2019-02-16, 18:48
Medlem
Mangelinas avatar
Vi har två katter varav den ena, som är en hona, fått för sig att när hon vaknar kring 6 på morgonen, då ska alla andra upp också. Hon jamar och jamar med några sekunders mellanrum och slutar inte trots att man blir förbannad tillslut. Inga tillsägelser hjälper, som brukar hjälpa annars, inte ens att bli inlåst på toaletten, som hon hatar. Detta übertidiga morgonjamande inträffar ett par gånger per år och är ytterst enerverande eftersom man inte kan sova.
Märkte i julas på den andra hankatten att han fullständigt HATAR och skyr ljudet av en julklapp: en elektrisk, uppladdningsbar tändare. Toppen tänkte jag; den kör vi på henne, men hon är mer eller mindre oberörd Nu funderar jag på om en överljudsvisselpipa skulle kunna hjälpa, alltså att ljudet är obehagligt...någon med erfarenhet inom området på just katter?
Senast redigerad av Mangelina 2019-02-16 kl. 18:50.
Citera
2019-02-16, 18:52
Medlem
F.Hansens avatar
Ja men hon kanske är kåt helt enkelt.

Sedan förstår jag inte varför hankatten inte bara sätter på henne.

Kanske kastrering samt samtalsterapi skulle kunna hjälpa?
Citera
2019-02-16, 18:54
Medlem
Mubutus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Vi har två katter varav den ena, som är en hona, fått för sig att när hon vaknar kring 6 på morgonen, då ska alla andra upp också. Hon jamar och jamar med några sekunders mellanrum och slutar inte trots att man blir förbannad tillslut. Inga tillsägelser hjälper, som brukar hjälpa annars, inte ens att bli inlåst på toaletten, som hon hatar. Detta übertidiga morgonjamande inträffar ett par gånger per år och är ytterst enerverande eftersom man inte kan sova.
Märkte i julas på den andra hankatten att han fullständigt HATAR och skyr ljudet av en julklapp: en elektrisk, uppladdningsbar tändare. Toppen tänkte jag; den kör vi på henne, men hon är mer eller mindre oberörd Nu funderar jag på om en överljudsvisselpipa skulle kunna hjälpa, alltså att ljudet är obehagligt...någon med erfarenhet inom området på just katter?
P-piller eller sterilisering, been there done that
Citera
2019-02-16, 18:54
Medlem
AX64s avatar
Köp en kattskrämma (eller flera vid behov) så håller sig katterna borta när den går igång. Funkar finemang. Dock så är det ju dina egna katter, så jag vet inte hur mycket du vill jäklas med dem. Det finns väl enklare sätt att jaga ut dem ur huset när de väsnas?
Citera
2019-02-16, 18:58
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mubutu
P-piller eller sterilisering, been there done that
P-piller går bort, hon ÄR steriliserad
Citera
2019-02-16, 19:05
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Köp en kattskrämma (eller flera vid behov) så håller sig katterna borta när den går igång. Funkar finemang. Dock så är det ju dina egna katter, så jag vet inte hur mycket du vill jäklas med dem. Det finns väl enklare sätt att jaga ut dem ur huset när de väsnas?
Tack för tipset, men kattskrämma verkar vara något mer mot grannens katter i trädgården om man bor i hus. Bor i lägenhet och har ingen möjlighet att "jaga ut dom ur huset" 😂. Det vi har är en katt som sover i badrummet i direkt anslutning till vårt sovrum.
Citera
2019-02-16, 19:11
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Tack för tipset, men kattskrämma verkar vara något mer mot grannens katter i trädgården om man bor i hus. Bor i lägenhet och har ingen möjlighet att "jaga ut dom ur huset" 😂. Det vi har är en katt som sover i badrummet i direkt anslutning till vårt sovrum.

Jo, jag misstänkte det. Då antar jag att du bara vill få tyst på eländet och det enda sättet vore att ta bort det som får katten att reagera så - stimulansen. Även om den är steriliserad kan den gå igång på dofter från motsatt kön, och det kan räcka med att doften kommer från andra katter som strosar runt utanför er lägenhet. Det är ett litet helvete det där.
Citera
2019-02-16, 20:04
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Har man två katter och behöver gå upp klockan 6 två gånger per år på grund av en av dom låter inte som något jätteproblem.

Kanske du bara ska gå till henne och försöka lista ut vad det är hon vill, en av gångerna.
Citera
2019-02-16, 21:37
Medlem
Citat:
Vi har ett liknande as som lärt sig att matte ger henne blötfoder o om hon skriker på morgonen så blir matte snäll. Mest pga att mattes man har ett uselt morgonhunmör.
Kattefan har lärt sig skillnaden mellan att väcka matte mot husse då matte ger mat medan husse jagar henne med blomsprutan.
Därför ligger hon numer o har koll på matte o staxt innan mattes klocka ringer så börjar hon med att putta på saker samt skapa småljud o så fort mattes ögon öppnas så kommer vrålet.

Nu till det fina. Matte jobbar oregelbundet o kattefan accepterar om matte vänder sig om. Däremot o det är här jag ser ett samband. Min kattejävel startar tidigare då o då för att sedan återgå i tid.
Detta beror på att hon inte kan klockan men solljus. Hon lär sig vart solen finns när matte vaknar.
Citera
2019-02-16, 22:59
Medlem
krautbrains avatar
Katter sover 18 timmar per dygn. Mycket av den vakna tiden är de oftast rätt stillsamma. Men de har utöver det ett kraftigt behov av att bränna energi och röra på sig. Innekatter har ofta svårt att tillgodose allt detta själv. Min katt klarar inte av att busa själv alls. Om jag inte hjälper henne att bränna energin så blir hon ett monster. Skriker i timmar och kan bli aggressiv. Skulle säga att de flesta kattproblem som uppstår löses genom att du hjälper katten att motionera ordentligt.
Citera
2019-02-17, 00:06
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Tror nog hellre på avlivning i så fall
Citera
2019-02-17, 00:30
Medlem
jagnickars avatar
Ignorera katten varje gång, varje gång den får uppmärksamhet för sitt oväsen är en vinst för katten, även om det är en negativ uppmärksamhet så får katten er uppmärksamhet som den vill (ungefär som ett barn beter sig).

Förstår att detta måste vara förjävligt men det finns inte så mycket andra sätt att göra det på. Antar att ni har sovrumsdörren stängd för att stänga ute ljudet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in