2019-02-20, 11:11
Medlem
Läser ibland artiklar om utbildade personer som inte får jobb och därför tvingas att ta okvalificerade låglönejobb. Vad beror det här på? En tjej hade 10 år av utbildning bakom sig, men hade svårt att få jobb som kassörska.

Läs gärna artikeln innan ni svarar!

https://www.svd.se/karolin-utan-jobb...-ar-av-studier
Citera
2019-02-20, 11:14
Medlem
ClickBaits avatar
Låst betalartikel. Men man får jobb om man vill ha jobb.
Citera
2019-02-20, 11:17
Medlem
Det är lite som kösystem till hyreslägenheter, trots massor med köpoäng så finns det alltid någon med fler.
Citera
2019-02-20, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Låst betalartikel. Men man får jobb om man vill ha jobb.

Nej den är inte låst.
Citera
2019-02-20, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Läser ibland artiklar om utbildade personer som inte får jobb och därför tvingas att ta okvalificerade låglönejobb. Vad beror det här på? En tjej hade 10 år av utbildning bakom sig, men hade svårt att få jobb som kassörska.

Företagen är bortskämda, och har blivit ännu mer bortskämda. Hittar de inte precis vad de vill ha så har de lärt sig att de istället för att ta några risker kan ta hit en bangladeshier, pakistanier eller indier istället. Kolla t.ex. på snyftreportage om "kompetensutvisningarna" när deltidsarbetande diskare eller butiksbiträden från Bangladesh blir utvisade.
Citera
2019-02-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Företagen är bortskämda, och har blivit ännu mer bortskämda. Hittar de inte precis vad de vill ha så har de lärt sig att de istället för att ta några risker kan ta hit en bangladeshier, pakistanier eller indier istället. Kolla t.ex. på snyftreportage om "kompetensutvisningarna" när deltidsarbetande diskare eller butiksbiträden från Bangladesh blir utvisade.

Men det finns ju massor med människor som enbart har gymnasieutbildning som får jobb, så jag förstår inte hur kvinnan i artikeln kan ha svårt hitta ett vanligt jobb och får gå i trasiga skor.
Citera
2019-02-20, 11:28
Medlem
Citat:
Men det finns ju massor med människor som enbart har gymnasieutbildning som får jobb, så jag förstår inte hur kvinnan i artikeln kan ha svårt hitta ett vanligt jobb och får gå i tradiga skor.

Hon gick inte yrkesföreberendande på gymnasiet. Hon har fel sorts kontakter, hon har varit borta för länge och inte gjort något för att hålla sina kunskaper levande. Har du börjat ramla ur systemet är det galet svårt att ta sig tillbaka. Jag har själv teknisk universitetsutbildning, har jobb där jag har strålande referenser. Det skiter teknikarbetsgivarna i, det enda de är intresserade av är tidigare erfarenhet av exakt samma sorts arbete.
Citera
2019-02-20, 11:35
Medlem
Citat:
Hon gick inte yrkesföreberendande på gymnasiet. Hon har fel sorts kontakter, hon har varit borta för länge och inte gjort något för att hålla sina kunskaper levande. Har du börjat ramla ur systemet är det galet svårt att ta sig tillbaka. Jag har själv teknisk universitetsutbildning, har jobb där jag har strålande referenser. Det skiter teknikarbetsgivarna i, det enda de är intresserade av är tidigare erfarenhet av exakt samma sorts arbete.

Vad är det för utbildning du har och vad söker du för jobb? Flera jag känner som har jobb hävdar att det handlar om att ha rätt kunskaper och att visa framfötterna.
Citera
2019-02-20, 11:43
Medlem
ClickBaits avatar
Hon lider väl av någon personlighetsstörning, autism eller liknande. Att sätta på sig hittade kläder gör man ju bara inte. Jag vill inte sätta henne i ett fack men hon känns lite lodig, klart det blir svårt att få ett grymt jobb då. Alla är olika och det är inte hennes fel hur hon är född, jag är glad att hon åtminstone inte ger upp.
Citera
2019-02-20, 11:44
Medlem
Citat:
Vad är det för utbildning du har och vad söker du för jobb? Flera jag känner som har jobb hävdar att det handlar om att ha rätt kunskaper och att visa framfötterna.

Civilingenjör, teknisk fysik. Söker juniora programmerarjobb.
Och jag lovar dig att om du frågar Bill Gates, Mark Zukerberg, Donald Trump eller Elon Musk så har de tagit sig dit de är helt på egen förtjänst, föräldrarnas pengar och kontaktnät eller bara vanlig bondröta har självklart ingenting med saken att göra.
Citera
2019-02-20, 11:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Att studera i 10 års tid ska nog inte tolkas som något positivt, i det fall artikeln handlar om är det nog så att det finns en stark korrelation mellan att vara överliggare och inneha en hel del dåliga egenskaper, samtidigt som det också finns en korrelation mellan att ha dessa egenskaper och att ha svårt att få jobb.

Den mest vettiga utbildningen som personen ifråga har gått är ekonomi/IT, men inom båda dessa fält är det extremt viktigt att skaffa bra extrajobb parallellt med studierna. Att fixa ekonomijobb eller IT-jobb utan någon som helst erfarenhet är rätt tufft, så en gissning till att hon inte fick några såna jobb är ju för att hon helt enkelt inte ansträngde sig under studierna. Vad hon läst på KY nämns ej, att hon därefter läst "enstaka kurser" (förmodligen i rena ströämnen) och gått en medieutbildning gör det inte bättre.

Det finns väldigt många som tror att "mer studier" ska lösa en redan problematisk jobbsituation (pga. avsaknad av erfarenhet, för spretig profil, etc.), vilket är helt fel tänkt.

Citat:
Företagen är bortskämda, och har blivit ännu mer bortskämda.

Ja, detta speglas ju främst av fixeringen vid erfarenhet. Det är idag väldigt svårt att få en chans, man förväntas ha skaffat (mycket) relevant erfarenhet redan när man tar examen. Förr sågs man som en nybörjare när man tog examen och det var då naturligt att sakna erfarenhet.
Citera
2019-02-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
...

Det finns väldigt många som tror att "mer studier" ska lösa en redan problematisk jobbsituation (pga. avsaknad av erfarenhet, för spretig profil, etc.), vilket är helt fel tänkt.

Ja, detta speglas ju främst av fixeringen vid erfarenhet. Det är idag väldigt svårt att få en chans, man förväntas ha skaffat (mycket) relevant erfarenhet redan när man tar examen. Förr sågs man som en nybörjare när man tog examen och det var då naturligt att sakna erfarenhet.

Det är rätt kul att företagen är så fixerade vid erfarenhet och kompetens men du själv kan råka ut för långtgående personlighetstester som sedan tolkas av en avdankad telefonförsäljare helt i avsaknad av någon form av högskoleutbildning inom psykologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in