2019-02-16, 21:22
Medlem
Dimpens avatar
Jag har sett att det finns en form av certifiering för VD. Den kan man tydligen genomgå utan att vara VD med målet att bli VD. Dels genom Executive People och även genom Svenska handelskammaren.
Har någon erfarenhet av en sådan utbildning? Ökar chansen att få ett uppdrag som VD? Vilken utbildningsanordnare ska man välja?

https://executivepeople.se/portfolio/certifierad_vd/
https://www.vastsvenskahandelskammaren.se/vara-tjanster/for-dig-i-ledande-position/vd-utbildning/
Senast redigerad av Dimpen 2019-02-16 kl. 21:23. Anledning: Överflödig info
Citera
2019-02-16, 21:28
Medlem
Låter helt sjukt enligt mig. Jag skulle inte välja en VD bara för att denna hade en såkallad Certifiering. Det är inte en elektriker vi anställer nu.
Citera
2019-02-16, 21:38
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Har någon erfarenhet av en sådan utbildning? Ökar chansen att få ett uppdrag som VD? Vilken utbildningsanordnare ska man välja?

https://executivepeople.se/portfolio/certifierad_vd/
https://www.vastsvenskahandelskammaren.se/vara-tjanster/for-dig-i-ledande-position/vd-utbildning/

Glöm inte HTBQ-certifieringen. Mycket het utbildning inom SKL.
Dagens Svergie. Utbildningslobby ska sälja in all möjlig skit inom snart alla sektorer.
Citera
2019-02-16, 21:42
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Glöm inte HTBQ-certifieringen. Mycket het utbildning inom SKL.
Dagens Svergie. Utbildningslobby ska sälja in all möjlig skit inom snart alla sektorer.
Hahaha ja det är väl inne nu. Men du har inget svar på frågan om du anser att det ökar chansen att få uppdrag som VD?
Citera
2019-02-16, 21:50
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Hahaha ja det är väl inne nu. Men du har inget svar på frågan om du anser att det ökar chansen att få uppdrag som VD?

Det finns som bekant ingen universitetsutbildning till yrket VD, eftersom VD blir man vald till. Lika självklart finns det en uppsjö av certifieringar mer eller mindre relevanta för att någon tjänar grova pengar på det.
Mitt råd är: Sondera terrängen, och hör med företagsstyrelser hur de resonerar kring "VD-certifikat". Jag misstänker att de flesta kommer rynka på pannan och se något oförstående ut.
Citera
2019-02-16, 21:56
Medlem
Medianas avatar
Det är så man börjar skratta. Vilket skit. Spar dina penar, snälla.
Citera
2019-02-16, 22:02
Medlem
AX64s avatar
En vettig VD ska ha koll på en hel rad olika områden, vilket en normal arbetare sällan får även efter ett helt liv av olika arbeten. Oftast håller man sig inom 3-4 olika områden under arbetslivet, medan en VD snarare behöver ha koll inom kanske det dubbla. Jag tycker en certifiering låter lite konstigt men kan se poängen i att man tränas upp till grundnivå i samtliga dessa områden som man annars inte skulle kunna få koll på snabbt utan att byta roll, ansvar och uppgifter väldigt frekvent.
Citera
2019-02-16, 22:05
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
En vettig VD ska ha koll på en hel rad olika områden, vilket en normal arbetare sällan får även efter ett helt liv av olika arbeten. Oftast håller man sig inom 3-4 olika områden under arbetslivet, medan en VD snarare behöver ha koll inom kanske det dubbla. Jag tycker en certifiering låter lite konstigt men kan se poängen i att man tränas upp till grundnivå i samtliga dessa områden som man annars inte skulle kunna få koll på snabbt utan att byta roll, ansvar och uppgifter väldigt frekvent.
Och vad tror du om utsikterna att få ett uppdrag som VD? Är en certifiering värd att satsa på?
Citera
2019-02-16, 22:10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Och vad tror du om utsikterna att få ett uppdrag som VD? Är en certifiering värd att satsa på?

Det är nog mer tveksamt om detta är det enda du har. Jag gissar att utbildning är tänkt att fylla på när man redan har en bra grund, alternativt underlätta för de som vill starta eget och därmed bli VD oavsett kvalifikationer. När man tillsätter en VD på ett större företag tror jag en sådan certifiering lär väga minst då kraven generellt är mycket höga och certifieringen inte ger något extra ovanpå det man ändå redan kräver av personens utbildning, bakgrund och erfarenhet.
Citera
2019-02-16, 22:13
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det är nog mer tveksamt om detta är det enda du har. Jag gissar att utbildning är tänkt att fylla på när man redan har en bra grund, alternativt underlätta för de som vill starta eget och därmed bli VD oavsett kvalifikationer. När man tillsätter en VD på ett större företag tror jag en sådan certifiering lär väga minst då kraven generellt är mycket höga och certifieringen inte ger något extra ovanpå det man ändå redan kräver av personens utbildning, bakgrund och erfarenhet.
Ok, Tack AX46 för ett bra och uttömmande svar
Citera
2019-02-16, 22:15
Medlem
XaoqcHs avatar
Executive People låter som ett blufföretag. Titta bara på deras program:
Citat:
20 dagar fördelade på 7 tillfällen (3+2+2+3+3+2+5) Sista 5 dagarna hålls i Spanien.

Förkunskaper: Gärna grundläggande ekonomikunskaper (inget krav). Utbildningen går snabbt igenom grunderna i varje ämne, just för att man ska kunna förstå bättre

20 dagar - inklusive solsemester på Spanien! - och vips är du redo att VD:a.

Lägg ner. Dessa tramsiga chefsutbildningar är designade för pissiga mellanchefer som uppåt på den existerande arbetsplatsen. Att du skulle kunna använda utbildningen för att söka jobb på AMS är skrattretande.
Citera
2019-02-16, 22:22
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Executive People låter som ett blufföretag. Titta bara på deras program:

20 dagar - inklusive solsemester på Spanien! - och vips är du redo att VD:a.

Lägg ner. Dessa tramsiga chefsutbildningar är designade för pissiga mellanchefer som uppåt på den existerande arbetsplatsen. Att du skulle kunna använda utbildningen för att söka jobb på AMS är skrattretande.

Alltså, det krävs inte mycket för att bli VD på Micke's Meck AB där du har en anställd. En sådan här utbildning är rimlig och räcker säkert mycket väl för det jobbet. Det är ju uppenbart att det inte är en utbildning som du ersätter Bill Gates efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in