2019-02-18, 16:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Dörren syns inte från gatan. Jag bor inte i området och har inte lust att promenera in vid radhuslängan för att kolla. Någon som vet om hon hade kameraövervakning får gärna pm:a.

Om hon hade övervakning så vet GM om det och har sannolikt plockat ur SD-kortet från utrustningen efter mordet.

Jag tror att det var LimeTime som hade varit där förutom några som i början av tråden verkade bo i närheten.

Hittade några bilder, men ingen täcker hela området på fasaden och taket.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mannens-beslagtagna-bil-bargades-fran-arlanda/

Här ska en bild från NA finnas som täcker en större del av fasaden utanför dörren. Låst artikel (om någon skulle kunna öppna?)

https://www.na.se/logga-in/dokument-169-dagar-efter-mordet-pa-lena-wesstrom-kompakt-tystnad-fa-vill-prata-nagon-dar-ute-borde-v eta

2011:
https://www.google.com/maps/place/Byalagsgatan+4A,+703+60+%C3%96rebro/@59.2893485,15.1845309,3a,48.8y,334.36h,98.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3byR-1UhgTZH-9tefUPCtg!2e0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x465c152e2 462852d:0xcffa11d 0b143e01e!8m2!3d59.2894903!4d15.1845289
Citera
2019-02-18, 19:11
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Jag vill minnas att det tidigare i tråden diskuterats om UW har övervakningskameror i sin bostad. Om så är fallet kanske han har kameror utomhus också, tänker jag.

UW och SD bor ju grannar. Om UW (spekulation) har kameror som dessutom lyckats filma SD den ödesdigra natten vid ”obekväma tidpunkter” hade väl inte SD fortfarande traskat omkring fritt, gissar jag. Har SD inom- och utomhuskameror tro?

Står någon av grannskapets bilar vanligtvis parkerade nära (vid t.ex. bostäder) utmed vägen från LW:s bostad och BP/FP, undrar jag? Det är väl inte alldeles ovanligt att en del bilägare har övervakningskameror i fordonet nuförtiden, vad jag förstått?
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-02-18 kl. 19:16.
Citera
2019-02-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag vill minnas att det tidigare i tråden diskuterats om UW har övervakningskameror i sin bostad. Om så är fallet kanske han har kameror utomhus också, tänker jag.

UW och SD bor ju grannar. Om UW (spekulation) har kameror som dessutom lyckats filma SD den ödesdigra natten vid ”obekväma tidpunkter” hade väl inte SD fortfarande traskat omkring fritt, gissar jag. Har SD inom- och utomhuskameror tro?

Står någon av grannskapets bilar vanligtvis parkerade nära (vid t.ex. bostäder) utmed vägen från LW:s bostad och BP/FP, undrar jag? Det är väl inte alldeles ovanligt att en del bilägare har övervakningskameror i fordonet nuförtiden, vad jag förstått?

Som svar på frågan om SD har kameror i villan så skriver postaren
EGT följande; att kameror finns i villan, om även utomhuskameror
existerar framgår dock inte av inlägget.

(Om EGT är trovärdig eller ej, är det upp till var och en att avgöra.)

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag går in och svarar med en liten sammanställning.

SD fanns i närområdet.
SD har haft digital kontakt under dagen med LW
SD har en motivbild
SD har förmågan
SD inte något alibi.

Det är detta åklagaren gick in med. Normalt bör det räcka till sannolika skäl på ett mord enligt ett par kunniga som tittat på detta, det var skäligen. Efter veckan som skäligen så gick åklagaren in med ny bevisning för att få upp detta till sannolika. Detta höll inte heller, SD kvarstår som skäligen i TR:s ögon. Den bevisning som åklagaren gick in med som extra var tydligen mer eller mindre patetiskt och sågs inte som seriöst av henne. Försvarsadvokaten behövde inte ens framföra sina synpunkter, det gjorde domaren själv.
Om det inte skulle outa mig så skulle jag ställt frågan själv till SD, men just nu låter jag det bero.

Den vallning som gjorts, där polisen provgått sträckan från FP till SD (utan att först kratta spår, helt otroligt), så beror det på att det finns hålltider. Tiderna är när SD inte är aktiv i/runt hemmet, utan kan vara ute och mörda.
Jag fick just höra att SD har kameror i villan (vilket inte förvånar mig, han är en tekniknörd).
Men vad jag vet så har han inte åberopat kamerorna som alibi, vilket jag tycker är konstigt. Dom kanske kom dit i efterhand, men skulle förklara väldigt bra polisens vallning och klockning.

Till skillnad mot MV:s input så verkar några inom huset tro att det är en annan GM eller tillvägagångssätt. Den som sa detta jobbar inte ens nära grova brott, men i huset.
Citera
2019-02-18, 20:55
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Som svar på frågan om SD har kameror i villan så skriver postaren
EGT följande; att kameror finns i villan, om även utomhuskameror
existerar framgår dock inte av inlägget.

(Om EGT är trovärdig eller ej, är det upp till var och en att avgöra.)

Jag lyfter på hatten för din mästerliga kompetens vad gäller sökande efter och fynd av relevanta och intressanta inlägg i denna tråd! Tack
Citera
2019-02-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag lyfter på hatten för din mästerliga kompetens vad gäller sökande efter och fynd av relevanta och intressanta inlägg i denna tråd! Tack

Tack själv! 🙏 Glädjer mig att du har återvänt till tråden och bidrar
med många av dina intressanta och kluriga funderingar och tankar,
(som en annan inte har kommit på!) samt grävande efter viktiga
faktauppgifter!
Citera
2019-02-19, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Detta är ett pressmeddelande från juni 2018. Men man får inte längre upp något på själva målnumret i sökfunktionen.

Såg en gammal repris av CSI, där säger din
namne "Varje fall ska hanteras objektivt och utan förutfattade meningar".

Tänkvärda ord, undrar hur det har fungerat i det här fallet, MGM anhållen redan
några timmar efter att polisen blev inkopplad, objektivt
efter det, jag tvivlar.
Citera
2019-02-19, 08:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
SD häromveckan på en "magisk upplevelse" med bl.a. HD i Dalarna:

"Livet på en pinne".
Citera
2019-02-19, 08:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det skulle ha någon större betydelse så hade sannolikt murvlarna grävt
fram det, men det påstod jag aldrig.
Det va en förändring, å det händer ju inte ofta

Jag vill minnas att jag senast i höstas/innan jul kunde få upp målet via sökfunktionen. Det är faktiskt litet märkligt att det inte fungerar längre.

(Enligt tingsrättens egna rutiner bör det inte bero på någon slags arkivering eller liknande, då det har gått alldeles för kort tid. http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Bestallning-av-allmanna-handlingar/Mer-om-tingsrattens-sokmojligheter/ )
Citera
2019-02-19, 08:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Såg en gammal repris av CSI, där säger din
namne "Varje fall ska hanteras objektivt och utan förutfattade meningar".

Tänkvärda ord, undrar hur det har fungerat i det här fallet, MGM anhållen redan
några timmar efter att polisen blev inkopplad,
objektivt
efter det, jag tvivlar.

Vem vet, kanske man har insett att något i den tidiga utredningen var ett misstag och att MGM faktiskt tom. har avskrivits?

I vanliga fall borde en sådan avskrivning kommuniceras ut och åtminstone media skulle ha snappat upp det, men det här fallet har varit väldigt märkligt från dag 1.

(Tänker på EGT's inlägg från januari där SD, om postarens uppgift stämmer, har setts ute med någon "ur spaningsledningen" och kort därefter en hint om friskrivning: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19) ).

Risken är nog tyvärr att fallet inte kommer att bli löst.
Citera
2019-02-19, 09:02
Medlem
Citat:
Jag vill minnas att jag senast i höstas/innan jul kunde få upp målet via sökfunktionen. Det är faktiskt litet märkligt att det inte fungerar längre.

(Enligt tingsrättens egna rutiner bör det inte bero på någon slags arkivering eller liknande, då det har gått alldeles för kort tid. http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Bestallning-av-allmanna-handlingar/Mer-om-tingsrattens-sokmojligheter/ )

I december fungerade det, troligen i januari också, är dock inte helt hundra på det.

Har provat namn och personnummer, det funkar inte heller, i och för sig
så vet jag inte om det fungerade tidigare då jag bara gått på målnummer.
Citera
2019-02-19, 09:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vem vet, kanske man har insett att något i den tidiga utredningen var ett misstag och att MGM faktiskt tom. har avskrivits?

I vanliga fall borde en sådan avskrivning kommuniceras ut och åtminstone media skulle ha snappat upp det, men det här fallet har varit väldigt märkligt från dag 1.

(Tänker på EGT's inlägg från januari där SD, om postarens uppgift stämmer, har setts ute med någon "ur spaningsledningen" och kort därefter en hint om friskrivning: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19) ).

Risken är nog tyvärr att fallet inte kommer att bli löst.

Men även om ärendet hade blivit nedlagt och/eller mgm blivit avskriven borde det gå att hitta målnumret:

"Uppgifter om brottmål finns kvar i fem år efter att ett mål avslutats".

http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Bestallning-av-allmanna-handlingar/Mer-om-tingsrattens-sokmojligheter/
Citera
2019-02-19, 09:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men även om ärendet hade blivit nedlagt och/eller mgm blivit avskriven borde det gå att hitta målnumret:

"Uppgifter om brottmål finns kvar i fem år efter att ett mål avslutats".

http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Bestallning-av-allmanna-handlingar/Mer-om-tingsrattens-sokmojligheter/

Javisst, och det är just det som är märkligt.

Som man kan tolka situationen nu, baserat på att målnumret inte längre verkar vara sökbart, är att målet varken är pågående eller avslutat
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-02-19 kl. 09:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in