2019-02-17, 20:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ja. Jag var mycket upptagen att få veta vem som gjorde vad. Hur mycket H var delaktig i det hela. Men på något sätt vore det viktigare att reda ut vad skolan och vård kunde ha gjort annorlunda så att detta kunde förhindras. Bra att saken blir anmäld. Problematisk om lex Bobby inte kan användas när gm begår självmord. Jag försöker att förstår varför ingen har interesse att reda ut detta. Anhöriga vill inte att detta debatteras - det förstår jag. Skolan har väl ingen interesse heller - dessutom tyckte en av rektorerna redan första veckan att man har gjort allt man kunde. Kommunen gjorde en självutredning - då kom det fram att man inte gjorde någon formell fel. Vården? Så ingen har egentligen en intresse att gräva i det. Bra att Missan gjorde en anmälan, tycker jag, som sagt.

På något sätt verkar det så att många går utifrån att barnen hade me och allt eller i alla fall mycket som hände beror på det. Men för mig är detta inte säkerställd i och med att barnen mördades. Så jag tycker man kan ha en hypotes att hemundervisning är baserad på andra grunder än me sjukdom samt kan vara en del av en isolationsprocess. Det är något jag inte kan utesluta i nuläget. Och därför tycker jag det är mycket viktig med att man inte låter detta bara vila i fred.
Detta handlar inte ett dugg om barnens ME (anser jag, bäst att tillägga). Det handlar om Hs och Os tillkortakommanden som människor och föräldrar.
Citera
2019-02-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Detta handlar inte ett dugg om barnens ME (anser jag, bäst att tillägga). Det handlar om Hs och Os tillkortakommanden som människor och föräldrar.

Ja. Hur det än var så är de flesta här överens att det som hände inte enbart hände pga av en me diagnos. Det jag menade är att barnen kanske inte hade me.
Citera
2019-02-17, 20:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ja. Jag var mycket upptagen att få veta vem som gjorde vad. Hur mycket H var delaktig i det hela. Men på något sätt vore det viktigare att reda ut vad skolan och vård kunde ha gjort annorlunda så att detta kunde förhindras. Bra att saken blir anmäld. Problematisk om lex Bobby inte kan användas när gm begår självmord. Jag försöker att förstår varför ingen har interesse att reda ut detta. Anhöriga vill inte att detta debatteras - det förstår jag. Skolan har väl ingen interesse heller - dessutom tyckte en av rektorerna redan första veckan att man har gjort allt man kunde. Kommunen gjorde en självutredning - då kom det fram att man inte gjorde någon formell fel. Vården? Så ingen har egentligen en intresse att gräva i det. Bra att Missan gjorde en anmälan, tycker jag, som sagt.

På något sätt verkar det så att många går utifrån att barnen hade me och allt eller i alla fall mycket som hände beror på det. Men för mig är detta inte säkerställd i och med att barnen mördades. Så jag tycker man kan ha en hypotes att hemundervisning är baserad på andra grunder än me sjukdom samt kan vara en del av en isolationsprocess. Det är något jag inte kan utesluta i nuläget. Och därför tycker jag det är mycket viktig med att man inte låter detta bara vila i fred.
Jag är inte säker. Det gnager; jag funderar. Jag förstår inte. Jag kan inte utesluta. Jag tänker; jag kan inte släppa, det är inte säkerställt. Kan det vara nåt mystiskt, jag grubblar.

Jag försöker förstå...

Ja, man utgår från att barnen hade ME och var sjuka. För att de uppenbart beskrivs ha det besvärligt och ni stjärnanalytiker lär inte komma nån vägen fram över med ert eviga ältande.
Det finns ingenting preventivt - de används enbart som slagträ i en debatt mot en viss förälder.
Samtidigt som man slår sig på bröstet för att framstå som en samhällshjälte.

De hade ett nätverk av vänner, släkt på besök, regelbundna besök av vänner och olika lärare. Att inkopplad kurator och skolsköterska pratade med barnen behöver man inte ens fundera kring.
Men lortigt hår, isolering passar däremot för att påvisa den maktgalne Oskar som isolerat dem bland legobitarna; de har blivit sjuka av ett kontrollfreak - ME är ingen sjukdom.
Återigen förtalas och används barnen som slagträ.

Vuxna som beter sig som 8-åringar som om det vore en kamp på liv och död att vinna. Narcissism som är så uppenbar att lögnerna stockar sig i halsen i desperation att slicka ihop revorna i fasaden. Till slut går det tyvärr inte - lögner kommer ikapp, revorna blir för många och bubblan säckar ihop.

Jag kan krasst konstatera att ingen i Hanna-lobbyn kommer tillföra ett dugg av värde för barnen.
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 21:13.
Citera
2019-02-17, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vi kan också konstatera den totala respektlösheten från några i tråden gentemot de sjuka barnen. I sin kamp mot föräldrarnas misslyckande och totala haveri så förnekar man barnens sjukdom som om det är en absolut nödvändighet i fördömandet av det föräldrarna gjorde.

Att bekräfta och ta till sig att barnen faktiskt var sjuka betyder inte att man automatiskt accepterar föräldrarnas svek. Att in absurdum försöka förringa barnens lidande är ingen hjälp för dom barn som idag lider av ME/Cfs. Att försöka vrida till verkligheten för att dölja sjukdomen kommer inte att rädda livet på nästa barn som bor under samma tak som en eller två sjuka föräldrar.

Att ta till sig att barnen var sjuka i en obeskrivlig sjukdom och att familjen av den anledningen hamnade i djup kris är en självklar nödvändighet för att kunna hjälpa fler familjer som håller på att gå under.

Det vore i minst lika respektlös mot flickorna att påstå att de hade me om de inte hade det.

Jag tror inte att någon försöker att minska flickornas lidande, men man kan ser olika orsaker till den. Jag tror inte lidande blir mindre om två barn blir hållit hemma av föräldrar pga föräldrarnas sjukdom/egoism eller vad vet jag i en isoleringsprocess som slutar i att barnen blir mördad än om det var två omtänksama föräldrar som gör det bästa for sina me sjuka barn.

Det sista beror på: om detta inte var orsaken - så kan man gå i fällan igen. Och att alltid påstår att detta är så unikt att det inte behövs att göra något, det kunde man sagt om i Bobby fallet också och ändå gjord man en lex Bobby. Även om sannolikheten att just detta skulle upprepas är liten.
Citera
2019-02-17, 21:37
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är inte säker. Det gnager; jag funderar. Jag förstår inte. Jag kan inte utesluta. Jag tänker; jag kan inte släppa, det är inte säkerställt. Kan det vara nåt mystiskt, jag grubblar.

Jag försöker förstå...

Ja, man utgår från att barnen hade ME och var sjuka. För att de uppenbart beskrivs ha det besvärligt och ni stjärnanalytiker lär inte komma nån vägen fram över med ert eviga ältande.
Det finns ingenting preventivt - de används enbart som slagträ i en debatt mot en viss förälder.

De hade ett nätverk av vänner, släkt på besök, regelbundna besök av vänner och olika lärare. Att inkopplad kurator och skolsköterska pratade med barnen behöver man inte ens fundera kring.
Men lortigt hår, isolering passar däremot för att påvisa den maktgalne Oskar som isolerat dem bland legobitarna; de har blivit sjuka av ett kontrollfreak - ME är ingen sjukdom.

Vuxna som beter sig som 8-åringar som om det vore en kamp på liv och död att vinna. Narcissism som är så uppenbar att lögnerna stockar sig i halsen i desperation att slicka ihop revorna i fasaden. Till slut går det tyvärr inte - lögner kommer ikapp, revorna blir för många och bubblan säckar ihop.

Jag kan krasst konstatera att ingen i Hanna-lobbyn kommer tillföra ett dugg av värde för barnen.

Tycker inte du att det är det minsta anmärkningsvärt att två föräldrar som är såpass annorlunda att de får för sig att tillsammans planera och genomföra mord på barnen råkar få två (av två) barn med just ME?

En sjukdom som ingen ännu lyckats reda ut vad den beror på? Vars samtliga symtom överlappar med ångestsjukdomar, utmattning och flera andra så att säga själsliga åkommor?

När du nu flyger på Vinbergssnäcka som har varit vänlig och eftertänksam genomgående i tråden så klumpar du som vanligt ihop h*ns åsikter med andra postares i stället för att nöja dig med att bemöta det h*n faktiskt skriver.

Det handlar inte alltid om att försöka utmåla Oskar som pedofil eller psykopat. Ibland är det inte mer än en stilla undran kring hur det stod till inuti familjen, om det kanske är så att barnens dåliga mående delvis berodde på deras hemsituation (i synnerhet i Moas fall) och hur barnen egentligen hade det i huset tillsammans med två vuxna som kom överens om något så makabert som att strypa sina döttrar för att de inte orkade samma saker som andra barn.
Citera
2019-02-17, 21:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Tycker inte du att det är det minsta anmärkningsvärt att två föräldrar som är såpass annorlunda att de får för sig att tillsammans planera och genomföra mord på barnen råkar få två (av två) barn med just ME?

En sjukdom som ingen ännu lyckats reda ut vad den beror på? Vars samtliga symtom överlappar med ångestsjukdomar, utmattning och flera andra så att säga själsliga åkommor?

När du nu flyger på Vinbergssnäcka som har varit vänlig och eftertänksam genomgående i tråden så klumpar du som vanligt ihop h*ns åsikter med andra postares i stället för att nöja dig med att bemöta det h*n faktiskt skriver.

Det handlar inte alltid om att försöka utmåla Oskar som pedofil eller psykopat. Ibland är det inte mer än en stilla undran kring hur det stod till inuti familjen, om det kanske är så att barnens dåliga mående delvis berodde på deras hemsituation (i synnerhet i Moas fall) och hur barnen egentligen hade det i huset tillsammans med två vuxna som kom överens om något så makabert som att strypa sina döttrar för att de inte orkade samma saker som andra barn.
1. Jag flyger inte på. Det är en typisk generell bild i den här tråden som är beskriven och vederbörande dör nog knappast med sin inställning om att de inte har ME. Erinrar mig länkar om incest som denna lagt in. Det sammanfaller säkert med det isolerade inom väggarna, det dolda som gjorde dem sjuka. För att denna tassar runt som kring het gröt och stånkar så ger det inget bättre intryck förstår du.

2. Nej. Jag anser att det är en läkare alt flera som ställer diagnos och med tanke på beskrivningar kring Agnes så förefaller det inte ett dugg konstigt. Nej - just ME kan vara mkt slitsamt och skillnaden är föräldrarnas bristande coping. Moa kan jag inte bedöma, lika lite som nån annan då det är bristfälliga uppgifter, och missan bort i slutet på april kan man ignorera.

3. Du kan vara mer än förbannat säker på att det ÖVERVÄGANDE handlar om att utmåla Oskar som än det ena och det andra. Pröva inte ens och kom med nåt så dumt; agendan är uppenbar och lyser som neon i tråden.

4. Att det bottnar i en misstro gällande ME är lika uppenbart gällande flertal.

Fortsätt för all del att fundera du - men folk kan svara för sig själva.
Det vittnar om vilken nivå det rör sig om - gruppnivå snarare än individ och jag antar du inte är dummare än begriper vad jag menar.
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 22:03.
Citera
2019-02-17, 22:18
Medlem
Citat:

Jag försöker förstå...

Att me är en sjukdom, en allvarlig sådan, uppfattar jag det som att de flesta är på det klara med här i tråden.

Me är inte helt enkel att diagnosticera. Man förminskar inte barnens lidande genom att undra om deras symtom kan ha haft ursprung i psykiska besvär. Gränserna är inte vattentäta mellan utmattningssyndrom och me och samsjuklighet finns också.

Man tillhör inte automatiskt någon lobby för att man undrar över hur flickorna hade det, speciellt de sista månaderna. Fick de rätt behandling för sitt lidande? Började de må bättre av hemundervisning? Testades olika behandlingar och hur utvärderades dessa? Me plus hemundervisning skulle kunna orsaka depression till exempel.

Det understrukna: Vad menar du? Vilka lögner? Vilken fasad? Vinbergssnacka är alltid öppen med hur hen tänker och har vad jag sett aldrig hävdat att hen vet Sanningen.
Citera
2019-02-17, 22:20
Medlem
Identifikationen med me sjukas lidande kan vara så stärk att man inte kan föreställa sig att en me diagnos kan missbrukas av föräldrar för att få hemundervisning. Men blir barnen dödad, så tror jag, kan man inte självklart utesluta det. Därför är det viktig att går med fallet i botten. Inte för att i framtiden misstänkliggöra föräldrar som vill ha hjälp med sina barns sjukdomar, men för att man ha det i åtanke att föräldrar inte alltid tänka på sitt barns bästa när man begär komplett hemundervisning. Tyvärr finns det föräldrar som inte vill sina barns bästa. Och detta gäller också angående hemundervisning.
Citera
2019-02-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Fanns väl inget märkligt med denna familj till att Agnes insjuknade efter ett fotbollsläger i något man trodde var borrelia. Bortsett från att hon aldrig blev frisk utan bara blev sämre med tiden.
Citera
2019-02-17, 22:25
Medlem
Citat:
1. Jag flyger inte på. Det är en typisk generell bild i den här tråden som är beskriven och vederbörande dör nog knappast med sin inställning om att de inte har ME. Erinrar mig länkar om incest som denna lagt in. Det sammanfaller säkert med det isolerade inom väggarna, det dolda som gjorde dem sjuka. För att denna tassar runt som kring het gröt och stånkar så ger det inget bättre intryck förstår du.

2. Nej. Jag anser att det är en läkare alt flera som ställer diagnos och med tanke på beskrivningar kring Agnes så förefaller det inte ett dugg konstigt. Nej - just ME kan vara mkt slitsamt och skillnaden är föräldrarnas bristande coping. Moa kan jag inte bedöma, lika lite som nån annan då det är bristfälliga uppgifter, och missan bort i slutet på april kan man ignorera.

3. Du kan vara mer än förbannat säker på att det ÖVERVÄGANDE handlar om att utmåla Oskar som än det ena och det andra. Pröva inte ens och kom med nåt så dumt; agendan är uppenbar och lyser som neon i tråden.

4. Att det bottnar i en misstro gällande ME är lika uppenbart gällande flertal.

Fortsätt för all del att fundera du - men folk kan svara för sig själva.
Det vittnar om vilken nivå det rör sig om - gruppnivå snarare än individ och jag antar du inte är dummare än begriper vad jag menar.

Han och H mördade sina barn. Att han utmålas som än det ena än det andra får du nog leva med. Han är död och kan inte läsa här. Hade det funnits mer info om H hade den garanterat nagelfarits på liknande sätt.

Förklara vad du menar med att skribenter har en agenda? Vad tror du skribenter här vill uppnå? Någon större påverkan i något annat sammanhang lär väl inlägg här knappast få?
Citera
2019-02-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fanns väl inget märkligt med denna familj till att Agnes insjuknade efter ett fotbollsläger i något man trodde var borrelia. Bortsett från att hon aldrig blev frisk utan bara blev sämre med tiden.
Hur vet du det?
Citera
2019-02-17, 22:26
Medlem
Polisen måste nu granska kliniken/klinikerna som satte diagnosen ME på barnen, en eller två. Jag har hela tiden misstänkt att det pågår skademinimering i tråden, genom att kränka skribenter och stötta "rättänkande" vill man avsluta kritisk granskning av barnens diagnoser.

Googla på "Compassion" och Björn Bragee. Hans postboxkliniker, med postadress Karlavägen 100, går som tåget. Ett 60-tal anställda och de blir bara fler och fler. BB bedriver ett fullständig korståg mot halva läkarsverige. Det har slagit slint för mannen.

Jag är nu övertygad om att det är antingen en läkare distanskopplad till Björn Bragée eller Stora Sköndal som satt diagnos på barnen, och kastat föräldrar och barn i döden genom överdrifter och svartmålande.

Här finns det pengar att tjäna. Granska, granska!

BB: "Det finns inget särskilt prov eller någon undersökning som kan bevisa att man har sjukdomen."... men de erbjuder självtester för att se om man har sjukdomen. Fick lilla Moa självtesta sig???
Senast redigerad av rappytt 2019-02-17 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in