2019-02-19, 23:58
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men förstår du inte vad jag skriver?
Diagnoskoden ICD G93.3 innehåller flera sjukdomar och olika diagnoser. Alla kodas under samma ICD kod.

Trötthet efter virusinfektion G93.3
Kroniskt trötthetssyndrom G93.3
Myalgisk encefalomyelit G93.3

I utländsk kodsystem benämns också:
Akureyri's disease G93.3
Neuromyasthenia G93.3 (epidemic) (postinfectious)
Syndrome - see also Disease postviral NEC G93.3 fatigue G93.3

Om en läkare på barnens sjukintyg hade skrivit enbart koden G93.3, kunde det också betyda att Agnes och Moa bara var långvarigt trötta och behövde en veckas hemmavaro till efter en jobbig förkylning. Detta hade kodats likadant som diagnosen ME : G 93.3

För att det på ett sjukintyg ska framgå att det är just ME måste man skriva det i texten.
Jag förstår vad du skriver. Men du förstår inte vad jag skrev. Du skrev att jag har fel. Det har jag inte. Jag skrev att icdkoden G93.3 används vid ME. Tidigare benämnd kronisk trötthetssyndrom efter virussjukdom/virusinfektion. Fråga vilken läkare som helst. Den koden används vid den sjukdomen. I hela världen.
Citera
2019-02-20, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Apropos trötthet efter virusinfektion. Borrelia är väl bakteriellt. Jag förstår mindre och mindre - känns det som. Hur kan det då hänger ihop? Rektorn sa kroniskt trötthetssyndrom, anhöriga sa det (enligt Elli09), men polisen sa me.

Kan det vara så att polisen läste "ME" i avskedshandlingarna. Övriga hade bara sett 93.3, "trötthet"... inte specificerat ME. Detta gör det möjligt då att O fick intygen via någon privatklinik-skummis. För ME får man ju bara på någon större klinik, med långa väntetider. ME måste skrivas ut, en komplettering till 93.3 enligt SG. (Stort tack för den infon, kanske avgörande?)

Aldrig att Moa hann få ME-diagnos om hon blev sjuk under sommaren. Det finns inte. Tror jag. Kan någon reda ut om det ens är praktiskt möjligt?

Hon var inte sjuk i maj. Det var i augusti som pianofröken frågade om Moa ville spela under hösten.
Citera
2019-02-20, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Jag förstår vad du skriver. Men du förstår inte vad jag skrev. Du skrev att jag har fel. Det har jag inte. Jag skrev att icdkoden G93.3 används vid ME. Tidigare benämnd kronisk trötthetssyndrom efter virussjukdom/virusinfektion. Fråga vilken läkare som helst. Den koden används vid den sjukdomen. I hela världen.

Skriver man ut ME i journalen, eller behövs det inte?
Citera
2019-02-20, 00:04
Medlem
Känner inte alls familjen eller vet något om deras historia eller deras skolgång. Båda mina barn visste vilka A och M var och mitt yngsta barn har träffat M vid några tillfällen (de har dock aldrig gått på samma skola). Verkar som några få familjer vet vad som har hänt och kände dem, men den stora massan här vet inget och ingen pratar om det.
Citera
2019-02-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack. Märkligt. Man kan inte ens enas om detta.

Om du har barn i As ålder vet du kanske om föräldrarna på skolan där A gick blev informerad om en återgång av A till skolan - eller inte.

Någon som överhuvedtaget fortfarande pratar i Bjärred om fallet?

Mitt inlägg ovan är svar till detta. Nybörjare...
Citera
2019-02-20, 00:08
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag har aldrig sett ett läkarintyg eller journal där det bara står en diagnoskod. Arbetar själv sedan många år i vården. Det borde nästan vara straffbart om en läkare gör så. Det är mycket som ska fyllas i på ett läkarintyg. Och i en journal.
. Vet inte om du varit sjuk någon gång och behövt ett läkarintyg. Eller sett en journal.
Men du kan säkert googla om så inte är fallet.
Då ser du att det är mycket som läkaren måste fylla i. Ett sådant läkarintyg hade förmodligen flickorna fått. Och de hade förmodligen en journal där det stod vilken sjukdom de hade i skrift. Inte bara en diagnoskod. Då de gjorde ett flertal läkarbesök. Och enligt många officiella källor fått en diagnos.
Senast redigerad av Lillamig72 2019-02-20 kl. 00:12.
Citera
2019-02-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MB1974
Känner inte alls familjen eller vet något om deras historia eller deras skolgång. Båda mina barn visste vilka A och M var och mitt yngsta barn har träffat M vid några tillfällen (de har dock aldrig gått på samma skola). Verkar som några få familjer vet vad som har hänt och kände dem, men den stora massan här vet inget och ingen pratar om det.

Hur pratar barnen om det?
Citera
2019-02-20, 00:12
Medlem
Citat:
Hur pratar barnen om det?
Inte mycket om jag ska vara ärlig. Ingen av mina barn har känt flickorna, gått i samma klass eller så. Däremot känner de andra barn som har gjort det, men jag tror de barnen har blivit ombedda att hålla tyst för att respektera familjen (min gissning).
Citera
2019-02-20, 00:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Ofta får en klinik ersättning baserat på diagnoser och ingrepp. Därför måste allting kodas.

Det finns ICD koder för sjukdomar och för symptom. En del mer eller mindre märkliga; ex finns det diagnoskoder för dålig ekonomi, jobbig chef, bråk med make/makan, störande grannar, glasögonbärare och tumsugning., tunnhårighet.
Det finns också koder för alla operationer och många behandlingar. Att ta stygn har en kod, att byta hjärta en annan, liksom att söva någon, el-chockbehandla någon osv.

Ofta skriver man in diagnosen/diagnoserna sist i ett journaldiktat, ibland med koden. Annars bara texten och koden stoppas in separat i ett system som är kopplat till klinikens ekonomi.
Vid operationer görs detsamma, liksom när någon skrivs ut från att ha legat inne.
Allt, precis allt ska kodas. Kodlistan kan se ut som kassakvittot efter en bättre krogkväll.

Jag förstår fortfarande inte varför fr a Moa så raskt skulle få en ME diagnos.
Kan det vara så att Agnes hade ME-diagnosen och Moa fick ett intyg med ”idiopatiskt trötthet under utredning” eller något liknande med koden G93.3. Men föröldrarna tog för givet att det var ME för koden var densamma som för Agnes??
Citera
2019-02-20, 00:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MB1974
Inte mycket om jag ska vara ärlig. Ingen av mina barn har känt flickorna, gått i samma klass eller så. Däremot känner de andra barn som har gjort det, men jag tror de barnen har blivit ombedda att hålla tyst för att respektera familjen (min gissning).

Tack för att du berättar.
Det är absolut inte kritik mot dig eller så, men jag har lite svårt att förstå varför man inte ska prata om de döda barnen. Det är rätt typiskt för oss som samhälle att vi undviker att tala om något som är lite känsligt, vi tystnar hellre.

Det är så sorgligt att ingen vill pratar om eller minnas Agnes och Moa.
Två omvittnat fina flickor som bara råkade ha heltokiga föräldrar som tappade sans och vett.
Citera
2019-02-20, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för att du berättar.
Det är absolut inte kritik mot dig eller så, men jag har lite svårt att förstå varför man inte ska prata om de döda barnen. Det är rätt typiskt för oss som samhälle att vi undviker att tala om något som är lite känsligt, vi tystnar hellre.

Det är så sorgligt att ingen vill pratar om eller minnas Agnes och Moa.
Två omvittnat fina flickor som bara råkade ha heltokiga föräldrar som tappade sans och vett.

Det är nog morden de syftar på, inte själva barnen.
Barn behöver fakta, de har livlig fantasi. Inget gott kommer ur ryktesspridning. På så sätt ser jag att de vuxna skyddar både flickorna H-B och sina egna barn.
Citera
2019-02-20, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Det är nog morden de syftar på, inte själva barnen.
Barn behöver fakta, de har livlig fantasi. Inget gott kommer ur ryktesspridning. På så sätt ser jag att de vuxna skyddar både flickorna H-B och sina egna barn.
Den livliga fantasin kan ses här i tråden, jag tror inte ens att små barn skulle kunna åstadkomma sådana fantastiska teorier.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in