2019-02-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Vad sägs om Gud enligt den definition jag gjorde tidigare? Som det "universella medvetandet"
Vilka är dina motargument?

Jag vill påstå detsamma om mig själv.

Jag gjorde som sagt ett försök tidigare i tråden att definiera denna "Gud".
Om denna definition är tydlig och klar nog för dig att begripa eller inte får du själv svara på.
Jag förväntar mig knappast att den är det. Så - Mer specifikt vad är det som du inte begriper?

Belägg finns, det är din förståelse för dessa som är frånvarande. Läs tidigare inlägg

Som förklarats tidigare så kan Gud aldrig bevisas. Läs tidigare inlägg som sagt.
Bevis finns alltså inte in den bemärkelsen.

Kan du bevisa att Gud inte finns?
Nej, jag kan inte bevisa att Gud inte finns. Det som kan bevisas är att skrifterna om Gud har fel på vissa ställen. Med bevisa menar jag inte i absolut mening.

Angående ett universellt medvetande så säger det inte mig så mycket, eller så förstår jag inte riktigt vad du menar.
Vill detta medvetande någonting?
Agerar detta medvetande på något sätt, typ svarar på bön, pratar med folk, har profeter, o.s.v.?
Bryr sig detta medvetande om ifall jag tror eller inte?
Citera
2019-02-14, 14:37
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
En kraft som behöver hålla ihop allt var något nytt.
Om GRAVITATION var nytt för dig, så kan du läsa om det på wikipedia om du klickar på länken.
Citat:
Hålls det inte ihop av sig självt?
Kan du förklara för mig hur något "hålls ihop av sig själv"...?
Eller är det så att du väljer att tro att "allt hålls ihop av sig själv utan kraft" på grund av din bristande kunskap i ämnet?
Citera
2019-02-14, 15:06
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, jag kan inte bevisa att Gud inte finns. Det som kan bevisas är att skrifterna om Gud har fel på vissa ställen. Med bevisa menar jag inte i absolut mening.

Angående ett universellt medvetande så säger det inte mig så mycket, eller så förstår jag inte riktigt vad du menar.
Vill detta medvetande någonting?
Agerar detta medvetande på något sätt, typ svarar på bön, pratar med folk, har profeter, o.s.v.?
Bryr sig detta medvetande om ifall jag tror eller inte?
För att först svara på samtliga av dina frågor: Nej

Givetvis är skrifterna om Gud felaktiga, de är ju skrivna med mänskliga intressen som grund.

Om du läser mina tidigare inlägg noga så kanske någon insikt uppstår.
Det är nämligen inte jättelätt att föreställa sig - men inte heller jättesvårt.
Citera
2019-02-14, 15:12
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Vad sägs om Gud enligt den definition jag gjorde tidigare? Som det "universella medvetandet"
Vilka är dina motargument?

Jag vill påstå detsamma om mig själv.

Jag gjorde som sagt ett försök tidigare i tråden att definiera denna "Gud".
Om denna definition är tydlig och klar nog för dig att begripa eller inte får du själv svara på.
Jag förväntar mig knappast att den är det. Så - Mer specifikt vad är det som du inte begriper?

Belägg finns, det är din förståelse för dessa som är frånvarande. Läs tidigare inlägg

Som förklarats tidigare så kan Gud aldrig bevisas. Läs tidigare inlägg som sagt.
Bevis finns alltså inte in den bemärkelsen.

Kan du bevisa att Gud inte finns?

Kan du bevisa att det inte är spindelmannen som skapade allt liv?

Bevisbördan ligger så klart på den som kommer med påståendet. De belägg du pratar om är inga bevis. Sluta skäm ut dig
Citera
2019-02-14, 15:18
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Kan du bevisa att det inte är spindelmannen som skapade allt liv?

Bevisbördan ligger så klart på den som kommer med påståendet. De belägg du pratar om är inga bevis. Sluta skäm ut dig
Spindel-mannen .
Är en fiktiv karaktär skapad av en nu avliden människa vid namn Stan Lee.
Stan Lee föddes 1922 år efter vår tideräkning, alltså långt efter det att liv skapades.

Om bevisbördan ligger på den som fäller påståendet, var vänlig bevisa att Gud inte existerar!
Eller för den delen att han är synonym med Spindel-mannen (som ju var ditt påstående)...
Hur dum är du egentligen? Kan du läsa? Gör då det innan du svarar.
Det är du som skämmer ut dig.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-14 kl. 15:23.
Citera
2019-02-14, 15:26
Medlem
Citat:
För att först svara på samtliga av dina frågor: Nej

Givetvis är skrifterna om Gud felaktiga, de är ju skrivna med mänskliga intressen som grund.

Om du läser mina tidigare inlägg noga så kanske någon insikt uppstår.
Det är nämligen inte jättelätt att föreställa sig - men inte heller jättesvårt.
Ok, ska göra det.
Dock så blir det inte lika viktigt för mig om Gud finns eller inte, då ”han” inte agerar eller går att upptäcka.
Citera
2019-02-14, 15:29
Medlem
Citat:
Spindel-mannen .
Stan Lee föddes 1922 år efter vår tideräkning, alltså långt efter det att liv skapades.

Om bevisbördan ligger på den som fäller påståendet, var vänlig bevisa att Gud inte existerar!
Eller för den delen att han är synonym med Spindel-mannen (som ju var ditt påstående)...
Jag kan bara svara för mig själv, men jag påstår inte att Gud inte finns.
Citera
2019-02-14, 15:44
Avstängd
Kan gud bevisa att jag existerar?
Citera
2019-02-14, 15:59
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Spindel-mannen .

😂
Lika fiktivt som det Jesus ska ha gjort. Vart är bevisen för att gud finns?

Du förstår, jag har svårt att tro på någonting där det totalt saknas belägg. Vissa har enklare att köpa det. Svagsinta
Citera
2019-02-14, 16:18
Medlem
Citat:
Om GRAVITATION var nytt för dig, så kan du läsa om det på wikipedia om du klickar på länken.

Kan du förklara för mig hur något "hålls ihop av sig själv"...?
Eller är det så att du väljer att tro att "allt hålls ihop av sig själv utan kraft" på grund av din bristande kunskap i ämnet?
Jag menar väl att saker hålls ihop av sig själv med hjälp av gravitation. Olika massor vill säga. Universum består inte av massa och hålls därför inte ihop av gravitation.
Citera
2019-02-14, 16:51
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
😂
Lika fiktivt som det Jesus ska ha gjort. Vart är bevisen för att gud finns?

Du förstår, jag har svårt att tro på någonting där det totalt saknas belägg. Vissa har enklare att köpa det. Svagsinta
Vem har talat alls om Jesus?
Det är du som dillar om honom!

Har Jag inte redan förklarat det där med omöjligheten av "bevis" tidigare?
Uppenbarligen kan du inte gå tillbaka och läsa.
Hur ska du då kunna föra en diskussion på Flashback?

Dagens svagsinta tror endast på det som deras mästare säger till dem - då de är oförmögna att tänka själva.
Du själv är ett ypperligt exempel.
Hur kommer det sig att du tror att Gud inte existerar, då några belägg för ett sådant påstående knappast finns?
Helt enkelt för att du är oförmögen att tänka annorlunda.

Hur många gånger behöver man upprepa sig innan något fastnar i hjärnbarken din?

Citat:
Jag menar väl att saker hålls ihop av sig själv med hjälp av gravitation.
Hahahahahaha... "Håller ihop av sig själv med hjälp av gravitation".. Då är det inte riktigt "av sig självt" va?
Om jag springer fort som fan av mig själv, fast med hjälp utav en bil - åker jag inte bil då?

Citat:
Olika massor vill säga.
Vill säga vad? Olika massor? Va?

Citat:
Universum består inte av massa och hålls därför inte ihop av gravitation.
Massa hålls ihop av gravitation. Jag tror inte du förstår vad du själv skriver ens.
Vad menar du med "universum består inte av"? Vad menar du att universum består av?
ALLA vet att universum inte enbart består av massa, och ingen har påstått det heller..
Jag skulle vilja påstå att till och med vakuum består av något.

Förklara gärna vad du menar istället för att feltolka andra.
Citera
2019-02-14, 17:03
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Kan gud bevisa att jag existerar?
Bara själva jaget för dig själv (genom "cogito, ergo sum"), alltså inte för någon annan.
Att du är ett eget medvetande kan alltså bara Du ha sann kunskap om, vi andra får helt enkelt bara tro på det.
Däremot din fysiska kropp (eller effekter av dess existens), ser ju till och med jag bevis för iom ditt inlägg.
Du hade aldrig kunnat skriva ett inlägg om du inte fanns, däremot så finns inga bevis för att just "du" skrivit det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in