Citat:
Ursprungligen postat av
Berra168cm
Ja, om det är korrekta siffror så har det stigit en aning sedan starten (låg väl på 4.5k vid starten och 2014 på lite drygt 5k om jag minns rätt).
Åtalsprocenten har alltid varit extremt låg (även vid starten för enheten), så svaret lär inte ligga där (att det skulle bero på ökande antal anmälningar).
Jag ville väl snarare påvisa att det är lika lite stringent att påstå att det är 50/50 som att säga att det är en majoritet svenssons som anmäler (som jag hävdar).
Jag delar inte din syn på varför enheten vägrar fullfölja sitt uppdrag i så pass stor utsträckning (ja, vägran är det frågan om, vilket framgår i en rad JO-beslut med skarp kritik).
Håller dock med om att utredningen kring Erics död, lär antagligen ha bedrivits på en professionell nivå och med ett seriöst intresse (det som nästan aldrig finns i normalfallet).
Hoppas åklagaren vågar gå på vållande och inte bara tjänstefel.
Åklagaren har
vållande till annans död, alternativt tjänstefel, som gärningsbeskrivning på en av dom misstänkta.
Dom andra två misstänkta är rubricerade
tjänstefel.
Nu är ju det fikonspråk, men i prosa (samt tolkat av mig) tyder det på att det finns vissa faktorer som direkt kan påvisa vållande till annans död, men att dessa faktorer även
likväl kan betecknas tjänstefel genom att någon dött.
Något som åklagaren ämnar lämna öppet för rätten att bedöma alltså.
Jag skulle vilja påstå att nära alla utredningar ang poliser/rättsutövare bedrivs djupt och noggrant. Självklart finns undantag där vi kan snacka om utredningshaveri, men dom allra flesta bedöms riktigt, samt om det vidare blir aktuellt - utreds även riktigt.