2019-02-19, 16:25
Medlem
zyzlites avatar
Har sett några trådar om detta ämnet men ingen har fått ett svar. Så jag undrar.
Vad är det för skillnad på de alla nationerna?
Storlek? Tillgång? Utbud? Osv
Även, vilken bör man gå med i om man ska enklast hitta lägenhet genom nationerna? Vilken har flest lägenheter? Och vad brukar de kosta?
Mvg
Citera
2019-02-19, 17:45
Bannlyst
Norrlands är stor, har bra kök och bra drag!
Citera
2019-02-19, 17:47
Medlem
Sooks avatar
För 20 år sen var norrlands och vedala bäst. Jag var dock med i den enda nationen på östra sidan av ån. Den var mysigare.
Citera
2019-02-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyzlite
Har sett några trådar om detta ämnet

Varför inte skriva i någon av de befintliga trådarna då? Förslagsvis denna: (FB) Börja studera och studentliv i Uppsala
Citera
2019-02-19, 19:17
Medlem
zyzlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Varför inte skriva i någon av de befintliga trådarna då? Förslagsvis denna: (FB) Börja studera och studentliv i Uppsala
För att få så bra och exakt svar som möjligt så gjorde jag en tråd där endast detta ämnet berördes
Citera
2019-02-19, 20:40
Medlem
over9ks avatar
https://www.nationsgardarna.se/
Citera
2019-02-19, 21:02
Medlem
Citat:
Har sett några trådar om detta ämnet men ingen har fått ett svar. Så jag undrar.
Vad är det för skillnad på de alla nationerna?
Storlek? Tillgång? Utbud? Osv
Även, vilken bör man gå med i om man ska enklast hitta lägenhet genom nationerna? Vilken har flest lägenheter? Och vad brukar de kosta?
Mvg

Skillnad på dem är väldigt svårt att sammanfatta, men om du inte planerar att bli aktiv så kommer du inte märka någon stor skillnad förutom det självklara som att de har olika lokaler och olika temaklubbar och middagar, plus sina egna sittningstraditioner. Störst (populärast) skulle jag gissa är Snerikes och Stocken, iallafall deras klubbar.

Mina favorit pubar är ÖG, GH, Wermland, (Uppland och vdala mest på sommaren). De flesta pubar brukar vara ganska välbesökta och har olika drick och matutbud, men man alla överlever man på (kanske inte Göteborgs om man inte gillar Pripps...) Utbud och tillgång vet jag inte riktigt vad du menar med, men förklara det så kan jag säkert svara på det.

Lägenhet är svårt, men hört att Kalmar, Norrland och Vdala är lättare att få på, har aldrig behövt sätta mig in i just det. Kostar väl 3,5 - typ 6 k beroende på vad man hyr.
Citera
2019-02-19, 21:59
Medlem
zyzlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billyspaj
Skillnad på dem är väldigt svårt att sammanfatta, men om du inte planerar att bli aktiv så kommer du inte märka någon stor skillnad förutom det självklara som att de har olika lokaler och olika temaklubbar och middagar, plus sina egna sittningstraditioner. Störst (populärast) skulle jag gissa är Snerikes och Stocken, iallafall deras klubbar.

Mina favorit pubar är ÖG, GH, Wermland, (Uppland och vdala mest på sommaren). De flesta pubar brukar vara ganska välbesökta och har olika drick och matutbud, men man alla överlever man på (kanske inte Göteborgs om man inte gillar Pripps...) Utbud och tillgång vet jag inte riktigt vad du menar med, men förklara det så kan jag säkert svara på det.

Lägenhet är svårt, men hört att Kalmar, Norrland och Vdala är lättare att få på, har aldrig behövt sätta mig in i just det. Kostar väl 3,5 - typ 6 k beroende på vad man hyr.

Tack för svar!
Jag blir gärna aktiv i en nation, för att få lägenhet mm och för att det verkar kul.
Men behöver ju i princip välja en innan jag flyttar dit
Med utbud och tillgång så menar jag hur mycket middagar/baler/fester/grillkvällar de har jämfört mot varandra. Även var det hittas på mest. Tex resor.
Citera
2019-02-19, 22:07
Medlem
Saltkatts avatar
Stockholms är dryga brats. Undvik dem till varje pris, om du inte är en dryg brat.

Annars vill man väl vara med i sin "hemnation", den trakt man själv kommer ifrån. Det är ju det som är själva poängen: kontakten med hembygden. Jag har aldrig förstått varför man skulle vilja vara med någon annanstans. (Gäller ej stockholmare. )
Citera
2019-02-20, 11:03
Medlem
zyzlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Stockholms är dryga brats. Undvik dem till varje pris, om du inte är en dryg brat.

Annars vill man väl vara med i sin "hemnation", den trakt man själv kommer ifrån. Det är ju det som är själva poängen: kontakten med hembygden. Jag har aldrig förstått varför man skulle vilja vara med någon annanstans. (Gäller ej stockholmare. )
Mitt län finns ej med
Citera
2019-02-20, 11:34
Medlem
Citat:
Tack för svar!
Jag blir gärna aktiv i en nation, för att få lägenhet mm och för att det verkar kul.
Men behöver ju i princip välja en innan jag flyttar dit
Med utbud och tillgång så menar jag hur mycket middagar/baler/fester/grillkvällar de har jämfört mot varandra. Även var det hittas på mest. Tex resor.

Kul, det behövs mer aktiva. Tycker inte du behöver välja innan du kommer hit, även om det är svårt (dyrt) att få en bostad. Kom ihåg att man kan vara med i flera och känna av lite var man passar in, och det är ett bra sätt att hitta vänner! Svårt att säga, men viktigt att påpeka ofta är det föreningar i nationen eller utanför nationen som håller i tillställningar, men nästan alla nationer har sina traditionella tillställningar. Sen får man gå på allas, även om det blir lite stelt om du inte är själv med eller går med någon som är tycker jag. Vad ska du plugga?
Citera
2019-02-20, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt

Dem brukar vara ganska bra på att festa, men du pluggar väl på engelska och går med konken så du skyr dem som pesten . Man kan ha kopplingar till en nation på andra sätt eller känna sig hemma bättre på en annan än sin "egna". Typ om man är en dryg brat från Småland. Jag är från Uppsala, men är med i nationen mina förädrar var med i, passade mig bättre helt enkelt. Och hela grejen att det ska vara kontakten med hembygden tror väl fortfarande bara Norrland på eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in