2019-02-17, 13:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Katter sover 18 timmar per dygn. Mycket av den vakna tiden är de oftast rätt stillsamma. Men de har utöver det ett kraftigt behov av att bränna energi och röra på sig. Innekatter har ofta svårt att tillgodose allt detta själv. Min katt klarar inte av att busa själv alls. Om jag inte hjälper henne att bränna energin så blir hon ett monster. Skriker i timmar och kan bli aggressiv. Skulle säga att de flesta kattproblem som uppstår löses genom att du hjälper katten att motionera ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Ignorera katten varje gång, varje gång den får uppmärksamhet för sitt oväsen är en vinst för katten, även om det är en negativ uppmärksamhet så får katten er uppmärksamhet som den vill (ungefär som ett barn beter sig).

Förstår att detta måste vara förjävligt men det finns inte så mycket andra sätt att göra det på. Antar att ni har sovrumsdörren stängd för att stänga ute ljudet?

These. Helt rätt tänkt. Det sämsta man kan göra är att kliva upp.

Jag sover oregelbundna tider, men mina katter har lärt sig det inte är nån idé att störa mig. Täcket över huvudet och slå dövörat till. Tro mig, detta är det enda sättet.

Man hör jämt och ständigt om folk som har problem med att bli väckta, men när man frågar ut dem lite så handlar det alltid om att de reagerar. Släpper ut, ger mat osv. Katten får omedelbart belöning, När ägaren tröttnat på det och i stället kommer sättande med visselpipor, blomsprutor och annan katt-tortyr, kan man vara helt stensäker på att det inte kommer funka pga att katter är som de är.

Hellre bli plågad med blomdusch än den otroliga tristess som det innebär att vara innekatt och livslångt instängd.
Citera
2019-02-17, 13:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Vi har två katter varav den ena, som är en hona, fått för sig att när hon vaknar kring 6 på morgonen, då ska alla andra upp också. Hon jamar och jamar med några sekunders mellanrum och slutar inte trots att man blir förbannad tillslut. Inga tillsägelser hjälper, som brukar hjälpa annars, inte ens att bli inlåst på toaletten, som hon hatar. Detta übertidiga morgonjamande inträffar ett par gånger per år och är ytterst enerverande eftersom man inte kan sova.
Märkte i julas på den andra hankatten att han fullständigt HATAR och skyr ljudet av en julklapp: en elektrisk, uppladdningsbar tändare. Toppen tänkte jag; den kör vi på henne, men hon är mer eller mindre oberörd Nu funderar jag på om en överljudsvisselpipa skulle kunna hjälpa, alltså att ljudet är obehagligt...någon med erfarenhet inom området på just katter?

Men vad fan.... läste igen och vad är du för nån tunnis? Eller förtäckt djurplågare? Ett par gånger per år och du drar igång med inlägg på forum, funderar över diverse elakheter. Fy skäms.
Citera
2019-02-17, 13:49
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Ignorera katten varje gång, varje gång den får uppmärksamhet för sitt oväsen är en vinst för katten, även om det är en negativ uppmärksamhet så får katten er uppmärksamhet som den vill (ungefär som ett barn beter sig).

Förstår att detta måste vara förjävligt men det finns inte så mycket andra sätt att göra det på. Antar att ni har sovrumsdörren stängd för att stänga ute ljudet?
Problemet är att Queen of fucking everything gillar att sova i en fåtölj i badrummet och det är öppen planlösning med endast glasparti mellan badrum och vårt sovrum. Deras toalåda är på en annan toalett. Man kan tänkas langa ut katten och stänga sovrumsdörren men hon envisas med att banka på dörren, så man kan inte sova ändå. Har väl märkt att om hon inte får gå och lägga sig tidigt på kvällen, så sover hon längre på morgonen...det är som att ha barn, absolut.
Citera
2019-02-17, 14:06
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men vad fan.... läste igen och vad är du för nån tunnis? Eller förtäckt djurplågare? Ett par gånger per år och du drar igång med inlägg på forum, funderar över diverse elakheter. Fy skäms.
Du, det där var önsketänkande från min sida. Det är mer två gånger per år hon INTE jamar
Citera
2019-02-17, 14:07
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Problemet är att Queen of fucking everything gillar att sova i en fåtölj i badrummet och det är öppen planlösning med endast glasparti mellan badrum och vårt sovrum. Deras toalåda är på en annan toalett. Man kan tänkas langa ut katten och stänga sovrumsdörren men hon envisas med att banka på dörren, så man kan inte sova ändå. Har väl märkt att om hon inte får gå och lägga sig tidigt på kvällen, så sover hon längre på morgonen...det är som att ha barn, absolut.

Öronproppar?
Citera
2019-02-17, 14:08
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
These. Helt rätt tänkt. Det sämsta man kan göra är att kliva upp.

Jag sover oregelbundna tider, men mina katter har lärt sig det inte är nån idé att störa mig. Täcket över huvudet och slå dövörat till. Tro mig, detta är det enda sättet.

Man hör jämt och ständigt om folk som har problem med att bli väckta, men när man frågar ut dem lite så handlar det alltid om att de reagerar. Släpper ut, ger mat osv. Katten får omedelbart belöning, När ägaren tröttnat på det och i stället kommer sättande med visselpipor, blomsprutor och annan katt-tortyr, kan man vara helt stensäker på att det inte kommer funka pga att katter är som de är.

Hellre bli plågad med blomdusch än den otroliga tristess som det innebär att vara innekatt och livslångt instängd.
Japp, innekatter är dom, men har tillgång till två altaner året runt, så SÅ synd om dom är det inte
Citera
2019-02-17, 14:10
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Öronproppar?
Så man inte hör väckarklockan heller?
Har funderat på stämbandsoperation
Citera
2019-02-17, 14:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Du, det där var önsketänkande från min sida. Det är mer två gånger per år hon INTE jamar

Citat:
Japp, innekatter är dom, men har tillgång till två altaner året runt, så SÅ synd om dom är det inte

Du måste göra mer än bara ge dem tillgång till altan, ok? Du har fått de råd du behöver, självkontroll på morgonen och empati dagtid så ska du se det löser sig.
Citera
2019-02-17, 14:16
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Du måste göra mer än bara ge dem tillgång till altan, ok? Du har fått de råd du behöver, självkontroll på morgonen och empati dagtid så ska du se det löser sig.
For your information fick vår tidigare katt vara ute i trädgården och ligga dagarna långa i buskar och klättra i träd. Han fick plötsligt förlamade bakben och var tvungen att avlivas tillslut. Fästingbett/TBE var orsaken enligt veterinären. Så dom får nöja sig med altanerna
Citera
2019-02-17, 14:17
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Så man inte hör väckarklockan heller?
Har funderat på stämbandsoperation

Har också katter med samma beteende och tänkte också att man inte hör väckarklockan på morgonen, men det gör man. Hjärnan fattar att lyssna efter vad som är viktigt. Kostar en femtilapp att testa och leder troligen till allmänt bättre sömn.
Citera
2019-02-17, 14:22
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Har också katter med samma beteende och tänkte också att man inte hör väckarklockan på morgonen, men det gör man. Hjärnan fattar att lyssna efter vad som är viktigt. Kostar en femtilapp att testa och leder troligen till allmänt bättre sömn.
Har gjort ett försök men hennes ljuva stämma går igenom 😬. Beteendet började f.ö. när vi köpte en till katt....man skulle ha nöjt sig med en 😬.
Citera
2019-02-17, 14:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
For your information fick vår tidigare katt vara ute i trädgården och ligga dagarna långa i buskar och klättra i träd. Han fick plötsligt förlamade bakben och var tvungen att avlivas tillslut. Fästingbett/TBE var orsaken enligt veterinären. Så dom får nöja sig med altanerna
Ok, det var ju tråkigt men då förstår jag ännu bättre varför ni har jamande på morgonen. Om de har varit utekatter men tvingats vänja om sig och vara innekatt, har de ännu större behov av stimulans och det är upp till dig som ägare att fixa, så du slipper tristessjamandet. Det verkar som att min poäng här går dig helt förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in