2019-02-20, 01:15
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för replik!

(ang mitt först fetade)
Nu var det ju inte i första hand information om hur Polisen strukturerat vittnesmålen jag har efterfrågat.
Jag har ju varit tydlig med att jag har velat få svar på mina frågor om hur frågorna ställdes (till t ex folk som hörts av utredare) och vilken typ av frågor det har varit. Detta för att med lekmannaögon försöka bedöma hur pass brett och förutsättningslöst (=objektivt) utredningsarbetet bedrivits.
Du är ju en av dem här i tråden som hårdast "motarbetat" mig i min jakt på, i första hand förstahandsuppgifter, i andra hand andrahandsuppgiftet e g de som 'Schazz' lämnade här tidigare ikväll.

(det andra fetade)
Vill inte framställa mig som onödigt sarkastisk, men till så särskilt stor hjälp har dessa "hjälpfakta" ändå inte varit?
Åtminstone inte än så länge.

En mördare är på fri fot.
Åtminstone än så länge.

Varsågod! Alltid trevligt med folk som tackar för replik.

Rörande Schazz inlägg så misstänker jag att dessa vittnen har haft någon form av samröre med SD. Isåfall är också utredarnas förhörsfrågor riktade just åt SD. Det säger alltså inget om hur pass "brett" förundersökningen bedrivs.

Hjälpfakta = "Förstärker eller försvagar befintlig bevisning, men kan inte i sig styrka ett påstått brott." Det kan absolut varit till hjälp. Väldigt svårt att veta så klart. Kanske det till och med är så att det finns hjälpfakta som varit till SD:s fördel.
Citera
2019-02-20, 03:10
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Möjligen har åklagaren målat in sig i ett hörn nu, och har av prestigeskäl svårt att ge sig. Kanske kommer hon att vilja insinuera att det fortfarande kan finnas skäl att misstänka SD, men att "bevisningen inte riktigt räckte till". Vad tror du Netherworld?

Så länge det fortfarande finns svar att vänta från NFC så fortskrider utredningen iallafall. Vet inte vad du menar med att utredningen skulle fortsätta pga att åklagaren skulle ha något prestigeskäl. Jag tror du överskattar en åklagares arbetsuppgift. Utredare har mycket att säga till om. Det är inte så att en åklagare styr och ställer med någon slags järnhand över allting som görs i en utredning. Visst, i olika delar är det en hel del delegering, men allt sker ju i samråd med all den andra expertisen som finns. Sen tar åklagaren så klart en hel del slutgiltiga beslut.

Att det finns skäl att misstänka SD råder det ingen tvekan om. Men det har du inte lyckats förstå ännu. Det vet vi alla, eftersom du fortfarande tjafsar om det där. Sen om bevisningen kan komma att räcka till ett åtal; det är jag inte säker på. Det tror jag ingen är säker på. Förmodligen inte åklagaren heller fortfarande/ännu.
Senast redigerad av Netherworld 2019-02-20 kl. 03:13.
Citera
2019-02-20, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu är det ett kallt fall och en uppklarning finns inte på kartan tyvärr.

Citat:
Hur jag vet att fallet är iskallt?

Tycker du att det har varit fyllt av framgångar hitintills?

Det här fallet är tvärdött och har varit så sedan den 8/6-2018.

Citat:
Det här fallet är iskallt, trist att behöva skriva det men det är sanningen.

Vet du det här med säkerhet eller är det en åsikt från dig?
Senast redigerad av glendale 2019-02-20 kl. 03:58.
Citera
2019-02-20, 04:07
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vet du att NOA va inne och arbetade på fallet.
Vill minnas att någon svarade på frågor i semestertid men om dom även jobbade
med fallet eller om dom enbart höll sig till skjutningarna vet jag inte.

Jag tror att det är ÅK som är nyckeln i fallet.

Advokaten är nog helt utanför så länge det inte händer något inför domstol.

Ja, minns också att någon från NOA uttalade sig om detta i somras och de verkar ha stärkt upp i det här fallet, vet inte hur länge. Tydligen tog man även in hjälp från andra avdelningar i samma veva också.

Jag vet ingenting om åklagarens kompetens mer än några fall hon arbetat på innan. Människan har ju tigit som muren hela tiden så det är svårt att bilda sig en uppfattning.

Men ser att många anser att hon missköter utredningen, och det har jag ingen insyn i, men skulle det vara fallet antar jag att hon blir anmäld för tjänstefel. Känner personligen inte att jag har någon konkret anledning att utgå ifrån att hon inte gör sitt jobb. Även om det är frustrerande att inte få veta vad som händer.

Vet inte varför de säger att fallet är så komplicerat eller varför rättsmedicin behövde kroppen så länge, men det måste ju inte vara hennes fel/tunnelseende/prestige som gör att ingen sitter häktad. Kan ju vara en smart gm eller en osmart sökinsats eller något helt annat. Som de sa i någon artikel så står ju inte utredningen och faller med en eller två personer utan det är ett helt maskineri inblandat. Och det är iaf min tanke, att det ändå finns fler ögon i maskineriet. Bara inte våra.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2019-02-20 kl. 04:10.
Citera
2019-02-20, 04:28
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Fast nog har det väl flaggats en del.

Peter Springare JO/JK-anmälde polischeferna redan i somras, och menade att bytet av spaningsledning riskerade att äventyra och skada utredningen. Vem vet, kanske var han inte längre var överens med åklagaren och sina chefer om utredningens inriktning?

Springare JO-anmälde ju inte utredningen utan hur och varför att han sparkades från den. Sen påpekade han att det även skulle äventyra utredningen, vilket det säkert kan ligga något i. Verkar dock inte ha med Hiding att göra för i anmälan skrev han som ett argument att både åklagaren och anhöriga hade reagerat väldigt starkt på att han togs av fallet.

Citat:
Advokaten sade i augusti att det är oacceptabelt att en människa lever under misstanken om brott under tre månader utan att förundersökningen påskyndas.
https://www.metro.se/artikel/advokatens-kritik-i-lena-fallet-oacceptabelt

Ja det köper jag, och tror alla håller med om. Hiding svarade själv att situationen var olycklig men att de låg på NFC.

Citat:
Den senare spaningsledaren Mikael Nyqvist tipsade i höstas åklagaren om att det kanske började bli dags att skriva av SD:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Han "tipsade" inte åklagaren, eller kritiserade. Han sa till reportern att åklagaren kommer att avskriva SD om inte misstankarna mot honom stärks.

Citat:
Sedan den där andra åklagaren du skriver om, hon lät ju vettig. Men hon hoppade väl bara in någon vecka när Åsa Hiding hade semester.

Har ingen aning om hur lång semester Hiding hade men förhoppningsvis fick hon lite mer än en vecka. Men det var ju iaf ytterligare ett par ögon tänkte jag.
Citera
2019-02-20, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo man kan hoppas att han är skyldig annars kommer 2 liv förstöras. SD:s är i princip redan förstört, sedan blir det kaos för den riktige mördaren och hans familj. I det sistnämnda fallet välförtjänt visserligen men då kommer man att tänka på att två familjer har blivit förstörd när det kunde varit bara en.
Om vissa i allmänheten kunde veta att bete sig och inte döma människor innan de blir åtalade skulle inga oskyldiga människors liv behöva förstöras i onödan.
Om vissa i allmänheten kunde veta att bete sig så hade vi inte redan en förstörd familj! LW:s!!!
Citera
2019-02-20, 07:50
Medlem
Citat:
Hiding har hållit på nu i mer än nio månader med att försöka få till några som helst bevis för att den MGM som hon har som misstänkt är skyldig till mordet på LW, det har inte gått bra alls och sannolikhaten för att hon ska lyckas är under noll tyvärr.

Fallet är iskallt med den inriktning som finns idag, du kan jämföra med Therese Karlsson-fallet t.ex, där hade åklagaren sannolika skäl men har nu fått vika ner sig och har den MGM endast på skäligen misstänkt, tror du att det fallet kommer att få en lösning med att den MGM fälls?

Hiding har nått vägs ände med sin MGM, jag tror precis som CarlJanne75 att det behövs ett omtag för att få ordning på ärendet.

MGM i det här fallet har fått hela sitt liv synat i sömmarna och det har inte ens räckt till "sannolika skäl"
Vi kan dock konstatera att efter lång tid och trots "synad i sömmarna" kvarstår MGM i utredningen som just MGM.
Citera
2019-02-20, 08:05
Medlem
Honan6s avatar
SD!
Förlåt, men du har gett många anledning att syna dig i sömmarna - d v s inte bara GC-poliser och trådskrivare. Mord är ingen lek - riktiga utredare och inte minst åklagaren är högst intresserade av att syna dig.

Som väntat kom en svit av loggningar på din GC-sida och att du är i tråden har vi förstått för länge sen av dina budskap där.

Dags att du förklarar i GC-loggen varför du stalkade, smygfilmade och knoggnuggade LW? Sånt är inte ett friskt beteende, tycker jag, men du kanske har en "bra" förklaring? Berätta gärna på din GC-logg där du så gärna bjuder på information.
Citera
2019-02-20, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vi kan dock konstatera att efter lång tid och trots "synad i sömmarna" kvarstår MGM i utredningen som just MGM.

Ärligt talat: hur f-n kan någon tro att det skulle vara någon annan?
Citera
2019-02-20, 09:04
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ditt inlägg verkar vara lite OT, men bilden ser ut att kunna vara från den dagsresa (beaivvas) som man kunde läsa om igår på tingsrättens hemsida. Mannen i mitten som förhörs av fjällpolisen bär tydligen den traditionella nordsamiska kolten (gákti).

Men Draifos, du har ju humor. 😳

😂😂😂😂😂
Citera
2019-02-20, 09:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousPenny
polisen som frågat boende i Hjärsta har frågat både om S men också om H.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
De jag har pratat med och som har hörts av polis har enbart fått frågor om SD. Två av dessa uttryckte förvåning över att man var så tydligt inriktade på SD. Ingen har belagts med yppandeförbud eller fått en vädjan om att vara tyst.

Även jag reagerar på detta.
Stämmer det att polisen enbart har frågar om SD (ev HD) vid förhör?

Så man har inte vid dörrknackning/förhör frågat om något annat, t ex om de sett/hört något denna kväll? Sett någon person, bil eller något avvikande? Eller om de hört någon annan berätta om något som de observerat? Eller om de vet något som kan tillföra utredningen något?

Ingenting?
Bara frågor om SD?
Citera
2019-02-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ärligt talat: hur f-n kan någon tro att det skulle vara någon annan?
Jag har inte någon bestämd uppfattning om vem som är GM. Men SD som MGM är inte så konstigt med tanke på vad som tidigare hänt.

Har förståelse för att SD:s vänner/fd fru och även LW inte kan/kunde tänka sig honom som ev mördare.

Så mycket som SD skrivit på geo... känt LW så länge, varför skriver han inte gång på gång i sina inlägg att han saknar sin geo-kompis? Varför ifrågasätter han inte vad det är för idiot som tagit livet av henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in