2019-02-17, 12:22
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Sen återigen, varför plockar man undan efter sig på fik men inte på restauranger? De är samma tjänst jag betalar för?

Beror på typ av restaurang. Cafeer jämförs bäst med snabbmatsrestauranger, där man också beställer i kassan och får en bricka med sin mat och sedan förväntas städa upp efteråt. På andra restauranger så finns det ju serveringspersonal som även kan plocka undan när restauranggästerna har gått, vilket jag aldrig har sett på något cafe. På cafeer är det ju självservering. Så det är ju inte riktigt samma tjänst som man betalar för.

Så om jag går till ett cafe, beställer och betalar i kassan och får det som jag har beställt på en bricka, så är det inga som helst problem för mig att ställa brickan där den ska vara (oftast en brickvagn) när jag är färdig och ska gå.
Citera
2019-02-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Så här är det.

I andra hospitalityländer (USA, Australien, Nya Zeeland) så är det inte ovanligt att man dukar av själv. Detta för att hospitality handlar om att ge och ta.

I Sverige uppskattas detta av kaféerna, eftersom kaféer oftast har lägre omsättning och därmed färre anställda.

Dock är svenskar generellt urusla på att äta på lokal, och tror att ett kafé, en pizzeria, ett sushiställe och en trestjärnig restaurang har samma förutsättning eftersom JAG går ut och äter och därmed förväntar MIG en service. Oavsett om du betalat 65:- eller 650:-.

Så fortsätt gärna, du är en uppskattad kund!
Men det är ju inte hospitality när man går till en professionell näringsidkare. Jag skiljer mellan att titta in hos grannen och att gå in på Coffehouse by George.
Ge och ta handlar där om att jag ger mina pengar. I övrigt är vi artiga mot varandra. Men vi är inte vänner och har inte samma roller.
Det där om att svenskar inte kan äta ute låter som rasistiskt skitsnack.
Citera
2019-02-17, 12:41
Medlem
I den gamla modellen där du tar på bricka, betalar och lämnar den i en brickvagn gör man det självklart men att kaféer skulle gå dåligt nja torra kakor som varken kräven kyla eller tillagning och värma vatten är knappast hi-tech.
Citera
2019-02-17, 12:56
Avslutad
Jag brukar ta bort brickan efter mig om det är en brickservering, och jag själv burit brickan från kassan till mitt bord. Är det en bordsservering jag besöker så tar jag inte bort disken. Jag staplar inte tallrikar för att hjälpa servisen.
Citera
2019-02-17, 13:49
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Var ute och fikade idag med min kära och då kom vi in i en liten diskussion precis innan vi skulle lämna. Ska man verkligen plocka undan efter sig på fik?

Det är rätt vanligt att folk gör det men varför? Ingen gör det någonsin på restauranger men det förväntas att man gör det på fik?

Jag brukar göra det av hyfs men funderar på sluta då jag inte borde göra deras jobb.

Åsikter?
Det gör man visst på lunchrestauranter. Jävligt ohyfsat att jag bara lämna.
Citera
2019-02-17, 14:01
Medlem
Jag brukar plocka bort efter mig på fik i och med att jag ej ger någon dricks.
Det den anställde gör för mig är att ta betalt och ge mig det fikabrödet jag pekat på och sedan är vi klara med varandra.

Äter jag på restaurang och jag är nöjd med besöket så ger jag dricks och då förväntar jag mig helhets servicen där de plockar bort åt mig.
Citera
2019-02-17, 14:02
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Oj här var det brösttoner. Men okej.

En skärva kall dessertpaj för 60 kr och ett glas kaffe för 50 kr, ja det är dyrt. Däremot sitter jag inte och surar över det men det ska vara gott och personalen trevlig och hjälpsam. Då är det fine. Men de hinner väl bära ut disken också. Och går nog runt ekonomiskt.

Fiken får in mängder med kids och snåljåpar som köper det billigaste och sen hänger i 1-2 timmar (jag är den typen). Inga billiga lokalhyror mitt i smeten.
Jag vet inte vad du jämför med. En cola på macken/pressbyrån är inte superbillig heller.
Luncherbjudandena för pizza+dryck kan ligga uppåt en hundring i min hemstad och då slänger folk i sig käket och lämnar.
Citera
2019-02-17, 14:06
Medlem
Det är klart man plockar undan (om möjligheten finns med brickställ mm).

Ofta är det ju fullsatt och någon vill ha ens bord. Så jag gör för de andra gästerna vad jag vill att de andra gästerna gör för mig.
Citera
2019-02-17, 14:11
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Om man själv hämtar på en bricka och betalar i förskott brukar det stå en vagn där man ställer brickan med disk efter att man är klar.

Sitter man vid ett bord och får fika / mat serverad och betalar i efterskott så sköter personalen det.

Brukar vara dyrare där det är bordsservering också.
Citera
2019-02-17, 14:18
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Oj här var det brösttoner. Men okej.

En skärva kall dessertpaj för 60 kr och ett glas kaffe för 50 kr, ja det är dyrt. Däremot sitter jag inte och surar över det men det ska vara gott och personalen trevlig och hjälpsam. Då är det fine. Men de hinner väl bära ut disken också. Och går nog runt ekonomiskt.
Vart köper du denna kombination for man fråga? Ett glas kaffe för 50 spänn?
Citera
2019-02-17, 14:28
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vart köper du denna kombination for man fråga? Ett glas kaffe för 50 spänn?

Typ Espresso-house på tågstationer. Var inne på en sån en gång när jag inte hunnit få i mig morgonkaffe.Konstaterade att det inte fanns en koffeindryck för under femtiolappen.
Annars är väl runt 40 för en stor Latte ganska standard?
Tycker inte det är mycket att gnälla över, jag betalar för sittplatsen i värmen.
Är det sol och sommar föredrar jag en park och dryck köpt på ica.
Citera
2019-02-17, 14:52
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Men det är ju inte hospitality när man går till en professionell näringsidkare. Jag skiljer mellan att titta in hos grannen och att gå in på Coffehouse by George.
Ge och ta handlar där om att jag ger mina pengar. I övrigt är vi artiga mot varandra. Men vi är inte vänner och har inte samma roller.
Det där om att svenskar inte kan äta ute låter som rasistiskt skitsnack.
Du har uppenbarligen inte en aning om vad du pratar om.

Service är en tjänst du betalar för att någon annan utför ett jobb åt dig. Inom restaurang/kafé är service vanligast bland bättre restauranger där du betalar ett pris för att någon berättar för dig vad de erbjuder och du äter det.

Så fort du säger: "kan jag få det här istället för det här, och en si eller så istället" är det inte längre en service, utan dialog mellan två parter som kommer fram till något. Lite som att vara hemma hos någon. Ta med dig eget vin om du inte gillar värdens val, fråga om det finns glutenfritt eller ta med dig.

Service är McDonalds: det finns en fast meny med få möjligheter att göra ändringar. Det är en transaktion mellan två parter där du redan från början vet du vill ha och får. Du accepterar nivån,
och plockar undan ditt skräp efter dig. Det finns inget wifi gott nog att sitta och jobba timme efter timme.

Så varför tror svenskar att samma sak gäller överallt? För att de är fruktansvärt obildade att läsa koder vad som gäller på respektive plats (därför svensken älskar kedjor), de förväntar sig sin egen förväntade respons, och är oförstående till att saker inte är som hemma på skövdes kyrkkafe.

svenskar är ingen ras, pucko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in