Citat:
Jag blir förvånad att trådstarten misstänks för ett trollförsök, oklart hur jag ska jag tolka det. Nåväl.
Givetvis sker det inte över en dag, det var en gradvis utveckling med start från tidig tonår. Svaghetsförakt eller föreställningen om manlig överlägsenhet är inte direkt ovanligt förekommande, även om det oftast yttras i mer subtila toner i vuxenvärlden. Hur ofta har man inte hört att män är biologiskt bättre lämpade för logiskt tänkande eller ledarskap? Skrapar man lite på ytan så är det många människor som bär på såna föreställningar i olika grad, särskilt bland yngre män.
Givetvis sker det inte över en dag, det var en gradvis utveckling med start från tidig tonår. Svaghetsförakt eller föreställningen om manlig överlägsenhet är inte direkt ovanligt förekommande, även om det oftast yttras i mer subtila toner i vuxenvärlden. Hur ofta har man inte hört att män är biologiskt bättre lämpade för logiskt tänkande eller ledarskap? Skrapar man lite på ytan så är det många människor som bär på såna föreställningar i olika grad, särskilt bland yngre män.
Jag misstänkte trådstarten för att här finns så jävla många idioter i denna forumdelen.
Jo alltså att män har ett stort ego är det ju ingen som missat. Själv har jag inte hört såna uttalanden i nån särskilt hög grad, men visst har man hört sin pappa och farbror prata om "kärringsnaps" och liknande under släktmiddagar.
Vad män sen inte fattar, är att vad de själva ser som så starkt och bra är inte nödvändigtvis vad kvinnor ser som starkt och bra. Kvinnor går inte omkring och funderar över vem som tänker mest losigskt eller har det bästa ledarskapet, och även om nu så fallet skulle vara att män generellt har ett mer utbrett logiskt tänk eller "bättre" ledarskap, so what?
Skulle de vara mer värda som människor för det? Skulle de vara bättre? Nä, så ser jag inte på saken.
Tror även att det är där en del misogyni växer ur, just att män förväntar sig att kvinnor ska vara så imponerade och tycka att de är helt oumbärliga på de grunder som män själva finner sig oumbärliga. När sedan kvinnor inte bryr sig om det, då kommer föraktet. Kvinnor visar ingen tacksamhet och hela den harangen.
Nåväl, tröttsamt är det. Skönt att du har kommit ut på andra sidan! (det är ju inte så att det är någon extrem sida, snarare sidan där man ser individer som individer och inte som enbart ett kön med förutbestämda egenskaper, helt enkelt)
Jag är inte själv feminist, nöjer mig med lika rättigheter inför lagen. Ingen ska vara hindrad på förhand på grund av sitt kön. Resten får reglera sig själv.