Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-13, 09:10
  #25
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Charlie Weimers anslöt sig till Sverigedemokraterna så sent som för 5 månader sedan och har hittills inte gjort några avtryck alls inom partiet. Detta till trots så har han nu fått en topplacering på EU-listan och det innebär ju knappast något annat än att han helt enkelt krävde en sådan placering för att ansluta sig till partiet. Man kan ju tycka att Weimers placering borde ha tillfallit någon som faktiskt gjort stor nytta för Sverigedemokraterna och inte var springpojke åt globalisten Lars Adaktusson alldeles nyss.

Det var ett smart karriärsdrag av Weimers. Hade han stannat kvar inom KD hade han inte haft någon egentlig chans att nå drömmarnas paradis EU med alla de miljoner som finns där. Nu med SD är han mer eller mindre garanterad en plats där eller i sämsta fall så sitter han i riksdagen 2022. Det var givetvis något han mer eller mindre krävde för att byta.
Citera
2019-02-13, 09:18
  #26
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jessica Stegrud har varit rätt aktiv medlem i Medborgerlig Samling tidigare. Vet dock inte när hon slutade.

SD har ju uppenbara problem att hitta kompetent folk men det sticker lite i ögonen med folk som går rakt in på toppositioner eftersom det luktar karriärpolitiker och såna behöver inte Sverige. Jag är lite ambivalent. Det är svårt när man inte har alternativen solklara för sig heller. Om SD ska kunna komma in i värmen innan de passerar femtio procent är det kanske nödvändigt.

Annars så är nog SD det bästa partiet om man vill göra snabb politisk karriär och inte har så mkt vänner som kan ta anstöt.

Kan nog vara smart att skippa den vanliga SD medlemmen som ändå bara skämmer ut sig. Reportern tycks ha gillat Jessica. Gav de varandra en kram efteråt tro?

https://www.expressen.se/tv/politik/...sd-i-eu-valet/

Smart att ställa krav när man går med in i ett parti "jag vill bli riksdagsledamot eller EU-parlamentariker annars vet jag inte om jag vill vara med". Tänk om fler hade varit sådär. Hade nog inte varit så många medlemmar till de politiska partierna då

Aldrig hört talas om henne innan men hon är världskänd på internet kanske?
Citera
2019-02-13, 09:44
  #27
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Kan nog vara smart att skippa den vanliga SD medlemmen som ändå bara skämmer ut sig. Reportern tycks ha gillat Jessica. Gav de varandra en kram efteråt tro?

https://www.expressen.se/tv/politik/...sd-i-eu-valet/

Smart att ställa krav när man går med in i ett parti "jag vill bli riksdagsledamot eller EU-parlamentariker annars vet jag inte om jag vill vara med". Tänk om fler hade varit sådär. Hade nog inte varit så många medlemmar till de politiska partierna då

Aldrig hört talas om henne innan men hon är världskänd på internet kanske?

Vid förra valet till EU-parlamentet fick SD runt 10 % och det räckte till 2 mandat. Om man får 15 resp 20 % i år blir det 3 eller 4. Problemet är att få SD-väljare att gå och rösta i EU-valet. De är dåliga på det, men Stegrud kan nog vara säker på sin plats. Hon ger ett väldigt sansat och bra intryck tycker jag. Hon är verkligen ingen dumskalle och dessutom är hon snygg som tusan.
I somras gick det faktiskt rykten om att hon skulle få en plats på SDs riksdagslista (vilket hon också medger i den korta Expressen-intervjun). Det blev inte så. Kanske berodde det på hennes dåvarande jobb som ekonomichef på E-on som hon nu har lämnat?

Hon är kompis med moderaten Ann Heberlein och de har gjort några politiska poddar tillsammans där man kan få en bild av vad hon tycker och tänker, även om det inte handlar så mycket om Europafrågor:
https://annheberlein.com/pod/heberlein-stegrud/
Citera
2019-02-13, 10:32
  #28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Kan nog vara smart att skippa den vanliga SD medlemmen som ändå bara skämmer ut sig. Reportern tycks ha gillat Jessica. Gav de varandra en kram efteråt tro?

https://www.expressen.se/tv/politik/...sd-i-eu-valet/

Smart att ställa krav när man går med in i ett parti "jag vill bli riksdagsledamot eller EU-parlamentariker annars vet jag inte om jag vill vara med". Tänk om fler hade varit sådär. Hade nog inte varit så många medlemmar till de politiska partierna då

Aldrig hört talas om henne innan men hon är världskänd på internet kanske?

Jessica Stegrud ska ha gett sig in i debatten om skolan, vilket enl. henne fick stor uppmärksamhet. Dessa texter (?) gick mig spårlöst förbi, men hon skrev ngn text på Ledarsidorna.se, där hon framställde det som, att hennes insats fått stor uppmärksamhet.

Det är iofs möjligt att detta stämmer - även om man inte kan hitta ngr större avtryck på nätet. Hon kanske skrev ngn debattartikel i Sydsvenskan, det kanske blev en debatt i Sydsvenskan och därefter deltog hon i ett par debatter i Malmö/Skåne? Sydsvenskan är ju en tidning, som verkar lägga allt bakom betalvägg och som sällan citeras av andra tidningar.

Hon tillhörde dem, som blev intervjuad för filmen "A Swedish Elephant - En samtidsskildring av dagens Sverige" och hon ingick i den panel som introducerade filmen i Almedalen 2018.

FILM: https://www.youtube.com/watch?v=xhf61C2-S4I

PANEL: https://www.youtube.com/watch?v=lAO8PhfmBY8

Jessica Stegrud presenterar sig själv 15.22 - 17.34 i videon med panelen.

Om man tittar på dessa två minuter, så får man ett grepp om hennes framtoning.
__________________
Senast redigerad av Meiji 2019-02-13 kl. 10:57.
Citera
2019-02-14, 04:25
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jessica Stegrud ska ha gett sig in i debatten om skolan, vilket enl. henne fick stor uppmärksamhet. Dessa texter (?) gick mig spårlöst förbi, men hon skrev ngn text på Ledarsidorna.se, där hon framställde det som, att hennes insats fått stor uppmärksamhet.

Det är iofs möjligt att detta stämmer - även om man inte kan hitta ngr större avtryck på nätet. Hon kanske skrev ngn debattartikel i Sydsvenskan, det kanske blev en debatt i Sydsvenskan och därefter deltog hon i ett par debatter i Malmö/Skåne? Sydsvenskan är ju en tidning, som verkar lägga allt bakom betalvägg och som sällan citeras av andra tidningar.

Hon tillhörde dem, som blev intervjuad för filmen "A Swedish Elephant - En samtidsskildring av dagens Sverige" och hon ingick i den panel som introducerade filmen i Almedalen 2018.

FILM: https://www.youtube.com/watch?v=xhf61C2-S4I

PANEL: https://www.youtube.com/watch?v=lAO8PhfmBY8

Jessica Stegrud presenterar sig själv 15.22 - 17.34 i videon med panelen.

Om man tittar på dessa två minuter, så får man ett grepp om hennes framtoning.


Inga avtryck i gammelmedia fram till SD-vallistan (EU), varken som privatperson, frilansskribent, MED-aktiv, ekonom, vellingebo, gotländska etc. Sydsvenskans låsta artiklar indexeras av sökmotorer.


Som sagt har hon synts i Almedalen 2018.
https://nyheteridag.se/livlig-paneld...ders-lindberg/

Drygt 1300 följare på Twitter. Kontot registrerat mars 2017.


En Flashbackanvändare skriver i dec 2018:
Citat:
AfS borde försöka värva lite kändisar, typ Katerina Janousch, Jessica Stegrud eller Joakim Lamotte
(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd
https://www.flashback.org/sok/stegrud?sp=1 (I nuläget 28 träffar inklusive denna tråd och citeringar.)


Skrivit enstaka gästkokumner på Ledarsidorna.
http://ledarsidorna.se/2016/11/gastk...bakom-fasaden/
__________________
Senast redigerad av Banporr 2019-02-14 kl. 05:24.
Citera
2019-02-14, 06:58
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banporr
Inga avtryck i gammelmedia fram till SD-vallistan (EU), varken som privatperson, frilansskribent, MED-aktiv, ekonom, vellingebo, gotländska etc. Sydsvenskans låsta artiklar indexeras av sökmotorer.


Som sagt har hon synts i Almedalen 2018.
https://nyheteridag.se/livlig-paneld...ders-lindberg/

Drygt 1300 följare på Twitter. Kontot registrerat mars 2017.


En Flashbackanvändare skriver i dec 2018:

(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd
https://www.flashback.org/sok/stegrud?sp=1 (I nuläget 28 träffar inklusive denna tråd och citeringar.)


Skrivit enstaka gästkokumner på Ledarsidorna.
http://ledarsidorna.se/2016/11/gastk...bakom-fasaden/

Det finns även en annan väg till toppositioner in i partiet, gäller väl även andra partier, och det är genom personliga kontakter. Förmodligen är det så det har gått till i det här fallet. Hon är ett oskrivet kort men kan säkert vara en bra person ändock. Sedan är EU-politikerna oftast totalt anonyma och kan nästan hitta på vad som helst utan att bli granskade av några andra än av partiet internt. En mycket behaglig post i jämförelse med att vara Riksdagsledamot eller än värre kommunalråd.

Rätt eller fel men vissa personer har säkert möjlighet att ställa krav på att få en hög position inom SD innan de kommer ut ur garderoben. Det blir mer frågan om ett vanligt anställningsförhållande än ett från hjärtat politiskt engagemang. Karriärplanering helt enkelt. Detta förfarande fungerar bra inom toppstyrda organisationer.
Citera
2019-02-14, 08:18
  #31
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det finns även en annan väg till toppositioner in i partiet, gäller väl även andra partier, och det är genom personliga kontakter. Förmodligen är det så det har gått till i det här fallet. Hon är ett oskrivet kort men kan säkert vara en bra person ändock. Sedan är EU-politikerna oftast totalt anonyma och kan nästan hitta på vad som helst utan att bli granskade av några andra än av partiet internt. En mycket behaglig post i jämförelse med att vara Riksdagsledamot eller än värre kommunalråd.

Rätt eller fel men vissa personer har säkert möjlighet att ställa krav på att få en hög position inom SD innan de kommer ut ur garderoben. Det blir mer frågan om ett vanligt anställningsförhållande än ett från hjärtat politiskt engagemang. Karriärplanering helt enkelt. Detta förfarande fungerar bra inom toppstyrda organisationer.

Partierna kan använda EU-valet till allehanda interna intressen och det är ibland trist, för det blir allt viktigare och intressantare för många väljare vilka som egentligen sitter där, vad de står för och vad de gör.


Thoralf Alfsson kommenterar, rätt träffsäkert imo
Citat:
De byter åsikt för pengar!
Citat:
Jag hade uppfattningen att både Peter och Kristina gjort ett bra jobb för SD i Bryssel men det ansåg tydligen inte partistyrelsen när det gällde Kristina. De hade tuffa första år i Bryssel. Tråkigt att partistyrelsen inte sätter mer värde på deras gemensamma kunskaper och erfarenheter.

Eller finns det andra orsaker bakom petningen av Kristina Winberg ned till en 4:e plats.

Det är minst sagt slående att SD och Jimmie Åkesson inte nämner Kristina Winberg vid namn under presskonferensen. Inte heller nämns Kristina Winberg i det pressmeddelande som finns på partiers Facebooksida. Det samma gäller Dick Erixsons artikel i Samtiden. Inte ett enda ord om Kristina Winberg någonstans.

Jag tror inte att det är en slump. Jag känner igen arbetssättet.
https://thoralfsblogg.com/2019/02/12...kt-for-pengar/
__________________
Senast redigerad av pudellus 2019-02-14 kl. 08:45.
Citera
2019-02-14, 08:39
  #32
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danniee
SD har nu släppt sin lista vad tycker ni om den?

Omdöme:
SD:s brist på kompetens verkar vara större än jag någonsin kunnat ana.

I mina ögon gör denna lista valet lättare för mig. När Peter Lundgren står kvar, och dessutom toppar listan, så kommer en röst på SD i EU-valet att leda till att han blir invald. Kryssning kommer inte att hjälpa.

Citat:
Ursprungligen postat av JanjanJoh
Platsen borde ha vikits för någon inom SD som gjort sig förtjänt av det.
Det håller jag däremot inte alls med om.
För väljaren spelar det absolut ingen roll, ifall kandidaten har gjort sig "förtjänt" i SD-medlemmars ögon. Kandidaterna bör ha gjort sig förtjänt att bli valda i väljarnas ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Problemet är att få SD-väljare att gå och rösta i EU-valet. De är dåliga på det, men Stegrud kan nog vara säker på sin plats. Hon ger ett väldigt sansat och bra intryck tycker jag. Hon är verkligen ingen dumskalle och dessutom är hon snygg som tusan.
I somras gick det faktiskt rykten om att hon skulle få en plats på SDs riksdagslista (vilket hon också medger i den korta Expressen-intervjun).

Weimers och Stegrud är säkert klok strategi, sett ur SD:s perspektiv. Men själv är jag inte imponerad av någon av dem. Men visst verkar det vara sant att de förefaller vara mera skärpta än den genomsnittlige SD-kandidaten.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Helt rätt av SD. S hade tidigare en tradition att plocka in människor till ledande positioner från näringsliv, kultur eller akademin. Helt rätt att försöka få en mix av människor med (olika) kompetens och bakgrund.

Precis!
Citera
2019-02-14, 09:01
  #33
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Omdöme:
SD:s brist på kompetens verkar vara större än jag någonsin kunnat ana.

I mina ögon gör denna lista valet lättare för mig. När Peter Lundgren står kvar, och dessutom toppar listan, så kommer en röst på SD i EU-valet att leda till att han blir invald. Kryssning kommer inte att hjälpa.


Det håller jag däremot inte alls med om.
För väljaren spelar det absolut ingen roll, ifall kandidaten har gjort sig "förtjänt" i SD-medlemmars ögon. Kandidaterna bör ha gjort sig förtjänt att bli valda i väljarnas ögon.



Weimers och Stegrud är säkert klok strategi, sett ur SD:s perspektiv. Men själv är jag inte imponerad av någon av dem. Men visst verkar det vara sant att de förefaller vara mera skärpta än den genomsnittlige SD-kandidaten.



Precis!

Inget parti är duktigare än SD på att optimera sina valsedlar så att ingen ska lyckas bli oväntat invald på personkryss.
Citera
2019-02-14, 10:20
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det var ett smart karriärsdrag av Weimers. Hade han stannat kvar inom KD hade han inte haft någon egentlig chans att nå drömmarnas paradis EU med alla de miljoner som finns där. Nu med SD är han mer eller mindre garanterad en plats där eller i sämsta fall så sitter han i riksdagen 2022. Det var givetvis något han mer eller mindre krävde för att byta.
Jag instämmer helt i ditt resonemang, sedan tycker jag att det är,
trist att SD tar över karriärister ifrån Alliansen,
när "råttorna lämnar skeppet", så blir man räddade av SD,
helt fel, sänder helt fel signaler till väljarna i EU valet, som tänker rösta på SD.
EU plats eller riksdagsplats, rekordkarriär i SD, det här gynnar bara motståndarna.
Illa, illa!
Citera
2019-02-14, 12:03
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanjanJoh
Jag instämmer helt i ditt resonemang, sedan tycker jag att det är,
trist att SD tar över karriärister ifrån Alliansen,
när "råttorna lämnar skeppet", så blir man räddade av SD,
helt fel, sänder helt fel signaler till väljarna i EU valet, som tänker rösta på SD.
EU plats eller riksdagsplats, rekordkarriär i SD, det här gynnar bara motståndarna.
Illa, illa!

Spelar det någon roll varifrån de kommer om de är bevisat duktiga?
(OBS jag har ingen kunskap (än) om de som nämns och inge åsikt).
Citera
2019-02-14, 12:07
  #36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Rätt eller fel men vissa personer har säkert möjlighet att ställa krav på att få en hög position inom SD innan de kommer ut ur garderoben.

Problemet är väl när, som här, de också ställer krav på och får igenom en politisk kursändring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback