2019-02-15, 06:40
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Då tittar vi lite på förhören med Emma.
Den 10 april 2008 Minns hon inget. Hennes tankar är att hon vill veta vad som hänt, var var hon, vad hände efteråt, vart tog hon vägen, vem hittade henne, allting sånt

Den 12 april 2008

Dagen innan hade de haft en diskussion om att åka iväg till ett ställe när Emma blev utskriven från sjukhuset (Det framkommer inte i det skrivna sammanfattningen vem som diskuterat. Men i videoförhör får man reda på att Gummesson och Pommer varit på sjukhuset den 11 april)

Hon uppgav att hon hade långt hår tidigare och att det blev rakat i Uppsala. Emma vet att hon har hört, på något sätt, under transporten till Uppsala eller så, att någon sagt att de behöver raka av håret.
Hon har fått berättat för sig att hon åkte helikopter. Hon har fått berättat för sig att hon varit i Örebro också. När hon fått den informationen väcks inte några minnen till liv.

Emma börjar berätta att hon är uppväxt i Arboga. Togge kommer från Kolsva men bott i Arboga länge.
På fråga(polisen fråga) vad Togge berättat om sin bakgrund. Emma kommer då in på hans liv, vad han jobbar och att det var ett tag sen T hade ett seriöst förhållande.
På fråga (polisen frågar) om han har berättat något om det. Och då är Emma inne och berättar om hans tidigare förhållanden. Här leds Emma in på hans tidigare tjejer.

Hon tar upp nån relation med en tjej i Köping. Hon tillfrågas av polis om att hon nämnt någon från ett annat land och hon svarar då- Hon från Tyskland vet jag inte, men sen var det från ett annat land igen.
Den tjejen var ganska betuttad i Togge. Sen träffa jag henne i Uppsala. Hon kom och presentera sig. Hon jobbade i Uppsala när jag låg där. Hon berättade vad hon hette och hon kände Togge också. Min pappa kände den här tjejen också. Hon kallas Svetlana.

Varför finns inga förhör med Svetlana? Polis har sagt att de ska gå till botten med alla namn Emma nämner.
Det finns faktiskt en Svetlana som kände Emmas pappa och hans bror. Hon var även vän med Lorena.
Svetlana jobbar inom sjukvård och hade tidigare en praktik på Kapellgatan där Togge bodde.

Emma tror även i detta förhör att hon åkt bil och krockat. Men hennes pappa har sagt att alla bilar hon brukar använda är hela och rena.

I förhöret den 16 april 2008 så låter Emma som Togge när hon börjar berätta om tjejen från Tyskland.
Hon kan t.o.m smådetaljer om hur många ml valium hon druckit.

Och den 3 juli 2008 får Emma funderingar på att det är fler som vill presentera sig och då är det CS som säger " Hi Im Tine"

Här kan verkligen se att Emma påverkades av styrning från polis samt de nära kring henne.

Hon kallas Svetlana? Vad hette hon egentligen? Jag tycker det är intressant att du tar Emmas minnen på allvar och tror att hon är klar och redig.
Citera
2019-02-15, 06:43
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Polisen brukar granska var och under vilken mast mobiler befinner sig. De har antagligen gjort så när det gäller den killen. Eller så var han hemma hos mamma eftersom det var hennes telefon och har alibi genom henne. Killen hade inget eget abonnemang då han var så ung. 15-16?

Hans telefon mastades inte. Abonnemanget var då på hans mor. Kollade upp telefonnumret och det tillhör nu marginalen bank.

Torgny återkom nu inte till honom under kvällen. Sebbe ringde heller inte tillbaka. Alibisamtlet var det enda samtalet mellan Sebbe och Torgny under morddagen.
Citera
2019-02-15, 06:59
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Hans telefon mastades inte. Abonnemanget var då på hans mor. Kollade upp telefonnumret och det tillhör nu marginalen bank.

Torgny återkom nu inte till honom under kvällen. Sebbe ringde heller inte tillbaka. Alibisamtlet var det enda samtalet mellan Sebbe och Torgny under morddagen.

Du menar att mammans mobil inte mastades? Varför skulle någon av dem ringa tillbaka?

Det här skrev Tulpanpernilla: "Sebbe är den som skulle ge T alibi men han hamnade i slasken. Trots det så fick T av TR och HR någon form av alibi för Sebbe samtalet trots att Sebbe inte behövde vittna. Mycket märkligt."

Jag tror att samtalet gav båda två alibi. Att Sebbe inte vittnade kan bero på hans låga ålder.
Senast redigerad av Combival 2019-02-15 kl. 07:02.
Citera
2019-02-15, 07:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Polisen brukar granska var och under vilken mast mobiler befinner sig. De har antagligen gjort så när det gäller den killen. Eller så var han hemma hos mamma eftersom det var hennes telefon och har alibi genom henne. Killen hade inget eget abonnemang då han var så ung. 15-16?
Har du belägg för antagandet, eller är det ett rent påhitt? Om antagandet att polisen vet var mobilen fanns, varför finns inte det i FUP? Är det för att det strider mot åtalet?
Citera
2019-02-15, 07:07
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Du menar att mammans mobil inte mastades? Varför skulle någon av dem ringa tillbaka?

Det här skrev Tulpanpernilla: "Sebbe är den som skulle ge T alibi men han hamnade i slasken. Trots det så fick T av TR och HR någon form av alibi för Sebbe samtalet trots att Sebbe inte behövde vittna. Mycket märkligt."

Jag tror att samtalet gav båda två alibi. Att Sebbe inte vittnade kan bero på hans låga ålder.

Du vet vad som avhandlades i samtalet?

Han kom inte till rätten för att Frieda inte ville kalla honom och hon gömde undan honom i slasken.
Citera
2019-02-15, 07:10
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du belägg för antagandet, eller är det ett rent påhitt? Om antagandet att polisen vet var mobilen fanns, varför finns inte det i FUP? Är det för att det strider mot åtalet?

Det finns inte med i FU då den mobilens ägare eller den som ringde inte var åtalade.
Citera
2019-02-15, 07:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Man tror vad man vill tro. Enligt TH var Sebbe 15-16 år och gammal nog att avge vittnesed. Han var inte för ung för att vittna, yngre barn än så vittnar ibland.
Citera
2019-02-15, 07:12
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Du vet vad som avhandlades i samtalet?

Han kom inte till rätten för att Frieda inte ville kalla honom och hon gömde undan honom i slasken.

Jag läste att de pratat om en lokal och att hjälpas åt att flytta instrument. Tulpanpernilla tror att de missförstod varandra om när det skulle ske.
Citera
2019-02-15, 07:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det finns inte med i FU då den mobilens ägare eller den som ringde inte var åtalade.
Var TH åtalad? Det har jag missat.
Citera
2019-02-15, 07:13
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Man tror vad man vill tro. Enligt TH var Sebbe 15-16 år och gammal nog att avge vittnesed. Han var inte för ung för att vittna, yngre barn än så vittnar ibland.

Då var förklaringen den att hans vittnesmål inte skulle tillföra något.
Citera
2019-02-15, 07:14
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Var TH åtalad? Det har jag missat.

Den som ringde! (TH) var inte åtalad, inte Sebbes mamma heller.
Senast redigerad av Combival 2019-02-15 kl. 07:16.
Citera
2019-02-15, 07:16
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Jag läste att de pratat om en lokal och att hjälpas åt att flytta instrument. Tulpanpernilla tror att de missförstod varandra om när det skulle ske.

Du vet alltså inte vad de yttrade. Men jag har läst förhören både med Torgny och Sebbe. Där framkommer det ganska klart.

Här hade försvaret kunnat smula sönder indiciekedjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in