2019-02-19, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Svensk polis backar också när möjlighet finns, något skvallerpressen inte fattar. Det är inte alltid man kan backa.

Även norsk polis nyttjar skjutvapen om ingångsvärden är någon med vapen. Som här.
Har jag aldrig sätt.

Jo men dom har vapen i bilen och i Sverige skjuts det betydligt mer.
Citera
2019-02-19, 09:41
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Svensk polis backar också när möjlighet finns, något skvallerpressen inte fattar. Det är inte alltid man kan backa.

Även norsk polis nyttjar skjutvapen om ingångsvärden är någon med vapen. Som här.

Är inte lite grundtanken med polisen att de ska gå in där andra backar!?
Just för att upprätthålla lag och ordning.

Citat:
Ursprungligen postat av Rivia
...

Håller tummarna för att detta inte sopas under mattan och de inblandade poliserna får vad dom förtjänar! Dom är brottslingar och ska bli behandlade som så. Lagens hårdaste straff för vardera brott för dom här sorgliga ursäkterna för poliser

Hur vet du detta? Har du nån insyn som vi andra inte har?
Citera
2019-02-19, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Jo men varför inte i Sverige att spärra av och backa när det går i andra länder!

Jag hoppas du inte är polis du låter ond.

I Sverige skjuts det mäst i hela Europa är det inte eran agenda att minska skjutningar?

Det beror på om man pratar med lugnande röst i megafon?

Det går inte alltid i andra länder, dessutom har andra länder betydligt fler poliser, i regel.

Det är min ondska som gjort mig så effektiv, och eftertraktad, inom polisen (jobbar fn med annat dock).

Jo man vill minska skjutningar, men då måste andra instanser också ta sitt ansvar, psykvården inte minst.

Ang det sista
Citera
2019-02-19, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rivia
Ingen ide att försöka diskutera med ”avrenondska” hans argument håller ingenstans. Verkar som han är en dickrider som gåt igång på snutar.
Finns ju massa tillfällen där poliser varit i betydligt mer hotande situationer utan att ha känt behov av att börja smattra, så det enda som finns kvar som förklaring är att poliserna inte skötte sitt jobb, dom dödade istället en försvarslös kille med downs syndrom med 25 skott.

Håller tummarna för att detta inte sopas under mattan och de inblandade poliserna får vad dom förtjänar! Dom är brottslingar och ska bli behandlade som så. Lagens hårdaste straff för vardera brott för dom här sorgliga ursäkterna för poliser

Oj, nu har den intellektuella eliten kommit med dräpande argument här ser jag, bara att kapitulera.

En situation då någon riktar det som uppfattas som vapen är inte tillräckligt för att få försvara sig, om det nu kan vara så att gärningsmannen har vissa diagnoser
Citera
2019-02-19, 09:54
Medlem
Citat:
Oj, nu har den intellektuella eliten kommit med dräpande argument här ser jag, bara att kapitulera.

En situation då någon riktar det som uppfattas som vapen är inte tillräckligt för att få försvara sig, om det nu kan vara så att gärningsmannen har vissa diagnoser

Du är nybliven far uppfattade jag det som i ett tidigare, antar att du om sisådär 5-6 år skulle köpa att polisen sköt ditt barn med 25 skott om den lekte med leksaksvapen på kvällen. Annars är du en hycklare utan dess like
Citera
2019-02-19, 09:54
Medlem
Citat:
Det går inte alltid i andra länder, dessutom har andra länder betydligt fler poliser, i regel.

Det är min ondska som gjort mig så effektiv, och eftertraktad, inom polisen (jobbar fn med annat dock).

Jo man vill minska skjutningar, men då måste andra instanser också ta sitt ansvar, psykvården inte minst.

Ang det sista
Nej det kanske inte går altid men är det inte bättre att än att mörda?

Det är polisen som håller i vapnet dom gör slutliga bedömningen!

Man kan inte låssa in alla.
Senast redigerad av Vidarquintar 2019-02-19 kl. 10:02.
Citera
2019-02-19, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goddens
Du är nybliven far uppfattade jag det som i ett tidigare, antar att du om sisådär 5-6 år skulle köpa att polisen sköt ditt barn med 25 skott om den lekte med leksaksvapen på kvällen. Annars är du en hycklare utan dess like

Läs det jag tidigare skrev.

Mitt barn kommer inte att få spatsera omkring utomhus själv kl 4 på morgonen, i synnerhet INTE med saker som liknar vapen.

Skulle mitt barn förolyckas pga MIN oansvarighet skulle jag ta mitt ansvar för det.

Hade ET i detta fall blivit påkörd pga att han sprungit rakt ut i vägen, eller drunknat då han ramlat i ån, så hade nog ingen hållit med då hans föräldrar krävt att all trafik i Stockholm stad skall förbjudas, eller att alla vattendrag skall torrläggas
Citera
2019-02-19, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Nej det kanske inte går altid men är det inte bättre att än att mörda?

Det är polisen som håller i vapnet dom gör slutliga bedömningen!

Man kan inte låssa in alla.

Det är inte att mörda om man skjuter i självförsvar.

Nej, det är den som har kniv eller annat vapen som kan släppa detta på uppmaning, eller ännu bättre, ge fan i att vifta med sådant på stan och ge fan i att angripa poliser.
Citera
2019-02-19, 10:23
Medlem
Citat:
Läs det jag tidigare skrev.

Mitt barn kommer inte att få spatsera omkring utomhus själv kl 4 på morgonen, i synnerhet INTE med saker som liknar vapen.

Skulle mitt barn förolyckas pga MIN oansvarighet skulle jag ta mitt ansvar för det.

Hade ET i detta fall blivit påkörd pga att han sprungit rakt ut i vägen, eller drunknat då han ramlat i ån, så hade nog ingen hållit med då hans föräldrar krävt att all trafik i Stockholm stad skall förbjudas, eller att alla vattendrag skall torrläggas

Fast det är två olika orsaker. Då är det en olycka som varit orsaken. Det är inte en olycka att skjuta 25 skott mot någon då ljusförhållandena ska ha varit tillräckliga för att se vad man sköt mot.

Förhoppningsvis får skottet som satt i ryggen tydliga konsekvenser för skytten. Det är jag också rätt övertygad om att det kommer få. Läser man vad advokaten säger till Aftonbladet så låter det som att sista skottet i ryggen är det som är problemet.

2-3 år för grovt vållande till annans död tror jag är rimligt att räkna med för den polisen. Tror övriga frikänns.
Citera
2019-02-19, 10:35
Medlem
Citat:
Nej, men jobbat som det 7 år, och kanske tillbaka som förundersökningsledare till sommaren . Jag står för mina åsikter IRL, men det är klart att jag gör skillnad på flashback och verkligheten.

Eric var förståndshandikappad och det var förmodligen orsaken till att han pekade med vapen mot polis, han förstod inte det olämpliga i att göra så helt enkelt.

Ja det är jäkligt korkat och verklighetsfrånvänt att förvänta sig att poliser skall göra diagnostiska bedömningar, och tydligen låta bli att försvara sig vid vapenhot, om gärningsmannen befinns ha vissa diagnoser. Varför skulle jag ha några som helst problem att stå för det IRL menar du?

Tuff är och har jag alltid varit, därför jag är en sådan hit hos damerna( även fast jag hållit mig till en och samma nu under många års tid)

Så innan polisen försvarar sig emot vapenhot så måste dom först granska omgivningen och göra en riskanalys gällande faran för rikoschetter , det lät ju nästan lika intelligent som den intellektuella elitens påpekande om att personer med vissa diagnoser äger rätt att gå omkring med vapen och rikta mot poliser

Ett fall som prövats i just avseende nödvärnsskjutning och risk för tredje person är ju rånet av guldbutiken och skjutningen in i gymfönstret.

Den polisen dömdes till framkallande av fara för annan i tingsrätten, men friades av hovrätten. Således går nödvärn på ett generellt plan före i en sådan situation.

Vi får återigen konstatera att det inte är särskilt smart att knalla runt med vapen på stan, och rikta sådant mot poliser..
Och nu var det inte ett vapen!! Idiot!
Citera
2019-02-19, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goddens
Fast det är två olika orsaker. Då är det en olycka som varit orsaken. Det är inte en olycka att skjuta 25 skott mot någon då ljusförhållandena ska ha varit tillräckliga för att se vad man sköt mot.

Förhoppningsvis får skottet som satt i ryggen tydliga konsekvenser för skytten. Det är jag också rätt övertygad om att det kommer få. Läser man vad advokaten säger till Aftonbladet så låter det som att sista skottet i ryggen är det som är problemet.

2-3 år för grovt vållande till annans död tror jag är rimligt att räkna med för den polisen. Tror övriga frikänns.

Jo det är det om polisen inte kunde veta om vapnet var äkta eller inte, helt oavsett vad den som bär vapnet har för diagnoser faktiskt, oavsett om vederbörande ser ut som mc buse, eller en tivoligubbe.

Skott i ryggen kan lätt komma sig utav att gärningsmannen vrider på kroppen i, eller i nära anslutning till, skottögonblicket, detta är något både jag själv och ALLA som någon gång övat med fx ammunition VET (och varit med om) lätt kan hända. Det blir inte mindre nödvärn för det.

Dessutom kan skott i ryggen/sidan komma sig utav att man agerar i nödvärn för annans räkning.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-19 kl. 10:42.
Citera
2019-02-19, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zaika33
Och nu var det inte ett vapen!! Idiot!

Det kunde polisen inte veta.

Är du på fullt allvar så korkad att polisen skall utgå ifrån att saker som liknar vapen är leksaker?

Så är inte fallet, det är tvärtom.

Varför tror du polisen just varnat för detta i åratal innan detta hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in