2019-02-13, 16:22
Medlem
Bästa Flashback!

Tänkte testa på livet som hyrläkare i drygt 3-4 månader innan jag påbörjar en ST-tjänst och funderar lite på vilken typ av ersättning jag ska önska - ta lön av bemanningsbolag eller bilda egen firma och fakturera?
För bakgrund: ersättningsnivåerna är ca 24-29k/v för lön, 35-40k/v för fakturering via egen firma.

Jag har i dagsläget inte kapitalet att bilda eget AB och känns som mycket fix för den korta tiden jag kommer jobba regelbundet med detta, varför jag funderar på alternativet egen firma med FA-skatt (om jag fortsätter ta enstaka veckor senare) där jag får extern hjälp av revisor eller tjänster som Red Flag/Frilans finans. Även fördel att kunna göra skattefria och momsfria inköp samt dra av boendekostnad. Möjligen även något lägre skatt än att bilda AB?
Det som talar för att bara ta lön är bekvämligheten och bättre stöttning av bemanningsbolagen, å andra sidan mer som går till den redan höga skatten.

Hur hade ni resonerat? Någon hyrläkare på forumet som har kloka råd att komma med? Fördelar/nackdelar som kan hjälpa mig i valet?

Med vänlig hälsning,
Nyfiken13
Citera
2019-02-13, 16:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken13
Bästa Flashback!

Tänkte testa på livet som hyrläkare i drygt 3-4 månader innan jag påbörjar en ST-tjänst och funderar lite på vilken typ av ersättning jag ska önska - ta lön av bemanningsbolag eller bilda egen firma och fakturera?
För bakgrund: ersättningsnivåerna är ca 24-29k/v för lön, 35-40k/v för fakturering via egen firma.

Jag har i dagsläget inte kapitalet att bilda eget AB och känns som mycket fix för den korta tiden jag kommer jobba regelbundet med detta, varför jag funderar på alternativet egen firma med FA-skatt (om jag fortsätter ta enstaka veckor senare) där jag får extern hjälp av revisor eller tjänster som Red Flag/Frilans finans. Även fördel att kunna göra skattefria och momsfria inköp samt dra av boendekostnad. Möjligen även något lägre skatt än att bilda AB?
Det som talar för att bara ta lön är bekvämligheten och bättre stöttning av bemanningsbolagen, å andra sidan mer som går till den redan höga skatten.

Hur hade ni resonerat? Någon hyrläkare på forumet som har kloka råd att komma med? Fördelar/nackdelar som kan hjälpa mig i valet?

Med vänlig hälsning,
Nyfiken13

För 3-4 månader ser jag det som ganska meningslöst att starta bolag. Fördelen med eget bolag som hyrläkare, som jag ser det, är att du kan skatteoptimera, spara vinst i bolaget m.m, men det kräver AB för att få någon större effekt. Visst kan det vara bra att dra av kostnader även i EF, men ex kostnad för dubbelt boende kan du dra av även som löntagare.
Citera
2019-02-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
För 3-4 månader ser jag det som ganska meningslöst att starta bolag. Fördelen med eget bolag som hyrläkare, som jag ser det, är att du kan skatteoptimera, spara vinst i bolaget m.m, men det kräver AB för att få någon större effekt. Visst kan det vara bra att dra av kostnader även i EF, men ex kostnad för dubbelt boende kan du dra av även som löntagare.

Tack för svar Stygotius! Om jag bildar egen firma är väl tanken att ta ett par veckors jobbande per år därefter också och om det faller väl ut omvandla till AB när kapitalet finns, men du kanske har rätt.
Citera
2019-02-14, 11:47
Medlem
knut_1s avatar
Om jag vore som du, så hade jag tagit de där 3-4 mån som timanställd. Du ska begära fullt traktamente då det är skattefritt, bostad och resor betalda.

Skulle du känna att stafetteri är din grej, något du vill göra med regelbundenhet, så är det inget som hindrar att du bolagiserar (isf AB och ingenting annat) sedermera.
Citera
2019-02-14, 12:12
Medlem
Känns som du förlorar mycket på EF.
Det du får som egen kan du räkna bort ungefär hälften till olika skatter och avgifter (till staten). Du verkar ju komma upp i statlig skatt under 1 år och då blir det ännu mer än hälften.
har du ex ut efter skatt som anställd 100kr måste du få som egen 200kr, om du har statlig skatt så tillkommer ytterligare 20% skatt på beloppet över ca, 500 000kr/år (kommer inte ihåg exakta).
Citera
2019-02-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken13
Bästa Flashback!

Med vänlig hälsning,
Nyfiken13

Tänk på att nya momsregler gäller för hyrläkare från och med 1/7. Tar förmodligen udden av hyrläkarbranschen och snedvrider konkurrensen för privata aktörer.
Citera
2019-02-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Tänk på att nya momsregler gäller för hyrläkare från och med 1/7. Tar förmodligen udden av hyrläkarbranschen och snedvrider konkurrensen för privata aktörer.

Man får jobba i Sverige <6 månader per år. Då kan man fakturera från ett annat land utan moms och med lägre skatt borde netto bli bättre än 100% jobb i Sverige.
Citera
2019-02-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Man får jobba i Sverige <6 månader per år. Då kan man fakturera från ett annat land utan moms och med lägre skatt borde netto bli bättre än 100% jobb i Sverige.

Visst, man kan flytta utomlands och åtnjuta alla sociala fördelar i Spanien, Portugal, Filippinerna eller var man nu vill vara skatteskriven.
Men om det utländska bolaget utför tjänster i Sverige (skillnad på i och åt) måste bolaget momsregistrera sig i Sverige.
Citera
2019-02-15, 06:42
Medlem
knut_1s avatar
Citat:

Varför skulle det göra det? Fördel landstinget, ja, men ta udden av hyrläkarbranschen?
Citera
2019-02-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Varför skulle det göra det? Fördel landstinget, ja, men ta udden av hyrläkarbranschen?

För icke landstingssjukvård, antingen 25% dyrare, eller 20% mindre i intäkt för läkaren. Tror du någon part accepterar det?
Citera
2019-02-16, 12:38
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
För icke landstingssjukvård, antingen 25% dyrare, eller 20% mindre i intäkt för läkaren. Tror du någon part accepterar det?

Vet du om bemanningsbolagen, eller för den skull direktfakturerande, har någon tanke kring framtida strategi gentemot privata vårdgivare?
Citera
2019-02-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Vet du om bemanningsbolagen, eller för den skull direktfakturerande, har någon tanke kring framtida strategi gentemot privata vårdgivare?

Vet nej, men som företagare skulle jag inte acceptera att inte få samma belopp som jag fakturerat tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in