2019-02-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag funderar fortfarande på varför åklagare Hiding var noga med att poängtera att det var hon som ville ta in SD.
Även om det är så, varför måste man gå ut med detta faktum publikt?

Det är något som jag också har grunnat mycket på, hon va
helt klart övertydlig med det.
Egentligen finns det inte så många orsaker.

1. Hon vill ta åt sig äran om det går bra.

2. Hon står för det hela om det skiter sig.

3. Förmodligen va hon inte helt överens med spaningsledningen.
Citera
2019-02-19, 23:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är något som jag också har grunnat mycket på, hon va
helt klart övertydlig med det.
Egentligen finns det inte så många orsaker.

1. Hon vill ta åt sig äran om det går bra.

2. Hon står för det hela om det skiter sig.

3. Förmodligen va hon inte helt överens med spaningsledningen.

Ja, jag tror att Hiding och spaningsledningen med Springare inte var överens. Det var nog en av anledningarna till att den byttes ut.
Nu med facit i hand så kanske man skulle bytt ut åklagaren istället.
Citera
2019-02-19, 23:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Har funderat lite över detta då flera uttrycker oro över att utredningen har fastnat i tunnelseende. Men jag undrar om inte det här fallet ändå har haft en del ögon?
Utöver de poliser och tekniker som arbetar med fallet har ju spaningsledningen redan bytts ut en gång och fått in nya personer. I den vevan var även internutredningar inne och nosade i fallet. Sen kom en ny åklagare in över sommaren, och i samma veva fick utredarna även förstärkning av NOA. Samt att mgm har en advokat som ska se till hans intressen. Borde inte någon av dessa ögon ha flaggat ifall utredningen missköttes?
Fast nog har det väl flaggats en del.

Peter Springare JO/JK-anmälde polischeferna redan i somras, och menade att bytet av spaningsledning riskerade att äventyra och skada utredningen. Vem vet, kanske var han inte längre var överens med åklagaren och sina chefer om utredningens inriktning?

Advokaten sade i augusti att det är oacceptabelt att en människa lever under misstanken om brott under tre månader utan att förundersökningen påskyndas.
https://www.metro.se/artikel/advokatens-kritik-i-lena-fallet-oacceptabelt

Den senare spaningsledaren Mikael Nyqvist tipsade i höstas åklagaren om att det kanske började bli dags att skriva av SD:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Sedan den där andra åklagaren du skriver om, hon lät ju vettig. Men hon hoppade väl bara in någon vecka när Åsa Hiding hade semester.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-19 kl. 23:39.
Citera
2019-02-19, 23:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tror du att man fortfarande inväntar svar från NFC?

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, det tror jag. Det har i andra fall kunnat ta mer än ett år nämligen.

Vid regaliestölden i Strängnäs tog det väl ca. ett dygn innan utredarna fick svar från NFC avseende dna-analysen
Citera
2019-02-19, 23:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, det tror jag. Det har i andra fall kunnat ta mer än ett år nämligen.

Hiding har redan sagt för flera månader sedan att flera resultat har inkommit av NFC dock inte alla än. Om inget av dessa som hittills inkommit lett till att SD blivit sannolikt misstänkt, så har jag inte värst höga förväntningar på att de sista resultaten kommer göra det heller.
Citera
2019-02-19, 23:40
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag noterar att du nu börjar bli lite mindre kategorisk -ja, nästan som att du retirerar lite.

Du försöker göra antagligt att Polisen jobbat (jobbar?) brett och förutsättningslöst och att en del andra personer fått andra typ av frågor.
Det vore klädsamt om du kunde vara tydlig med att det du skriver bara är spekulationer.

Dessa dina "såpass många förhör" har i alla händelser inte lett till att SD blivit gripen under de senaste nio månaderna.
Säger det dig ingenting?

Vad skulle vara spekulationer? Jag vet mycket väl hur utredare går tillväga, hur de strukterar vittnesmål. Det är ingen spekulation. Förklara gärna istället varför utredarna skulle gå tillväga på något annat sätt just i det här fallet.

När det gäller vittnesmål/förhör så är det sällan dessa ger utredarna så pass bindande bevisning så att det leder till åtal. Såvida inte det rör sig om vittnen som sett själva mordet då, och kunnat identifiera gärningspersonen.

Vittnesuppgifter används nästan uteslutande som s.k. hjälpfakta.
Citera
2019-02-19, 23:43
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Hiding har redan sagt för flera månader sedan att flera resultat har inkommit av NFC dock inte alla än. Om inget av dessa som hittills inkommit lett till att SD blivit sannolikt misstänkt, så har jag inte värst höga förväntningar på att de sista resultaten kommer göra det heller.

Mina förväntningar är inte höga heller.
Citera
2019-02-19, 23:45
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vid regaliestölden i Strängnäs tog det väl ca. ett dygn innan utredarna fick svar från NFC avseende dna-analysen

Ja, om ändå LW hade den kronan på huvudet och att den försvann i samband med mordet.

Då kanske utredningen varit färdig nu.
Citera
2019-02-19, 23:50
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Så du har läst om andra fall här där någon varit skälig misstänkt under lång tid och det sedan plötsligt tillkommit så mycket bevis att det lett till åtal? Ett exempel vore fint och hoppingivande nu om du vill dela med dig.😃

Jag kan inte komma på några så här på rak arm från minnet. Men vi kan ju båda när vi finner tid leta lite här i AoK?

Jag syftade dock på mordfall generellt, att de ofta tar väldigt lång tid. Ibland pga. att en kropp saknas, men ofta pga. NFC tyvärr.
Citera
2019-02-19, 23:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Mina förväntningar är inte höga heller.
Möjligen har åklagaren målat in sig i ett hörn nu, och har av prestigeskäl svårt att ge sig. Kanske kommer hon att vilja insinuera att det fortfarande kan finnas skäl att misstänka SD, men att "bevisningen inte riktigt räckte till". Vad tror du Netherworld?
Citera
2019-02-19, 23:56
Medlem
Lonnrots avatar
Jag rotade lite bakåt och fann apropå fråga kring inväntade analysresultat att denna kanske var fortsatt aktuell, ssk spoilern då...:

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, man kan ju i detta fall i alla fall inte anföra att MGM suttit inlåst häktad för länge... Dock har ju advokaten klagat på att klienten varit misstänkt för länge. Tydligen svårt att tillfredsställa alla... Om MGM haft den goda smaken att ha ihjäl sitt offer tidigare på våren, och låtit det hittas snabbare (som J Möller o till sist även M Alm begrep), så hade vi nog inte suttit här i väntan.

Vilket osökt gör det möjligt för mig att reprisera min parodi över anledningen till NFC:s vedermödor, varsamt amenderad:

Citera
2019-02-20, 00:00
Medlem
Citat:
Vad skulle vara spekulationer? Jag vet mycket väl hur utredare går tillväga, hur de strukterar vittnesmål. Det är ingen spekulation. Förklara gärna istället varför utredarna skulle gå tillväga på något annat sätt just i det här fallet.

När det gäller vittnesmål/förhör så är det sällan dessa ger utredarna så pass bindande bevisning så att det leder till åtal. Såvida inte det rör sig om vittnen som sett själva mordet då, och kunnat identifiera gärningspersonen.

Vittnesuppgifter används nästan uteslutande som s.k. hjälpfakta.
Tack för replik!

(ang mitt först fetade)
Nu var det ju inte i första hand information om hur Polisen strukturerat vittnesmålen jag har efterfrågat.
Jag har ju varit tydlig med att jag har velat få svar på mina frågor om hur frågorna ställdes (till t ex folk som hörts av utredare) och vilken typ av frågor det har varit. Detta för att med lekmannaögon försöka bedöma hur pass brett och förutsättningslöst (=objektivt) utredningsarbetet bedrivits.
Du är ju en av dem här i tråden som hårdast "motarbetat" mig i min jakt på, i första hand förstahandsuppgifter, i andra hand andrahandsuppgiftet e g de som 'Schazz' lämnade här tidigare ikväll.

(det andra fetade)
Vill inte framställa mig som onödigt sarkastisk, men till så särskilt stor hjälp har dessa "hjälpfakta" ändå inte varit?
Åtminstone inte än så länge.

En mördare är på fri fot.
Åtminstone än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in