2019-01-03, 12:25
Medlem
På 3 månader har OMXSPI gått ned 15%, så ner 15% till de närmsta 9 månaderna så ligger vi 30% minus jämnt på ett år 😊
Citera
2019-01-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
Trumpjävelen avgör nog resultatet.
Gissar på -13,6%.
Trump är senildement, så ”bara” -13,6 är nog i underkant
Citera
2019-01-03, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag säger +7% men det finns nog utrymme för volatil utveckling.
Bara +7 nu efter 10 års lågkonjunktur nu när det vänder mot högkonjunktur enligt dig?
Citera
2019-01-03, 14:05
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bara +7 nu efter 10 års lågkonjunktur nu när det vänder mot högkonjunktur enligt dig?

Du blandar ihop dina egna åsikter med andra åsikter. Du är inte riktigt närvarande. Jag har aldrig någonsin någonstans hävdat att det finns en direkt koppling mellan börs och konjunktur och bopriser.

Börsen har väl stigit 100 ggr i argentina senaste åren. Även bopriserna har rusat i argentina. Det handlar ju inte om högkonjunktur utan om inflation och lite andra saker. Utan att veta så mycket om argentina så tror jag snarare det går ganska dåligt än att det är en framgångs-saga.

En region kan ha en dålig konjunktur men bopriserna kan rusa ändå. Eller tvärtom. I USA tog börsen ett kliv upp när bolagsskatterna sänktes till svensk nivå. Som exempel. Den vanligaste brus-faktorn vid sidan om skatter är väl inflationen och ränta.
Citera
2019-01-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du blandar ihop dina egna åsikter med andra åsikter. Du är inte riktigt närvarande. Jag har aldrig någonsin någonstans hävdat att det finns en direkt koppling mellan börs och konjunktur och bopriser.

Börsen har väl stigit 100 ggr i argentina senaste åren. Även bopriserna har rusat i argentina. Det handlar ju inte om högkonjunktur utan om inflation och lite andra saker. Utan att veta så mycket om argentina så tror jag snarare det går ganska dåligt än att det är en framgångs-saga.

En region kan ha en dålig konjunktur men bopriserna kan rusa ändå. Eller tvärtom. I USA tog börsen ett kliv upp när bolagsskatterna sänktes till svensk nivå. Som exempel. Den vanligaste brus-faktorn vid sidan om skatter är väl inflationen och ränta.
Vet inget om Argentina men Du har vid flera tillfällen hävdat att Sverige befunnit sin i 10 år i lågkonjunktur... och då får man förmoda att du shoppat när det varit billigt i 10 år, så frågan är vad du köpt under dessa år (segelbåt, sommarhus, aktier, villa, hyreshus)?
Citera
2019-01-03, 16:08
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inget om Argentina men Du har vid flera tillfällen hävdat att Sverige befunnit sin i 10 år i lågkonjunktur...

Nja. Det kan jag inte påminna mig om att jag sagt någonstans.

Det jag sagt är att vi haft en lågkonjunktur 2008-2015 och en halvljum konjunktur 2016-2018.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/hogkonjunktur-eller-lagkonjunktur/
Citera
2019-02-11, 11:02
Hartarbetes avatar
Tycker det börjar se ljusare ut för svensk del. Jag skruvar upp min gissning från +7% till +15%.

Kraften som underskattas här, det är kronans depreciering/devalvering och dess positiva effekt på svensk ekonomi. Den positiva effekten kommer med viss eftersläpning, kanske 6 månader, då bolag hedgar valutan.
Citera
2019-02-13, 16:35
Bannlyst
Blir väl säkert rally på rally på rally. Sjukt stark börs.
Citera
2019-02-14, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Blir väl säkert rally på rally på rally. Sjukt stark börs.

Därför man alltid ska ha en betydande andel på börsen för i längden kostar det MASSOR att missa bra stunder som tex denna månad.
Citera
2019-02-14, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Därför man alltid ska ha en betydande andel på börsen för i längden kostar det MASSOR att missa bra stunder som tex denna månad.

Fast ändå fel, du tjänar endast på denna uppgången genom handla på fallet. För innehav ägda innan Oktober har du fortfarande tappat värde på.

Jag tjänade bra pengar shorta hela marknad, tjänade även bra pengar nu köpt löpande hela tiden i uppgång. Men innehav innan Oct är så klart inte ännu ett plus för.
Citera
2019-02-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Fast ändå fel, du tjänar endast på denna uppgången genom handla på fallet. För innehav ägda innan Oktober har du fortfarande tappat värde på.

Jag tjänade bra pengar shorta hela marknad, tjänade även bra pengar nu köpt löpande hela tiden i uppgång. Men innehav innan Oct är så klart inte ännu ett plus för.

Fast ändå rätt eftersom "buy & hold" är mkt bättre för 99% av befolkningen om man inte är ett proffs som du.
Citera
2019-02-14, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Inte alls. Man sa så i Dannemora mineral, Northland Resources, Ericsson under it bubblan och så vidare. Finns flera aktier som står lägre idag än för tio år sen och sen kan man fråga om det är värt risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in