Citat:
Handlar mer om egenskaper om vi börjar prata om längd och egenskaper i personligheten. Därför då värderar du plötsligt allting en man har som "över" det kvinnor har. Blir lite underligt det med.
Dock tror jag att hypergamin tappar fäste mer och mer, iallafall så som den var från början, att man väljer efter resurser och status.
En man som är till exempel elektriker och tjänar medelmåttigt, men har.en fantastisk karisma, humor och intelligens har antagligen större chans att välja kvinna än vad mesproppen med Ferrari och miljonvilla har.
Dock tror jag att hypergamin tappar fäste mer och mer, iallafall så som den var från början, att man väljer efter resurser och status.
En man som är till exempel elektriker och tjänar medelmåttigt, men har.en fantastisk karisma, humor och intelligens har antagligen större chans att välja kvinna än vad mesproppen med Ferrari och miljonvilla har.
Jag vet inte riktigt om jag är med på vad du menar med "allting en man har som "över" det kvinnor har." Menar du rent generellt att män är längre än kvinnor och då är "över" som grupp? Jag menar för enskilda individen. Säg att en tjej som är 180 cm träffar en kille som är 170 cm och de passar perfekt för varandra men det skaver för båda att längdskillanden är 10 cm och båda kallar sig för feminister. (Kan de ens kalla sig för feminister ...? ;p)
Det beror ju helt på vem kvinnan är. Om kvinnan har en hög adekvat utbildning så tror jag att det är större chans att hon väljer att leva ensam än någon av dem två ... Pratar vi om en kvinna med "vanligt" jobb så ja, absolut, då väljer hon nog elektrikern.
Nej, jag tror inte heller att tjejer väljer efter resurser och status på samma sätt som tidigare men de väljer killar som de är attraherade av och ja, där finns det ju tydliga mönster och samband även idag. Jag hade tv:n på i bakgrunden då jag jobbar hemifrån men Malou efter tio hade "Della Q" på besök som pratade om just detta, att de inte kunde välja en man som var "under" dem själva.