Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfiken13
Bästa Flashback!
Tänkte testa på livet som hyrläkare i drygt 3-4 månader innan jag påbörjar en ST-tjänst och funderar lite på vilken typ av ersättning jag ska önska - ta lön av bemanningsbolag eller bilda egen firma och fakturera?
För bakgrund: ersättningsnivåerna är ca 24-29k/v för lön, 35-40k/v för fakturering via egen firma.
Jag har i dagsläget inte kapitalet att bilda eget AB och känns som mycket fix för den korta tiden jag kommer jobba regelbundet med detta, varför jag funderar på alternativet egen firma med FA-skatt (om jag fortsätter ta enstaka veckor senare) där jag får extern hjälp av revisor eller tjänster som Red Flag/Frilans finans. Även fördel att kunna göra skattefria och momsfria inköp samt dra av boendekostnad. Möjligen även något lägre skatt än att bilda AB?
Det som talar för att bara ta lön är bekvämligheten och bättre stöttning av bemanningsbolagen, å andra sidan mer som går till den redan höga skatten.
Hur hade ni resonerat? Någon hyrläkare på forumet som har kloka råd att komma med? Fördelar/nackdelar som kan hjälpa mig i valet?
Med vänlig hälsning,
Nyfiken13
För 3-4 månader ser jag det som ganska meningslöst att starta bolag. Fördelen med eget bolag som hyrläkare, som jag ser det, är att du kan skatteoptimera, spara vinst i bolaget m.m, men det kräver AB för att få någon större effekt. Visst kan det vara bra att dra av kostnader även i EF, men ex kostnad för dubbelt boende kan du dra av även som löntagare.