2019-02-20, 16:54
Medlem
Min sambo har en äldre släkting som ska sälja sin villa och flytta till lägenhet. Han låter oss få första tjing på huset, samt lite billigare eftersom vi då inte behöver blanda in mäklare och slipper budgivning.

Jag blev klar med min utbildning i höstas och har nu fått en månadsanställning på 1 år, min sambo är tillsvidareanställd. Jag blir med största säkerhet tillsvidareanställd efter att min månadsanställning går ut.
Vi har en total inkomst efter skatt på 40.000 kr.
Jag har ett CSNlån på 30.000, sambon har billån på ca 200.000. Ingen av oss har betalningsanmärkningar.

MEN problemet är att på grund av att jag precis börjat jobba och vi inte har haft möjlighet att spara pengar till kontantinsatsen. Vi hade tänkt ta 2 lån, ett vanligt bolån och ett blancolån för insatsen. Men när vi har ringt banken för att prata med dom så säger dom blankt nej. Och det är endast för att vi inte har sparat pengar.
Vi har gjort en budget och har inga problem att amortera uppemot 15.000 varje månad samt lägga minst 6000 på sparkonto. Men som sagt, banken verkar inte bry sig om att vi har en bra inkomst.

Tips på andra alternativ?
Citera
2019-02-20, 16:59
Medlem
Hör med någon annan bank.

Små lokala sparbanker under Swedbank kan ibland tänka sig släppa igenom såna lån.

Förklara läget precis som i din trådstart. Har ni någon förälder som kan tänka sig gå i borgen?
Citera
2019-02-20, 17:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tynabort
Min sambo har en äldre släkting som ska sälja sin villa och flytta till lägenhet. Han låter oss få första tjing på huset, samt lite billigare eftersom vi då inte behöver blanda in mäklare och slipper budgivning.

Jag blev klar med min utbildning i höstas och har nu fått en månadsanställning på 1 år, min sambo är tillsvidareanställd. Jag blir med största säkerhet tillsvidareanställd efter att min månadsanställning går ut.
Vi har en total inkomst efter skatt på 40.000 kr.
Jag har ett CSNlån på 30.000, sambon har billån på ca 200.000. Ingen av oss har betalningsanmärkningar.

MEN problemet är att på grund av att jag precis börjat jobba och vi inte har haft möjlighet att spara pengar till kontantinsatsen. Vi hade tänkt ta 2 lån, ett vanligt bolån och ett blancolån för insatsen. Men när vi har ringt banken för att prata med dom så säger dom blankt nej. Och det är endast för att vi inte har sparat pengar.
Vi har gjort en budget och har inga problem att amortera uppemot 15.000 varje månad samt lägga minst 6000 på sparkonto. Men som sagt, banken verkar inte bry sig om att vi har en bra inkomst.

Möjligen kan släktingen låna ut? D.v.s ni köper huset för exempelvis 3 miljoner, men betalar bara 2,55 (genom bolån). Resterande, d.v.s topplånet, betalar ni av på en revers till släktingen över ex fem år.
Citera
2019-02-20, 17:03
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Möjligen kan släktingen låna ut? D.v.s ni köper huset för exempelvis 3 miljoner, men betalar bara 2,55 (genom bolån). Resterande, d.v.s topplånet, betalar ni av på en revers till släktingen över ex fem år.
Kontantinsatsen behövs ju innan försäljningen sker för att visa upp för banken
Citera
2019-02-20, 18:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tynabort
Ni kanske kan få huset värderat till ett högre belopp?
Senast redigerad av constant 2019-02-20 kl. 18:26.
Citera
2019-02-20, 18:57
Medlem
Hur mycket hade ni tänkt ta i lån? Vad får ni huset för?
Citera
2019-02-21, 00:29
Medlem
killawifes avatar
Gå till en annan bank. Jag råkade ut för samma sak men hörde mig för hos en annan bank och där var det ok att låna. Dock var jag tvungen att vänta till jag fick fast anställning.

Ett alternativ är att ni lånar pengarna till kontantinsatsen nån annanstans men banken kan lätt se detta och neka bara för att de kan. De skiter i om man har bra ekonomi och sånt, det är tydligen viktigare att följa några hittepå-regler.
Citera
2019-02-21, 16:53
Medlem
tigerrakets avatar
Hyr huset av släktingen under tiden ni sparar ihop till kontantinsatsen.
Samtidigt så delbetalar ni ju lite av huskostnaderna.
Citera
2019-02-21, 17:02
Medlem
Annars kan en släkting/förälder ta ett blancolån till kontantinsatsen. Som ni då betalar tillbaka narturligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in