2019-02-13, 23:53
Medlem
Tja! Har varit i några rekryteringsprocesser hos ett bemanningsföretag och nu undrar jag, då de finns en chans att jag blir vald till jobbet efter mina intervjuer; Hur fan ska lönen vara?
Rollen är Backoffice, inom finans/bank. Administrativ.

Jag fick höra av intervjuaren (konsultchefen) att lönen ska vara lägre än de som arbetar i firman (bolaget som väljer mig) med direkt anställning.

D.v.s om de i företaget tjänar 30 000 kr ska jag ligga på 27 000-29 000 kr.

Sedan får jag höra av andra att konsulter oftast ska ha högre lön än de som är direkt anställda i firman.

Hur är det egentligen?

Jag vill ha en lön på cirka 27 000-30 000. Det intervallet. Men finns risk att bemanningsföretaget väljer att ge mig 24 000-26 000!

Det jag nämnde är att jag strävar efter en marknadsmässig lön. Vi har ej pratar siffror så chansen finns att de ger mig en lägre (den på 24 000-26 000).
Jag vet inte hur jag ska ta reda på vad lönen ligger på för arbetet som jag blivit vald för - rollen har inget specifikt namn. Det jag tagit reda på är att jag har ett humm att lönen är cirka 26 000 - 32 000 någonstans där.

Snälla hjälp mig, ge mig alla tips ni har! Jag har inga andra val just nu så ni behöver inte säga "skit i bemanningsföretaget","konsult är skit" etc. Utan mer vad lönen ska ligga på så att jag inte blir "blåst".
ALLA tips tas emot. Löneförhandling är förhoppningsvis snart, så måste vara redo!
Senast redigerad av Dumblover 2019-02-13 kl. 23:59.
Citera
2019-02-13, 23:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumblover
Tja! Har varit i några rekryteringsprocesser hos ett bemanningsföretag och nu undrar jag, då de finns en chans att jag blir vald till jobbet efter mina intervjuer; Hur fan ska lönen vara?

Jag fick höra av intervjuaren (konsultchefen) att lönen ska vara lägre än de som arbetar i firman (bolaget som väljer mig) med direkt anställning.

Sedan får jag höra av andra att konsulter oftast ska ha högre lön än de som är direkt anställda i firman.

Hur är det egentligen?

Jag vill ha en lön på cirka 27 000-30 000. Det intervallet. Men finns risk att bemanningsföretaget väljer att ge mig 24 000-26 000!

Det jag nämnde är att jag strävar efter en marknadsmässig lön. Vi har ej pratar siffror så chansen finns att de ger mig en lägre (den på 24 000-26 000).
Jag vet inte hur jag ska ta reda på vad lönen ligger på för arbetet som jag blivit vald för - rollen har inget specifikt namn. Det jag tagit reda på är att jag har ett humm att lönen är cirka 26 000 - 32 000 någonstans där.

Snälla hjälp mig, ge mig alla tips ni har! Jag har inga andra val just nu att ni säger "skit i bemanningsföretaget","konsult är skit" etc. Utan mer vad lönen ska ligga på så jag inte blir "blåst".
ALLA tips tas emot. Löneförhandling är förhoppningsvis snart, så måste vara redo!

Du får nog säga vad det gäller för bransch om du ska ha en chans att få ett vettigt svar.
Citera
2019-02-13, 23:57
Medlem
Backoffice, inom finans/bank.
Citera
2019-02-14, 00:52
Medlem
Didajdidajdas avatar
Nu var jag lite yngre, och det är några år sedan, men ändå. För 5 år sedan, med erfarenhet/kunskap, dock ingen utbildning, hade jag 22-24000 SEK som grundlön och konsult genom bemanning. Skitdåligt. Jag trivdes inte med bemanningsföretaget, stämningen på arbetsplatsen och den extrema stressen, så jag slutade. Nu jobbar jag inom IT i privata sektorn. Väsentligt bättre med hästlängder, och på alla plan kan man säga.
Citera
2019-02-14, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Didajdidajda
Nu var jag lite yngre, och det är några år sedan, men ändå. För 5 år sedan, med erfarenhet/kunskap, dock ingen utbildning, hade jag 22-24000 SEK som grundlön och konsult genom bemanning. Skitdåligt. Jag trivdes inte med bemanningsföretaget, stämningen på arbetsplatsen och den extrema stressen, så jag slutade. Nu jobbar jag inom IT i privata sektorn. Väsentligt bättre med hästlängder, och på alla plan kan man säga.

Okej, men har utbildning + jobbar ett vanligt jobb men är anställd från bemanningen. Så företaget jag jobbar hos faktureras av bemanningen. Bemanningen betalar min lön.

Så basically, för 5 år sedan var lönen lägre, d.v.s den bör vara högre nu. Om du, idag, på samma villkor sökte jobbet bör du väl få 24-26 000. Tänker jag...

Så om du får 24-26 utan utbildning, bör väl jag kunna få 29-31 med utbildning i bagaget? Eller iaf vara högre än 26 tänker jag.

Måste ha mer tips!! Konsultchefer? Konsulter? Ni som har koll.. Alla!
Citera
2019-02-14, 04:49
Moderator
Ancistruss avatar
Är du med i facket är det ju väldigt enkelt att bara slå dem en signal och fråga om vilken lön som är lämplig att begära. Även företagets fackombud bör ju kunna ge ett bra svar.
Citera
2019-02-14, 06:13
Medlem
Nu är det många år sen jag jobba för bemanningsföretag men då var grundlönen lite lägre .
o på dom ställe du blev uthyrd till uppgav en snittlön på företaget, den snittlönen fick du.
Oftast mer betalt än dom du jobbade med då detta ofta var lager o andra lägre bet jobb.
Hade stället kasst betalt fick du din egen timlön.
Vet ej om det är så än .
Citera
2019-02-14, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumblover
Rollen är Backoffice, inom finans/bank. Administrativ.

Hur är det egentligen?

Snälla hjälp mig, ge mig alla tips ni har! Jag har inga andra val just nu så ni behöver inte säga "skit i bemanningsföretaget","konsult är skit" etc. Utan mer vad lönen ska ligga på så att jag inte blir "blåst".

Du skriver både bemanning och konsult för mig är det inte samma sak.

Om det handlar om ett bemanningsjobb, så ser jag inget konstigt med en lägre lön.
Är det ett konsult jobb så skall det vara mer betalt.

Kort förklarat bemanning är när det finns många som kan göra jobbet, konsult så krävs det mer specifik kompetens som inte alla har. Jmf en allmän mekanikkonstruktör med en hållfasthetsberäkningsingenjör(mekanikingenjör).
Citera
2019-02-14, 17:42
Medlem
På den tiden jag jobbade åt ett bemanningsföretag (6-7 år sen) hade man gemensamma kollektivavtal vad det gällde lönesättning.

Då skulle man ha medellönen av det dom hade på det "ordinarie" företaget som hade samma eller liknande arbetsuppgifter. Det innebar ju att man hade högre lön än vissa och lägre jämfört med andra på det företaget.
Vet inte om det har ändrats sen dess.
Jag tror att det går att läsa deras kollektivavtal på nätet.
Citera
2019-02-14, 17:43
Medlem
Det är väl en specifik kompetens - dock finns det många som har den kompetensen då det är många som utbildat sig till finans.

En som inte har någon alls utbildning kan ju inte utföra detta arbete. Så det där är lite svårt att tolka.

Jag vet inte, får höra att man ska ha högre, ibland lägre. Låter konstigt.

Hur ska jag göra för att vara förberedd inför löneförhandlingen? Jag vet ju inte ens var "arbetet" heter. Om någon säger "Vad jobbar du med" så har jag ingen tydlig titel typ "Mäklare". Det är det som gör det hela svåra.

Jag är inte med i något fack ännu. Ringde dem och de berättade att man behöver ha varit medlem i X antal månader för guide.
Citera
2019-02-19, 23:26
Medlem
Bemanningsföretagen har kidnappat ordet konsult för att du som arbetstagare ska tro att du har ett bättre jobb än du har.

En konsult i ordets rätta bemärkelse tjänar oftast betydligt mer än en anställd. Detta på grund av att företaget i fråga inte hittade rätt kompetens att anställa, utan fick istället hyra in en konsult.

En bemanningsföretagskonsult är däremot inhyrd på andra premisser, nämligen att företaget i fråga ska ha möjlighet att när som helst avsluta avtalet med två veckors varsel utan att behöva ange orsak. Här kan man i bästa fall räkna med att få företagets snittlön i sin yrkeskategori. Inget ovanligt att man hamnar lägre än så.
Citera
2019-02-20, 07:43
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
På den tiden jag jobbade åt ett bemanningsföretag (6-7 år sen) hade man gemensamma kollektivavtal vad det gällde lönesättning.

Då skulle man ha medellönen av det dom hade på det "ordinarie" företaget som hade samma eller liknande arbetsuppgifter. Det innebar ju att man hade högre lön än vissa och lägre jämfört med andra på det företaget.
Vet inte om det har ändrats sen dess.
Jag tror att det går att läsa deras kollektivavtal på nätet.
Detta gällde för mig med när jag hade jobb via bemanningsföretag men är nog en 10 år sedan nästan nu dock.

Tycker dock det borde gälla än. Sen är det ju så klart annat om det är via en resurskonsult du går de ligger lite emellan bemanning och konsult vilket ibland gör det svårare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in