2019-02-13, 16:05
Medlem
Något som slår mig och jag vet inte om det pratats om det tidigare i tråden.
Om jag vore förälder till ett barn med DS och denne som jag läst/hört nånstans har pipit ut själv så skulle jag sätta en säkerhetskedja på dörren då han är bara några år gammal men i en "vuxen" kropp.

Treåring i 20 årings kropp. Hade rymt tidigare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lAmm4/eric-20-med-downs-syndrom-skots-till-dods-av-polis

"Eric var autistisk och hade Downs syndrom. Läkare har bedömt att han befann sig på en treårings mentala nivå, berättar mamman."

"Under natten mot torsdag rymde Eric från lägenheten i Vasastan, berättar pappan för Aftonbladet. Något som Eric kunde göra ibland, men det hade inte hänt på länge, säger pappan. Han gick ut och letade."
Citera
2019-02-13, 16:31
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om jag vore förälder till ett barn med DS och denne som jag läst/hört nånstans har pipit ut själv så skulle jag sätta en säkerhetskedja på dörren då han är bara några år gammal men i en "vuxen" kropp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lAmm4/eric-20-med-downs-syndrom-skots-till-dods-av-polis

"Eric var autistisk och hade Downs syndrom. Läkare har bedömt att han befann sig på en treårings mentala nivå, berättar mamman."

"Under natten mot torsdag rymde Eric från lägenheten i Vasastan, berättar pappan för Aftonbladet. Något som Eric kunde göra ibland, men det hade inte hänt på länge, säger pappan. Han gick ut och letade."

Saker och ting tenderar alltid att vara lätta att resonera kring för den som står på åskådarplats. Som du säger "om du vore". Om du är förälder så inser du smärtsamt fort att det går inte att hålla koll på precis allting hela tiden då barn tenderar att vara överallt. Även om du tror du är smart så observerar barn ditt beteende betydligt mer än vad en vuxen gör.

Kort summerat så kan du inte vara överallt hela tiden och göra klocka beslut. Efter ett par år så lägger du saker på en gyllene medelväg för att inte bli galen själv då alla mänskliga psyken har en brytpunkt.

I Sverige har vi en överenskommelse som på senare tid har blivit alltmer utan innehåll: "gör din plikt, kräv din rätt".

I detta ingår att man skall kunna göra ett misstag och sedan få detta botgjort för under 99% av tiden är du en person som gör just din plikt. I denna överenskommelse ingår inte att man skall behöva få sitt egna funktionsnedsatta barn avrättat under extremt märkliga förhållanden.

Att man skulle påstå att det var det rätta att göra efter givna ingångsvärden är en självemotesägelse av rang. I det här fallet har man skjutit ihjäl en utvecklingsstörd person, hur man än vrider och vänder på det, så är det det inte försvarbart.

Staten är beroende av att den ensam är den som kan avgöra vad som är rätt eller fel. Det ligger alltså i statens yttersta intresse att vidmakthålla denna bilden. Långsamt har förtroendet vittrat sönder pga. en fulltständigt förryckt politisk väg där folkets egenintresse har ställts åt sidan.

Numera kan du ser förändringar för varje år som går som för bara något decennium sedan var betydligt mer subtil i dess skepnad.

I denna ingår att man måste sänka rekryteringskraven för dom som fortfarande vill tjäna staten. Dom mer sansade individerna som tidgare ansåg det vara ett attraktivt kall väljer idag att göra annorlunda.

Trots att staten troligtvis försökt trolla med röven för att få denna ytterst pinsamma händelse mörkad så har det ändå lett till åtal. Vi får hoppas att namnen på medlöparna blir offentliga i samband med rättegången.

Nu kommer dessa under "kliniska" förhållanden tvingas resonera i varför man valde att skjuta en gång, två, tre, fyra, tio, tjugo och tjugofem gånger mot något som måste vara en ytterst diffus måltavla. Utöver en förtsåndshandikappad person så lyckades man även nedkämpa både cyklar, fasader och fönsterrutor.

Ibland dras man mellan ytterligheter och vill finna en medelväg och då tycker man nästan synd om hur staten skickar ut den här typen av medlöpare på uppdrag som dom inte är byxade för. Då är det viktigt att påminna sig själv att detta handlar om folkförrädare som förtjänar allt ont i världen.
Citera
2019-02-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vad som däremot skall flikas in är att en chefsåklagare vid särskilda åklagarkammaren, är betydligt mer van att utreda med polislagen som närvarande faktor, samt den lite ovanliga förmågan att se en polisinsats som en möjlig brottsplats, liksom att dom utredande kommissarierna på SU är förädlade i sin objektivitet.

Det här (det fetade) är nog det roligaste jag läst på Flashback någonsin.

Är det möjligen så att du blandar ihop det med amerikansk internutredning ifrån någon polisserie (där de framställs just så där engagerade och rättskaffens)?

I Sverige är det allmänt känt att det i princip är dödfött att anmäla en polis (du kan till och med bli hotad av anmälningsupptagaren om du står på dig och vill göra anmälan).

I normalfallet så hörs inte de anmälda poliserna utan man gör som i det här fallet https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3651296

Nu råkade polisen skjuta ihjäl en stackare med downs syndrom (mer eller mindre ett barn) och att man från Särskilda åklagarkammarens håll nu begriper att det är stor medial bevakning på ärendet, gör nog sammantaget att man får jävligt svårt att inte väcka åtal.

Ungefär som när man satte dit "Kapten klänning", det blir ett "bra" exempel att hänvisa till gällande att vi gör minsann vårt jobb.´

Förövrigt, riktigt skönt att Flashbacks största troll (inte du utan den där uppsagda polisen från 2016)nu får allt svårare att spamma sönder tråden om att det uppenbart katastrofala polisingripandet, var lyckat och fullständigt skäligt.
Citera
2019-02-13, 19:19
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Den 2 augusti 2018 sköts en 20-årig man till döds av polis i Stockholms innerstad. Nu är förundersökningen i slutskedet och är ute på slutdelgivning till den 6 mars.
- Ärendet är på slutdelgivning och jag överväger jag att väcka åtal. De misstänkta och deras försvarare ges nu möjlighet att läsa igenom materialet i förundersökningen och kan begära att fler utredningsåtgärder ska vidtas, säger förundersökningsledare, chefsåklagare Martin Tidén.

Åklagaren kan i det här skedet inte berätta hur många som är misstänkta, vilken position de har eller vad brottsmisstankarna är. Skälet till det är att åtalsbeslutet inte är fattat ännu.

- Det är viktigt att framhålla att det inte är säkert att åtal kommer att väckas. Det beslutet fattar jag först när slutdelgivningen är klar, säger Martin Tidén.

Senast den 6 mars ska försvarets synpunkter ha inkommit och efter det fattas beslut om kompletterande utredningsåtgärder ska utföras innan beslutet i åtalsfrågan.

När åklagaren har ny information att lämna kommer det att göras genom ett pressmeddelande.

Utredningen leds av Martin Tidén vid Särskilda åklagarkammaren. Utredarna kommer från avdelningen för särskilda utredningar.

Målnummer Stockholms tingsrätt: B 10655-18.

Presstjänsten 010-562 50 20
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=F53184D5217E0F9D
Snart efter 6 mars bör allmänheten ha tillgång till FUPen (om inte MGM begär ytterligare utredning). Har jag uppfattat det korrekt?
Citera
2019-02-13, 20:09
Bannlyst
Citat:
Leif GW satt precis i tv4-soffan och uttalade sig ungefär likadant om åklagarens risktagande. Leif påtalar att han bara känner till ett enda fall som liknar, i Östergötland för en massa år sedan.
Det innebär att även domstolarna är ovana vid dylika ärenden likväl.

Vad som däremot skall flikas in är att en chefsåklagare vid särskilda åklagarkammaren, är betydligt mer van att utreda med polislagen som närvarande faktor, samt den lite ovanliga förmågan att se en polisinsats som en möjlig brottsplats, liksom att dom utredande kommissarierna på SU är förädlade i sin objektivitet.
Det blir liksom lite allmänsvettigt att detta är på väg mot åtal, givetvis. Men jag tror åklagaren är den som svettas minst.
Därmed inte sagt att utgång blir fällande dom, eller ens delvis fällande dom. Jag tror inte ens åklagaren förväntar sig fällande. Det enda jag menar är att ärendet verkar förtjänt att pröva, ur åklagarens perspektiv med den färdiga utredningen, alltså - Ett annat motiv till rättslig prövning - Åklagaren väger ingenting utan behöver snarare rättens bedömning pga en objektivitetsbunden utredning faktiskt har en gräns för hur långt den når.

Foliehattarna påstår ju att beslutande åklagare, utan följder och fritt fram kan fria poliser som med berått mod begår mord, så att allt och alla i tv kan se det,men nu helt plötsligt är det " massmediala" uppmärksamheten som är orsaken till att dom tar ett ett åtalsbeslut. Jag får tydligen nog med lyteskomik utan att ärendet lagts ned då foliehattarna trasslar in sig i sin stråltantsargument

Och än har åtal inte väckts och även om så görs så kan det leda till friande dom, så chansen att komiken blir total, nästan för mycket, för mig, när foliehattarna tuggar fradga finns fortfarande

Du har såklart helt rätt, och svensk internutredande polis står sig mycket högt i internationell jämförelse( enligt forskning och inte en rabiat rättshaverists gapande),, och vi alla som jobbar/jobbat inom rättsväsendet vet att det inte är några roliga grabbar att råka ut för, utredarna på SU( även fast det aldrig hände mig personligen). När någon är skäligen misstänkt så kommer denne att höras för brott, om inte utredningen strax därefter läggs ned, detta är vad som tillämpas och inget annat. Det jag och mina kollegor fick lära oss var dock att SU inte drog sig för att ta till vissa knep, och bara höra en som " vittne" fastän man egentligen var misstänkt, och på så sätt kunna höra en utan att delge misstanke. Så jag vet inte om jag helt håller med om det där förädlade i sin objektivitet", snarare att dom frenetiskt tar alla chanser att på alla sätt få misstänkta poliser åtalade, i lägen då utredningen i vanliga fall borde bli nedlagd.

Faktum kvartstår, att poliser som begår brott skulle hållas om ryggen systematiskt är en bugg i hjärnan på foliehattarna, inget annat .

Detta ärende visar det ju om inte annat, och det vore inte första gången en åklagare tog ett åtalsbeslut på tvivelaktiga grunder, bara för att det rör sig om misstänkta poliser.

Att vissa rättshaverister påstår sig bli hotade är ENDAST för att anmälande stationsbefäl blir smått irriterad att behöva skriva anmälan på trams, bara för att dessa haveristtomtar råkat ut för något befogat ingripande och nu känner sig kränkta
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-13 kl. 20:51.
Citera
2019-02-13, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Precis, och klarar inte föräldrarna att hålla rätt på sin förståndshandikappade son så får( eller iaf borde) samhället ta över. Bara det att alla skall känna sig så " kränkta" om man idag gör något ordentligt.

Förr i tiden fanns det sk " dårhus" där psykiskt otillräckliga kunde vistas. Det var betydligt humanare än att dom skall löpa vinda för våg och ställa till för allt och alla, inte minst sig själva.
Citera
2019-02-13, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ja, man har med aspiranter på alla förekommande ärenden.
Misstänkt skjutvapen var med från start här, men det är alltså inget som stoppar bara för man har aspirant med.

Tror det hade varit mer systemfel att välja bort aspirantpatruller från ärenden. Även i en storstad kan nämligen nästa patrull vara rätt långt bort i tid, tid som kan vara mycket värdefull ur ett brottsoffer & rättsväsende-perspektiv...

Att man inte kan styra vilka jobb man som polis skall åka på är en viktig del i utbildningen, tänker man efter så är inget annat möjligt,

Det är allmänt känt att ett jobb kan gå ut som en sak, men visa sig vara något annat.
Citera
2019-02-13, 20:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Det här (det fetade) är nog det roligaste jag läst på Flashback någonsin.

Är det möjligen så att du blandar ihop det med amerikansk internutredning ifrån någon polisserie (där de framställs just så där engagerade och rättskaffens)?

I Sverige är det allmänt känt att det i princip är dödfött att anmäla en polis (du kan till och med bli hotad av anmälningsupptagaren om du står på dig och vill göra anmälan).

I normalfallet så hörs inte de anmälda poliserna utan man gör som i det här fallet https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3651296

Nu råkade polisen skjuta ihjäl en stackare med downs syndrom (mer eller mindre ett barn) och att man från Särskilda åklagarkammarens håll nu begriper att det är stor medial bevakning på ärendet, gör nog sammantaget att man får jävligt svårt att inte väcka åtal.

Ungefär som när man satte dit "Kapten klänning", det blir ett "bra" exempel att hänvisa till gällande att vi gör minsann vårt jobb.´

Förövrigt, riktigt skönt att Flashbacks största troll (inte du utan den där uppsagda polisen från 2016)nu får allt svårare att spamma sönder tråden om att det uppenbart katastrofala polisingripandet, var lyckat och fullständigt skäligt.

Jag känner inte till att det skulle vara lönlöst att anmäla en polis

Du skulle bara veta hur många poliser som utreds och sedan döms, och om du väljer att utgå från artikeln du länkar från 2010, så får du nog tänka om.
SU arbetar lika kraftfullt som diskret, och inte sällan passerar ärenden förbi media.
Allt från anmälningar inom kriminalvården till åklagarmyndigheten, sök sök sök, du.
Här, prova tex att söka på "polis dömd";

Det är ju vidare knappast SU som påverkar den initiala media-uppmärksamheten, än mindre agerar vidare enkom pga av den.
Alla, dödsskjutningar av polis utreds av SU och man struntar fullkomligt i om det är medialt intresse eller ej, det hör ej till saken.
Samt om nu åklagaren (samt SU) vore så redig och präktig i detta ärende bara för det är i media och jagat av allmänhetens vrede, berätta då för mig - varför är han så tyst...?

Om vi sedan tittar på att otroligt få poliser som skjutit döms, så har det inte sin förklaring i någon kåranda, politik, eller kring någon skuggverksamhet som vårt heraldiska vapen är uppbyggt framför.
Det har sin förklaring i Polislagen, och tillsammans med allmän lag utreds det alltid. Att man oftast landar i att poliser inte döms, är snarast ett tecken på att vi har en polis som agerar riktigt även vid press till det yttersta.

Jag vet inte vem polisen du talar om är.
Citera
2019-02-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Foliehattarna påstår ju att beslutande åklagare fritt fram kan fria poliser som med berått mod begår mord, så att allt och alla i tv kan se det,men nu helt plötsligt är det " massmediala" uppmärksamheten som är orsaken. Jag får tydligen nog med lyteskomik utan att ärendet lagts ned då foliehattarna trasslar in sig i sin stråltantsargument

Och än har åtal inte väckts och även om så görs så kan det leda till friande dom, så chansen att komiken blir total, nästan för mycket, för mig, när foliehattarna tuggar fradga finns fortfarande

Du har såklart helt rätt, svensk internutredande polis står sig mycket högt i internationell jämförelse( enligt forskning och inte en rabiat rättshaverists gapande),, och vi alla som jobbar/jobbat inom rättsväsendet vet att det inte är några roliga grabbar att råka ut för, utredarna på SU( även fast det aldrig hände mig personligen). När någon är skäligen misstänkt så kommer denne att höras för brott, om inte utredningen strax därefter läggs ned, detta är vad som tillämpas och inget annat. Det jag och mina kollegor fick lära oss var dock att SU inte drog sig för att ta till vissa knep, och bara höra en som " vittne" fastän man egentligen var misstänkt, och på så sätt kunna höra en utan att delge misstanke.

Faktum kvartstår, att poliser som begår brott skulle hållas om ryggen systematiskt är en bugg i hjärnan på foliehattarna, inget annat .

Detta ärende visar det ju om inte annat, och det vore inte första gången en åklagare tog ett åtalsbeslut på tvivelaktiga grunder, bara för att det rör sig om misstänkta poliser.

Att vissa rättshaverister påstår sig bli hotade är ENDAST för att anmälande stationsbefäl blir smått irriterad att behöva skriva anmälan på trams, bara för att dessa haveristtomtar råkat ut för något befogat ingripande och nu känner sig kränkta

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3651296
Ingen polis hördes.

https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3437&grupp=9055
Ingen polis hördes förrän efter flera månader

Vill du ha fler fall ditt eländiga troll?

Du "ondskan-blablabla" har så jävla fel i fallet Eric.

Nu sitter du där med skammen (om du nu ens kan känna någon sådan) och vet inte hur du skall ta dig ur det.

Kanske skulle du börja med att ge fan i att fullständigt spamma sönder varje tråd med polisiära misslyckanden?
Men det begriper du knappast....
Citera
2019-02-13, 21:00
Medlem
Citat:
Samt om nu åklagaren (samt SU) vore så redig och präktig i detta ärende bara för det är i media och jagat av allmänhetens vrede, berätta då för mig - varför är han så tyst...?

Om vi sedan tittar på att otroligt få poliser som skjutit döms, så har det inte sin förklaring i någon kåranda, politik, eller kring någon skuggverksamhet som vårt heraldiska vapen är uppbyggt framför.
Det har sin förklaring i Polislagen, och tillsammans med allmän lag utreds det alltid. Att man oftast landar i att poliser inte döms, är snarast ett tecken på att vi har en polis som agerar riktigt även vid press till det yttersta.

Menar du på fullt allvar att en åklagare skulle börja sjunga ut i media före ett eventuellt åtal?

Det övriga du anför är tröstlöst att varv efter varv behöva förklara, GW och andra (Holgersson mfl) har redan satt fingret på varför du har fel.

Sistnämnda, hm.... vem tror du? Finns väl bara en rabiat fd polis som är fixerad kring att han är just det här på forumet?
Citera
2019-02-13, 21:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Foliehattarna påstår ju att beslutande åklagare, utan följder och fritt fram kan fria poliser som med berått mod begår mord, så att allt och alla i tv kan se det,men nu helt plötsligt är det " massmediala" uppmärksamheten som är orsaken till att dom tar ett ett åtalsbeslut. Jag får tydligen nog med lyteskomik utan att ärendet lagts ned då foliehattarna trasslar in sig i sin stråltantsargument

Du har såklart helt rätt, och svensk internutredande polis står sig mycket högt i internationell jämförelse( enligt forskning och inte en rabiat rättshaverists gapande),, och vi alla som jobbar/jobbat inom rättsväsendet vet att det inte är några roliga grabbar att råka ut för, utredarna på SU( även fast det aldrig hände mig personligen). När någon är skäligen misstänkt så kommer denne att höras för brott, om inte utredningen strax därefter läggs ned, detta är vad som tillämpas och inget annat. Det jag och mina kollegor fick lära oss var dock att SU inte drog sig för att ta till vissa knep, och bara höra en som " vittne" fastän man egentligen var misstänkt, och på så sätt kunna höra en utan att delge misstanke. Så jag vet inte om jag helt håller med om det där förädlade i sin objektivitet", snarare att dom frenetiskt tar alla chanser att på alla sätt få misstänkta poliser åtalade, i lägen då utredningen i vanliga fall borde bli nedlagd.

Ja, jag hoppas det kan bli lärorikt att läsa ett polisutredning om poliser. Seriöst, jag hoppas det från botten av min själ.

Det var lite det jag menade med förädlad Att SU förhör om uppgifter när dom i själva verket redan pinnat en som misstänkt/påtänkt är bara en tekniskt alternativ, fullt laga givetvis.
Att förhöra poliser/domare/åklagare och inte minst utreda desamma, kräver mer kreativitet än i normalfallen antar jag. Dom kan kan sina trix, gubbarna där på Drottninggatan...
Jag har dock aldrig hört om någon kommissarie på SU som fått på tafsen för sin utredningsteknik. Har du?

Ja, befälen har ju lärt sig att det sällan leder till något eftersom allmänhet i regel utgår från att poliser faller in under samma ramar som dom själv.
Man orkar ju bara si eller så, och det kan nog ofta vara smidigare att försöka prata personen i led genom att förklara vad som gäller för en polisman som ingriper, men som mycket annat lyssnas det inte, folk har redan bestämt sig, och när befälet helst inte vill ta anmälan tolkas det som skyddande - Vips så är det en foliehatt av en fjäder
Citera
2019-02-13, 21:13
Bannlyst
Citat:
Jag känner inte till att det skulle vara lönlöst att anmäla en polis

Du skulle bara veta hur många poliser som utreds och sedan döms, och om du väljer att utgå från artikeln du länkar från 2010, så får du nog tänka om.
SU arbetar lika kraftfullt som diskret, och inte sällan passerar ärenden förbi media.
Allt från anmälningar inom kriminalvården till åklagarmyndigheten, sök sök sök, du.
Här, prova tex att söka på "polis dömd";

Det är ju vidare knappast SU som påverkar den initiala media-uppmärksamheten, än mindre agerar vidare enkom pga av den.
Alla, dödsskjutningar av polis utreds av SU och man struntar fullkomligt i om det är medialt intresse eller ej, det hör ej till saken.

Att så vore fallet är återigen bara en bugg i hjärnan på foliehattarna, som intet kan komma med annat än artiklar ifrån skvallermedia som källa

Jag var först på plats, då en kollega en gång kunde misstänkas för brott, vi blev genast tillsagda( av stationsbefäl) att göra allt extra noga, vilket vi gjorde, därefter skrevs det anmälan på ärendet( av stationsbefäl då vi vanliga dödliga PA inte får göra det), det togs kontakt med jouråklagare, det väcktes åtal i sinom och kollegan friades i tingsrätten, vilket inte var konstigt på den bevisning som fanns/ inte fanns( att man gör saker extremt noga betyder inte att man kan trolla fram omständigheter som inte finns som bekant)

I andra motsvarande fall hade troligen inte ens en anmälan skrivits. Så jag måste nog iaf till viss del motsätta mig det där du sade, återigen med: "förädlade i sin objektivitet"

Snarare skrämmande hur lätt man kan bli föremål för allehanda processer och nagelfaringar som polis, bara för att samhället måste torka dessa rättshaverister i stjärten( som bluddrar om konspirationsteorier likväl)

Att brottsmisstänkta poliser hålls om ryggen är en bugg i hjärnan på foliehattarna, inget annat

Dessutom blir det återigen tydligt när dom kommer med argument som " hördes inte förrän månader efteråt"...det verkar inte ha gått in i foliehattarnas hjärnor att den som är anmäld /misstänkt för brott hör man sist i en utredning, och det är standard ,därför tar det tid., eftersom alla annan formalia måste bli klar FÖRE.

Förhöra poliser( även andra misstänkta) som misstänkta gör man när dom nått upp till "skäligen misstänkt", inte dessförinnan, når dom inte upp till den nivån innan utredningen läggs ned så hörs dom inte, standardförfarande även det

Att förhållandevis få poliser åtalas betyder INTE att det krävs mera för att åtala en polis, det beror på att även åklagare som leder SU:s utredningar även dom har regler att förhålla sig till beträffande när en utredning SKALL läggas ned , tex rättegångsbalken 23 kap 4§, även om man ofta inte kan tro det...

Att allt tyder på att få poliser faktiskt begår brott kan inte jag se som annat än positivt faktiskt, för så är det ju, det är ju knappast så att 90 % av alla som blir anmälda egentligen bara klarar sig undan för att SU håller dom om ryggen, som foliehattarna tror.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-13 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in