2019-02-19, 12:34
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Väl skrivet, men mig lurar du inte. Trolltext.

Enligt TS posthistorik var han övertygad feminist så tidigt som för fyra år sedan. Ja, en trollande vänsterfeminist. Ingen går från att vara rödpillrad till att vara blåpillrad. Det strider mot naturlagarna.
Senast redigerad av WordWarrior 2019-02-19 kl. 12:50.
Citera
2019-02-19, 13:06
Medlem
Snacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bent0n
När jag läser igenom inläggen här på feminism så ryser jag på tanken att jag hade kunnat halka in i samma mörka spiral som jag ser att många här har gjort.

Mellan åren 2009 - 2014 var jag den klassiska antifeministen - jag var övertygad om manlig överlägsenhet, hyste svaghetsförakt och hade ett djupt cyniskt förhållningssätt. Jag var dock aldrig särskilt bitter, tvärtom så fann jag en sorts frihet och överlägsenhet i min cynism. I övrigt hade jag goda relationer och en bra tillvaro.

Under dessa år så var jag väldigt aktiv på diverse forum. Jag hängde särskilt på väldigt kvinnofientliga forum som var inriktade mot "game/seduction/PUA" och den svängen. På den tiden hade dessa forum inte hunnit bli öppet misogyna och rasistiska utan bestod i högre grad av ett gäng grabbar som ville bli mer attraktiva genom att tillämpa en lös sammankoppling av feel-good filosofi och kvasipsykologi i sociala situationer.

Jag var även en aktiv följare av den feministiska bloggosfären, särskilt den mer radikala falangen. Tillsammans med inputen jag fick från den offentliga samhällsdebatten blev jag bara mer övertygad om mina antifeministiska tankar. När jag läste dessa feministiska bloggar kände jag att jag fick min världsbild bekräftad - feminism var giftigt. Någonstans så fanns det även en liten del av mig som var nyfiken på hur tillsynes intelligenta personer kunde se världen på ett så fundamentalt annorlunda sätt.

Med tiden så blev den misogyna delen på forumen jag hängde betydligt mer framträdande.
Jag vet inte riktigt vad min första varningslampa var, men jag minns tydligt att jag började irritera mig på några av de absolut värsta antifeministerna. Det kunde startas trådar om sådant som jag vet var total BS, exempelvis att de flesta våldtäktsanmälningarna egentligen är falskanmälningar. Jag distanserade jag mig mer och mer från antifeminism.

Det blev en väldigt långsam process, men bit för bit så började jag syna sådant som var vetenskapligt fel och i ännu långsammare takt förändrades även mina värderingar och min livsåskådning. Idag sympatiserar jag tveklöst mer med feminism i allmänhet. Nu när jag reflekterar över mina tidigare tankar så känns det genant.

Är det fler här som gjort en liknande övergång, från antifeminism till feminism? Vad var dina första varningslampor som fick dig att byta perspektiv?

Vad är den mest effektiva metoden för att omvända antifeminister av det slaget som finns här på flashback? Finns det en point of no return?
Vad är feminism för dig? Om du skulle definiera det, hur skulle du ens beskriva det?

Ser du hur den moderna feminismen kan agera misogynt?
Citera
2019-02-19, 13:43
Medlem
Du likställer antifeminism med kvinnohat vilket inte är seriöst. De allra flesta antifeminister, som jag själv, älskar kvinnor och vill att kvinnor ska lyckas och må bra. Vi respekterar alla människor oavsett kön men erkänner olikheter mellan män och kvinnor. Olikheter som vi välkomnar, kan skratta åt och älska varandra för. Framförallt så är vi övertygade om att kvinnor klarar av att hantera kritik lika bra som män och visar dom respekt genom att vara ärliga och uppriktiga. Vi behandlar inte kvinnor som barn eller offer utan som vuxna ansvarstagande människor som kan stå på egna ben.

Det är ett vanligt fenomen att dom värsta sadisterna och kvinnohatarna blir feminister. Jag vet inte om det bara är en fortplantningsstrategi eller om man genuint känner skuldkänslor över hur man är som människa, kanske hoppas man på att få förlåtelse eller sympati när man ansluter sig till en grupp som betraktas som god och välvillig. Har du betett dig illa mot kvinnor även utanför internetforum? Du kanske ska börja med att reda ut den historiken och därefter känna efter om du fortfarande känner behov av att stötta den feministiska rörelsen? Och du kan väl uppdatera din trådstart och sluta tramsa dig med att antifeminister är samma sak som att vara kvinnofientlig. Frågeställning borde antingen vara hur förbättrar vi kvinnosynen på Flashback, vilket är helt fair att diskutera, eller hur ska vi feminister förbättra oss så att fler vill skriva under på våra värderingar.
Citera
2019-02-19, 13:43
Medlem
Trivials avatar
"Mellan åren 2009 - 2014 var jag den klassiska antifeministen - jag var övertygad om manlig överlägsenhet"

Haha! Bra försök till trollande.
Citera
2019-02-19, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Vet att du är ett troll men spelar med.

Jamen då kan du väl vara god att gräva fram något kvinnohatiskt jag har sagt på forumet. Seså,sätt igång.

Själv var jag övertygad likhetsfeminist i min ungdom, sedan pluggade jag biologi på universitetet och vips så försvann den illusionen. När du inser att samma könsskillnader hittas hos andra däggdjur blir det svårt att inbilla sig att de bara är ett patriarkalt påhitt hos människan.

Vilka feministiska tankar sympatiserar du med? Som att kön är en social konstruktion?

Verkligen? Jag älskar att du på något sätt verkar ha fått för dig att det skulle vara svårt att hitta misogyna inlägg av dig.

Citat:
Dock spelar variansen förmodligen en avgörande roll vad gäller exempelvis antal manliga nobelpristagare och förståndshandikappade.
Citat:
Män kan kan gissa sig till hur promiskuös en kvinna är över chans genom att bara se ett fotografi på henne.
Citat:
Min erfarenhet (och misstanke) är att kvinnor gillar att snacka skit om andra kvinnor som inte har rent hemma. Precis som kvinnor gillar att slut-shamea andra kvinnor.
Citera
2019-02-19, 14:04
Avslutad
Citat:
Lång trolltext
Du visar inte bara att du dras till extremer utan även att du inte investerar dig själv i det du agiterar för eftersom du så smärtfritt kan byta till exakt motsatt åsikt och nu agitera för den.

Hur länge tror du att du kommer att vara radikalfeminist? Vad blir nästa steg? Islamism?

Om det här inte är en trolltext författad av en schill på Sveavägen 68 så är du precis den typ av individ som alla människor, oavsett politisk inriktning, ska hålla på en armslängds avstånd. För vem vet när du svänger och blir svuren fiende åt dina nuvarande vänner?
Citera
2019-02-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Du visar inte bara att du dras till extremer utan även att du inte investerar dig själv i det du agiterar för eftersom du så smärtfritt kan byta till exakt motsatt åsikt och nu agitera för den.

Hur länge tror du att du kommer att vara radikalfeminist? Vad blir nästa steg? Islamism?

Om det här inte är en trolltext författad av en schill på Sveavägen 68 så är du precis den typ av individ som alla människor, oavsett politisk inriktning, ska hålla på en armslängds avstånd. För vem vet när du svänger och blir svuren fiende åt dina nuvarande vänner?

Radikalfeminist? Jag antar att gränserna på det här forumet är så pass nedtryckta att en person som inte ens kallar sig själv för feminist kan betraktas som en radikalfeminist. Lite kul.

Det tycks som att jag misslyckats med att förmedla en korrekt bild. Jag har, trots att jag beskrivit mina tidigare tankar som antifeministiska, aldrig varit i närheten av att hysa sådana extrema föreställningar som de kvinnohatande kräk som hänger här. Inte heller har jag gått till att bli radikalfeminist eller ens feminist överhuvudtaget. Och detta är alltså en process som tagit 5 år.

Jag var helt enkelt nyfiken på om det finns fler som gjort en liknande övergång, men tanken på det verkar så befängd för er att jag kan inte vara något annat än ett troll.
Citera
2019-02-19, 14:24
Medlem
Snacks avatar
Hoppade du helt enkelt över mina frågor?
Citera
2019-02-19, 14:26
Avslutad
Citat:
Radikalfeminist? Jag antar att gränserna på det här forumet är så pass nedtryckta att en person som inte ens kallar sig själv för feminist kan betraktas som en radikalfeminist. Lite kul.:
Det beror på att samhällsdebatten är så skev att den som inte hyllar Kakan Hermansson anses som suspekt. Jag menar, stollarna i FI som sjunger om hur dom "hatar dig du jävla man" på sitt årsmöte och på fullt allvar propagerar för mansskatt... De ses som ett seriöst parti. Verkligheten sätter alltså gränserna. Flashback anpassar sig bara.

Men det är bra att du avslöjar dig med ordval som "på det här forumet". Hade du haft det minsta salt bakom dina påståenden om din kontrafeminism så hade du självfallet vetat precis vad Flashback är och hur tonen går här. Och alltid har gått. Nu avslöjar du dig som ovetande. Det säger betydligt mer om dig än vad din wall of text tidigare idag gjorde.

Citat:
Det tycks som att jag misslyckats med att förmedla en korrekt bild. Jag har, trots att jag beskrivit mina tidigare tankar som antifeministiska, aldrig varit i närheten av att hysa sådana extrema föreställningar som de kvinnohatande kräk som hänger här. Inte heller har jag gått till att bli radikalfeminist eller ens feminist överhuvudtaget. Och detta är alltså en process som tagit 5 år.
Jaså, du inser själv att du är genomskådad och backpeddlar en aning?

Citat:
Jag var helt enkelt nyfiken på om det finns fler som gjort en liknande övergång, men tanken på det verkar så befängd för er att jag kan inte vara något annat än ett troll.
Nej, det var du inte. Du kommer ifrån en helt annan verklighet och tänker dig att du ska kasta lite brandfacklor i vad du uppfattar som "mörkret på Flashback". Kanske lockar du någon svag sökare att tvivla. Det är hela grejen. Och vi såg det komma redan i det första svaret du fick.
Citera
2019-02-19, 14:42
Medlem
TokigSkatas avatar
Klassisk feminist. Umgås med usla män som är destruktiva. Faller för badboys som behandlar dem dåligt, undrar varför hon inte kan hitta en ordentlig man. Ignorerar snälla män för de inte är "min typ". Offrar allt för sina män. Förlorar allt. Noll inläst i psykologi, känslostyrd utan rationellt tänkande.
*poff*

#Feminist

Äter lite psykofarmaka, troligen skärt sig med kniv på armarna i sitt liv. Stor chans hon är arbetslös.

Allt hennes misslyckande är männens fel. Säger de är rasistiska och säger de drar alla invandrare över en Kant. Men generaliserar män
Citera
2019-02-19, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snack
Vad är feminism för dig? Om du skulle definiera det, hur skulle du ens beskriva det?

Som du säkert vet så finns det många olika feministiska inriktningar men jag skulle säga att det som förenar alla är att man tycker att dagens samhälle går att beskriva utifrån patriarkala strukturer samt att man vill motbekämpa dessa.

Citat:
Ser du hur den moderna feminismen kan agera misogynt?

Nej.
Citera
2019-02-19, 14:44
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Jag blir förvånad att trådstarten misstänks för ett trollförsök, oklart hur jag ska jag tolka det. Nåväl.

Citat:

Du får nog tolka det som att den riktningen på resan är lika osannolik som "Jag var islamofob men nu har jag konverterat till islam" eller "Jag var Sverigevän men nu har jag insett att invandringen är jättebäst". Det förekommer säkert, i ungefär samma utsträckning som andra vanföreställningar, men en resa i omvänd riktning torde vara betydligt vanligare. I vart fall i Sverige.

Är man särartsfeminist i Sverige så kan man räkna med att bli beskriven som anti-feminist. Ungefär som att man blir rasist och nazist om man tycker Sveriges invandringspolitik har varit, och är, skadlig både för landet och för flyktingar. Kritiserar man en kvinna på samma sätt som en man så heter det att man är misogyn. Kallar man Stefan Löfven för gubbslem är det ingen som bryr sig, kallar man Annie Lööf för bitch så blir hon "hatad bara för att hon är en stark kvinna". Eh, nej, hon blir hatad för att hon är en jävla idiot som förstör Sverige.

Det är givetvis stört omöjligt att identifiera sig med åsikterna som framförs under feminismens fana, liksom de som framförs under andra "toleranta" -ismer. Finns nog inte en godhetssignalerande -ism som jag inte varit tidigare anhängare av men som nu repellerat mig fullständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in