Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Jag litade också på Moralenväktare. Nu vet jag bättre.
Här slirar MV ordentligt på sanningen.
Här medgav MV när han till slut blev pressad på uppgiften att det förekommer ledande frågor . D.v.s precis det misstaget han själv sprider osanningar om att SD gjort.
Svaret uteblev eftersom MV inte ville avslöja att han var ovetande om att SD avsagt sig advokat under förhör.
M.a.o så skriver MV att svaret är nej på att det inte förekommit ledande frågor om förhöret med SD samtidigt som han inte vet alt, medvetet utelämnar att SD avsagt sig advokat under förhör.
I det första fallet är det en direkt osanning i det andra spridning av vilseledande uppgifter för att få SD att framstå som icke trovärdig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moralensväktare
Det förekommer att utredare ställer ledande frågor vilket är fel. Därav ska man alltid ha en advokat med på samtliga förhör. När du som misstänkt till ett brott oavsett styrka avstår en advokat i ett inledande förhör ger du utredaren en triumf på handen under fortsatt förundersökning.
När det gäller det specifika frågan om digitala medier, så vad jag minns om det förhöret var det inget avvikande som skedde med frågorna.
Av det du citerar från MV finns inget av det jag läser som innebär att SD avsagt sig advokat vid förhören?
Av citatet ovan förklarar h*n att
när du avstår advokat vid inledande förhör, då får utredaren ett försprång.
Och visst, man
kan tolka det som att det är det som har hänt, att SD vid den första kontakten (det som Medinsyn definierade som "
helt frivilliga upplysningsvisa hörandet"?) avstod en advokat, liksom vid ett av de tidiga anmälningarna.
För att säkert veta vad som skedde, får man antingen spekulera eller vid tillfälle fråga MV.
Om, nu säger jag bara om SD avstått advokat i de inledande förhören, då speglar det en personlighet som inte är smickrande för honom i det läget. När en person är försvunnen, det är en mycket allvarlig sak. Då är det inte läge att vara "halsstarrig".
Om en förhörsledare sätter ledande frågor, kan det svar du får tappa värde. Allt bandas/nedtecknas och ledande frågor blir exakt det som försvaret kan använda till den anklagades fördel. Det är en dålig taktik och kan minska istället för att säkra en utgång där den misstänkte blir fälld.
Men personligen är jag inte så säker på att SD avstått advokat utifrån den information som MV gett oss hittills. Vi får vänta och se om det kommer ett svar om någon frågar på nytt.