2019-02-17, 12:00
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manmother
Ni som pratar om Hagström, ärligt talat så petar hon inte någon ur nuvarande trupp. Dahlqvist, Sundling, Nilsson och Falk är bättre. Petade Ingemarsdotter är också bättre. Dessutom Settlin är i klass med Hagström i kamp om plats 6-7

Sändningen från Cogne var under all jävla kritik. Jag förstår att internationell längdskidåkning är i total kris. Så här dåligt får det inte vara. Lika jävligt som en ISO-avrättningsfilm med skillnaden att IS vet hur man producerar
Hagström har bättre resultat än Ida i skejtsprint i år. Gemensamt är att bods tagit pallplats i frånvaro av de bättre svenskorna. Hagström petar givetvis inte Falk men borde gå före Ida.
Citera
2019-02-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Skriver helt under på det första. Vissa letar med lykta, kompass och förstoringsglas efter nånting att gnälla på men för mig är det inte alls konstigt att Hagström är utanför VM-truppen. Hon är/va aktuell såklart men man måste ju väga hennes senaste resultat mot de resultat som dom andra sprintåkarna har under säsongen.

Angående sändningen tyckte inte jag de va nån större skillnad mot andra VC nuförtiden. För 10 år sedan var det klart bättre men de flesta produktionsbolag verkar inte förstå det här med individuell start. Blir för krångligt för dom. Jag följer numera alla lopp mest via live-timing och har på ljud från sändningen och kollar till när nått spännande är på gång.
Precis så gör jag också. Med så få kontroller i TV-sändningen skulle man inte ha någon större behållning om man inte hade live-timing. Tycker dock att Jacob och Anders kunde gå in och säga något om det som inte visas i sändningen, exempelvis idag genom att berätta tiderna vid varvningen.
Citera
2019-02-17, 12:03
Medlem
Om man spekulerar vilka som inte startade men som kommer starta på VM som hade slagit Frida, så finner man följande. Fyra norskor, Kalla, Andersson, ev också Ingemarsdotter, Pärmäkoski, sedan troligen också Diggins och kanske Bjornsen. Ca plats 15 hade det alltså räckt till.
Citera
2019-02-17, 12:05
Medlem
Citat:
Skriver helt under på det första. Vissa letar med lykta, kompass och förstoringsglas efter nånting att gnälla på men för mig är det inte alls konstigt att Hagström är utanför VM-truppen. Hon är/va aktuell såklart men man måste ju väga hennes senaste resultat mot de resultat som dom andra sprintåkarna har under säsongen.

Angående sändningen tyckte inte jag de va nån större skillnad mot andra VC nuförtiden. För 10 år sedan var det klart bättre men de flesta produktionsbolag verkar inte förstå det här med individuell start. Blir för krångligt för dom. Jag följer numera alla lopp mest via live-timing och har på ljud från sändningen och kollar till när nått spännande är på gång.

Det ska inte bara handla om att till varje pris få med exakt de som gjort de bästa resultaten. Man måste tänka framåt. Ida är snart 40 år och man kan tycka att hon gjort sitt, man kan gott offra hennes plats för att tänka framtid och utveckling. Finns det större behov av att säkra landslagen långsiktigt genom att satsa mycket på den yngre generationen så får man faktiskt våga peta de äldre som har gjort sitt. Det är ingen mänsklig rättighet att till varje pris komma med till mästerskap bara för att man råkat haft sekunderna på sin sida. Förbundet ska gärna överleva också och det gör man inte om helheten går mot samma resultat som herrsidan gör.
Citera
2019-02-17, 12:11
Medlem
ingetbranicks avatar
Blev som väntat för Frida. Kalv-på-grönbete-start följt av höghöjdschock och så en vasaloppsmotionärsstakning på upploppet som avslutning . Bra placering, men dåligt upplägg. Men det är sånt man lär sig genom att tävla, helst på så hög nivå som möjligt.
Citera
2019-02-17, 12:13
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Precis så gör jag också. Med så få kontroller i TV-sändningen skulle man inte ha någon större behållning om man inte hade live-timing. Tycker dock att Jacob och Anders kunde gå in och säga något om det som inte visas i sändningen, exempelvis idag genom att berätta tiderna vid varvningen.
Det håller jag med om. Vet inte om dom möjligen har order från nån producent att inte prata så mycket om tider som inte är i sändningen. Skulle alla veta att live-timing finns skulle färre titta på tävlingen kanske dom tänker? Innan jag visste att live-timing fanns till vanligt "fölk" trodde jag det bara var kommentatorerna som hade tillgång till extra mellantider.
Citera
2019-02-17, 12:17
Medlem
Manmothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det ska inte bara handla om att till varje pris få med exakt de som gjort de bästa resultaten. Man måste tänka framåt. Ida är snart 40 år och man kan tycka att hon gjort sitt, man kan gott offra hennes plats för att tänka framtid och utveckling.

Ida är petad till sprinten. För övrigt är hon 33 år och för en skidåkare är det typ prime. Johan Olsson var väl 34-35 när han lekte hem femmilen
Citera
2019-02-17, 12:17
Medlem
ycwms avatar
Citat:
Det håller jag med om. Vet inte om dom möjligen har order från nån producent att inte prata så mycket om tider som inte är i sändningen. Skulle alla veta att live-timing finns skulle färre titta på tävlingen kanske dom tänker? Innan jag visste att live-timing fanns till vanligt "fölk" trodde jag det bara var kommentatorerna som hade tillgång till extra mellantider.

Håller inte alls med. Gillar personligen överraskningsmomentet när man får se på bild. Dock håller jag med om att produktionen måste bli bättre. Däremot kan dom gärna få berätta efter att dom passerat tex 8,1 km idag hur det sett ut vi dom andra tidskontrollerna innan detta
Citera
2019-02-17, 12:21
Medlem
Måste ju erkänna att man själv hade skruvat upp förväntningarna på Frida på samma nivå som Frida startade loppet! :-)

Såhär en stund efter loppet och efter att ha sett intervjun med henne så måste jag nog säga att det blev väl nästan ett perfekt upplägg?

Frida ordnade en bra placering, hon visar att hon har farten för att vara i världstoppen, hon fick sig en oerhört nyttig erfarenhet från hög höjd och till sist men absolut inte minst...............

Det tändes en glöd i hennes ögon som lovade att revansch kommer att tas.........förhoppningsvis men inte nödvändigtvis, redan till VM!

Frida är ung och hon kommer att behöva nåt års hård träning för att blomma ut på riktigt och sen tror jag att hon har många tuffa pass i gymmet framför sig!

Nu ser jag fram emot VM!
Citera
2019-02-17, 12:21
Medlem
Frida har ju knappast disponerat en enda intervall i år rätt, så det var väl väntat att hon skulle rusa nu också. Det som var glädjande ändå var att "luftrörsirritationen" inte verkar ha satt ner henne jämfört med nivån tidigare under säsongen. Hon hade knappast kunnat hålla så pass bra tempo ens från start om det skulle varit någon tydligt svagare form (typ Lundgren efter sin sinkadus).

Ryskorna klart svagare än tidigare på säsongen. Avståndet från Frida upp till Nepryaeva trodde jag på förhand skulle vara pallen, så det avskräcker inte.

Om Frida bara kunde lära sig att inte bränna av sin värsta rökare och leda med 10 sekunder innan de lämnat stadion hade det ju varit väldigt skönt. Att toköppna första 2 och hoppas på att det ska hålla räcker till vinst i junior-VM och skandinavisk cup, men håller såklart inte här. Samtidigt har ju Johaug någonstans satt en ny standard för öppningsfart och Ebba försöker haka på den trenden, samtidigt som exv. Kalla har svårare för det. En vacker dag kommer det hålla för Frida också och hon kan utvecklas väldigt fort, men hon behöver ändå inse sina begränsningar.

Tvärtom mot intervallerna har hon disponerat masstarterna i Vuokatti och Lahtis klockrent, så en inledande skiathlon vore inte så dumt. Det skulle vara om man sätter både Settlin och Ida före Frida, vilket jag har svårt att tänka mig. I och med det väldigt osäkra läget för de andra sprintdamerna är ju en av dem aktuell för förstasträckan i teamsprinten, beroende på hur det blir med Stina och hur Jonnas form är. Falk är inte aktuell för någon teamsprint heller.
Citera
2019-02-17, 12:22
Medlem
De brukar ju berätta hur de går "utanför bild" men idag verkade de överraskade av att nästa mellantid var så sent som 8,1 och kanske tyckte att det skulle röra till det att börja gå bakåt och lista tider vid fem när 8,1 var i bild.
Citera
2019-02-17, 12:26
Medlem
Dags att börja ladda för den historiska Niskanen dubbeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in