Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Men det är ju inte hospitality när man går till en professionell näringsidkare. Jag skiljer mellan att titta in hos grannen och att gå in på Coffehouse by George.
Ge och ta handlar där om att jag ger mina pengar. I övrigt är vi artiga mot varandra. Men vi är inte vänner och har inte samma roller.
Det där om att svenskar inte kan äta ute låter som rasistiskt skitsnack.
Du har uppenbarligen inte en aning om vad du pratar om.
Service är en tjänst du betalar för att någon annan utför ett jobb åt dig. Inom restaurang/kafé är service vanligast bland bättre restauranger där du betalar ett pris för att någon berättar för dig vad de erbjuder och du äter det.
Så fort du säger: "kan jag få det här istället för det här, och en si eller så istället" är det inte längre en service, utan dialog mellan två parter som kommer fram till något. Lite som att vara hemma hos någon. Ta med dig eget vin om du inte gillar värdens val, fråga om det finns glutenfritt eller ta med dig.
Service är McDonalds: det finns en fast meny med få möjligheter att göra ändringar. Det är en transaktion mellan två parter där du redan från början vet du vill ha och får. Du accepterar nivån,
och plockar undan ditt skräp efter dig. Det finns inget wifi gott nog att sitta och jobba timme efter timme.
Så varför tror svenskar att samma sak gäller överallt? För att de är fruktansvärt obildade att läsa koder vad som gäller på respektive plats (därför svensken älskar kedjor), de förväntar sig sin egen förväntade respons, och är oförstående till att saker inte är som hemma på skövdes kyrkkafe.
svenskar är ingen ras, pucko.