2019-02-17, 16:09
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är just det som är så speciellt i det här fallet att de inte tänkte/kände så som du beskriver det.
Jag tror det är så enkelt att de hade större krav på livskvalitet än normala människor. Livskvalitet kan vara så otroligt olika. Om jag går på cancerbehandling kan livskvalitet vara att orka ta itu med disken. Eller sitta i en timmes gott samtal med en vän i soffan. Men om jag är helt frisk, kan en lång promenad i solen vara livskvalitet. De flesta av oss måste lära oss att finna livskvalitet i det lilla. Det klarade inte dessa föräldrar av. Deras livskvalitet var beroende av två kärnfriska barn.
Citera
2019-02-17, 16:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag läste precis en artikel av förbundssekreterare Camilla Gillberg. Bifogar artikellänken: https://www.expressen.se/kvallsposten/obesvarade-fragor-efter-morden-i-bjarred/

Camilla Gillberg är förbundssekreterare i Riksförbundet för ME-patienter. Men hon har även personlig erfarenhet: både hon och hennes dotter har diagnosen. Enligt Camilla Gillberg har hon genom föreningen kontakt med ett hundratal familjer i liknande situation. Camilla Gillberg känner väl till händelsen i Bjärred.
– Rent instinktivt reagerar jag med att fråga mig hur det är möjligt. Visst är det tufft med sjukdomen och att inte bli trodd, men samtidigt finns det inte på kartan att det skulle vara ett alternativ, trots att man lever med ME i familjen. Det existerar inte och det hör jag också från de föräldrar till barn med ME som jag har kontakt med.

Men som du undrar man lite hur en familj hanterar vardagen.
Det är hennes dotter som är Nathalie som det också finns föreläsning på Youtube att se.
https://www.youtube.com/watch?v=tAjEryHR4L4
Citera
2019-02-17, 16:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror det är så enkelt att de hade större krav på livskvalitet än normala människor. Livskvalitet kan vara så otroligt olika. Om jag går på cancerbehandling kan livskvalitet vara att orka ta itu med disken. Eller sitta i en timmes gott samtal med en vän i soffan. Men om jag är helt frisk, kan en lång promenad i solen vara livskvalitet. De flesta av oss måste lära oss att finna livskvalitet i det lilla. Det klarade inte dessa föräldrar av. Deras livskvalitet var beroende av två kärnfriska barn.
Enkelt lär det knappast vara.. det är familicide.
De hade nog väldigt skev syn på sjukdom och brist på acceptans.
Citera
2019-02-17, 16:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är Australien som diskuteras, det är utifrån engelskt system (inkl Wales) - finns även i Skottland (Procurator Fiscal). Det hamnar i specialrätten men är ingen rättegång och jury endast om det rör sig om dödsfall i häktet eller fängelse.

Det faller tillbaka på ett engelskt system, ja. Men notera att det är stora skillnader mellan olika tidigare kronkolonier och samvädesdelar etc. Det finns t.o.m. betydande skillnader inom ett och samma land, och, gissningsvis, mellan urbana områden och utbygd. Med Kanada och Australien som exempel.

Det hela speglar både historiskt specifika förhållanden, utvecklade traditioner och praktiska ställningstaganden — alla alltså ”godtyckliga” från ett absolut perspektiv, och alltså i mångt att se som funktionella eller tentativa till dess omorganisation framstår som bättre alternativ.

Detta rör dock inte nödvändigtvis frågan om andra länder regelmässigt publicerar utredningar rörande konstaterat uppseendeväckande händelser där exv hela familjer dött.

Med, omvänt, inflikande av att alla händelser likfb. är olika och att inget i Bjärred då talat riktigt starkt för att ngt ansvar ligger hos skola, vård, grannar el andra som kan ha inverkat på familjens öde. Eller att det rört sig om den ena (krockskadade) förälderns oannonserade mord på övriga. Och sånt.

Allt är väldigt partikulärt.
Citera
2019-02-17, 16:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det faller tillbaka på ett engelskt system, ja. Men notera att det är stora skillnader mellan olika tidigare kronkolonier och samvädesdelar etc. Det finns t.o.m. betydande skillnader inom ett och samma land, och, gissningsvis, mellan urbana områden och utbygd. Med Kanada och Australien som exempel.

Det hela speglar både historiskt specifika förhållanden, utvecklade traditioner och praktiska ställningstaganden — alla alltså ”godtyckliga” från ett absolut perspektiv, och alltså i mångt att se som funktionella eller tentativa till dess omorganisation framstår som bättre alternativ.

Detta rör dock inte nödvändigtvis frågan om andra länder regelmässigt publicerar utredningar rörande konstaterat uppseendeväckande händelser där exv hela familjer dött.

Med, omvänt, inflikande av att alla händelser likfb. är olika och att inget i Bjärred då talat riktigt starkt för att ngt ansvar ligger hos skola, vård, grannar el andra som kan ha inverkat på familjens öde. Eller att det rört sig om den ena (krockskadade) förälderns oannonserade mord på övriga. Och sånt.

Allt är väldigt partikulärt.
Utan att fördjupa sig i Aussie så är svaret: Vi har inte samma system och därför kommer det inte se ut på det sättet enligt lag, rättssystem. Då får man vända upp och ner på hela regelverket om man nu önskar sig ett offentliggjort "FUP"...
Grunddiskussionen.
Citera
2019-02-17, 16:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Enkelt lär det knappast vara.. det är familicide.
De hade nog väldigt skev syn på sjukdom och brist på acceptans.
Jag använde ordet "enkelt" i meningen att det behöver inte vara några komplicerade grejer som blandas in. Vi har svårt att tro att det enbart ligger barnens sjukdomar bakom detta mordbeslut. Men det är nog så. Som du säger: "De hade nog en väldigt skev syn på sjukdom".

Sjuka barn ger inte föräldrarna nån livskvalitet. Ok, vi raderar ut hela familjen, inkl barnen.

Helt vansinnigt.
Citera
2019-02-17, 16:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag använde ordet "enkelt" i meningen att det behöver inte vara några komplicerade grejer som blandas in. Vi har svårt att tro att det enbart ligger barnens sjukdomar bakom detta mordbeslut. Men det är nog så. Som du säger: "De hade nog en väldigt skev syn på sjukdom".

Sjuka barn ger inte föräldrarna nån livskvalitet. Ok, vi raderar ut hela familjen, inkl barnen.

Helt vansinnigt.
Det faller likaväl tillbaka på oro för barnen bortom föräldrarnas syn på livskvalitet och lust att radera ut familjen.
Citera
2019-02-17, 16:33
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det faller likaväl tillbaka på oro för barnen bortom föräldrarnas syn på livskvalitet och lust att radera ut familjen.
ALLA föräldrar oroar sig för sina barn! Sjuka eller friska. Eller så kanske jag missförstår dig. Hela livet oroar man sig för barnen. Många föräldrar har kroniskt sjuka barn, men man tar ändå inte livet av dom.

Vad menar du med "bortom föräldrarnas syn på livskvalitet"?
Citera
2019-02-17, 16:37
Medlem
I denna radiointervju berättar en 45-årig kvinna om sitt liv med ME. Hennes sjukdom startade efter att hon hade fått en injektion mot svininfluensa - och hon är inte ensam om det.

Ett antal barn drabbades ju av narkolepsi efter likadana injektioner. Finns det något samband ME/narkolepsi/ svininfluensavaccin eller uppstår verkligen sjukdomen som en blixt från klar himmel?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=7134310

Här är för övrigt en länk till Riksförbundet för ME-patienter för den som vill veta mer om sjukdomen. Ju mer man vet om ME berättat av de sjuka själva, desto bättre förstår vi allihop hur flickorna i Bjärred mådde och vad de kunde resp.inte kunde göra:

https://www.rme.nu/kontakt?cn-reloaded=1
Citera
2019-02-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag håller helt med om detta. Det finns några personer som bidragit med information av solid karaktär till tråden som blir direkt mobbade. Rockkungen som la ut testamentet, Letsdoit och Solglittret som grävt och fått fram faktauppgifter. Missan27 som bidragit med egen förstahandskunskap om familjen.

Dessa personer blir ständigt påhoppade och direkt mobbade av ett antal som uppenbarligen sammangaddat sig och som verkar ha något eget motiv för detta.

Att Solglittret och Missan27 haft kontakt med A-C A betvivlar jag inte alls. Men det tycks vara viktigt för mobben att på alla sätt misstänkliggöra detta. Jag har en hypotes om varför. Det är nämligen möjligt att mentalisera också hur mobbande postare på FB fungerar. Särskilt när det finns så oerhört mycket material att analysera.

Dela med dig av din hypotes i stället för att komma med förtäckta anklagelser. Du kan inte bemöta något som du hävdar är mobbning med mobbning och diverse ospecificerade anklagelser. Spela med öppna kort. Du försöker framställa Solflittret och några till som stackars offer.

Dom använder ord som Bjärredsstrypare, försäkringsbedragare och alla möjliga tillmälen utan någon som helst grund bara för att utmåla den ena misstänkta som ensam skurk och den andra som oskyldigt offer. Du vill inte att deras felaktiga anklagelser ska bli bemötta. Motivet till motargumenten är inte dunkelt eller suspekt. Det är öppet, konkret och stavas SANNING.

Mentalisera det.
Citera
2019-02-17, 16:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Utan att fördjupa sig i Aussie så är svaret: Vi har inte samma system och därför kommer det inte se ut på det sättet enligt lag, rättssystem. Då får man vända upp och ner på hela regelverket om man nu önskar sig ett offentliggjort "FUP"...
Grunddiskussionen.

Svar ja. Eller så får man ev. inrätta en kommission för att utreda saken, men det blir nog svårt att motivera.

Vad man möjl kunde önska sig till att börja med är att polisen/utredningen lärde sig bättre att uttrycka sig på ett språk som passar tillfället.

Det är bara att ta del av Solglittret härinne för att förstå att polisen inte förmått uttrycka sig med en myndighet som trängt in hos Solglittret, som ju f.ö. som bekant mest är van att tala till döda.

Polisen kunde uttryckt sig med en annan form av självtillit. Möjligen kunde chefsjuristen hjälpa dem med det. Eller så är det en haveriutredare de behöver ha hjälp av.

De kunde ha med disclaimer villkorat utsagan under förutsättningen att händelsen inte står under åklagarmyndighetens möjlighet att åtala, och sagt att de har klarlagt att föräldrarna dödat flickorna A och M och sedan sig själva. Och föräldrarna har därmed gemensamt och i samförstånd etc. gjort sig skyldiga till mord på sina döttrar och skulle naturligtvis ha åtalats för detta om de varit i livet.

Är det inte lite juristfikonspråk över saken nu?
Citera
2019-02-17, 16:54
Medlem
develis avatar
Citat:
ALLA föräldrar oroar sig för sina barn! Sjuka eller friska. Eller så kanske jag missförstår dig. Hela livet oroar man sig för barnen. Många föräldrar har kroniskt sjuka barn, men man tar ändå inte livet av dom.

Vad menar du med "bortom föräldrarnas syn på livskvalitet"?
Jag menar det jag skriver.
Att helt unik gemensamt familicide enbart skulle handla om deras krav på hög livkvalitet vore förenklat.
Folk varken mördar eller tar livet av sig av den anledningen även om livet suger.

Det finns en förhistoria innan. Likt andra föräldrar har det här paret också oroat sig för sjuka barn och hamnat i kris:
Folk varken mördar eller tar livet av sig av den anledningen heller.

Det är komplext och det faller oavsett tillbaka på föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in