2019-02-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
De burde i såfall gått ut samme dag til naboer og spurt om de hadde sett biler hos familien Hagen, og fortalt hvorfor.

Politifolk snakket med minst en av de nærmeste naboene samme dag, 31. oktober -18.

De fortalte riktignok at de lette etter en ung jente på rømmen. En alvorlig nok sak til at naboen(e) burde fortelle dersom de hadde observert noe utenom det vanlige.

Mitt inntrykk er at de aller fleste naboene ble kontaktet i løpet av kort tid, kun dager etter forsvinningen.
Citera
2019-02-18, 21:43
Medlem
Dekkoperasjon-teorien virker i utgangspunktet søkt, men hvis det skulle være så vilt kan jeg bare komme på innførsel av et større narkotikaparti som bakenforliggende mål.
Dersom denne type miljøer har inngående kunnskap om Hagen-familiens liv og laden , helt ned til husets indre arkitektur, så er de i alle fall sårbare...
Citera
2019-02-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synsbedraget
Dekkoperasjon-teorien virker i utgangspunktet søkt, men hvis det skulle være så vilt kan jeg bare komme på innførsel av et større narkotikaparti som bakenforliggende mål.
Dersom denne type miljøer har inngående kunnskap om Hagen-familiens liv og laden , helt ned til husets indre arkitektur, så er de i alle fall sårbare...
Et narkoparti med verdi langt over 90 millioner kroner ?
Citera
2019-02-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Et narkoparti med verdi langt over 90 millioner kroner ?

Nå bør det vel ikke være direkte sammenheng mellom monerokravet og narkoverdien, men det er gjort så store beslag. Om noen har fått inn en trailer med banankasser fordi politiet har vært opptatt med kryptovaluta og søk i Langevannet så er det villere enn noen krim jeg har sett
Citera
2019-02-18, 22:51
Medlem
Tilbake til bedragerisaken, Pareto Securities risikerer erstatningskrav opp mot ca 500 mill NOK for å dekke tapene til investorene. Pareto har hatt utro tjenere i egne rekker og vil dekke tapene kundene deres har lidt.

Investorenes tap i 2010 var minst 188 mill, dersom det legges en høyere garantipris til grunn var tapet på hele 275 mill. Et stort beløp, et stort røveri. Til sammenligning, utbyttet fra NOKAS-ranet i 2004 var ca 57,4 mill NOK, (hvorav ca 51 mill ikke er blitt funnet).

Avhengig av hvilken garantipris som legges til grunn, og hvilken rente investorene vil kreve, de endelige erstatningsbeløpene vil i første omgang bli dekket av Pareto.

https://www.dn.no/marked/okokrim/pareto-securities/petter-dragesund/pareto-kan-vente-seg-gigantkrav/2-1-474128

Spørsmålet er om Severstal før eller senere vil bli avkrevd denne halve milliarden, eller iallfall deler av den. Jeg vet ikke.

Er det mange nok millioner på bordet til at anonyme venner av anonyme russere har slått kraftig tilbake på de som forårsaket avsløringen av bedrageriet, kompanjongene Fredrik Sneve og Tom Hagen, gjennom å bortføre Hagens kone, fremme umulige betingelser på betaling av løsepenger, la hele kidnappingen fisle ut i intet, for så å la Hagen bli sittende igjen med svekket omdømme, mistenkt for å ha drept sin egen kone?

Er det samtidig ment som en advarsel til andre som vurderer å forfølge mulige lovbrudd i russernes forretningsmetoder?

Jeg vet ikke.
Citera
2019-02-18, 23:09
Medlem
Aftenposten i kveld:

Politimester om Lørenskog-forsvinningen: Den massive etterforskningen går ut over andre alvorlige saker

Øst politidistrikt må sette en rekke straffesaker på vent på grunn av arbeidet med forsvinningssaken i Lørenskog. Politimesteren frykter at andre kriminelle vil få strafferabatt eller i verste fall gå fri.

PUBLISERT: 18. FEBRUAR 2019, 22:09

I 16 uker har politiet etterforsket den antatte bortføringen av Anne-Elisabeth Hagen (68) uten at det hittil har kommet noe livstegn fra kvinnen. Politimester Steven Hasseldal i Øst politidistrikt er tydelig på at den krevende etterforskningen tærer enormt på politiets kapasitet og økonomi.
– Vi er nødt til å gjøre omprioriteringer som kan gå ut over folks rettsfølelse. Vi prøver å velge vekk det minst viktige, alt fra vinningstyveri til trafikksaker, men jeg tror vi må erkjenne at mer alvorlige forhold blir liggende lengre, sier han i et intervju med Aftenposten.
Politimesteren, med bakgrunn fra Forsvaret, sitter fremoverlent med kaffekoppen i hånden på kontoret i toppetasjen på Follo politistasjon i Ski. Bak ham står et par konkurranseski. De har han ikke hatt tid eller mulighet til å bruke denne vinteren.

Filleristet av Riksadvokaten i fjor
Riksadvokaten kom i mai i fjor med knusende kritikk av Øst politidistrikt i en 48 sider lang tilsynsrapport.
Det ble pekt på at et stort antall straffesaker, som blant annet gjaldt overgrep mot barn, voldtekt og andre alvorlige sedelighetsforbrytelser, sto i kø uten å bli etterforsket. Av 150 voldtektsanmeldelser, var samtlige oversteget fristen på 130 dager for igangsettelse av etterforskning.
Øst politidistriktet var på god vei til å fjerne problemet med lange køer i straffesaksbehandlinger da de ble varslet om forsvinningssaken 31. oktober.

Risikerer strafferabatt
Politimesteren frykter at arbeidet med denne saken vil føre til at andre straffesaker vil kunne hope seg opp og at det vil kunne føre til strafferabatt, henleggelser og påtaleunnlatelser i mange alvorlige saker.
– Det at sakene blir gamle, er ikke optimalt med tanke på offeret, pårørende eller siktede selv. Man risikerer også strafferabatt, det har vi sett mange tilfeller av tidligere.
– Du har det øverste ansvaret, går det inn på deg personlig at det skjer?
– Vi ønsker raskest mulig rettergang. Når man ender opp med at sakene blir liggende veldig lenge, svekker det folks rettsoppfatning.
Bekrefter avansert kommunikasjonsplattform
Han beskriver forsvinningssaken som unik og veldig spesiell.
– Jeg kan ikke komme på en eneste sak som er lik denne, sier politimesteren.
For første gang bekrefter politiet offisielt hva slags digital kommunikasjonsplattform de «på den andre siden» har benyttet seg av.
– At man har valgt å bruke kryptovaluta som kommunikasjonsform, gjør denne saken veldig spesiell, sier Hasseldal.
Denne måten å kommunisere på er av politiinspektør og etterforskningsleder Tommy Brøske blitt beskrevet som krevende og ikke egnet til god kommunikasjon.
Motparten skal ifølge Aftenpostens opplysninger ha krevd ni millioner euro eller 88 millioner kroner for å gi slipp på Anne-Elisabeth Hagen. Løsepengene skal være krevd utbetalt i kryptovalutaen monero.

Hasseldal beskriver det langvarige arbeidet med forsvinningen som krevende.
– Vi er bedre rustet til å stå i store og lange løp enn tidligere, men det er likevel en smertegrense for hvor lenge vi kan stå i et slikt etterforskningsløp uten at det får store konsekvenser.
– Har dere bedt Politidirektoratet om mer ressurser?
– Vi har ikke gjort det, men det er klart at det er noe vi vil ha en dialog med direktoratet om, særlig hvis det trekker ut.

Millioner av kroner til overtid
Han ønsker ikke å tallfeste hvor mange som bidrar i etterforskningen, men sier det er et betydelig antall. Blant annet er det hentet inn folk fra ulike lensmannskontorer for å jobbe med saken.
– Denne saken kommer til å koste mye. Det vi bruker på overtid, er bare en brøkdel. Det er ikke overtidsbetalingen som er den store utgiftsposten.
– Hva slags kostnader er vi oppe i nå?
– Det har jeg ikke oversikt over nå, men det kommer til å koste oss mange millioner, bare i overtid.
Politidistriktet skriver selv i en rapport over sentrale nøkkeltall at etterforskningen «er, og har vært, svært krevende. Den pågår for fullt og utfordrer distriktet på ressurser og kompetanse innen etterforskning».

Vurderer å henlegge saker
Ifølge politimesteren nådde distriktet en topp på 7400 straffesaker som hadde ligget ubehandlet i mer enn tre måneder i september i fjor.
– Så har vi heldigvis klart å snu dette. Ved juletider var det cirka 6000 saker, nå er det 5800. Det har gått riktig vei, men det er fortsatt altfor mange gamle og alvorlige saker.
Han trekker frem saker som gjelder vold i nære relasjoner, som ofte ikke når opp blant de prioriterte sakene. Saker som omhandler seksuelle overgrep mot barn og voldtekter prioriteres foran.
– Forsvinningssaken har gjort at det har gått mye saktere å rette opp kapasitetsproblemene enn det vi hadde håpet på, sier Hasseldal.
– I hvilken grad har dere tatt i bruk påtaleunnlatelse for å få unna køen?
– Vi har tatt i bruk påtaleunnlatelser, men er ikke blant dem som har brukt det mest. Heller ikke når det kommer til henleggelser på grunn av kapasitet, men det er selvfølgelig noe vi vurderer.

Skylder på reformen og mer tekniske saker
Han mener politireformen og et mer komplisert kriminalitetsbilde er med på å forklare at etterforskning og straffeforfølgning tar så lang tid i Øst politidistrikt.
– Det skyldes ikke vond vilje fra vår side. Grunnen til at vi har kommet skjevt ut, er at vi har vært gjennom en reform som har tatt veldig mye kapasitet. Antall anmeldelser har gått ned og politidistriktet er blitt styrket. Men vi har fått en økning av en type saker som er teknisk vanskeligere og krever veldig mye mer arbeid.
Blant annet har antall sedelighetssaker økt med 85 prosent de siste fem årene. Mange av disse er internettrelaterte, og det krever tung teknisk etterforskning.

Strukket strikken langt
Hasseldal opplever også at politidistriktet mister kompetente medarbeidere som følge av konkurranse med Oslo politidistrikt, Kripos og Økokrim.
Han roser bistanden fra Kripos i forsvinningssaken, men vektlegger at politiet også må stå på egne ben i utviklingen av kompetanse innen spesielt datakriminalitet.
– Med denne saken har vi jo strukket strikken enda lenger. Vi har også spilt på internasjonale kontakter som vi prøver å bruke.
Det er tidligere kjent at norsk politi har fått bistand fra Europol, Interpol og FBI i løpet av etterforskningen.

– Underlig at vi ikke har fått mer kontakt
– Har du fortsatt troen på at man kan få henne tilbake i live?
– Ja, vi har troen på det, selvfølgelig har vi det, sier han.
I forrige uke bekreftet politiet og familiens bistandsadvokat at det har vært ny kontakt på en annen kommunikasjonsplattform. Men det er fortsatt ikke kommet noe bevis på at 68-åringen er i live.
– Hvordan tolker du det at det har gått så lang tid uten livsbevis?
– Jeg synes det er litt underlig at vi ikke har fått mer kontakt.
– Kan det tyde på at dere står overfor noe annet enn en kidnappingssak?
– Jeg vil ikke spekulere i det. Jeg forholder meg til det vi har sagt tidligere, det er ingen endring i synet på saken.
Citera
2019-02-19, 00:26
Medlem
Citat:
Jeg synes det bærer preg av at politiet griper etter halmstrå.
Enig

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politifolk snakket med minst en av de nærmeste naboene samme dag, 31. oktober -18. Mitt inntrykk er at de aller fleste naboene ble kontaktet i løpet av kort tid, kun dager etter forsvinningen.

Presist. Iallefall de nærmeste naboer. Dermed fallt han fra Fjellsvingen som en grå SUV utenfor i første omgang. Og fortsatt virker det at den grå SUV er ikke noe mere enn "interessant"

Citat:
Ursprungligen postat av Synsbedraget
Husk D.Toska : "Samtidig som tellesentralen ble angrepet ble utkjørselen fra Stavanger politistasjon blokkert med en Volvo lastebil som ble satt i brann.". Dette her kan være mer eller mindre det samme, men bare på et mye mer avansert nivå: sett politiet ut av spill gjennom å binde opp alle resurser i en kidnappingssak som politiet rett og slett er nødt å prioritere. Enig, det er søkt, men kanskje det er like genialt som det er søkt?

Citat:
Ursprungligen postat av Lynxlupus108
Aftenposten i kveld:
Millioner av kroner til overtid
– Denne saken kommer til å koste mye. Det vi bruker på overtid, er bare en brøkdel. Det er ikke overtidsbetalingen som er den store utgiftsposten.
– Hva slags kostnader er vi oppe i nå?
– Det har jeg ikke oversikt over nå, men det kommer til å koste oss mange millioner, bare i overtid.
Hmmmm, vel jeg vil nok tippe at hvis AEH kommer til rette at TH kan sponse politiet med en titalls mill kr, så går deres budsjett i balansen og alle er tilfreds.
Citera
2019-02-19, 07:38
Medlem
Aeh

Citat:
Tilbake til bedragerisaken, Pareto Securities risikerer erstatningskrav opp mot ca 500 mill NOK for å dekke tapene til investorene. Pareto har hatt utro tjenere i egne rekker og vil dekke tapene kundene deres har lidt.

Investorenes tap i 2010 var minst 188 mill, dersom det legges en høyere garantipris til grunn var tapet på hele 275 mill. Et stort beløp, et stort røveri. Til sammenligning, utbyttet fra NOKAS-ranet i 2004 var ca 57,4 mill NOK, (hvorav ca 51 mill ikke er blitt funnet).

Avhengig av hvilken garantipris som legges til grunn, og hvilken rente investorene vil kreve, de endelige erstatningsbeløpene vil i første omgang bli dekket av Pareto.

https://www.dn.no/marked/okokrim/pareto-securities/petter-dragesund/pareto-kan-vente-seg-gigantkrav/2-1-474128

Spørsmålet er om Severstal før eller senere vil bli avkrevd denne halve milliarden, eller iallfall deler av den. Jeg vet ikke.

Er det mange nok millioner på bordet til at anonyme venner av anonyme russere har slått kraftig tilbake på de som forårsaket avsløringen av bedrageriet, kompanjongene Fredrik Sneve og Tom Hagen, gjennom å bortføre Hagens kone, fremme umulige betingelser på betaling av løsepenger, la hele kidnappingen fisle ut i intet, for så å la Hagen bli sittende igjen med svekket omdømme, mistenkt for å ha drept sin egen kone?

Er det samtidig ment som en advarsel til andre som vurderer å forfølge mulige lovbrudd i russernes forretningsmetoder?

Jeg vet ikke.

Her finner jo jeg det interessant at et navn fra datteren HH sin fortid dukker opp i domsavsigelsen som ligger offentlige på nett. Et navn fra kriminell underverden på 90-tallet. Mulig navnet er «renvasket» for sin fortid og ikke på politiets radar.
Senast redigerad av Adrtrt 2019-02-19 kl. 08:17. Anledning: Mer info
Citera
2019-02-19, 09:33
Medlem
Citat:
Politifolk snakket med minst en av de nærmeste naboene samme dag, 31. oktober -18.

De fortalte riktignok at de lette etter en ung jente på rømmen. En alvorlig nok sak til at naboen(e) burde fortelle dersom de hadde observert noe utenom det vanlige.

Mitt inntrykk er at de aller fleste naboene ble kontaktet i løpet av kort tid, kun dager etter forsvinningen.

Det var en særdeles dårlig skjult etterforskning. Hvis gjerningsmennene fulgte med, så ville de forstått at politiet var blitt kontaktet. Så i mine øyne kunne politiet bare kjørt på, sagt til naboene hva saken gjaldt, og kanskje fått mye bedre tips inn.
Citera
2019-02-19, 09:52
Medlem
Citat:
Hvis du har vært der, så vet du at det er lite innsyn, trær, port, mur. Det er vel også en dør fra garasje og inn i huset. Biler som kjører ut og inn legger ikke naboer spesielt merke til, de husker det i alle fall ikke 3 mnd etter. Husk at det har vært mye aktivitet på eiendommen der med arbeidere, samt familie som er innom osv. De burde i såfall gått ut samme dag til naboer og spurt om de hadde sett biler hos familien Hagen, og fortalt hvorfor.
Jeg tror det er noen som har kjennskap til hus og eiendom, som før sagt. Observerer at et navn fra kriminell omgangskrets ca 20 år tilbake nå er en av lederne hos Falck Redning, som nå er eid av Verisure. Observerer også at et slikt navn er nevnt av økokrim i en dom i forbindelse med Pareto Securities. Kan være tilfeldigheter. Dørvakter og torpedoer på 90-tallet gikk vel i stor grad inn i aksje og sikkerhetsbransjen. Men jeg noterer meg tilfeldighetene som interessante. De to navnene jobbet også tett sammen den gangen.

Hvis du står direkte utenfor porten, på veien inn, så er det innsyn. Men se på dette bildet. Husene rundt har trær rundt seg, og TH har fått bygget en mur mot innsyn. Noe det var masse protester mot i sin tid.Du kan se at lys er på osv, men du ser altså ikke hva som foregår ved inngangsdør og garasje hvis du ikke står rett utenfor porten. De kan ha parkert en bil, som tilsynelatende tilhørte håndverkere, eller av samme type som familien benytter. De vet jo sansynligis hvilke biltyper som pleier å besøke huset, folk gransker ikke personer og skilt. Se på dette bildet, så vil du forstå hva jeg mener.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WLp8VL/politiet-aner-ikke-hvordan-anne-elisabeth-68-forsvant
Citera
2019-02-19, 10:41
Medlem
Citat:
Her finner jo jeg det interessant at et navn fra datteren HH sin fortid dukker opp i domsavsigelsen som ligger offentlige på nett. Et navn fra kriminell underverden på 90-tallet. Mulig navnet er «renvasket» for sin fortid og ikke på politiets radar.

Hvem er det du hinter til? En av de tiltalte?

Pareto-topp Petter Dragesund ble frikjent, Økokrim vil ikke anke, dommen vil bli rettskraftig og PD er dermed renvasket.

Pareto-megler Kjetil Sjursen, ble dømt for bedrageri men vil anke, og må anses som uskyldig inntil rettskraftig dom foreligger.

Konsulent Jan Vestrum, ble dømt men også han vil anke og må anses som uskyldig inntil rettskraftig dom. Vestrum soner for tiden en tidligere dom på Ullersmo (tror jeg det var).

Ellers har det vært nevnt tidligere at TH's kompanjong Fredrik Sneve for lenge siden var forlovet med TH's datter, og at forholdet senere ble brutt.

Citat:
Det var en særdeles dårlig skjult etterforskning. Hvis gjerningsmennene fulgte med, så ville de forstått at politiet var blitt kontaktet. Så i mine øyne kunne politiet bare kjørt på, sagt til naboene hva saken gjaldt, og kanskje fått mye bedre tips inn.

Politiets skjulte etterforskning kunne sikkert vært bedre gjennomført.

TH og nærmeste familie er også å anse som ofre. Hvorfor skulle og burde politiet ha overkjørt familiens ønske om å bestemme tidspunktet for når forsvinningen skulle offentliggjøres.
Citera
2019-02-19, 10:49
Medlem
Aeh

Citat:
Hvem er det du hinter til? En av de tiltalte?

Pareto-topp Petter Dragesund ble frikjent, Økokrim vil ikke anke, dommen vil bli rettskraftig og PD er dermed renvasket.

Pareto-megler Kjetil Sjursen, ble dømt for bedrageri men vil anke, og må anses som uskyldig inntil rettskraftig dom foreligger.

Konsulent Jan Vestrum, ble dømt men også han vil anke og må anses som uskyldig inntil rettskraftig dom. Vestrum soner for tiden en tidligere dom på Ullersmo (tror jeg det var).

Ellers har det vært nevnt tidligere at TH's kompanjong Fredrik Sneve for lenge siden var forlovet med TH's datter, og at forholdet senere ble brutt.

Politiets skjulte etterforskning kunne sikkert vært bedre gjennomført.

TH og nærmeste familie er også å anse som ofre. Hvorfor skulle og burde politiet ha overkjørt familiens ønske om å bestemme tidspunktet for når forsvinningen skulle offentliggjøres.

Ikke Sneve. Sneve har aldri vært kriminell torpedo, en mer ordentlig fyr finnes vel knapt.
Jeg sikter til en fra 20-25 år tilbake i tid. En investor. MN. Men usikker på om det er ham. Kan være et vanlig navn, men finner ingen andre på nett som stemmer overens. Nevnt i dokumentet nedover, ikke tiltalt her. i så fall født i 1971-75 Jobbet på 90-tallet tett sammen med en som nå er en av lederne i boligalarmselskapet Falck Redning, som er datterselskap av Verisure. sikkert en merkelig tilfeldighet bare.
https://docplayer.me/1790222-Borgarting-lagmannsrett.html
Senast redigerad av Adrtrt 2019-02-19 kl. 11:25. Anledning: Mer info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in