Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Idéhistoria är tämligen centralt när man diskuterar ideologier och deras rötter. Men det märktes ju direkt att du är en glad amatör även på det området. Den ideologiska DNA jag tog upp som förenar liberalism och marxism är ingen åsiktsfråga utan fakta. Det är helt enkelt så det förhåller sig. Två Tabula rasa ideologier som bär judens fingeravtryck är vad liberalism och marxism är.
Det jag säger är att du använder dig av ord som du inte riktigt begriper. Ta ditt påstående om tabula rasa i samband med ideologier som exempel.
"Tabula rasa, (latin, "tom tavla"), är en humanfilosofisk teori som hävdar att människan föds utan förutbestämda egenskaper, och att alla hennes egenskaper är förvärvade under livets gång. Enligt tabula rasa föds barnet som ett oskrivet blad, som skrivs under barnets uppväxt.
Idén om tabula rasa grundlades av den brittiske filosofen John Locke. Med sin litterära debut, Essay concerning Human Understanding (1689), beskrev han hur först sinnesintryck och sedan empirism var det som formade och skapade ett barns förmåga att tänka."
Här använder du dig av en felaktig analogi, när du likställer en politisk ideologi med en människas medfödda kunskaper. Du kan väl inte på allvar hävda att en ideologi är att jämställa med en människas medvetande? En ideologi är väl en tanketradition som går ifrån generation till generation?
Detta är egentligen ett angrepp emot Sokrates som säger att kunskap är medfödd och egentligen är en återerinring, vilket han bevisar med sitt berömda exempel, där han låter en slavpojke utföra ett geometriskt experiment och lyckas slutföra detsamma trots att han saknar all form av bildning. Så utan att du begriper det, så attackerar du Sokrates själv med ditt påstående.
Vad värre är, är att oavsiktligt emotsäger dig själv, när du påstår att "Idéhistoria är tämligen centralt när man diskuterar ideologier och deras rötter" och på samma gång påstår att de är "Två Tabula rasa ideologier". Varför skulle då diskutera deras "Idéhistoria" och "deras rötter", när de enligt dig skulle vara "Tabula rasa ideologier"? Då borde de ju sakna rötter, om de nu enligt dig är Tabula rasa.
Nej, jag säger dig ännu en gång, att båda får sin början i den franska revolutionen men att de är helt olika till sin natur, vilket mitt exempel med Hegel så uppenbart påvisade. Den historiska nödvändigheten som marxismen uppvisar saknas inom liberalismen. Dessutom står kollektivismen, eller klassbegreppet, i bjärt kontrast med den individualistiska liberalismen. Därav kommer det sig att jag avvisar ditt introducerande av någon slags påstådd moralfilosofi inom marxismen. Den är inte intresserad av individuella val, utan helt inriktad på kollektivet.
Men tro inte på mig, utan låt oss fråga våra röda vänner, huruvida det saknas filosofisk skillnad emellan marxism och liberalism? De om någon borde väl veta, förutsatt att de alla inte är Tabula rasa hela bunten?
Citat:
Svåra ord för dig kanske, stumpan. Universalism betyder ungefär ”one size fits all”.
Absolut grabben, men jag begriper fortfarande inte vad du menar. Kanske skulle du vilja ge oss svagbegåvade en närmare förklaring? Sedan faller jag i ändlös beundran inför att du är så kunnig i engelska. Själv föredrar jag tyska eller latin.
Citat:
Utopismen och messianismen är typiska exempel på den judiska infektion som återfinns hos både liberalism och marxism. Dessa två inslag hittar vi förövrigt även hos Kristendom och humanism.
Att messianism finns inom kristendomen begriper till och med jag, men vad är den inom liberalismen? Har du något konkret exempel på detta?
Citat:
Du får nog läsa några terminer till innan du uttalar dig om moralfilosofi. Utility=nytta. Det vet du va?
Haha, så du försöker alltså att undervisa mig i engelska?
"Utility from Latin utilitatem (nominative utilitas) usefulness, from utilis, usable, from uti, make use of"
Ta du och fimpa din engelska och utmana mig i latinet istället, så ska jag göra slarvsylta av dig.
Amatör.
Citat:
Moralfilosofi utgör grunden för alla ideologier. Faktum är att det är nyckeln till att överhuvudtaget förstå ideologier. Vilket du inte gör och därför i din okunnighet förkastar ämnen som idéhistoria. Men du ville inte diskutera konsekvensetik vs pliktetik då tydligen?
Du har helt enkelt fel. Moralfilosofi utgör inte grunden för alla ideologier. Adam Smith var inte sysselsatt med moral och inte heller Marx. Att du så hårt har bundit dig för en felaktig filosofisk uppfattning kommer att bli ditt förödmjukande nederlag och jag är inte ledsen. Tvärtom så innebär detta, att du i framtiden blottar dig för allsköns attacker, och att jag och den store Operations kommer att dra ditt namn i smutsen.
Välförtjänt enligt mig.
Citat:
”Avtagande avkastning” är något helt annat. Men det var doktrinen ”evig ekonomisk tillväxt” vi diskuterade. Det är konsensus bland ekonomer att utgå från ”evig ekonomisk tillväxt” i det ekonomiska system vi idag har.
Så låt mig då förtydliga, så att du förstår. Om vi delar upp ekonomin i varor och tjänster, så kan vi konstatera, att producerandet av varor är utsatt för ”Avtagande avkastning”. Detta innebär att det inte kan förekomma någon "evig tillväxt", men sett till tjänster så existerar inte en sådan gräns. Ett dataprogram kan till exempel kopieras oändligt antal gånger. Rent teoretiskt, sett ur ett tjänsteperspektiv, så existerar det inte någon gräns för evig ekonomisk tillväxt.
Är du nöjd med svaret?
Citat:
Så om eliten bestämmer sig för att göra sig av med nästan alla människor och ersätta dem med robotar och AI så har du alltså inget att invända?. Det avslöjar mycket om dig. Du har samma syn som vilken liberal eller marxist som helst.
Det avslöjar egentligen mer om dig än mig. Vem, om någon, skulle propagera för "att göra sig av med nästan alla människor och ersätta dem med robotar och AI"? Det visar på vilka konspirationsteorier som driver dig och din psykologiska profil, information som jag tacksamt noterar. Du vet med själv att vi är dig på spåren och att din motståndare är formidabel.
Inte underligt att du känner dig paranoid.
Citat:
Huvudförklaringen till att du är beredd att offra personlig integritet för vad du uppfattar som ”förnyelse” är densamma som ovan. Du är inte NS.
Det är jag som är NS och att du är en bedragare. Att offra den personliga integriteten är just definitionen av NS.