2019-02-19, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Tror du polisen får stopp på någon som gör anläggning med en misstänkt AK eller riktar pistolliknande föremål genom att skjuta dem som Lucky Luke?

Det finns en anledning till att det är ett brott att hota andra med vapen eller vapenliknande föremål. Även om personen är kortväxt och har en utvecklingsstörning. Guldsmedsrånarena i Slöddertälje fattade inte att om man lägger an så är det polisens jobb att reagera på hotet mot civila eller de själva.

Om en förälder tycker det är okej att deras son med en medvetandenivå som en femåring får ränna omkring om kvällarna och nätterna och leka krig i parker, bakgårdar och vid trafikerade gator så vet jag var jag lägger majoriteten av skulden.

Frågan är ju om foliehattarna skrikit sig hesa på samma sätt om Eric ramlat och slagit ihjäl sig, eller drunknat i ån

Något säger mig att det inte varit fallet.

Nu är det visst allmänt känt hos foliehattarna att polisen har heta linjer till skvallerpressen, är det möjligtvis dem otroligt pålitliga och tungt vetenskapligt baserade stollebloggarna vi har den äran att få ta del utav här igen

Inte en enda polis jag träffat under 7 år säger ett ord till media, det är endast utvalda talesmän och fu ledare som till viss del gör detta under pågående FU, och då är det noga genomgånget vad man kan, och inte kan gå in på.
Citera
2019-02-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Inte en enda polis jag träffat under 7 år säger ett ord till media, det är endast utvalda talesmän och fu ledare som till viss del gör detta under pågående FU, och då är det noga genomgånget vad man kan, och inte kan gå in på.

Din ändlösa trollande är ju säkert underhållande för dig själv men fan vilket fattigt liv du måste leva.

Nästintill VARJE artikel om kriminalfall har en "poliskälla" som uppgiftslämnare (har inte ett skvatt med operettpoliserna att göra, de sk informatörerna hos myndigheten).

Tänk en tanke nu ikväll, vad skönt att Erics banemän får ta sitt ansvar.
Riktigt uppfriskande faktiskt.
Citera
2019-02-19, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Unika kunskaper hur en utredning bör bedrivas? Ja möjligtvis unika kunskaper och erfarenheter av det faktum att han inte skulle ha väckt åtal från första början.

Tyvärr gör en del åklagare så, pressen på dom är också högre i medialt uppmärksammade ärenden. Man vill inte vara den som står för beslutsfattandet själv.

Kul när foliehattarna blir sådär rosenrasande röda och inte ens kan läsa vad som skrivs.

Citat:
det är endast utvalda talesmän och fu ledare som till viss del gör detta under pågående FU, och då är det noga genomgånget vad man kan, och inte kan gå in på.

Att poliser går ut med saker i media, den har foliet säkert klurat på länge

Faktum kvarstår, vanliga poliser på golvet snackar inte med media, är det något man där avskyr så är det skvallerkärringar.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-19 kl. 18:56.
Citera
2019-02-19, 18:39
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Spelar ingen roll han var en människa som polisen ej hade anledning att skjuta ihjäl punkt.
De kan inte ha ett sådant yrke när de beter sig på det viset.
Så vill du bara spy galla här i tråden eller göra något åt problemet? Kraven på att få gå polisutbildningen sänks, lönerna står still, status på yrket sänks och allt är styrt av de politiker som röstas fram. Rösta för att vi får en poliskår med de bästa och sluta rösta på partier som vill se fortsatt flum.
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2019-02-19 kl. 18:46.
Citera
2019-02-19, 18:48
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Frågan är ju om foliehattarna skrikit sig hesa på samma sätt om Eric ramlat och slagit ihjäl sig, eller drunknat i ån

Precis. Får upprepa mina åsikter igen.

Eftersom Eric tydligen inte var den enda i familjen med en mental funktionsnedsättning (farsan hans är nog i sämre skick mentalt rent resonemangsmässigt) och tilläts rymma ut om kvällarna för at leka så hade han nog haft en statistisk större risk att bli påkörd, fall från en höjd, drunkna, bli biten av någons hund eller råka ut för män utan fritidsgård men nu gick det som det gick.

Om de haft vettiga lås hade de haft en levande men kanske lite rastlös Eric kvar i livet. Att det var just polisen som gjorde det var egentligen bara en fråga om risker över exponeringstid.
Citera
2019-02-19, 19:01
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Möjlighet att prata ihop sig har alla... enda möjligheten att förhindra detta är genom gripande, anhållande och häktning....

Som vanligt sprider trollet desinformation här på FB.

Professor Töllborg m.fl. har framfört berättigad kritik mot att poliserna får så extremt goda möjligheter att prata ihop sig när någon har exempelvis dödats pga polisens ingripande.

Om polismyndigheten genast efter sådana ingripanden förhörhörde de inblandade poliserna var för sig och väl dokumenterade förhören med videoinspelning samt förhörsutskrift kan man förmoda att de hörda polisernas redogörelser inte längre skulle vara kopior av varandras redogörelser.

Kommer inte att ske någon väsentlig ändring av rådande ordning därför att då skulle betydligt fler poliser än idag torska o sedan få dojan. Systemet, som det är idag, är till för att skydda poliserna från mindre angenäma påföljder samt att utåt visa på hur "bra" den svenska polisen fungerar.

Citat:
Och som vanligt kokar hjärnsubstansen på foliehattarna av att läsa en bok och ta reda på fakta istället för skvaller i en kvällsblaska.

Det är bara att läsa på om vad häktningsgrunderna i rättegångsbalken säger, det är den enda möjligheten man i svensk lag har att kunna separera folk ifrån varandra öht. Genom Gripande /anhållande /häktning...

Som sagt, att hänvisa till vad den personen säger är som att hävda en judisk världsomspännande konspiration, och hänvisa till mein kampf

Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007

"Varje gång polisen avlossar ett skott startar en utredning... Omständigheter kring händelsen och vapenanvändningen kommer att utredas."

http://www.bohuslaningen.se/pistolen-%C3%A4r-den-sista-utv%C3%A4gen-1.2024217

Citat:
Som sagt, innan man bluddrar om att separera folk kanske man bör känna till dom juridiska förutsättningarna för det.

Bara att läsa i rättegångsbalkens 24 kap, men då kokar väl hjärnan på foliehattarna av ansträngning...

https://polisen.se/utsatt-for-brott/efter-polisanmalan/misstankt-for-brott/

"Samtliga fall när polisen avlossat sina tjänstevapen granskas i efterhand. Har det rört sig om verkanseld kopplas åklagare in för att utreda och eventuellt väcka åtal.

Syftet med eldgivningen måste också vara att tillfälligt oskadliggöra en angripare, i första hand genom att träffa benen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skot-for-att-traffa-unik-polisatgard-i-krissitution

"Varje gång polisen skjuter mot allmänheten ska det rapporteras och utredas."

http://www.bt.se/nyheter/polisen-kan-ej-forklara-skottokning/

Citera
2019-02-19, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Precis. Får upprepa mina åsikter igen.

Eftersom Eric tydligen inte var den enda i familjen med en mental funktionsnedsättning (farsan hans är nog i sämre skick mentalt rent resonemangsmässigt) och tilläts rymma ut om kvällarna för at leka så hade han nog haft en statistisk större risk att bli påkörd, fall från en höjd, drunkna, bli biten av någons hund eller råka ut för män utan fritidsgård men nu gick det som det gick.

Om de haft vettiga lås hade de haft en levande men kanske lite rastlös Eric kvar i livet. Att det var just polisen som gjorde det var egentligen bara en fråga om risker över exponeringstid.

Hade något av ovanstående hänt hade dom ju inte kunnat skylla på någon annan, och foliehattarna hade inte brytt sig.

Konstigt också att dom själva gapar om att han minsann var ett baaaarrrn, ser man inte till att barn håller sig inomhus mitt i natten?

Det gjorde dock mina föräldrar med mig, det var en självklarhet

Både foliehattarna och Töllborg har inte fattat vad lagstiftning säger kring brottsmisstänkta och förhör. Att höra direkt efter en händelse är totalt tandlöst om häktningsgrunderna i rättegångsbalken inte är uppfyllda, och det är dom INTE då ingen ens delgivits misstanke om brott
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-19 kl. 19:24.
Citera
2019-02-19, 19:48
Medlem
shoot-outs avatar
Ä
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBrock
Okej, jag fattar att polisen idag är oroliga då alla busar springer runt med skarpladdat och mer än gärna skjuter skarpt. Men varför måste verkanseld riktas mot vitala delar? Med de kulor polisen använder är personen i siktet mer eller mindre neutraliserad direkt efter en träff. Utbildningsfråga på polishögskolan?

Med tanke på att hela 25 skott haglat iväg samt de enda 3 med verkanseld sköts i ryggen på den förvirrade Erik.
Ser det mer ut som att poliserna ägnat mer tid framför western filmer än på skjutbanor och vapenvård.
En gissning är att kommunikationen brast mellan poliser med högt adrenalin påslag där några inbillar sig att några av skotten kom från Down Erik så de sköt i ryggen när han väl förstod och försökte fly
Citera
2019-02-19, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noiseprojekt
Som jag skrev så hade jag ingen aning om vilken typ av leksak han hade.
Ville mest visa att det i vissa fall är omöjligt att särskilja en äkta från en leksak.
Men hade den orange flamdämpare så tycker jag att hela scenariot låter lite underligt

Vi har tre vittnen i detta fall, som alla tre sagt att dom INTE visste om vapnet var äkta eller inte?

Men dom vittnena är väl bulvaner åt SU enligt foliehattarna
Citera
2019-02-19, 21:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Ja, om det är korrekta siffror så har det stigit en aning sedan starten (låg väl på 4.5k vid starten och 2014 på lite drygt 5k om jag minns rätt).

Åtalsprocenten har alltid varit extremt låg (även vid starten för enheten), så svaret lär inte ligga där (att det skulle bero på ökande antal anmälningar).

Jag ville väl snarare påvisa att det är lika lite stringent att påstå att det är 50/50 som att säga att det är en majoritet svenssons som anmäler (som jag hävdar).

Jag delar inte din syn på varför enheten vägrar fullfölja sitt uppdrag i så pass stor utsträckning (ja, vägran är det frågan om, vilket framgår i en rad JO-beslut med skarp kritik).

Håller dock med om att utredningen kring Erics död, lär antagligen ha bedrivits på en professionell nivå och med ett seriöst intresse (det som nästan aldrig finns i normalfallet).
Hoppas åklagaren vågar gå på vållande och inte bara tjänstefel.

Åklagaren har vållande till annans död, alternativt tjänstefel, som gärningsbeskrivning på en av dom misstänkta.
Dom andra två misstänkta är rubricerade tjänstefel.
Nu är ju det fikonspråk, men i prosa (samt tolkat av mig) tyder det på att det finns vissa faktorer som direkt kan påvisa vållande till annans död, men att dessa faktorer även likväl kan betecknas tjänstefel genom att någon dött.
Något som åklagaren ämnar lämna öppet för rätten att bedöma alltså.

Jag skulle vilja påstå att nära alla utredningar ang poliser/rättsutövare bedrivs djupt och noggrant. Självklart finns undantag där vi kan snacka om utredningshaveri, men dom allra flesta bedöms riktigt, samt om det vidare blir aktuellt - utreds även riktigt.
Citera
2019-02-19, 21:33
Medlem
Citat:
Därför att du inte får stopp på en person tillräckligt fort annars, i synnerhet inte en med ett skjutvapen.

Nej person är INTE per automatik neutraliserad efter en träff, både hundar och människor har bevisligen fortsatt verka efter både en, två och fler träffar.
Återigen: varför skjuter inte polis mot stenkastare??

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Snälla ignorera "avrenondska" då hen är ett troll som solkar ner den här tråden med en massa skitinlägg.

OnT så börjar det faktiskt se ut som om poliserna som skjöt Eric kommer att ställas till svars:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/216ROr/polis-misstankt-for-vallande-till-annans-dod

Visserligen är åklagaren skyldig att delge misstanke i en brottsutredning men att rubriceringen inte enbart gälller tjänstefel utan också vållande till annans död för en av poliserna är intressant och vittnar om att åklagaren är något på spåren.

Hen är ett troll som lever i en fantasivärld. Förmodligen en snutkåt tonåring som får utlösning av alla svar.
Sjuk,seriöst sjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Så vill du bara spy galla här i tråden eller göra något åt problemet? Kraven på att få gå polisutbildningen sänks, lönerna står still, status på yrket sänks och allt är styrt av de politiker som röstas fram. Rösta för att vi får en poliskår med de bästa och sluta rösta på partier som vill se fortsatt flum.
Så om polisen har låg lön,styrkt av politiker,så är det deras rättighet att skjuta ihjäl folk?
Citera
2019-02-19, 21:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Som vanligt sprider trollet desinformation här på FB.

Professor Töllborg m.fl. har framfört berättigad kritik mot att poliserna får så extremt goda möjligheter att prata ihop sig när någon har exempelvis dödats pga polisens ingripande.

Om polismyndigheten genast efter sådana ingripanden förhörhörde de inblandade poliserna var för sig och väl dokumenterade förhören med videoinspelning samt förhörsutskrift kan man förmoda att de hörda polisernas redogörelser inte längre skulle vara kopior av varandras redogörelser.

Kommer inte att ske någon väsentlig ändring av rådande ordning därför att då skulle betydligt fler poliser än idag torska o sedan få dojan. Systemet, som det är idag, är till för att skydda poliserna från mindre angenäma påföljder samt att utåt visa på hur "bra" den svenska polisen fungerar.

"Samtliga fall när polisen avlossat sina tjänstevapen granskas i efterhand. Har det rört sig om verkanseld kopplas åklagare in för att utreda och eventuellt väcka åtal.

Syftet med eldgivningen måste också vara att tillfälligt oskadliggöra en angripare, i första hand genom att träffa benen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skot-for-att-traffa-unik-polisatgard-i-krissitution

"Varje gång polisen skjuter mot allmänheten ska det rapporteras och utredas."

http://www.bt.se/nyheter/polisen-kan-ej-forklara-skottokning/

Du borde läsa bakåt i tråden en aning. Det finns ingen rimlig chans att hinna prata ihop sig, ens om man skulle vilja.
Man ska nog heller inte inte överdriva vad Töllberg säger. Det är trots allt en inte så erkänd halvforskare, som snarare drivs av en närmast konspiratorisk självhävdelse, än viljan att lägga fram fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in