på SD.
Det som också någon postare i tråden sagt att LW ska ha haft flera parallella förhållande samtidigt, kan ha med detta att göra?

Dvs; att LW inte ansett att hon hade ett förhållande med SD, utan ville dra sig ur. Men det misslyckades?

Dahliabelle skrev ju:

[...]En bekant till mig pratade mycket med LW under den här tiden, och LW anförtrodde hen mycket om SD. Min bekant tyckte att det var lite jobbigt då hen var vän med ML, och samtidigt visste att LW gick bakom hans rygg med SD.[...]

[...]Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom. Kan det vara detta som låg till grund för ofredandeanmälan som hon sedan inte gick vidare med?[...]

https://www.flashback.org/p64529183#p64529183

EGT:
"[...]Jag tror att han ogillade hennes sätt och förhållningssätt till andra män. Med detta tror jag han menar att hon borde förstå att män vart attraherade av henne. På min fråga om hon hade ett bekräftelsebehov så svarade han: "Ja, ett stort behov att få vara i centrum[...]"

https://www.flashback.org/sp65904557

Jag kan tänka mig att det var sådana saker som "ställde till det".
"En ojämn syn på hur de skulle umgås"?

Då förstår jag bättre... Jag hade glömt att den fullföljdes och lades ner. Svårt att skriva invändningsfria inlägg på basis av krokig förståelse...
Mellan tummen o pekfingret så tycker väl nån som SD att kan LW ligga med andra så kan hon också ligga med honom. Annars riskerar också ”kontrollen” eller maktförhållandet gå förlorat. Till någon annan filur. Och SD får lomma runt utan nåt alls. Så kan man ju inte ha det.

Så han tyckte väl han hade skjutsat o hjälpt o fikat o skrivit loggar till ingen nytta. Det kan ju göra vem som helst sur. Särskilt när frun har lagt benen på ryggen också.

Resten är väl ”historia”.
Citera
2019-02-20, 18:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om många av hennes vänner hade vittnat om våld och stalkingbeteendet så hade SD troligtvis suttit på sannolika skäl häktad nu. Jag tror inte det finns så mycket mer än ofredandena och knoggnuggningen faktiskt, därav polisens misslyckande att visa för TR att SD sannolikt är den som utövat dödligt våld mot henne.

I andra fall har det räckt med ett par vittnen som berättat i förhör om hur MGM varit våldsam (mot BO eller andra) och vips så har hen blivit häktad för sannolika i flera månader fram till åtal när kvinnan blivit mördad. Varför har så inte skett här?

Det är inget jag vet något om, vad som krävs för att få någon häktad på sannolika i det här fallet. Det ska ju finnas bevis på att det är mord han är misstänkt för, inte "bara" hot och trakasserier.

Det är ju visserligen ett indicium, om man nu ska bygga en indiciekedja, men inget bevis för ett mord. Men detta kan andra bättre än mig, tror jag.

Vill bara påminna om att det är flera i tråden som ändå tagit upp saker om hot och trakasserier. Även Holmes har ju pratat om en delobehagliga incidenter, bl a att det förekommit att SD filmat LW genom köksfönstret om jag inte minns fel.

https://www.flashback.org/p66264025#p66264025
Citera
2019-02-20, 18:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det är inget jag vet något om, vad som krävs för att få någon häktad på sannolika i det här fallet. Det ska ju finnas bevis på att det är mord han är misstänkt för, inte "bara" hot och trakasserier.

Det är ju visserligen ett indicium, om man nu ska bygga en indiciekedja, men inget bevis för ett mord. Men detta kan andra bättre än mig, tror jag.

Vill bara påminna om att det är flera i tråden som ändå tagit upp saker om hot och trakasserier. Även Holmes har ju pratat om en delobehagliga incidenter, bl a att det förekommit att SD filmat LW genom köksfönstret om jag inte minns fel.

https://www.flashback.org/p66264025#p66264025

Ja det är flera som berättat i tråden. Jag undrar om de berättat i förhör för polisen också. Om det hade gjorts hade han varit häktad nu, därför tar jag det som skrivs här med en nypa salt. Det som räknas är vad som berättas för polisen och det är uppenbart att ingen träder fram och berättar hur "djävlig" den där SD har varit.

Bevis för mord behövs till åtal, inte till häktning på sannolika skäl. Misstänkta häktas och får vänta många månader tills tillräckliga bevis byggs upp för åtal och det vet du om. De långa häktningatiderna i Sverige kan inte ha undgått någon som är intresserad av mord och hänger här på AboK
Citera
2019-02-20, 18:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Det ska mycket till för att någon ska bli sannolikt häktad på tidigare händelser. Framför allt när dessa inte skett i närhet till det andra brottet. Sådana händelser är ett bra exempel på det som kallas indicium, det är ju inte bevismedel som direkt kan kopplas till ett annat skiljt brott.

Sen känner jag inte till något fall där något varit häktad i flera månader pga. att hen varit våldsam en tid tillbaks i livet. Det låter för mig väldigt osannolikt. Det låter faktiskt som ett rättshaveri om det skulle ha skett. Så det blir min tur att fråga dig om fall nu. Har du något exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in