• 1
  • 2
2019-02-19, 19:35
Medlem
Fick Sobril av min psykiatriker! Men jag tycker att de är totalt värdelösa mot mitt paniksyndrom.

Jag är bara ute efter att ta de i terapeutisk dos för att lindra min ångest och därigenom sänka mitt paniksyndrom. Men jag kände öht ingenting. De kändes precis som Atarax.

Vad är egentligen en bra terapeutisk dos? Jag tog 5 mg.
Citera
2019-02-19, 19:38
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
5mg är ju ingenting. 20-25mg så kan jag börja känna av något lugn.
Citera
2019-02-19, 19:41
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-thebuilder
Fick Sobril av min psykiatriker! Men jag tycker att de är totalt värdelösa mot mitt paniksyndrom.

Jag är bara ute efter att ta de i terapeutisk dos för att lindra min ångest och därigenom sänka mitt paniksyndrom. Men jag kände öht ingenting. De kändes precis som Atarax.

Terapeutisk dos är mellan 5 - 100 mg per dag
Citera
2019-02-19, 19:46
Medlem
Pallestroms avatar
Första gången du fick medicin för detta av din läkare?

De brukar ju börja med lägsta möjliga.
Får prata med din läkare omgående så den förstår att det inte hjälper.

Höjer säkert din dos då tror jag.
Citera
2019-02-19, 20:15
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2019-02-19, 20:26
Medlem
3x10mg är väl en rätt bra dygnsdos att starta på. 5mg räcker väl i princip bara till små gamla damer på 40kg.
Citera
2019-02-19, 23:42
Medlem
Minst 25mg behöver jag för att få effekt. Allt under är inte märkbart på mig.
Citera
2019-02-19, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-thebuilder

Om du nu är ärlig så om den inte hjälper så skit i det.
Tar du 2x25 mg så kommer du känna något , men tiden för den att fungera är väldigt långsam så då kommer du börja ta den i förebyggande syfte så det blir en negativspiral.
(Den är skapad för att trappa ut abstinensbesvär.)
Citera
2019-02-20, 11:52
Medlem
Smaken är som baken. Sobril är det enda som funkat för mig (av det jag fått utskrivet, vilket är... en del). Fantastiskt bra grej som får mig att släppa all min ångest och det är en enkel väg ut ur alla former av panik. Tråkigt om det inte funkar för dig.
Citera
2019-02-20, 16:08
Medlem
Hade med bara oxascand innan. Men när jag pratade med en psykiater om det och sa att oxascand knappt hjälpte bytte han den till stesolid. Den hjälper bättre. Hade ju panikångest i 3-4 timmar, orkade inte med det. Antar att den personen ville prova det först med dig. Hjälper inte den tillräckligt så får du säga det.
Citera
2019-02-20, 18:30
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Många kallar ju oxazepam för sockerpillerbenso. Det är den svagaste bensodiazepin som finns. Tar också lång tid för att få effekt, minst 30 minuter. Vad man kan göra är att försöka smälta tabletterna under tungan, då kan man få en snabbare effekt.

Men hursomhelst så är Oxazepam(Oxascand/Sobril)ingen jätteeffektiv bensodiazepin mot panikångest nej. Man får den mer som ett sockerpiller som kanske ibland har en effekt om man har tur. Tycker faktiskt det är konstigt att den inte skrivs ut mer i förstahand än t ex Lergigan och Atarax när den är en mycket snällare medicin med färre biverkningar och nästan för svag för att bilda något beroende eller få något märkvärdigt flum med.

Alprazolam(Xanor) är den effektivaste bensodiazepinen mot panikångest men är mycket svår att få ut eftersom den anses vara så "knarkig" av bensofoba läkare. Snabbt påslag och effektiv. Kanske att du kan få ut denna dock om du har tur.

Diazepam är OK mot panikångest men tar ganska lång tid att få effekt med jämfört med Alprazolam. Kanske att du får denna som nästa preparat att pröva.

Edit: 5 mg är dessutom en EXTREMT låg dos. Ta minst 20 mg om du har panikångest.
Senast redigerad av Stalinfuhrer 2019-02-20 kl. 18:35.
Citera
2019-02-20, 21:39
Medlem
Tycker 5mg funkar bra mot panik. Från att hyperventilera till att nästan fungera.
Tyngden släpper inte drekt men gör att jag klara av livet.. 15mg brukar kunna behövs får att kunna sig ok men 5mg funkar för att kunna andas..

Det är väl olika på vilken typ av ångest eller panil syntom man har sen
är väl alla olika 5mg är välidigt lite men skulle inte kalla de socker, hellre 5mg än atarax..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in