2019-02-14, 12:32
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Jag har varken försvarat banksystemet eller beskyllt NMR för att vara emot vinster. Jag förstår inte varför du påstår detta. Förklara gärna exakt vad NMR vill förbjuda om de nu vill förbjuda något som har med ränta att göra, och förklara gärna exakt vad för slags ränta de tycker är bra som de inte vill förbjuda. Det skulle kunna kasta ljus över något.

Bankerna skapar pengar genom sin utlåning och tar ut ränta på dessa. Den rätten vill NMR avskaffa. Till saken hör också att denna s.k traditionella bankverksamhet är obsolet och ineffektiv. Det finns redan oerhört mycket effektivare infrastruktur på plats för att hantera krediter och prissättning av dessa. Nämligen penning-och obligationsmarknader. På dessa är exempelvis differensen mellan in-och utlåningsränta bara ca 1/100 av den inom s.k traditionell bankverksamhet.
Citera
2019-02-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Bankerna skapar pengar genom sin utlåning och tar ut ränta på dessa. Den rätten vill NMR avskaffa. Till saken hör också att denna s.k traditionella bankverksamhet är obsolet och ineffektiv. Det finns redan oerhört mycket effektivare infrastruktur på plats för att hantera krediter och prissättning av dessa. Nämligen penning-och obligationsmarknader. På dessa är exempelvis differensen mellan in-och utlåningsränta bara ca 1/100 av den inom s.k traditionell bankverksamhet.

Bankerna lånar upp på obligationsmarknaden för att kunna ställa ut bolån. Bostadobligationer -- en del av obligationsmarknaden som du nämnde.

Det är bara det att de som köper obligationer helst gör det av en bank, de vill inte göra det av privatpersoner. En anledning till räntedifferensen är att banken faktiskt hanterar bolånet, att banken har anställda och bankkontor.

Ditt lilla tillägg här åstadkom alltså ingenting alls.

... och du menar att någon i NMR skulle greppa vad det ens är vi pratar om. Skrattretande.
Citera
2019-02-14, 13:04
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Bankerna lånar upp på obligationsmarknaden för att kunna ställa ut bolån. Bostadobligationer -- en del av obligationsmarknaden som du nämnde.

Det är bara det att de som köper obligationer helst gör det av en bank, de vill inte göra det av privatpersoner. En anledning till räntedifferensen är att banken faktiskt hanterar bolånet, att banken har anställda och bankkontor.

Ditt lilla tillägg här åstadkom alltså ingenting alls.

... och du menar att någon i NMR skulle greppa vad det ens är vi pratar om. Skrattretande.

Låt oss titta på lite siffror för att peta hål på din okunnighet. Bankernas totala balansomslutning i Sverige är ca 16000-17000 miljarder. Det är ungefär 4x Sveriges nominella BNP. Vi kan också jämföra med penningmängden mätt som M3 som är 3000-4000 miljarder. Av bankernas 16000-17000 miljarder i balansomslutning så är ca 90% luft. Bankerna lånar alltså själva till största del upp de kreditpengar de skapat genom sin utlåning. Observera att systemet heller aldrig skulle kunna fungera utan centralbankens garantroll. Eftersom bankerna egentligen är strukturellt insolventa.

Om hur värdepapperisering av skuldstockar går till vet du inget tydligen. När en finansiell aktör emitterar exempelvis obligationer så kan det vara väldigt många mindre privata låntagare bakom. Jag väntar spänt på hur du ska förklara varför det skulle vara bättre att köpa obligationer genom en bank än en annan finansiell aktör med tillstånd från FI men utan oktroj.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2019-02-14 kl. 13:45.
Citera
2019-02-14, 15:18
Medlem
Citat:
Låt oss titta på lite siffror för att peta hål på din okunnighet. Bankernas totala balansomslutning i Sverige är ca 16000-17000 miljarder. Det är ungefär 4x Sveriges nominella BNP. Vi kan också jämför med penningmängden mätt som M3 som är 3000-4000 miljarder. Av bankernas 16000-17000 miljarder i balansomslutning så är ca 90% luft. Bankerna lånar alltså själva till största del upp de kreditpengar de skapat genom sin utlåning. Observera att systemet heller aldrig skulle kunna fungera utan centralbankens garantroll. Eftersom bankerna egentligen är strukturellt insolventa.

Om hur värdepapperisering av skuldstockar går till vet du inget tydligen. När en finansiell aktör emitterar exempelvis obligationer så kan det vara väldigt många mindre privata låntagare bakom. Jag väntar spänt på hur du ska förklara varför det skulle vara bättre att köpa obligationer genom en bank än en annan finansiell aktör med tillstånd från FI men utan oktroj.

Du inser väl att du inte sagt emot något jag sagt, eller hur? Jag har påpekat faktum att banker ger ut bostadsobligationer för bolån. Huruvida någon annan aktör än en "bank", vad du nu än vill kalla det, agerar på samma sätt är irrelevant. Det finns t.ex. saker som Landshypotek i Sverige.

Du vill slippa undan mellanhanden. Detta eftersom denna mellanhand ger utdelningar till bl.a. pensionsfonder?

Som sagt så är du teoritorsk och det verkar som om du faller för sådana här resonemang utan att själv veta vad poängen skulle vara.
Citera
2019-02-14, 16:49
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Du inser väl att du inte sagt emot något jag sagt, eller hur? Jag har påpekat faktum att banker ger ut bostadsobligationer för bolån. Huruvida någon annan aktör än en "bank", vad du nu än vill kalla det, agerar på samma sätt är irrelevant. Det finns t.ex. saker som Landshypotek i Sverige.

Du vill slippa undan mellanhanden. Detta eftersom denna mellanhand ger utdelningar till bl.a. pensionsfonder?

Som sagt så är du teoritorsk och det verkar som om du faller för sådana här resonemang utan att själv veta vad poängen skulle vara.

Som jag misstänkte så förstår du ingenting av hur banksystemet fungerar. Bankerna kan INTE beskrivas som mellanhänder/mäklare eftersom de använder sina balansräkningar som de i sin tur själva kan blåsa upp och balansera. Det är rollen som mellanhand JAG vill reducera bankerna till.
Citera
2019-02-14, 16:51
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Nej, jag förlåter aldrig det där. Jag börjar nu förresten tro att NMR kör med trollstilen.

"Då var det fredag igen och därmed presenteras kvällens avsnitt Radio Regeringen som kommer handla om vintermys och hälsa."

Vem är idioten som ligger bakom det här? Jag tror inte att det är Martin Saxlind. Fredrik Vejdeland är intelligent och tuff på utsidan, men homofil och störd på insidan. Min gissning är att det är Vejdeland som är störd i huvudet. Han är chefen för radion och jag får lite flumkänsla över honom alltså. Nästa gång som en NMR-bög hetsar mot Magnus Söderman så kommer jag att bli tokig. Söderman - Reinhardt 100-0! Oskuldstöntar, oskuldstöntar, oskuldstöntar!

Reklam för fredagsmysidoterna hela fredagen och lördagen. Ni fattar verkligen det där med propaganda ni, nazistdårar!

Edit: Emma Karlsson, som inte ens har en aning om vem Anna-Maria Corazza Bildt är, sitter och tokhetsar mot den mycket smarta och fina Magnus Söderman. Varför håller ni i NMR på så? Är detta verkligen okej? Vad har ni för fel i huvudet, sektdårar? Robin Palmblad kommer in i trådar på nätet och markerar när det skrivs för positivt om "konkurrerande" nationalister. Martin Saxlind, du måste lämna den här skämtorganisationen nu.

"Den enda i Svegot som jag fortfarande har lite respekt kvar för är Daniel Frändelöv."
- Pär "folkförrädaren" Öberg

Precis alla vet att problemet med Svegot är just Frändelöv, inte genierna Dan Eriksson och Magnus Söderman.

Pär Öberg är sinnessjuk i huvudet!

Du behöver hjälp tror jag....
Citera
2019-02-14, 20:36
Medlem
Citat:
Som jag misstänkte så förstår du ingenting av hur banksystemet fungerar. Bankerna kan INTE beskrivas som mellanhänder/mäklare eftersom de använder sina balansräkningar som de i sin tur själva kan blåsa upp och balansera. Det är rollen som mellanhand JAG vill reducera bankerna till.

Det finns vissa lagstadgade gränser för det där blåsandet och balanserandet vet du.

Som jag skrev i förra inlägget så har du fallit för ett resonemang utan att ha koll på vad poängen skulle vara eller vad problemet skulle vara. Problemen med globala företag, som till sin natur är anti-konservativa, kan heller inte reduceras till banker, det är ett mer allmänt problem.

Lustigt... detta påminner om juderesonemang (en annan teori som du torskat på) som förs... att inte se skogen för att man stirrar sig blind på i detta fall bankträdet.
Citera
2019-02-14, 21:02
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Du behöver hjälp tror jag....
Sök hjälp-inläggen här på Flashback tillhör inte mina favoriter. Mitt inlägg var nog inte så välskrivet, men allting som står i det är ändå sant. Radio Regeringen är pissdåligt och både ledaren Simon Lindberg och radiochefen Fredrik Vejdeland måste ha något fel i huvudet som tycker att det är en bra idé att sända ut det där. Det kan heller inte bara vara jag som tycker att det blev pinsamt när Emma Karlsson, som troligtvis aldrig under hela sitt liv har sagt ett enda intressant ord, började hetsa mot den intelligenta Magnus Söderman? Niklas Yngwe och Höns-Nicklas var också pinsamma i det där avsnittet av Radio Luddis-gullpluttis. En debatt mellan Yngwe och Söderman hade varit rolig att se. Helvetes hästjävlar så jävla krossad Yngwe hade blivit. Sluta upp med hetsandet mot Det fria Sverige nu. Ni hade kunnat hetsa lite grann mot podden Dumrid & Bögrad istället. Kram och vintermys på er!
Citera
2019-02-14, 21:32
Medlem
malva123s avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nmr-medlem-i-boden-doms-for-misshandel

Bo Nilsson blev altså dömd för misshandel och HMF. Intressant att han höjdes som Bodens "starke man" i valrörelsen, men avpoleterades nästan direkt efter. Han har väl inte synts till i studio Botnia och inte i några andra sammanhang heller?

Kommer NMR storsatsa på B Nilsson i valrörelsen 2022?
Citera
2019-02-14, 22:41
Medlem
fums avatar
Skulle vilja ha respons från någon i NMR om denna artikeln på Nordfront.

https://www.nordfront.se/kommun-koper-gard-for-56-miljoner-kronor-at-framlingsfamilj.smr

Den är Fake news. Artikeln påskiner att kommunen köpt ett hus och givit det till en invandrarfamilj. Verkligheten är att kommunen har köpt ett hus som kommunen ska riva för att bygga en ny skola. Familjen är anvisad till kommunen av staten och får tillfälligt bo i huset fram till det att det rivs, vilket är en besparing för skattebetalarna i Lomma då det är betydligt billigare än den befintliga lösningen.
Citera
2019-02-15, 06:57
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Det finns vissa lagstadgade gränser för det där blåsandet och balanserandet vet du.

Som jag skrev i förra inlägget så har du fallit för ett resonemang utan att ha koll på vad poängen skulle vara eller vad problemet skulle vara. Problemen med globala företag, som till sin natur är anti-konservativa, kan heller inte reduceras till banker, det är ett mer allmänt problem.

Lustigt... detta påminner om juderesonemang (en annan teori som du torskat på) som förs... att inte se skogen för att man stirrar sig blind på i detta fall bankträdet.

Lagstadgade gränser...

Få se här nu. Här har vi alltså en branch som för det första är skyddad från fri konkurrens genom oktrojförfarandet. För det andra får man skapa pengar genom utlåning och sedan bokföringstrixa så samma pengar balanserar balansräkningen. För det tredje har man en garanterat hög differens mellan in-och utlåningsränta till följd av förfarandet. För det fjärde har man staten i ryggen som ger både likviditet och soliditet ifall det skulle gå åt pipsvängen.

Kan inte ”experten” berätta om vilka andra branscher som har dessa synnerligen förmånliga villkor?
Citera
2019-02-15, 10:44
Medlem
Citat:
Lagstadgade gränser...

Få se här nu. Här har vi alltså en branch som för det första är skyddad från fri konkurrens genom oktrojförfarandet. För det andra får man skapa pengar genom utlåning och sedan bokföringstrixa så samma pengar balanserar balansräkningen. För det tredje har man en garanterat hög differens mellan in-och utlåningsränta till följd av förfarandet. För det fjärde har man staten i ryggen som ger både likviditet och soliditet ifall det skulle gå åt pipsvängen.

Kan inte ”experten” berätta om vilka andra branscher som har dessa synnerligen förmånliga villkor?

Vad är poängen med allt detta ur ditt perspektiv?

Julius försökte i varje fall med något. Han försökte med "bankirjudar" men det föll så klart platt eftersom antalet sådana i Sverige, och i de svenska storbankerna är om inte obefintligt så extremt marginellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in