2019-02-16, 22:27
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du förstår nog hur jag menade. Du tex flyr ju inte till Afghanistan om det skulle bli krig i Sverige. Du skulle fly till ett rikt land.

De flesta kan jag tänka mig flyr till ett säkert land likt finnarna första säkra land. Om det varit Afghanistan för en svensk har svenskar flytt ditt.

Nu flydde varken finska män eller kvinnor utan sände över barnen. Jämförelsen vacklar på flera sätt.
Senast redigerad av jay.simpson 2019-02-16 kl. 22:33.
Citera
2019-02-16, 22:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
De flesta kan jag tänka mig flyr till ett säkert land likt finnarna första säkra land. Om det varit Afghanistan för en svensk har svenskar flytt ditt.

Nu flydde varken finska män eller kvinnor utan sände över barnen. Jämförelsen vacklar på flera sätt.
Jag håller med om att jämförelsen vacklar, men jag tycker det är ditt bidragsom vacklar.

För, finland attackeras österifrån. Dessutom var ju baltikum ryskt. Så var ska de ta vägen? Alternativen är ju inte så många om man säger så. Dessutom var sverige ett säkert land som var någorlunda välmående även då. Så ditt exempel motsäger inte på något sätt det jag skrev. Snarare bekräftar det mitt påstående.
Citera
2019-02-17, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Jag bor som gästarbetande lärare i Kina. Tillsammans med min fru - som inte heller är kines - går vi i kyrkan ibland på söndagar.

Kina är visserligen inte muslimskt, men eftersom det nominellt är kommunistiskt ses de olika kristna samfunden med misstänksamhet, och kyrkan är politiskt bevakad.

Jag är inte berättigad till bidrag i Kina, och om både jag och min fru skulle mista jobben måste vi inom några veckor lämna landet. Jag har västerlandska vänner som gift sig med kinesiskor. De är INTE berättigade till att stanna med hänvisning till att de "gift in sig".

Kina är ju inte det perfekta exempellandet for denna tråd, men lite hjälp hoppas jag ändå ha gett.

For att fa PUT i Kina kravs det att 3 av 4 stammer pa dig.
1. Utbildning fran ett top universitet, fran Sverige raknas endast KTH och Lund nar jag sag de senaste siffrorna. Atministone M.Sc (eng) annu battre med tekn. doktor.
2. Betalat skatt i Kina i 5 ar. Och inte pa en larar lon.
3. Har en familje anknytning.
4. Investerat omkring tio miljoner.

Dock har statsmakten inte samma kontroll som i Sverige, kom ihag att Kina har 1,4 miljarder manniksor. Det ar troligen storre folkmangd an i EU, Ryssland och MENA tillsammans, sa mycket av besluten sker pa lokal niva, i allt fran personligen till olika lokala lagar for industriell verksamhet.
Citera
2019-02-17, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Jag bor som gästarbetande lärare i Kina. Tillsammans med min fru - som inte heller är kines - går vi i kyrkan ibland på söndagar.

Kina är visserligen inte muslimskt, men eftersom det nominellt är kommunistiskt ses de olika kristna samfunden med misstänksamhet, och kyrkan är politiskt bevakad.

Jag är inte berättigad till bidrag i Kina, och om både jag och min fru skulle mista jobben måste vi inom några veckor lämna landet. Jag har västerlandska vänner som gift sig med kinesiskor. De är INTE berättigade till att stanna med hänvisning till att de "gift in sig".

Kina är ju inte det perfekta exempellandet for denna tråd, men lite hjälp hoppas jag ändå ha gett.

For att fa PUT i Kina kravs det att 3 av 4 stammer pa dig.
1. Utbildning fran ett top universitet, fran Sverige raknas endast KTH och Lund nar jag sag de senaste siffrorna. Atministone M.Sc (eng) annu battre med tekn. doktor.
2. Betalat skatt i Kina i 5 ar. Och inte pa en larar lon.
3. Har en familje anknytning.
4. Investerat omkring tio miljoner.

Dock har statsmakten inte samma kontroll som i Sverige, kom ihag att Kina har 1,4 miljarder manniksor. Det ar troligen storre folkmangd an i EU, Ryssland och MENA tillsammans, sa mycket av besluten sker pa lokal niva, i allt fran personligen till olika lokala lagar for industriell verksamhet.

Kina kom tidigt i kontakt med Judendomen och Kristendomen (den ostra Kyrkan som idag knappast finns) och senare med muslimer. De kallade alla dessa for Hui (de hade svart att forsta vad var skillnaden mellan dessa religioner, de finns kristna teologer som menar att Islam var en version av den Ostra Kristna Kyrkan), men troligen var de allra flesta Muslimska affarsman fran Persien och Arabien som bosatte sig i Kina for att bedriva handel langs siden vagen, dessa muslimer gifta sig med icke muslimska kvinnor for det mesta pa sa satt uppkom Hui muslimer. Idag ar Hui muslimer lika sekulasirade som Svenskar, de har till och med kvinnliga imaner.
Turk Muslimerna som vill ha sin eget stat Ostra Turkistan byggt pa Koranen hatar dessa Hui muslimer. Nasta varje artionende har de tagit till vapen oftast med stod fran Ryssland.
Citera
2019-02-17, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
Skulle dom välkomnat oss med öppna armar och låta oss öppna upp kyrkor etc och gått med på samma motsvarande krav?
Skulle vi fått bidrag, hjälp mm?

För det första hade de inte tagit emot oss och om man går på hur muslimska hjälp organisationer fungerar så skulle vi bli tvungna att konvertera till Islam för att få någon hjälp.

Det är bara efterblivna vänsteridioter som tror att Muslimska länder skulle hjälpa andra på samma sätt som vita gör.
Citera
2019-02-17, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Fattiga hamnar i flyktingläger om personen har tur eller blir kvar i hemländerna om personen har otur. Fattiga har inte råd att finansiera veckans middagar än mindre betala en flyktingsmugglare tusentals kronor.

Nu ar det inte vanligt med Kinesiska flyktingar men under 90 talet hande det. Bland annat korde en stor bat pa grund utanfor New York och ut kom kinesiska flyktingar. De hade oftast skrivit ett kontrakt som sa att de skulle jobba 5 ar i USA och sen blev de fria. Och detta fungerade for det mesta, Kineser jobbar hart.

Det finns en bok om detta skriven av en Amerikansk journalist, som skildrar flyktingarna, maffian, politiker, CIA och FBI, allmanheten.

Detta hande nagra ar efter studenter hade dott pa himmelska fridens torg och Bush 1e hade sagt att alla Kineser var valkomna till USA, men nar Kineserna kom borjade
Citera
2019-02-17, 06:58
Medlem
Det var faktiskt Europa som åkte till Afrika, Mellanöster, amerika osv 😜

Om europeiska migranter kom dit i miljontals tror jag de hade tröttnat på snabbt 😁
Citera
2019-02-17, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Förstår inte din fråga. I länder där Islam är en majoritetsreligion så finns det många kyrkor och synagogor, t ex Turkiet, Bosnien Herzegovina, Nigeria och Malaysia.
Sverige är sekulariserat, dvs en irreligiös stat, därför är alla typer av religiösa byggnader tillåtna. Sverige bryr sig inte om religion.

Islam är inte majoritetsreligion i Bosnien Herzegovina. Nigeria är någonstans 50/50 där den rikare södra delen är kristen.

Turkiska staten beslagtar uråldriga kyrkor som fanns där långt innan islam. Och man ser till att nya ej kan byggas. De kristna som i början av 1900-talet var 20% av befolkningen är idag under 1% genom folkmord och fördrivningar.
Citera
2019-02-17, 07:32
Medlem
Citat:
Först och främst så bor det givet is en jäkla massa europeer i muslimska länder. Men det går inte att jämföra ändå. Det blir tramsigt.

Fattiga människor flyr till rika människor. Inte tvärt om.

Din frågeställning kan bara få svar om du hittar ett rikt muslimskt land med ett fattig europeiskt (kristet i vart fall) land som granne. Detta existerar så vitt jag vet inte. Alltså blir det bara spekulationer som bygger på förutsättningarna vi har idag. Men det behöver ju inte betyda nåt.

Finns flera rika muslimska länder i Mellanöstern som har massa kristna från fattiga länder (Etiopien bland annat) som arbetar där.

Sverige har inget fattigt muslimskt land som granne men ändå kommer många muslimer hit ändå och det byggs moskéer.
Citera
2019-02-17, 07:40
Medlem
Immigrationen har INGET med Islam att göra.

Den har att göra med Judaism.
Citera
2019-02-17, 09:29
Medlem
wodelars avatar
NEJ,sandnegrerna hade garanterat inte släppt in oss.
Citera
2019-02-17, 09:58
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Jag håller med om att jämförelsen vacklar, men jag tycker det är ditt bidragsom vacklar.

För, finland attackeras österifrån. Dessutom var ju baltikum ryskt. Så var ska de ta vägen? Alternativen är ju inte så många om man säger så. Dessutom var sverige ett säkert land som var någorlunda välmående även då. Så ditt exempel motsäger inte på något sätt det jag skrev. Snarare bekräftar det mitt påstående.

Nu är det inte så att Sverige är det enda säkra och välmående landet i världen finns till och med rikare länder. Om det nu inte råder ett krig inom Europa är Sverige inte det första eller ens andra säkra landet mellan Iran/Afghanistan och Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in