2019-02-13, 11:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Det kommer... rimligtvis.
När C och L krymper och blir skitsmå blir det alltmer frestande för M o KD att ta makten istället för att alliera sig med två minipartier vars mandat ändå inte räcker till någon allians-regering.

SD 23%, M 18%, KD 11% (=52%) är inte helt osannolikt.
C 6% och L 4% (alternativt utraderade) har i det läget noll att komma med.
Men det bygger alltså på ren spekulation.
Skall man utgå från vad vi vet idag så tillhör M 7-klövern. De stödde DÖ.
Batra gick lite mot SD och drevades bums.

Med dagens erfarenhet finns inga tecken på samarbete med SD från M och KD.

Annat är spekulation.

Men jag vill inte dra tråden i sank med det, så jag pausar här. Men att tala om M-KD-SD-samarbete är spekulation.

Så vad gäller den ursprungliga diskussionen så skulle L mycket väl kunna vara med i en framtida regering. S tar gärna emot L som stöd. Det gäller under Björklund och vad jag skulle gissa även under hans ersättare Men jag tror alltså att L fått order att lägga ned.
Senast redigerad av wwr 2019-02-13 kl. 12:35.
Citera
2019-02-13, 18:10
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej. Att inte samtala med SD deklarerade Kristersson i början på 2018.
M och KD har inte försökt något med SD.
Att M inte talar med SD har inte med mandatfördelningen att göra.

L har bara en marginell betydelse. Så länge Björklund är partiledare så stöder L en S-regering. Troligen kommer inte en ny partiledare att göra någon skillnad.

Björklund blev ju avsatt, hans efterträdare måste börja med att ta avstånd och be om ursäkt för Flossarens förräderi. Med mössan i hand får man sedan gå tillbaka till borgerliga blocket och lova trohet.

När det gäller M tror jag att ”Tuffe” Uffe Dvärg manövreras ut, alla väljare inser att vägen till makt går via SD.
Citera
2019-02-14, 15:38
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Var får du dessa siffror ifrån. September 2007 när Björklund tillträdde så hade Folkpartiet i genomsnitt 7,6% i opinionsundersökningarna.
https://val.digital/Party-L/

Men visst börjar man få nog av "short-person behavior" inom den svenska politiken.

Börjar bli gammal och blandar ihop Lejonborg med Björklund. Mitt fel.
Citera
2019-02-14, 15:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt
Börjar bli gammal och blandar ihop Lejonborg med Björklund. Mitt fel.
Lätt hänt.
Citera
2019-02-14, 15:51
Medlem
Liksom senaste valet när jag såg "rösta för skolan" och så en bild på Björklund så kände jag.....VA? på riktigt? Han borde avgått innan förra valet.
Citera
2019-02-16, 14:32
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Helt uteslutet. Han är ingen karismatisk person och sitter inte heller i riksdagen.

Tydligen så kan han vara aktuell.

Citat:
Under lördagen ska Liberalerna i Stockholms län ha fört fram just Erik Ullenhag samt Cecilia Malmström och Christer Nylander som möjliga efterträdare, skriver Aftonbladet.

Ullenhag har dock inte själv givit något besked i frågan.

http://www.friatider.se/erik-ullenhag-kan-eftertr-da-bj-rklund
Citera
2019-02-16, 16:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Tydligen så kan han vara aktuell.

http://www.friatider.se/erik-ullenhag-kan-eftertr-da-bj-rklund

Det är i så fall ett tecken på desperation. Problemet för de nyliberala Stockholmsliberalerna är att de inte har någon karismatisk kandidat. Birgitta Ohlsson var deras sista hopp.
Citera
2019-02-16, 22:24
Medlem
jay.simpsons avatar
Nu håller vi på Ullenhag han kan få L under gränsen En skicklig politiker kan locka till sig väljare i tron om att L förändras Ullenhag är perfekt.
Citera
2019-02-16, 22:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Nu håller vi på Ullenhag han kan få L under gränsen En skicklig politiker kan locka till sig väljare i tron om att L förändras Ullenhag är perfekt.

Ja Ullenhag vore ett bra val så det är bara att hoppas att han får skriva L's sista kapitel. Kan konstatera att Sabuni nu är helt borta som alternativ efter att JÅ sa en del bra ord om henne. Givetvis kan L inte välja någon SD tycker är bra.
Citera
2019-02-17, 09:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja Ullenhag vore ett bra val så det är bara att hoppas att han får skriva L's sista kapitel. Kan konstatera att Sabuni nu är helt borta som alternativ efter att JÅ sa en del bra ord om henne. Givetvis kan L inte välja någon SD tycker är bra.
Är det så? Har JÅ nyligen berömt Sabuni officiellt? JÅ delar antagligen vår uppfattning att Sabuni är den enda som skulle kunna rädda kvar L i Riksdagen.

Lite skönt Machiavelli-stuk på ett sånt uttalande.
Citera
2019-02-17, 09:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det så? Har JÅ nyligen berömt Sabuni officiellt? JÅ delar antagligen vår uppfattning att Sabuni är den enda som skulle kunna rädda kvar L i Riksdagen.

Lite skönt Machiavelli-stuk på ett sånt uttalande.

Ja JÅ sa att han något i stil med att hon inte gjort mycket avtryck under sin tid i riksdagen men att hon efter det hade visat lite klarsynthet med en del uttalanden, med andra ord, hon är tvärkörd.
Citera
2019-02-17, 11:22
Medlem
Fris avatar
Traditionellt sett är det väldigt fult gjort mot partiet att avgå kort inför valet (till EU). Intresset för att lyssna på Janne är ju minimalt nu och de flesta väljare känner ju inte till någon annan politiker än partiledare och vissa ministrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in